Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 14464
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1. januar: 31 streker
2. januar: 30 streker

30. januar: 2 streker
31. januar: 1 strek

32 minus dato = antall streker

Eksempel: 32 - 18 = 14

496 = (1+30)+(2+29)+(3+28)… + 31 = (1+30)*15 + 31

Hvorfor så få streker?
I håp om å få flere til å klare å fullføre, og som en utfordring. Færre streker er mer vanskelig enn flere, og dermed starter vi med flere.

Hva er en strek?
Det definerer du selv. Og jeg regner med at vi finner ut av det for oss selv etter hvert som måneden går. Er det når du løfter penna fra papiret? Er den rett? Er det når du slipper musa/den digitale penna/sculpt tool? Er det et maksimalt antall verts/tris i 3D?

Hvorfor har du ikke forklart i førsteposten hva dette egentlig går ut på?
Ble det spurt forrige gang. Sitert fra mannen selv: "I created Inktober in 2009 as a challenge to improve my inking skills and develop positive drawing habits."

Det er artig å ha gjennomført, jeg lærte tegneteknikk, og det er koselig å vise fram til folk. «Bare søk site:freak.no inktober, og så er det de grønne Postit-lappene». Skrollet gjennom dem med ei venninne for et par uker siden, og det var jammen mange jeg hadde glemt allerede. Og så var det tegninga som falt såpass i smak hos ei at jeg ga den bort til henne.

Jeg tenker å bruke en klikkteller for å følge med på antallet. Det fins telleapper til telefoner også. En strek for meg er om man ikke har løftet penn fra papir. Tenker jeg. Og tidsgrense: 10min tegning, 15min posting. (Papir: Eh… frimerker? De grønne post-it-ene var ganske greie egentlig.)



I nummerert tekstform for copypaste til mobil:
SPOILER ALERT! Vis spoiler

1. Poisonous
2. Tranquil
3. Roasted
4. Spell
5. Chicken
6. Drooling
7. Exhausted
8. Star
9. Precious
10. Flowing
11. Cruel
12. Whale
13. Guarded
14. Clock
15. Weak
16. Angular
17. Swollen
18. Bottle
19. Scorched
20. Breakable
21. Drain
22. Expensive
23. Muddy
24. Chop
25. Prickly
26. Stretch
27. Thunder
28. Gift
29. Double
30. Jolt
31. Slice
Sist endret av Jonta; 1. januar 2020 kl. 02:56. Grunn: La til liste med prompts nummerert i tekstform
Spennende med en artig/frustrerende vri!

Jeg går optimistisk ut og lover på tro og ære at dette skal jeg få til (før virkeligheten innhenter meg)!
Jeg vil også prøve å få tegnet litt. Det var veldig gøy sist!

Jeg beklager den siklende smileyen, men jeg trengte noen ekstra streker.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvordan bruker du 15 minutter på å poste et bilde her inne? Syns det hørtes lenge ut.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Viva la Opium & *pi: Woop woop! Hva regner dere som en strek?

Myoxocephalus: Amagad det er faktisk 31. Jeg som ikke ville se på andres bidrag før jeg lagde mine egne. U r snik! Hvilket molekyl?

Dongerino: Ta bilde, vente på at telefonen heiser det opp på internett, laste ned, lagre, vente på den eldgamle PC-en, skrible litt, finne lenker
Sitat av Jonta Vis innlegg
Viva la Opium & *pi: Woop woop! Hva regner dere som en strek?
Vis hele sitatet...
Det har jeg lurt litt på, og tenker kanskje det vil variere. De siste dagene blir kjedelige hvis de ikke kan bøyes i alle fall.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvilket molekyl?
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk at det er flere folk på dette forumet som vil ta akkurat den der enn du finner ved seksjon for organisk syntese ved kjemisk institutt! Så det er kanskje et hint? Da jeg var ferdig med tegningen kom jeg på at smilyen burde fått ett hjerteøye og ett kryssøye, men jeg var for lat til å gå til scanneren én gang til. Sånn for å gi et litt tydeligere hint...
Amfetamin!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Ah

La til nummerert liste med prompts i tekstform i førstepost. Jeg vil ha dem på mobilen, istf. å måtte åpne tråden hver dag
Molekylet jeg har tegnet tilhører amfetaminfamilien, men det er slettes ikke dette stoffet man sikter til når man snakker om amfetamin - det ser nemlig slik ut:

Stoffet jeg har tegnet er para-metoksy-N-metylamfetamin, på folkemunne kalt PMMA. Dette er en nær slektning av det mer kjente og populære MDMA, som er et nokså trygt stoff med sterk euforisk effekt. PMMA har lignende effekter, men er langt farligere å benytte: Det tar lenger tid før virkningen kommer, den er ikke like sterk og stoffet er langt giftigere. Imidlertid kan PMMA lett produseres av enkelt tilgjengelige utgangsstoffer, men man har forbudt en del av de forbindelesene som gjerne benyttes i produksjon av MDMA - for å få bukt med sistnevnte forbindelse, selvsagt. Kreative kjemikere og kyniske aktører har imidlertid null problemer med å lage saker som PMMA i steden og selge det som ekte vare. Det har derfor forekommet en ganske lang rekke dødsfall knyttet til PMMA og PMA (bare erstatt metylgruppa nitrogenet med enda en H), der folk har trodd de fikk i seg MDMA.

Ergo, poisonous. Både kjemisk og politisk.

Hva strek angår, så tenkte jeg "kontinuerlig deriverbar" da jeg lagde tegningen. For meg består U av én strek og V av to - eventuelle seriffer, samt stipla linjer, skygger og lignende - det må vel kunne behandles med litt skjønn?
Sist endret av Myoxocephalus; 1. januar 2020 kl. 13:26.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Poisonous

1m58s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

And we're off! Dørstokkmil as. Kjekt å være så begrenset. Tenkte på å prøve kun rette linjer, men meh. The enemy of the good og sånn. Rart å tegne buene til soppene oppover for å vise fram undersiden, men det funker bra nok

Post: 6m18s
Sist endret av Jonta; 1. januar 2020 kl. 14:24. Grunn: La til post-tid
Poisonous:


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Molekylet jeg har tegnet tilhører amfetaminfamilien, men det er slettes ikke dette stoffet man sikter til når man snakker om amfetamin
Vis hele sitatet...
Det var en ukvalifisert gjetning fra min side, mine studiepoeng i kjemi kan telles på to og en halv hånd

Hva strek angår, så tenkte jeg "kontinuerlig deriverbar" da jeg lagde tegningen. For meg består U av én strek og V av to - eventuelle seriffer, samt stipla linjer, skygger og lignende - det må vel kunne behandles med litt skjønn?
Vis hele sitatet...
Det var ca det jeg tenkte også, uten at jeg formulerte det fullt så bra i hodet mitt. Myke buer kan være en strek. Epleformen er en strek, ledd i fingrene markerer stort sett overgang mellom to. Lurte også på dette med skygger, og vurderte å lakkere neglene og eplet og ikke la det telle.
Sist endret av *pi; 2. januar 2020 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.


Pilgiftfrosk , vektorgrafikk med 31 noder
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Tranquil

2m36s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Ellipser! Var som om jeg hadde for mange streker, så jeg tenkte at den kunne sitte på en trapp. Og brukte lengre enn i går.

Post: 4m18s

Diazepam, virkestoffet i valium. Fenylgruppa er redusert til 'ph'.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Diazepam, virkestoffet i valium. Fenylgruppa er redusert til 'ph'.
Vis hele sitatet...
Nå gleder jeg meg til ny kjemisk forbindelse hver dag i januar! Mulig du må forklare linken til ordet på noen av de mer obskure etter hvert.
3.1. Roasted

MMMmmm...Maillardreaksjoner!

I dag har vi en svidd biff og fire tilhørende biprodukter i gassfase: vann, karbondioksid, karbonmonoksid og akrylamid. Sistnevnte er en viktig årsak til at stekt mat smaker og lukter, vel... stekt. Antakelig kreftfremkallende i absurd store mengder, men hvis du lever på frityrstekt potetgull har du antakelig større helseproblemer å bekymre deg for. Jeg valgte å ikke telle med skraveringen.

Jeg ser også at det er en halvtime til tredje januar begynner, men jeg tror ikke jeg får posta i morgen, så jeg tjuvstarter.
Sist endret av Myoxocephalus; 3. januar 2020 kl. 17:40.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Roasted

2m10s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Eksperimenterte litt med bølgene over. Fortsatt ikke på punktet der jeg trenger å tenke veldig nøye over hver eneste strek

Post: 3m30s
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Spell

3m00s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Hender as. Med bare to streker. Poster fra mobil, så…

Post: 7m51s
Sitat av Jonta Vis innlegg


Spell

3m00s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Hender as. Med bare to streker. Poster fra mobil, så…

Post: 7m51s
Vis hele sitatet...
Fy! Du skal ikke være voldelig mot Gullars!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Chicken

2m48s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Faktisk ikke planlagt det med gårsdagen. Kanskje ubevisst siden "chicken" stod rett under på mobilskjermen. Fikk snudd det til noe fint da. Skulle kanskje begrenset meg til rette streker nå i starten. Kan tegne langt uten å løfte penna

aluminiumflorid: Det er magi! (Dog. Å transformere hodet til et menneske til en hønsehjerne er sikkert psykisk vold. Det er bare en tegning da. Tror jeg. For magi finnes ikke. Right?)

Post: 9m3s
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Drooling

3m7s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note


Prøvde meg på kun rette streker, så skjedde det noe rart med øyet, og så ble det et annet hundekonsept. Antenna skulle vært på motsatt side, men jaja

Post: 4m41s



Exhausted

3m3s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Kom i tvil etter hvert med hva jeg skulle bruke strekene på. Ble et par langsomme. Pupillene regner jeg som én hver

Post: 5m3s



Star

2m6s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Forskjellige betydninger woo. Måtte vurdere litt mer hva jeg brukte strekene på

Post: 4m49s
Sist endret av Jonta; 8. januar 2020 kl. 12:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Precious

2m3s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Folk snakker så mye om å redde planeten, men hva med stjerna? Hæh?! Vi har flust av planeter i nærheten, men hvor er nærmeste stjerne? Åja langt unna ja. Ikke har vi landet på vår egen for å prøve å undersøke den, men månen og Mars og meteorer skal vi lande på ja. Snakker om prioriteringer. Har noen tenkt på hva sola synes om Dyson-sfærer? HM?! Og du tror du har problemer fordi kåken til naboen begrenser utsikten din en smule

Andre idéer var såklart Gollum, diamant, nyfødt unge, og jorda

Post: 6m19s
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Flowing

2m35s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Virker sannsynlig at det er et tilfelle av «den som tegnet synes det er åpenbart, men ingen andre ser det uten forklaring»: Bein. Menstruasjon.

Post: 3m13s



Cruel

1m33s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Denne derimot, tror jeg folk kan gjette

Post: 2m12s



Whale

2m31s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Med Cruel var jeg veldig fornøyd med antall streker, og «jess, 21 er et magisk tall og kanskje neste bør være 21 streker for alle 31». Med Whale hadde jeg et ganske klart bilde av hva jeg ville vise, men… så ble ikke halen med. Jaja. Linje 15 cirka er den loddrette krotinga oppå hvalen, og jeg er glad jeg gjorde det. Det er bare en tegning. Og på et vis fungerte det. Denne typen penn lar en ikke variere trykk så mye som en kulepenn, men litt får man. Etter krotinga gikk jeg over hovedlinjene på hvalen igjen, med speilvendt C ved øyet som siste.

Post: 6m17s
Sist endret av Jonta; 13. januar 2020 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Guarded

2m9s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Så var det greiene med perspektiv igjen. Skal være et lite verdifullt objekt, med kjemper som står foran og vokter. Merket at antall linjer manglet her. Skulle gått for et enklere objekt, som er mindre

Post: 3m54s
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Clock

1m47s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

«Hadde jeg hatt fler, kunne jeg gjort mer, hadde jeg hatt færre, hadde jeg ikke påbegynt det som nå er uferdig»

Post: 5m48s



Weak

1m58s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Følte meg smart da første strek ble både høyre (svake) arm og skuldre. Ikke så smart da jeg GIKK OVER STREKEN HAHA, telte feil, og la til en hals så det ble 18

Hadde flaks med at jeg kunne bruke overskuddet av strekene fra skulder nedover til midje, som bein. Når det er slike figurer må det nok tenking og telling til på forhånd.

Post: 4m59s
Sist endret av Jonta; 16. januar 2020 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Angular

1m32s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Hadde lyst til å finne noe som nettopp ikke er kantete. Tenkte på å tegne en katt for eksempel. Men det finnes så mye polygonkunst allerede, så jeg doblet opp. Ser man hva det er tro?

Over halvveis!

Post: 3m39s
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Må gi noe kreds for Jonta, du er en pådriver på det punktet her! Men, det strek-begrensningen endte jeg til slutt med å gi total faen i. Om vi konverterer "streker" til vertices så hadde jeg kanskje kunne laget noe low-poly med litt mere skills, men det blir en for heftig begrensning, jeg vil nesten si at dere med pen og papir kunne sammenligne det med at dere starter på en begrensning med 3 streker for å så mot slutten gå ned til 0,1 strek (hva enn det skulle være). Tris blir enda mer begrensende, ettersom en vanligvis jobber med quads i 3d grafisk design: skjermkort konverterer ting til tris (det er en overflate definert av 3 punkt, eller vertices som det heter), så en face kan bestå av flere tris.

For eksempel så består mitt bidrag av: 8392 Vertices, 10928 Faces og 16096 Tris

Sist endret av Dodecha; 18. januar 2020 kl. 00:55.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
:)

Ble ganske mørk denne her. Slange?

Har nesten ikke rørt 3D, så hva en skulle ganget 32 og nedover med får den enkelte finne ut av
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Jonta Vis innlegg


Ble ganske mørk denne her. Slange?

Har nesten ikke rørt 3D, så hva en skulle ganget 32 og nedover med får den enkelte finne ut av
Vis hele sitatet...
Hm jeg har vel alt for høy brightness på skjermen på jobb, så jeg får rendre ut en versjon med mere lys senere

Smule lysere, jeg har mye å lære på angående lys setting i blender.. noe som er en litt morsom ironi i og med at min ekte jobb involverer lysdesign.
Edit: Det forrige var også for mørkt, så jeg bare peisa på med endel lys denne gangen, mitt bidrag til "poisonous":

Jeg kan nevne at jeg er fullt klar over at det er forskjell på venomous og poisonous.. jeg bare endte med å lage en slange uansett.
Sist endret av Dodecha; 18. januar 2020 kl. 13:07.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tranquil


Begynner å nærme meg noe som kan kalles low-poly, denne har "bare" 202 Vertices, 275 Faces og 342 Triangles
Sist endret av Dodecha; 21. januar 2020 kl. 21:49.
Bedre sent enn aldri:

24: Chop:
Sist endret av Viva la Opium; 27. januar 2020 kl. 14:26.
25: Prickley:



26: Stretch:

Sist endret av Viva la Opium; 27. januar 2020 kl. 16:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Swollen

2m3s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Vært syk og på reise

Papiret ble misfarget, så jeg ville bruke det som del av tegninga

Post: 2m48s



Bottle

2m29s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Den andre betydningen jeg tenkte på var «mot». Men her har det blitt mistet av en alkoholiker. Kanskje ikke supertydelig at flaska kaster en skygge på personen. En idé jeg fikk under tegninga. Tegnet munnen ganske tidlig. Lurte på om jeg skulle prøve på at flaska gliste, men gjennom enda et lag med kurvet glass? Får håpe armene gjør susen

Post: 4m10s



Scorched

2m5s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Så var det å formidle vedtekstur med disse begrensningene

Post: 2m28s



Breakable

1m50s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Ser ut som et pressluftbor, ikke sant? Jaaa. Jada.

Post: 2m12s



Drain

1m52s - Edding 89 Office Liner ET, på dobbellengde grønn Q-Connect sticky note

Edderkopp

Post: 2m46s
Sist endret av Jonta; 27. januar 2020 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
27: Thunder: