Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1648
Hello!

Slik som alle andre, man må ute å reise en gang og nå har jo skatteoppgjøret også kommet. Så jeg tenker å legge av litt ekstra penger og så dra til Paris med dama
- nei dere får ikke se bilde!

Er det noen her som har vært i Paris som evt kan tipse som steder å se? restauranter, hoteller?
Blir ikke så mye shopping, er jo ganske dyrt?

Takk! Hilsen den mannlige delen av paret
Eifeltårnet er ikke verdt alle timene i kø, og shopping lønner seg ikke. Ellers forstod jeg ikke helt greia med at det skal være så sykt romantisk i den byen.
En ting som var jævlig kult var det der kunst-markedet, som jeg ikke husker navnet på. Om noen kommer på navnet jeg tenker på, så burde du ta med dama dit!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Tour de France.
Trådstarter
20 4
Trodde paris var liksom stedet?

Hvor skal man ellers dra? Venezia?
Sitat av McLovin Vis innlegg
Ellers forstod jeg ikke helt greia med at det skal være så sykt romantisk i den byen.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si det? Paris om sommeren er fantastisk! Gå på museer, drikke god vin, helt sinnsykt mye god mat for en helt overkommelig penge, piknik langs Seinen og lignende? Paris er en fantastisk by der man virkelig kan sette pris på de små tingene som god mat, koselige gatekafeer og en gressplen langs elven
Sitat av Stinson Vis innlegg
Hvordan kan du si det? Paris om sommeren er fantastisk! Gå på museer, drikke god vin, helt sinnsykt mye god mat for en helt overkommelig penge, piknik langs Seinen og lignende? Paris er en fantastisk by der man virkelig kan sette pris på de små tingene som god mat, koselige gatekafeer og en gressplen langs elven
Vis hele sitatet...
Jo, det er jo greit nok. Men, det kan man gjøre i hvilke som helst andre store europeiske byer også. Forstår ikke hva som skal være så sinnssykt mye mer romantisk med Paris enn andre byer.
Paris er jo drømmen for en hver som er interesert i mote. Om kjæresten din synes det er morsomt, så er det hundrevis av kjente designere som har etablert seg i Paris og har de største butikkene sine der. Selv om mye av det sikkert er fryktelig dyrt, her snakker vi flere tusen bare for en skjorte, så er det også morsomt å se på. Kanskje du har råd til en sommerkjole til damen også?
Sitat av trobbele Vis innlegg
Trodde paris var liksom stedet?

Hvor skal man ellers dra? Venezia?
Vis hele sitatet...
Venezia er i hvert fall vanvittig fint! Nå har jeg aldri vært i Paris, men Venezia har mye stilig å tilby, og gondoler er da romantisk ? Anbefaler å kikke på det, i hvert fall.
Skal du ta med dama på en fin tur så reiser du til New York!!!! Makan til by har man sjeldent sett, og det er helt FANTASTISKE shoppingmuligheter der. Noe dama nesten garantert vil like! Beste byen jeg noen sinne har besøkt!
Om jeg hadde fått valget mellom Umeå, Paris og Venezia, så hadde jeg hatt venezia på førstplass, umeå på andre og paris på tredje.

hvis dere er ute etter romantikk, så tror jeg venezia er plassen å dra til, spisesteder, båtturer, billige ting, fin by (HELE BYEN), og kjempegreie folk der.
Paris og frankrike har drept romantikken der. Dessuten har jeg et inntrykk av at franskmenn er nesevise og arrogante.
Nevnte jeg at jeg ikke likte franskmenn?:P

Men for all del. Eiffeltårnet er sikkert fint.
Sist endret av RandomiZed; 27. mars 2012 kl. 23:51.
Skal du virkelig ha en drømmetur med kjæresten annbefaler jeg Florence eller Roma i Italia! Det er fantastiske vakre og romatiske byer, du vil takke meg etterpå. Begge overgår Paris en høy gang.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Venezia er i hvert fall vanvittig fint! Nå har jeg aldri vært i Paris, men Venezia har mye stilig å tilby, og gondoler er da romantisk ? Anbefaler å kikke på det, i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Venezia eier Paris i sjarm, men ville dratt tilbake til Paris først om jeg skulle dra i morgen.
Om dere drar til Paris, anbefaler jeg å bare spasere rundt i Montmartre og sitte på fortauskaféer for å kikke på folkene, fantastisk trivelig område.
Dra heller til Riga og lev som konge og dronning der i et par uker. Hørte et lag på 5 spiste og drakk i timesvis for 1500, da var tips inkludert
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Om jeg hadde fått valget mellom Umeå, Paris og Venezia, så hadde jeg hatt venezia på førstplass, umeå på andre og paris på tredje.

hvis dere er ute etter romantikk, så tror jeg venezia er plassen å dra til, spisesteder, båtturer, billige ting, fin by (HELE BYEN), og kjempegreie folk der.
Paris og frankrike har drept romantikken der. Dessuten har jeg et inntrykk av at franskmenn er nesevise og arrogante.
Nevnte jeg at jeg ikke likte franskmenn?:P

Men for all del. Eiffeltårnet er sikkert fint.
Vis hele sitatet...
Har vært i Umeå, Paris og i Venezia. Kan si en ting. Venezia er ikke billig og fint. Jeg drakk en limonade på St. Markusplassen (?) kostet 80 spenn. Dette er vel den dyreste kaféen i hele byen da, men dog. Hoteller i sentrum - glem det. Nå er det høysesong så det nærmeste du kommer er hoteller som er rett over brua-ish(på fastlandet). Når jeg var der sommeren 2010 var det et stort renoveringsprosjekt igang. Det skulle være ferdig sommeren 2013. Dvs. at Sukkenes bro og alle andre "klassiske" steder å besøke er overøst med reklameplakater og bullshit. Vanntaxiene som går rundt der er stappet med svette italienere og turister og du er HELDIG om du finner deg en ståplass. Merk: jeg var der i juli når det var lavsesong. En gondoltur betalte vi 1500 kroner for.

Paris var en fantastisk by. Kanskje ikke veldig billig, men en veldig sentral by i Europa og langt mindre turistbasert. I Venezia er alt lagt opp for at turister skal bruke mye penger, og stort sett finnes det ikke mer enn turistfeller og dyre butikker, rett og slett fordi det ikke er plass til mer. I Paris er det mulig å skippe alt turistmaset. Jeg kan ikke tenke meg at det er en eneste kafé i Venezia som er like romantisk som en liten hjørnekafé i en sidegate av Champs Élysées. Nei, dra gjerne til Venezia, men du kommer til å bli skuffet.
Mest romantiske plassen jeg har vært på er uten tvil Toscana i Italia, fyfaen for en plass! Vingårdene strekker seg endeløst, gamle murbygninger med bølgeblikktak, ekstremt fint vær om dagen og på ettermiddagen slår det over til et sinnsykt uvær som det er slutt på etter en time. Det er aldri langt til en vaskeekte, italiensk restaurant hvor man får servert de mest himmelske retter med lokale varer.
Toscana er dog litt "øde", det er overhodet ingen storby, men det er svære outlet's mange plasser og er ikke spesielt langt til f.eks. Montepulciano som er en fantastisk plass!

Kan legge ut bilder fra min tur om noen er interesserte. Kan ikke tenke meg en eneste plass det ville ha vært mer romantisk med ferie enn akkurat der!
Forresten, se filmen "Letters to Juliet" eller noe slikt om du vil ha et inntrykk av hvordan Toscana ser ut!
Sitat av Stinson Vis innlegg
Hvordan kan du si det? Paris om sommeren er fantastisk! Gå på museer, drikke god vin, helt sinnsykt mye god mat for en helt overkommelig penge, piknik langs Seinen og lignende? Paris er en fantastisk by der man virkelig kan sette pris på de små tingene som god mat, koselige gatekafeer og en gressplen langs elven
Vis hele sitatet...

Hmm det du ramser opp er jo ikke unikt for Paris. Kan jo akkurat det samme i Amsterdam feks. Og det har det attpåtil noe som er HELT unikt for byen

For de som ikke er frankofile vil jeg si at Paris er oppskrytt. Det er jo så mange andre byer i France som er verdt en tur. Stå i kø på museer og Eifeltårnet er ikke min smak. Vintur, cognac, rustikk kokkekurs på landet. Mange muligheter og mange bedre alternativer enn Paris i mine øyne. Både i frankrike og andre europeiske land.
Jeg vil bare si at Paris er virkelig en nydelig by ! Nå er det lenge siden jeg var der nede, men jeg trivdes svært godt der nede. God mat, god vin, mye fint man kan se.

Var så heldig at det var strålende sol da jeg var en tur i eifeltårnet, så jo alt derfra (om du ikke har noe i mot at det "svaier" litt)

Spise rykende varm croissant til frokost på en fortausrestaurant mens man ser på livet

Husker ikke alle stedene vi besøkte, men Versailles var jo nydelig ! Husker når vi gikk nedover i parkanlegget der så slo de plutselig på fontene, etterfulgt av barokkmusikk. Var en liten opplevelse i seg selv det.

Ellers var jo også selvfølgelig Musée du Louvre svært imponerende ! Måtte jo nesten se Mona Lisa når jeg først var der nede.

Om du vil ha litt "spenning" så har du jo Catacombes de Paris, noe som vel er det stikk motsatte av romantisk.
Kan hende jeg ikke fikk satt så mye pris på Paris fordi jeg var 13 og det var heterekord mens vi var der. Men, tror ikke det er en by jeg hadde dratt tilbake til.
Paris er både skitten og forfallen, og en av de vakreste urbane områdene i Europa etter min mening. Avhenger av HVOR i Paris du er. Samtidig trenger det ikke å være sinnsykt dyrt, men det er rimelig klart at det ikke er spesielt rimelig med mindre du hele tiden tenker penger. I stedet for å kunne plumpe ned på første og beste plass, må du gjerne lete litt for å finne noe som passer budsjettet.

Skulle jeg reist et sted med et bekjentskap, ville jeg valgt noe mer privat. Liker ikke vasse i folk. Toscana er sånn sett et GODT alternativ, men du er da avhengig av bil. Har du først muligheten til det, vil jeg anbefale deg å ta en titt på området rundt Como sjøen. Veldig vakkert. Vil også nevne Corsica, en øy rett utenfor Frankrike, eller øyene utenfor Kroatia.

Skal du absolutt ha en storby, ville jeg heller vurdert Roma eller London. Begge byene er også nedlesset i designerbutikker, og har også svære outlets (fabrikkutsalg fra merkevarehusene) et par timer utenfor bykjernen, men er etter mitt skjønn mer spennende. London har et utrolig bra uteliv, kombinert med et fantastisk kollektivtilbud og et vell av aktiviteter.

Glemte å anbefale deg noen severdigheter i Paris...

Min favoritt aktivitet er Eurotrain til London . Haha. Neida, men ja. Vil dog anbefale en slik "Da Vinci"-koden tur om du har lest boken. Veldig artig. Er også flere katedraler som er verdt en titt, selv om katolikkene har fylt de opp med ulike automater. Noe jeg personlig fant ganske uverdig.

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Husker ikke alle stedene vi besøkte, men Versailles var jo nydelig ! Husker når vi gikk nedover i parkanlegget der så slo de plutselig på fontene, etterfulgt av barokkmusikk. Var en liten opplevelse i seg selv det.
Vis hele sitatet...
Enig. En av få ting jeg virkelig likte. Anbefaler å melde dere på guidetur som sykler rundt på området. Mye gøyere.

Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Ellers var jo også selvfølgelig Musée du Louvre svært imponerende ! Måtte jo nesten se Mona Lisa når jeg først var der nede.
Vis hele sitatet...
Helt uenig. Det var drit kjedelig. Og Mona Lisa var skuffende. Et lite frimerke bak 5 meter plexiglass.
Såpekoker av rang
Paris er et eneste turistkjør etter min oppfatning fra når jeg var der. Naturligvis har ikke jeg sett hele byen, men det jeg fikk med meg - i Juli måned - var bare kaos. Som noen andre har sagt, Eiffeltårnet er imponerende, men du må pokker meg regne en halv dag fra du står på bakken til du er nede igjen. Louvre var spennende, men trangt og svett. Jeg var der ikke i romantisk sammenheng, men jeg fikk ikke helt den viben. La Défense-området var vel det som vekket mest interesse hos meg. Utrolig stilige byggverk - er som å tre inn i en helt annen by. God mat og drikke var det dog gjevnt over.

Besøkte Venezia samme sommer, og det var virkelig et besynderlig skue i forhold til den idéen man gjerne har om stedet fra filmer, postkort, magasiner eller lignende. Søpla fløyt overalt i vannskorpa, vannet er skittent og turismen er pågående.

Toscana må være det beste alternativet jeg har hørt her.
Sist endret av monoid; 28. mars 2012 kl. 01:25.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Skal du ta med dama på en fin tur så reiser du til New York!!!! Makan til by har man sjeldent sett, og det er helt FANTASTISKE shoppingmuligheter der. Noe dama nesten garantert vil like! Beste byen jeg noen sinne har besøkt!
Vis hele sitatet...
For to år siden dro jeg fra LA til NY. Brukte 3 uker og var innom 19 stater. Var to dager i NY, og ja det er en fin by. Men langt i fra så fantatisk som du mener. Det er en stor og masete by, og selv om jeg handlet en god del så var to dager mer enn nok for min del. Syntes LA og Vegas var mye morsommere byer å være i. Men det er nå min mening
Jeg og dama kom hjem fra Paris i går, faktisk. Vi har hatt det helt strålende, mye fordi alt gikk som på skinner hele turen. Det skyldes delvis at vi lastet ned Paris-appen til Trip Advisor før vi dro. Den inneholder kart over hele byen som du selvsagt kan bruke med GPS, tusenvis av anmeldelser av forskjellige restauranter, utesteder, butikker, attraksjoner, hoteller, og ikke minst, selvguidede ruter du kan gå gjennom byen. Alt sammen finner du på kartet, og kartet er lagret på telefonen, slik at du slipper å tenke på datatrafikk. Det eneste den mangler er en oversikt over kollektivtransporten, men det sjekket vi enkelt på google maps på hotellet før vi dro ut. Dette gjorde det lekende lett å benytte seg av metroen, og med et dagskort kommer man seg rundt over alt. Pass bare på å ikke kun oppsøke turistmål. Det er masse små, hyggelige gater og restauranter som er mye finere å få med seg enn alle de obligatoriske turistgreiene. Sjekk ut Latin quarter for eksempel. Vil også anbefale dere å kjøpe et dagsabonnement på bysyklene. Det er skikkelig hyggelig å sykle rundt i Paris, kanskje særlig på kvelden.

God tur =)
Ja, som mentalmelt sier; sjekk ut Latiner kvartalet! Det er fint og bare rusle rundt der, mye fine bygninger som ble bygd tilknytta Sorbonne og sånn. Ellers er det en veldig søt bokhandel der; Shakespeare and Company (engelske), som nærmest har blitt en institusjon i seg selv.
Kommer ikke på noen konkrete restaurantnavn, men i Paris finner du jo alt; fra de med flere stjerner i Michelinguiden til alt annet. Men ofte kan man spise ganske godt, og rimelig (hvis man ikke velger den som ligger på hovedgata), på bistroer, der de gjerne har en 3-retters meny som ikke koster så alt for mye, typ 15 euro.
Hvis man bare vil handle designerklær er jo selvfølgelig Paris like dyrt som andre storbyer, men de har et underjordisk kjøpesenter som er ganske kult "Forum les Halles" der du kan finne mer vanlige kjedebutikker. I Paris har de også verdens største loppemarked, Marché aux Puces St-Ouen de Clignancourt, men det er kjempestort; så det kan kanskje bli litt i overkant stressendes. (Men hvis du allikevel skal dra dit; når du kommer av metroen må du fortsette å gå rett fram, under ei bru - det første som møter deg er ikke selve loppemarkedet. Men når du kommer lengre inn kan du finne mange kule små butikker, med alt fra gammel elektronikk, plater, klær etc.)
Ellers er Luxemburg-hagene veldig fint, og de har et fint musuem på Centre Pompidou (mer moderne kunst) hvis man liker slikt.

Mitt beste tips er allikevel noe som enkelt som og ha god tid, og se litt på timeinga for besøket. I sørlige deler av Europa har de gjerne ferie senere enn oss, så i juli/august er det gjerne mye mer folk enn mai/juni f.eks. Og hvis du vil dra f.eks til Eiffeltårnet kan det være lurt og dra dit enten tidlig eller sent på dagen, da er det gjerne ikke like mye folk, og dermed mindre kø.

God tur, kjenner jeg ble veldig misunnelig på turen deres altså :-)