Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5102
Vet jeg har laga tråd om dette en gang før men har prøvd flere ting nå og det virker ikke som at noe funker. Jeg fikk for mye fravær på vgs på grunn av forskjellige psykiske sykdommer og set ble såklart ikke godkjent, så da strøk jeg et helt år. Har prøvd å fullført to ganger siden men har strøket begge gangene igjen. Går til psykolog nå og får hjelp så tenkte jeg skulle prøve å bare bli ferdig med skole en gang for alle, men Siden jeg ikke har studierett så blir jeg satt på ventelister. På førstevalget litt er jeg nr. 15 på lista, på 2.valget er jeg nr. 25, og på 3. valget mitt er jeg nr. 40.

Har snakka med nav men de virker ikke veldig behjelpelige i det hele tatt. Har gått på reko en periode og de hjalp meg med periode meg å skrive cv og søknader til jobber men jeg får ikke napp noen plass. Jeg vet genuint ikke hva jeg skal gjøre, føler jeg har prøvd absolutt alt og at ingenting hjelper. Lei av å sitte hjemme å ikke gjøre noe, lei av å være fattig og lei av å konstant ha dårlig selvtillit på grunn av dette. Noe tips?.
Å ta fagene du mangler via voksenopplæringa vil kanskje fungere for deg, eller blir det også problematisk?
Kanskje ikke nav virker interessert?

Ville uansett jobbet med å flytte ut fra mamma mens du venter på studieplass, for dette kan ta tid...
Hvis du fortsatt sliter og kjenner at du ikke klarer å gjøre det bra på skolen så fokuser heller på terapi et år eller tre også ta voksenopplæring når du kan prestere bedre. Er ikke vits å presse seg gjennom VGS om man stryker eller får dårlige karakterer som ikke kan brukes til noe, da må du mest sannsynlig ta opp fag i ettertid uansett for bedre karaktersnitt for å nå videre dit du vil som voksen.

I forhold til jobb så må man gjerne sende flere hundre søknader, levere face to face har funka for meg, og spre til alle du kjenner at du leter etter jobb. Det er ofte via via via man får seg jobb de første gangene, om en kompis har hørt de trenger vikar på sin jobb eller arbeidsplassen til venninna til moren din trenger vaskehjelp eller arkivør.
Henvend deg til steder med arbeidsområder som ikke krever utdannelse, som truckfører, vaskehjelp, Rema 1000, gressklipper på gravlund, selge mobilabonnementer på gata, telefonsalg osv.

I mellomtiden er det smart å engasjere seg i frivillig arbeid, for det kan du også sette på CV'en og viser at du liker å yte og holder deg i gang og ikke bare sitter hjemme selvom du er arbeidsløs. Det er mange muligheter på frivillig.no for eksempel.
Trådstarter
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis du fortsatt sliter og kjenner at du ikke klarer å gjøre det bra på skolen så fokuser heller på terapi et år eller tre også ta voksenopplæring når du kan prestere bedre. Er ikke vits å presse seg gjennom VGS om man stryker eller får dårlige karakterer som ikke kan brukes til noe, da må du mest sannsynlig ta opp fag i ettertid uansett for bedre karaktersnitt for å nå videre dit du vil som voksen.

I forhold til jobb så må man gjerne sende flere hundre søknader, levere face to face har funka for meg, og spre til alle du kjenner at du leter etter jobb. Det er ofte via via via man får seg jobb de første gangene, om en kompis har hørt de trenger vikar på sin jobb eller arbeidsplassen til venninna til moren din trenger vaskehjelp eller arkivør.
Henvend deg til steder med arbeidsområder som ikke krever utdannelse, som truckfører, vaskehjelp, Rema 1000, gressklipper på gravlund, selge mobilabonnementer på gata, telefonsalg osv.

I mellomtiden er det smart å engasjere seg i frivillig arbeid, for det kan du også sette på CV'en og viser at du liker å yte og holder deg i gang og ikke bare sitter hjemme selvom du er arbeidsløs. Det er mange muligheter på frivillig.no for eksempel.
Vis hele sitatet...
Ja det er dette som irriterer meg: familien min er opprinnelig ikke fra byen vi bor i og vi har ingen kontakter på plasser som ikke krever høy utdanning. Min far jobber innen IT og mamma er arbeidsledig. De fleste kompisene mine har flytta til større byer og har jobber som krever høy utdanning. Planen er å flytte til en større by nå til høsten om nav vil hjelpe meg, men det er tvilsomt.

Sitat av Montezuma Vis innlegg
Å ta fagene du mangler via voksenopplæringa vil kanskje fungere for deg, eller blir det også problematisk?
Kanskje ikke nav virker interessert?

Ville uansett jobbet med å flytte ut fra mamma mens du venter på studieplass, for dette kan ta tid...
Vis hele sitatet...
Det er en mulighet ja så lenge det ikke koster penger, går på aap så har ikke alle verden. Driver å jobber med å prøve å få flytta ut men nav virker så sinnsykt lite samarbeidsvillige.
Sist endret av Brah123; 14. august 2022 kl. 18:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, tror ikke du bare kan begynne på videregående uten videre, når du går på AAP, så voksenopplæringen er uansett veien å gå...

Hvis du vil flytte ut så må du ringe å be om å få leie et sted som er til leie, ikke sitte å sutre om at nav ikke er samarbeidsvillig. Det er ikke deres jobb.
De har NAV-kontor andre steder enn der hvor mora di bor, altså...
Sist endret av Montezuma; 14. august 2022 kl. 21:00.
Trådstarter
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Vel, tror ikke du bare kan begynne på videregående uten videre, når du går på AAP, så voksenopplæringen er uansett veien å gå...

Hvis du vil flytte ut så må du ringe å be om å få leie et sted som er til leie, ikke sitte å sutre om at nav ikke er samarbeidsvillig. Det er ikke deres jobb.
De har NAV-kontor andre steder enn der hvor mora di bor, altså...
Vis hele sitatet...
Sutrer ikke men jeg må jo ha penger til leie, noe nav på hjelpe Til med, vil ikke risikere å bli kasta ut med en gang.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Brah123 Vis innlegg
Sutrer ikke..
Vis hele sitatet...
det er sånn omtrent det eneste du gjør. Alltid!
Sist endret av vindaloo; 14. august 2022 kl. 21:17.
Det er bare å finne et sted å leie. Du får AAP + bostøtte. Skal bli rundt 15k i måneden.

Du må vel ikke høre med NAV om leie når du får AAP? NAV har ingenting med leie å gjøre da. Da får man AAP + bostøtte hvis man har leilighet.
Sist endret av something; 14. august 2022 kl. 21:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av something Vis innlegg
Det er bare å finne et sted å leie. Du får AAP + bostøtte. Skal bli rundt 15k i måneden.

Du må vel ikke høre med NAV om leie når du får AAP? NAV har ingenting med leie å gjøre da. Da får man AAP + bostøtte hvis man har leilighet.
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke i nærheten av nok penger i aap til å kunna leie en hybel.
Man får bostøtte hvis man leier.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av something Vis innlegg
Det er bare å finne et sted å leie. Du får AAP + bostøtte. Skal bli rundt 15k i måneden.
Vis hele sitatet...
Han har nok rett i dette @something

Sitat av Brah123 Vis innlegg
Jeg får ikke i nærheten av nok penger i aap til å kunna leie en hybel.
Vis hele sitatet...
AAP beregnes fra tidligere inntekt. Hvis man er ung og ikke har jobbet blir det ikke mye.
Men bostøtte (og husleie) + livsopphold kan du søke om. Det er ikke rare greiene, men man overlever.
Sist endret av vindaloo; 14. august 2022 kl. 21:45.
Hvis du går på AAP har du nok til å leie en hybel og ha nok til overs å leve for hvis du ikke bor i storby. Hvis du ikke bruker opp alt på rus og fyll da som er fort gjort å sette seg i fattigdom over
Hva med å ta fagene som privatist? Jeg tok påbygg som privatist og vil anbefale det ovenfor å gå på skolen.

Øvde svært lite og fikk likevel relativt gode karakterer. Nødvendig innsats vil selvfølgelig variere, men belastningen på psyken blir også kanskje mindre.


Hva er planen etter at du har fått generell studiekompetanse?
Sist endret av Zimzimba; 14. august 2022 kl. 21:51.
Ta det som privatist.
Jeg fikk ca 200k i stipend/lån foregående år, ved siden av vanlig lønn.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men bostøtte (og husleie) + livsopphold kan du søke om.
Det er ikke rare greiene, men man overlever.
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til at bostøtte kommer ikke i tillegg til, det er bare en måte å formalisere det på.
Eksempel:
Hvis man lever på livsopphold, som er ca. kr 6 650 + husleie så vil NAV be deg om å søke bostøtte.
La oss for eksempelets skyld si at bostøtten utgjør 3000kr.
Da vil du få utbetalt 3000 kr 01. hver mnd og 3650 når livsopphold utbetales = 6650.
Bostøtten løper så lenge du krav på det. Tjener du så mye en mnd at du ikke har krav på dette vil du få brev/mail om at
du har tjent for mye til å motta støtte den mnd. Jeg tar forbehold om at det kan ha skjedd endringer,
men det var slik inntil for 3 år siden.
Sist endret av vindaloo; 14. august 2022 kl. 23:30.
Bostøtte kommer i tillegg til AAP, som forblir den samme.
Mulig de justerer stønaden om du er på sosialen.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Bostøtte kommer i tillegg til AAP, som forblir den samme.
Mulig de justerer stønaden om du er på sosialen.
Vis hele sitatet...
Sikker?
Hvorfor har man automatisk krav på bostøtte når man har AAP?
Dette er en ytelse som gir 66 prosent av inntekten din og inntil 6G.
6G tilsvarer 668 862 kroner har man krav på bostøtte da?
Man har automatisk krav på bostøtte viss man tjener under en viss sum i året.

Det er kun ved sosialstønad at ytelsen blir redusert dersom man får bostøtte.

Dette gjelder dog også dersom man får supplerende sosialstønad i tillegg til AAP dersom månedlig utbetaling på aap ligger under det som er normen for livsopphold etter boutgifter er betalt
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Man har automatisk krav på bostøtte viss man tjener under en viss sum i året.
Vis hele sitatet...
og den summen er?
Tror det som er max av det man kan få av bostøtte er 3k i måneden.

AAP er vel noe rundt 150k i året

Minstesats altså.
Sist endret av something; 15. august 2022 kl. 01:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sikker?
Hvorfor har man automatisk krav på bostøtte når man har AAP?
Dette er en ytelse som gir 66 prosent av inntekten din og inntil 6G.
6G tilsvarer 668 862 kroner har man krav på bostøtte da?
Vis hele sitatet...
Sier ikke at man automatisk har krav på bostøtte hvis man har tjent 660K, snakket om ts sitt tilfelle, som har bodd hos mamma hele livet, og aldri jobbet...
Sist endret av Montezuma; 15. august 2022 kl. 06:09.
Veldig bra at du jakter jobb.
Tror f.eks du kan vinne på å møte opp personlig spesielt hvis det er butikkjobber du søker på, og da kanskje på morgenen.
Om du ikke gjør det så sørg for å hjelpe til med husarbeid, da har du i hvertfall noe å gjøre.
BRAND ∞ STRONG
Beklager at jeg vært påståelig, men med de opplysningen dere har supplert her kan jeg ikke skjønne annet enn at
NAV eller Husbanken har lurt meg. Jeg har fått bostøtte når jeg har levde på livsopphold, men når jeg fikk AAP kom
det brev fra Husbanken hver mnd om at jeg tjente for mye. Hadde masse trekk så etter husleie satt jeg vel igjen
med 8000-9000 kr pr. mnd.

Eller har jeg fortsatt ikke skjønt hva dere mener?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
og den summen er?
Vis hele sitatet...
Det er avhengig av hvor du bor i landet. Du kan selv sjekke her:

https://www.husbanken.no/person/bost...ktsgrunnlaget/