Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5924
Jeg ønsker å starte med microdosering av flein, men til min store fortvilelse er fleinen ikke lett å finne. Jeg ser at det finnes mange muligheter for å dyrke vanlig sopp, men er det noen som har erfaring med å dyrke fleinsopp på kaffegrut?
Sist endret av Lysekrone; 18. august 2022 kl. 00:29. Grunn: Måtte spesifisere fleinsopp på kaffegrut
Å dyrke flein er uhyre vanskelig om man ikke vet hva man gjør men det er en på forumet som har tittelen Dr. Flein aka @meaculpaUIO. Han bør du høre med.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei, pga edit policien her på freak så har ikke jeg hatt mulighet til å oppdatere den tråden korrekt, men den soppen jeg dyrket frem viste seg å være en annen "flein" enn norsk spissflein, helt spesifikt psilocybe fimetaria
som meg bekjent ikke har et folkenavn på norsk.


Fimetaria prøver jeg nå å finne ut av om den kan bli flerårig i Norge og om den finnes i Norge allerede naturlig. Jeg tror begge deler men har ikke bevis ennå. Samt bestemme potens og tak for potens.

(Det finnes seks påståtte observasjoner av den i Sverige, i svensk artsdatabank)

Nylig har Baba Yaga (profil på shroomery) fått bekreftet at han dyrket frem det samme som norsk spissflein via ITS analyse. Utendørs.

Hvis jeg lykkes vil man da ha enten på den ene eller andre måten ha en "flein til".
Forøvrig kaller noen (også ftr i Norge) psilocybe cubensis for Cubaflein

Så det semantiske mest språklig riktig er ja, du kan dyrke fleire typer "flein" på flere typer kaffegrut

Det sagt er ikke kaffegrut anbefalt for nybegynnere som næring for psilocybe sopper noen steder jeg har lest
Sist endret av meaculpaUIO; 18. august 2022 kl. 02:34.
Trådstarter
2 0
Tusen takk for et grundig svar! Jeg har en del erfaring med planter og hage, og tenkte jeg kanskje ville få til å dyrke flein, men det høres bare mer og mer ut som at det er en vanskelig prosess.

Jeg får heller ta på meg gummistøvlene og speide etter nye beiter ����
Sitat av Lysekrone Vis innlegg
Tusen takk for et grundig svar! Jeg har en del erfaring med planter og hage, og tenkte jeg kanskje ville få til å dyrke flein, men det høres bare mer og mer ut som at det er en vanskelig prosess.

Jeg får heller ta på meg gummistøvlene og speide etter nye beiter ����
Vis hele sitatet...
Dyrk annen sopp en flein, flein krever dyp kunnskap.
Digital nomade
trippy's Avatar
Har dyrket flein utendørs i egen hage med samme metode som "Baba yaga" på shroomery har gjort, det funker fint, også i Norge

Flein er ikke anbefalt å prøve seg på ved innendørs dyrking, veldig vanskelig og tidkrevende for veldig liten avkastning. Den enkleste måten å dyrke sopp er å dyrke p.cubensis innendørs på korn/kokosjord dog.
Sist endret av trippy; 18. august 2022 kl. 08:14.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det enkleste må vel være å dyrke trøffel?
Digital nomade
trippy's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det enkleste må vel være å dyrke trøffel?
Vis hele sitatet...
Yes, enklere å dyrke trøfler, men den enkleste soppen å dyrke frem er p. cubensis
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Enkle nybegynner arter (IMO)

Svak woodlover:
Gymnopilus Luteofolius

Psilocyber:

Cubensis
Natalensis
Subtropica

Woodlovers er nokså enkelt utendørs også virker det som.

Særlig cyanenscens og subaeringosa virker tolerant til norsk vår/sommer/høst
Sist endret av meaculpaUIO; 19. august 2022 kl. 00:17.
Anonym bruker
"Skeptisk Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men hva med å bare stikke spiss fleinsoppstilk med synlige sporer i hagen hjemme? Rundt gresstuer? Funker ikke det?