Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2767
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nettopp begynt og trene igjen, løfte vekter på et gym. Jeg er dvask og har ræva kropp. Uansett, jeg får en helt syk selvtillit og angsten virker og være helt borte rett etter trening, som varer ut dagen. Hva kommer det av? Noen som aner? Har ikke noe og gjøre med selvbildet, da kroppen min fremdeles er tjukk og dvask, har nettopp starta.
Kroppen slipper ut endorfiner som gjør at man føler seg ganske bra.
https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk...stress/?page=3
Dopamin og endorfiner.
Dette tror jeg er helt vanlig og mye av grunnen til at folk anbefaler trening om man skal forbedre livssituasjonen sin.

Dårlig selvtillit er ikke medfødt men noe man tenker seg fram til ved hjelp av sinnet sitt bevisst eller ubevisst. Når man trener kobler man ut "tenkeren" og bare gjør. Mens man samtidig beviser for seg selv gjennom handling at man klarer det, at man duger at de målene man satt seg oppnår man(ofte) og om ikke så gjorde man hvertfall det beste man kunne.

Og når man tenker tilbake på det så har man jo nettopp gjort noe som er sunt og bra i motsetning til å sitte hjemme og late seg
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Kroppen slipper ut endorfiner som gjør at man føler seg ganske bra.
https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk...stress/?page=3
Vis hele sitatet...
Ahh, interessant. Finnes det andre ting jeg kan gjøre for å slippe ut endrofiner?
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Dopamin og endorfiner.
Vis hele sitatet...
Interessant. Problemet er vel at angsten er tilbake om jeg ikke trener en dag. Finnes det andre metoder/evt tilskudd som hjelper på dopamin/endrofiner?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ahh, interessant. Finnes det andre ting jeg kan gjøre for å slippe ut endrofiner?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke kjemikaler.
Neida :P
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Interessant. Problemet er vel at angsten er tilbake om jeg ikke trener en dag. Finnes det andre metoder/evt tilskudd som hjelper på dopamin/endrofiner?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde noe som het Shakhtimatte eller noe i den duren. Snill versjon av en spikermatte. Reduserer spenninger og gir en god følelse. Koster ikke stort heller.

Får bare legge til at det blir litt som en orgasme. Godt der og da, men deg går raskt over.

Personlig synes jeg det er lite som overgår den følelsen man får av trening. Kardio er det som fungerer for meg, men vil tro man får det samme av å pumpe.
Sist endret av hestpåpinne; 28. januar 2022 kl. 16:40.
Du kan jo toppe det med adrenalin, action/ekstremsport.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Jeg hadde noe som het Shakhtimatte eller noe i den duren. Snill versjon av en spikermatte. Reduserer spenninger og gir en god følelse. Koster ikke stort heller.

Får bare legge til at det blir litt som en orgasme. Godt der og da, men deg går raskt over.

Personlig synes jeg det er lite som overgår den følelsen man får av trening. Kardio er det som fungerer for meg, men vil tro man får det samme av å pumpe.
Vis hele sitatet...
Interessant.

Hvor lenge varte "lykkerusen" etter trening for deg? Ut dagen? Eller hver dag?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Interessant.

Hvor lenge varte "lykkerusen" etter trening for deg? Ut dagen? Eller hver dag?
Vis hele sitatet...
Pleide å vare ut dagen. Jeg får desverre ikke trent kardio lenger fordi jeg sliter med ettervirkninger av en virusinfeksjon jeg hadde for halvannet år siden.

Savner den følelsen enormt mye.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Pleide å vare ut dagen. Jeg får desverre ikke trent kardio lenger fordi jeg sliter med ettervirkninger av en virusinfeksjon jeg hadde for halvannet år siden.

Savner den følelsen enormt mye.
Vis hele sitatet...
Ahh, kjipt! Jævlig digg ja. Skulle gått ann og lage tabletter som gir samme følelse, eller finnes vel, men er vel tonn med bivirkninger.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Du kan jo toppe det med adrenalin, action/ekstremsport.
Vis hele sitatet...
Så i praksis alt trening gir den følelsen. En kan godt forstå hvorfor man sier at trening hjelper på depresjon osv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ahh, kjipt! Jævlig digg ja. Skulle gått ann og lage tabletter som gir samme følelse, eller finnes vel, men er vel tonn med bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Finnes nok av tabletter som gir noe av den samme følelsen Dog ikke veien å gå.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ahh, kjipt! Jævlig digg ja. Skulle gått ann og lage tabletter som gir samme følelse, eller finnes vel, men er vel tonn med bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Ja, det kalles avhengighet.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Finnes nok av tabletter som gir noe av den samme følelsen Dog ikke veien å gå.
Vis hele sitatet...
Noen mindre farligere enn andre? Og som kan brukes daglig? Eller vil alle ødelegge meg?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen mindre farligere enn andre? Og som kan brukes daglig? Eller vil alle ødelegge meg?
Vis hele sitatet...
Det er sånt som en lege bare skal kunne foreskrive deg.


Altså, det du har "oppdaget" her er belønninsgsystemet til kroppen din, de fleste av oss her inne har et særdeles intimt forhold til vårt, siden freak består av ganske mange alternative folk med alternative rusmiddelpreferanser: ALT som går opp kommer også ned, tar du tabletter/stoffer for å få opp humøret, så vil det komme ned igjen på et punkt.

De typene humør-forbedrende aktiviteter som faktisk ser ut til å vare uten særlig negative konsekvenser er ting som trening eller hobbyer/konkurranser. Det er kanskje grunnen til at vi ser frilufts og aktivitetsmengden vi gjør på f.eks instagram o.l.

Det er selvfølgelig mer komplekst enn som så, men det her er en regel å leve etter.

Men, å eksperimentere med å "kunstig" holde humøret ditt oppe er noe som er en hard og tynn linje å gå på, det krever ekstrem disiplin og ansvar fra deg selv.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen mindre farligere enn andre? Og som kan brukes daglig? Eller vil alle ødelegge meg?
Vis hele sitatet...
Nå har du funnet noe som fungerer for deg (trening), fokuser på dette og dropp eksperimentering med syntetiske midler for å gjøre deg glad.
Endorfiner og mestringsfølelse brah! Herlige greier!
Anonym bruker
"Blind Dåhjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pusteøvelser er svært underrated når d kommer til å fjerne angst, bruker d de dagene jeg ikke trener.
Trekk inn rikelig med oksygen akkurat som en joint å hold inne luften som når du røyker rent å pust ut sakte men sikkert, du blir mye mer til stede å slapper mer av
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Pusteøvelser er svært underrated når d kommer til å fjerne angst, bruker d de dagene jeg ikke trener.
Trekk inn rikelig med oksygen akkurat som en joint å hold inne luften som når du røyker rent å pust ut sakte men sikkert, du blir mye mer til stede å slapper mer av
Vis hele sitatet...
Enig, trener 3 - 5 ganger uken løsvekt og kardio, det er en ting jeg merker som booster min selvtillit! Strak rygg i daglig livet, arbeidslivet. Om ryggen er strak og i riktig posture så puster du bedre.

When you slouch, you compress the space for your lungs, reducing their capacity by up to 30 percent. That means less oxygen can get to your brain. So sitting up straight may actually help your brain function better, as well as help you think more clearly because you feel calmer and more confident
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.inc.com/minda-zetlin/goo...-function.html


Moralen er, jeg kan trene en gang i uken og ha en relativ bra selvtillit pga riktig posture.
Sist endret av veerner; 28. januar 2022 kl. 21:51.