Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  401 141064
Freak Trooper
Joey's Avatar
Filosofen har blitt sitert i dagbladet.no sin sak om lanoungen, såg eg i dag. Er jo alltid greit å sakse inn nokon postar herifrå nå ein lagar artiklar. Fantastisk.

Artikkel: http://www.dagbladet.no/2010/07/05/m...lame/12430664/

Post: http://freak.no/forum/showpost.php?p...4&postcount=37
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Joey Vis innlegg
Filosofen har blitt sitert i dagbladet.no sin sak om lanoungen, såg eg i dag. Er jo alltid greit å sakse inn nokon postar herifrå nå ein lagar artiklar. Fantastisk.

Artikkel: http://www.dagbladet.no/2010/07/05/m...lame/12430664/

Post: http://freak.no/forum/showpost.php?p...4&postcount=37
Vis hele sitatet...
De har dog prestert å kalle det for "freakforum.net"...
Sitat av Joey Vis innlegg
Filosofen har blitt sitert i dagbladet.no sin sak om lanoungen, såg eg i dag. Er jo alltid greit å sakse inn nokon postar herifrå nå ein lagar artiklar. Fantastisk.
Vis hele sitatet...
De har jo også ungått å inkludere begrunnelsen hans, noe som får ham til å virke urettferdig krass. Media ass...
Sitat av bakkus Vis innlegg
De har dog prestert å kalle det for "freakforum.net"...
Vis hele sitatet...
Jeg er bare glad på deres vegne at de ikke har prestert å kalle vår yngleplass freakforum.com

NINJAEDIT: Hva har skjedd med den spreke jenta som stod på hodet?
Sist endret av Elemental; 6. juli 2010 kl. 18:09.
Selvfølgelig skal ikke slik informasjon ligge tilgjengelig på nett, men naturligvis bør man vite hva man begir seg ut på om man skal prøve det.

Utrolig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article604071.ece

"Utestengt fra det trådløse nettverket"

Lenke til en tråd på nFF ifm en artikkel om naboskap på klikk.no.

Edit: Lenke til denne tråden: http://freak.no/forum/showthread.php?t=91954
Sist endret av capidog; 31. august 2010 kl. 20:47.
Plukket opp septemberutgaven av Natt og Dag på min lokale matstasjon nå nettopp. La merke til "Mr.Pro - En opplysningsspalte om Narkotika" signert mentalmelt. Jeg regner med at det er samme mentalmelt vi har her på forumet? Isåfall vil jeg si gratulerer med en informativ spalte! Blir det et fast innslag?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det kan tenkes. Det har gått over to nummere nå, skal ikke se bort i fra at vi fortsetter litt til. Det var forresten ikke min idé å kalle spalten for Mr. Pro, bare så det er sagt. Litt flaut.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det kan tenkes. Det har gått over to nummere nå, skal ikke se bort i fra at vi fortsetter litt til. Det var forresten ikke min idé å kalle spalten for Mr. Pro, bare så det er sagt. Litt flaut.
Vis hele sitatet...
Jeg la også merke til "Mr. Pro", men ettersom den første utgaven ikke var signert med mentalmelt, reagerte jeg ikke før jeg plukket opp det siste nummeret. En kjapp telefon bekreftet at det var "vår" mentalmelt det var snakk om. Jeg kaller ham nå for Mr. Pro, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme

Endelig litt "positiv" oppmerksomhet i pressen, i den grad det å være sitert i Natt & Dag kan sees på som "positivt". Ikke misforstå meg, jeg elsker Natt & Dag, altså! Et av de bedre magasiner som sirkulerer her på berget!
Sitat av Birogotti Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Heh. Koselig med litt publisitet
Ser et par freak navn har kommentert på HW.
Om de skal omtale nFF i media bør di vel klare å skrive navnet riktig? hw.no skriver "Norsk Freak Forum" :O
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Om de skal omtale nFF i media bør di vel klare å skrive navnet riktig? hw.no skriver "Norsk Freak Forum" :O
Vis hele sitatet...
hw.no skriver også Ipad, Geforce og en hel masse andre saker på den måten de selv vil, intet nytt under solen der.
Sitat av Birogotti Vis innlegg

Relatert til "gps + ssid + wpa key = internett der du trenger." av Groten. (http://freak.no/forum/showthread.php?t=169211)
Vis hele sitatet...
Nå er det på dagbladet.no også.

Ser at Telenor syns dette er veldig alvorlig osv.
Men da kunne det kanskje vært en liten fordel dersom ikke alle de største avisene i landet hadde hauset opp denne saken slik som de gjør?

Vi freaks hadde visst det, men ikke alle andre.
Det burde da vært mye bedre for Telenor.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Nå er det på dagbladet.no også.

Ser at Telenor syns dette er veldig alvorlig osv.
Men da kunne det kanskje vært en liten fordel dersom ikke alle de største avisene i landet hadde hauset opp denne saken slik som de gjør?

Vi freaks hadde visst det, men ikke alle andre.
Det burde da vært mye bedre for Telenor.
Vis hele sitatet...
Uhm, kanskje dette kan være enda en dose med lærdom at "Aviser skriver for å selge til et publikum som ikke forstår. De vil bruke frykt og uvitenhet for å tjene penger."

Ta alt som kommer i aviser som renspikka propaganda eller reklame.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Og http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10042312 for den saks skyld, selv om den artikkelen på VG kun linker til den på Dagbladet, står det jo "Norsk Freakforum" der.
Sist endret av Hybelkanin1; 2. november 2010 kl. 12:24. Grunn: Feilskriving
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av tore- Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ja, det er Carrier Return her på forumet.
Er vel ikke noe vits å skulle navngi folk..?
Sitat av Goophy Vis innlegg
Ja, det er Carrier Return her på forumet.
Er vel ikke noe vits å skulle navngi folk..?
Vis hele sitatet...
Nei nei, søkte ikke etter IRL navn:-)
Er meg ja.
Trodde ikke de kom til å bruke det som et fast pseudonym i artikkelen.
Tenkte mer på at hvis noen ville ta kontakt, så kunne de sende en PM her.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
nFF er ikke direkte nevnt, men kjenner igjen tråden som er omtalt og det er ikke akkurat godt gjemt.

http://www.dagbladet.no/2011/07/11/k...nett/17265770/
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av Elemental Vis innlegg
nFF er ikke direkte nevnt, men kjenner igjen tråden som er omtalt og det er ikke akkurat godt gjemt.

http://www.dagbladet.no/2011/07/11/k...nett/17265770/
Vis hele sitatet...
Det var en godt skrevet kronikk. Som han skriver har jeg ingen tro på at bruk av rusmidler automatisk kan defineres som misbruk. Jeg tror også at åpenhet rundt dette temaet på forumer har en preventiv effekt på potensielle brukere der ute.
usertitle import
bleh's Avatar
Sitat av Cappy Vis innlegg
Det var en godt skrevet kronikk. Som han skriver har jeg ingen tro på at bruk av rusmidler automatisk kan defineres som misbruk. Jeg tror også at åpenhet rundt dette temaet på forumer har en preventiv effekt på potensielle brukere der ute.
Vis hele sitatet...
Som hun skriver, takk. Hvis man ikke kan hete Tanja som mann og da, hva vet jeg. Verden er gal! Ok - nok tull nå

On-topic:
Er helt enig med Cappy om at kronikken var bra skrevet. Jeg synes også den fremstiller nFF sitt (til tider) negativt omtalte rusforum som en litt bedre ting enn de fleste (ikke nFF'ere) tror. Morsomt at fagfolk og lektorer og gudvethva bruker sin tid her inne. Vi er trossalt heldig som har endel kloke (og ikke minst erfarne) hoder her inne som kan dele kunnskap utover det de fleste kan. Ingen nevnt, ingen glemt - men you know who you are


Kanskje jeg får begynne å skrive noen vettuge innlegg her, gi litt tilbake til forumet!

Love ya'll (såfremt du er registrert ca samtidig som meg - senere enn det er ikke godkjent) [COLOR="Wheat"] Jada, jeg bare tuller meg litt, hihi[/COLOR]

Edit: Skriveleifs og litt småpirk, men ser at jeg egentlig ikke bidrar med særlig mye her. Skamme seg!

Edit2: Fikk en tanke når jeg leste kronikken igjen - det at de som deltar i diskusjonene på rusforumet er "de fleste deltakerne i rusforum framstår som rasjonelle mennesker som er opptatt av kontroll og sikkerhet rundt sine rusopplevelser". Dette tror jeg har en del med at de som ikke har helt kontroll (som er litt på kjøret) muligens ikke bruker sin tid på a) internett b) skrive ting c) være forsiktig.
Sist endret av bleh; 11. juli 2011 kl. 13:37.
Sitat av Forconin Vis innlegg
http://brage.bibsys.no/hibo/handle/U...ys_brage_10558

Til de som vil lese masteroppgaven.
Vis hele sitatet...
Ganske morsomt å lese hvordan rusmiddelforumet er bygget opp gjennom kliniske øyne
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Jeg håper alle her leser denne masteroppgaven. Jeg er ca halvveis nå og er svært fornøyd med hvordan hun fremstiller ruspolitikken og invirkningen Nff har på ungdom. Dette ser jeg for meg at kommer til å bli et referanseobjekt i lang tid
Sist endret av Dr. fungitumb; 11. juli 2011 kl. 15:36.
Flotte greier! Litt annerledes enn rasshølet fra Dagbladet (?) som var her inne og sneik for så å grapse sammen den vanlige smørja som alle de ignorante, påståelige og uvitende synserne elsker å lese om.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Da var jeg ferdig, god lesning ideed.. Men hvis dere der ute ikke gidder å lese igjennom hele oppgaven, ber jeg dere i allefall lese konklusjonen på s.87

Men så kommer spørmålet fra en grønnskolling; Hva brukes Masteroppgaven til? Er det en siste eksamen for henne eller brukes det som oppslagsverk/kilde til annen litteratur?
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Da var jeg ferdig, god lesning ideed.. Men hvis dere der ute ikke gidder å lese igjennom hele oppgaven, ber jeg dere i allefall lese konklusjonen på s.87

Men så kommer spørmålet fra en grønnskolling; Hva brukes Masteroppgaven til? Er det en siste eksamen for henne eller brukes det som oppslagsverk/kilde til annen litteratur?
Vis hele sitatet...
Masteroppgave er avsluttende del av en mastergrad - typisk et halvt eller ett års sammenhengende arbeid, som sammen med alle fagene man har tatt utgjør en mastergrad. Det er et vitenskaplig arbeid, som så kan siteres eller brukes som kilde av andre som jobber innenfor samme felt, måtte det være journalister eller akademikere (det skal dog sies at det produseres mange mastergrader i Norge, så det er ikke alle som blir sitert noe særlig...)
Må si jeg hadde forventet et høyere grammatisk nivå i en masteroppgave. Vet ikke om grammatikk vektlegges under bedømmelsen, men forfatteren burde nok likevel ha fått noen til å korrekturlese litt før innlevering. Jeg må i hvert fall lese deler av teksten tre-fire ganger for å få noen mening ut av den.
Sist endret av Gamgee; 11. juli 2011 kl. 19:33.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Må si jeg hadde forventet et høyere grammatisk nivå i en masteroppgave. Vet ikke om grammatikk vektlegges under bedømmelsen, men forfatteren burde nok likevel ha fått noen til å korrekturlese litt før innlevering. Jeg må i hvert fall lese deler av teksten tre-fire ganger for å få noen mening ut av den.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg enig. Har lest gjennom hele oppgaven nå og må si at jeg faktisk hadde forventet høyere kvalitet. På hele oppgaven faktisk, det er tross alt en masteroppgave. For meg virker det hele som en forholdsvis "enkel" oppgave(ikke selve oppgaven kanskje, men "besvarelsen"). Det kan da hende at det kun er meg som er vandt med en helt annen form for oppgavebesvarelse, og mye mer strict fremgang i det hele.

Uansett synes jeg det hele virker litt amatørmessig, selv om det er veldig slemt sagt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg må si meg enig ang. kvaliteten på denne oppgaven. Nå er riktignok ikke dette mitt fagfelt, og jeg ser jo at oppgaven inneholder en del referanser, så den er jo tilsynelatende faglig forankret (uten at jeg kan vurdere om dette er gode kilder eller ei), men språket og måten de kvalitative dataene presenteres på er i beste fall lite flatterende. Oppgaven er skrevet som et særemne på videregående!

La gå, førsteperson begynner å bli stuerent i visse kretser, men når man skriver "jeg" så mange ganger at det blir en distraksjon fra innholdet så har det gått for langt. Siteringen, eller rettere sagt, mangelen på sitering, får meg også til å rynke på nesen. Hva i alle dager meningen med de innrykkede avsnittene om de ikke er ment som sitater?

Det er ingen hemmelighet at det finnes veldig mange dårlige masteroppgaver, og dette later beklageligvis til å være en av dem. Det er prisverdig at hun velger å skrive om temaet, og med det i bakhodet er dette helt klart interessant arbeid, men... Det kunne vært så mye mer.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har ikke lest oppgaven, men søkte gjennom den etter «frea», og finner ingen treff. Etter det som stod i artiklen på nettavisen er det vel ganske tydelig at det er nFF som menes, og likevel har forumet ikke blitt nevnt ved navn? Det virker som en selvfølge at det tas med, da det i betydelig grad (obs: mitt inntrykk) er nFF hun har bestudert. Eller har jeg gått glipp av noe?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg har ikke lest oppgaven, men søkte gjennom den etter «frea», og finner ingen treff. Etter det som stod i artiklen på nettavisen er det vel ganske tydelig at det er nFF som menes, og likevel har forumet ikke blitt nevnt ved navn? Det virker som en selvfølge at det tas med, da det i betydelig grad (obs: mitt inntrykk) er nFF hun har bestudert. Eller har jeg gått glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Hun skrev 3-4 sider om hvorfor hun ikke nevnte navn og hadde endret ting så de ikke var søkbare (noe som ikke stemmer). Aldri vært borti at noen skal skjule en offentlig tilgjenglig kilde på den måten. Ei heller masse synsing rundt slik etikk i en masteroppgave.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Jonta
Jeg har ikke lest oppgaven, men søkte gjennom den etter «frea», og finner ingen treff. Etter det som stod i artiklen på nettavisen er det vel ganske tydelig at det er nFF som menes, og likevel har forumet ikke blitt nevnt ved navn? Det virker som en selvfølge at det tas med, da det i betydelig grad (obs: mitt inntrykk) er nFF hun har bestudert. Eller har jeg gått glipp av noe?
Vis hele sitatet...
Jeg kan i det minste bekrefte at mailen som er sitert i masteroppgaven er sent av meg.
Sist endret av nso; 12. juli 2011 kl. 12:26.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Må si jeg hadde forventet et høyere grammatisk nivå i en masteroppgave. Vet ikke om grammatikk vektlegges under bedømmelsen, men forfatteren burde nok likevel ha fått noen til å korrekturlese litt før innlevering. Jeg må i hvert fall lese deler av teksten tre-fire ganger for å få noen mening ut av den.
Vis hele sitatet...
Nå som jeg har sett litt nærmere på oppgaven legger jeg også merke til nokså graverende tilfeller av dårlig grammatikk, men nå er oppgaven skrevet av en person ved navn Tanja Banerji.
Dette er ikke akkurat et navn man automatisk vil assosiere med ostehøvel, ski og bunad om dere skjønner hva jeg vil frem til.

Derfor velger ihvertfall jeg å fokusere mest mulig på selve innholdet selv om det ser ut som om teksten er hentet rett ut fra Google Translator enkelte ganger.
Men jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde forventet et langt høyere grammatisk nivå.
Syntes og at den såkalte anonymiseringen hun bedrev framsto som merkelig og klønete da den ikke oppfylte intensjonen. Grunnlaget var at hun hadde klart å google et nick, få treff på noe skolerealtert og fant fullt navn.

Skrivefeilene og litt rare vendinger her og der bet man seg også merke i. Forøvrig hadde hun også en faktafeil om forumet på side 18, man driver da ikke med forhåndsmoderering her vel?

Oppgaven var forsåvidt interesant, men jeg følte at det var litt mye repetisjon og jeg personlig kunne godt tenkt meg en saftigere avslutning (ja, jeg vet det ikke er en roman, men likevel)
Jeg skjønner ikke helt tankegangen bak denne oppgaven. Slik jeg forstår det mener hun det er meget positivt at ungdom har tilgang til dette forumet og dets kunnskaper, men likevel nekter hun å offentliggjøre hvilket forum det er snakk om..?

Skal sies at jeg ikke har lest hele oppgaven enda.
Aftenposten skriver om innholdet i tråden "Torpedoer funnet på urban exploring..."

Link: aftenposten.no/nyheter/iriks/article4173150.ece

Fin artikkel forresten, står litt om UE der også.

Og der var vg på plass også gitt...

vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10088642
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
SBS.com – YouTube video apparently shows Norway killer with gun. Ref. angrepene i Oslo fredag 22 juli 2011, og at boken til siktede ble lenket til herifra.

marko nevnte det i tråden.
http://www.sbs.com.au/news/article/1...iller-with-gun

Freak.no blir nevnt i anledning manifestet til Anders Behring Brevik.

"A Norwegian discussion website, http://www.freak.no, also had a link to a 1,500-page book called "2083 - A European Declaration of Independence."
Vis hele sitatet...
EDIT: Det var unødvendig av deg Jonta!
Sist endret av staM; 24. juli 2011 kl. 01:07.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jonta Vis innlegg
SBS.com – YouTube video apparently shows Norway killer with gun. Ref. angrepene i Oslo fredag 22 juli 2011, og at boken til siktede ble lenket til herifra.

marko nevnte det i tråden.
Vis hele sitatet...
Det er ein reuters-rapport som har blitt publisert av ei mengde aviser. Så ordlyden er lik. Søker du på det du siterer finn du et par hundre treff.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4184144.ece

I Norge tilbød han sine varer gjennom diskusjonsforumet Norsk Freakforum under navnene Bang, B-bang og Pyromaniac., og det er her Breivik skal ha kommet i kontakt med ham i 2007.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hvor Aftenposten har fått de navnene fra :S
Sist endret av Thoryllo; 26. juli 2011 kl. 13:47.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4184144.ece



Skjønner ikke hvor Aftenposten har fått de navnene fra :S
Vis hele sitatet...
De har vel avhørt han?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
De har vel avhørt han?
Vis hele sitatet...
Bang er VIP, og ikke Keten.
Pyromaniac er en fyr fra Oppland med 12 norske innlegg som ikke har vært aktiv på enn del år,
og B-bang er et brukernavn som ikke finnes på forumet etter hva jeg kan se.
Sist endret av Thoryllo; 26. juli 2011 kl. 14:00.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Bang er VIP, og ikke Keten.
Pyromaniac er en fyr fra Oppland med 12 norske innlegg som ikke har vært aktiv på enn del år,
og B-bang er et brukernavn som ikke finnes på forumet etter hva jeg kan se.
Vis hele sitatet...
Hmm. Da lurer jeg også på hvor de hat fått navnene fra.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Da mangler vi bare å finne ut hvem på forumet som var Anders