Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2067
Skal ikke gå sånn inn på detaljer, men for noen dager siden havna jeg med sykkelen litt utti veien, men ikke langt nok ut til at jeg ble påkjørt (sykla på fortauet og tryna litt utenfor sykkelfeltet). Egentlig var jeg nok veldig heldig. Skada meg noe men ikke noe alvorlig. En dame stoppet og lurte på hvordan det gikk. Klarte ikke si så mye men fikk vist at det gikk greit. Satte meg på sykkelen igjen etter å ha justert på sykkelkjedet, og sykla den korte veien hjem. Syntes det var kjipt å ha tryna men tenkte ikke noe mer over akkurat at det kunne gått ille.

Neste dag triller plutselig tårene i all offentlighet (hurra...), og det er vanskelig å stoppe.

Hadde ikke trodd at jeg skulle reagere sånn, siden jeg følte at jeg ikke tenkte det var noe veldig seriøst/farlig med det samme, men kan ikke se noen annen grunn.

Synes bare det var litt rart, men det er kanskje bare meg. Noen andre som har opplevd noe lignende?
Ehm, nei det har jeg ikke. Har jo fått sånn at jeg har gjort ting for så å tenke over hva som egentlig kunne skjedd. Som for eksempel å hoppe med moped på et stort sandtak, for så å kante å rulle hele veien ned uten å få et eneste skrubbsår. Da jeg kom hjem tenkte jeg over hvor ille det faktisk kunne ha gått og jeg var helt alene midt ute i ødemarka og det var ingen som kunne hjelpe meg.


Men har aldri begynt å gråte helt ut av det blå.
Sist endret av happy violence; 3. september 2011 kl. 21:42.
Ja, altså min reaksjon når jeg hadde kommet meg hjem var litt sånn "haha for en idiot jeg er som presterer å tryne på sykkel".. vet ikke. Kanskje det kan ha utløst noe annet. Kanskje det var noe ala "herregud så skjørt livet er, jeg kunne sykla rett inn i en bil, men det vil ikke jeg tenke på så det lar jeg være" og så kommer det heller ut på den måten, uten at jeg vil?
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Ja, altså min reaksjon når jeg hadde kommet meg hjem var litt sånn "haha for en idiot jeg er som presterer å tryne på sykkel".. vet ikke. Kanskje det kan ha utløst noe annet. Kanskje det var noe ala "herregud så skjørt livet er, jeg kunne sykla rett inn i en bil, men det vil ikke jeg tenke på så det lar jeg være" og så kommer det heller ut på den måten, uten at jeg vil?
Vis hele sitatet...
Hørtes jo ganske logiskt ut. Eller kanskje denne hendelsen trigget noe annet som du har opplevd tidligere og følelsen du hadde da, kom ubevisst tilbake. Men jeg har egentlig ikke peiling, jeg er ikke psykolog.
Er vel bare at du ikke forsto hvor jævlig det egentlig kunne gått før du starta å grine. For det kunne jo gått til helvete, det skjønner jo alle. Du kunne vært en grønnsak mens jeg skriver det her, men det er du ikke. Heldigvis. Så bevissheten din er vel også full klar over det, så det ble en liten sen reaksjon?

Når bestefaren min døde, så reagerte jeg ikke i det hele tatt før to drøye uker etter. Det var først da jeg forsto at han var borte for alltid osv.

Men ja, tror du skjønner poenget mitt her.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
At ting ofte ligger og "flyter" litt mellom underbevissthet og bevissthet er jo ikke akkurat noe nytt. Det kan ta alt fra millisekunder til flere uker før man "reagerer" på en viss impuls, innser alvoret i en gitt situasjon, skjønner omfanget av en bestemt hendelse.
Takk for tilbakemeldinger, ja, tenkte vel egentlig bare å høre fra noen andre om det ga noen mening.. men jo, det gjør egentlig det. Har litt problemer med å ta meg selv på alvor og har for vane å fortrenge ting litt ubevisst. På en måte likte jeg ikke at jeg reagerte, men på den annen side så var det nesten fint å vite at jeg ikke er helt følelsesløs, som jeg av og til innbiller meg.
jeg er gutt og noen gangewr må jeg re få si det er utrolig lettende for sjelen å grine ut som du føler for det, selv om j allti gjør dete skjul.
Har hendt noen ganger med meg og. Ikke at jeg har grått, men har fått sjokk over hva som egentlig har skjedd. (Kjører bil, og har hatt et par ukontrollerbare øyeblikk, også med sykkel.)

Er nok normalt da man kan få adrenalin av sånt.. Er ikke sikker åssen det funker psykisk men.
Bruskork1: fint å høre at jeg ikke er helt alene da. Jeg er jente men har lenge vært en som gjør det jeg kan for å skjule følelsene i situasjoner der det virkelig kunne være noe å gråte for.

Kom forøvrig akkurat nå på en gang faren min nesten kjørte inn i ei lita jente med bilen. Etterpå satt han bare og gråt hjerteskjærende i bilen og jeg tok opp et blad og begynte å lese i det og forsøkte ignorere det hele. Heh. Jeg var liten da (aner ikke hvor gammel) men har fortsatt dårlig samvittighet den dag i dag. Han skjønte vel at jeg bare var liten og ikke visste hva jeg skulle si, men ekkelt. Random.
Sist endret av pocolocos; 3. september 2011 kl. 23:56.
Vel, det er skremmende å tenke over. For min del kan det virke som om jeg bare mista litt kontroll med en gang, men etterpå så tenker jeg ofte "Jeg KUNNE vært død nå.."

Så ville ikke vært flau over det. (Er gutt forresten.)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Vel, det er skremmende å tenke over. For min del kan det virke som om jeg bare mista litt kontroll med en gang, men etterpå så tenker jeg ofte "Jeg KUNNE vært død nå.."

Så ville ikke vært flau over det. (Er gutt forresten.)
Vis hele sitatet...
Ja, livet er såå skjørt.. er vel det som går opp for en. Herlighet.
Haha, ja. Har hatt lignende opplevelser. Jeg gråter ikke, men jeg kommer på en hendelse som har skjedd, og plutselig går det opp for meg at om jeg hadde vært litt uheldig, så kunne det gått riktig galt.

Det mest konkrete eksempelet jeg kommer på er for ca. seks år siden. Jeg drev å klatret opp en ganske bratt fjellvegg. Bratt nok til at jeg lett kunne falt ned uten sjanse til å holde meg fast i noe eller få en myk landing om jeg hadde mistet grepet. Ung og fryktløs som jeg var hadde jeg klatret en ni-ti meter oppover da jeg tar tak i en liten gren eller hva det nå enn var som stakk ut av noe mose. Denne sitter selvfølgelig ikke fast og jeg drar den ut med ganske god kraft og mister balansen. Heldigvis klarte jeg å lene meg fremover og alt gikk bra. Men som sagt, det slår meg fortsatt hvor galt det kunne gått den dagen, og minne sitter brent fast i meg.
Sist endret av Filosofen; 5. september 2011 kl. 02:29.
Sånne ting får en virkelig til å tenke...
Tenk for eksempel når en går på et tynt fortau ved en stor vei. Da er det ikke lenger enn en fallengde før hodet ditt ligger i banen til et trailerhjul. Jeg har hvertfall begynt å knytte skolissene ekstra stramt før jeg går ut :P Man kan jo selvfølgelig ikke ha slike tanker om alt her i verden - det er jo farlig å leve, fordi man kan dø av det - men som sagt, så får slik en til å tenke..
det er nok ikke uvanlig å oppleve slikt.

for noen måneder siden ble jeg påkjørt bakfra i 70/80 km/t, og var sinnsykt heldig, ingen brudd. først ble jeg fortvila og lei meg pga bilen min, deretter sint som pokker, og redd og lei meg igjen. avgårde i full fart med sykebil. på sykehuset sier sykepleieren at jeg har vært utrolig heldig, og joda, jeg skjønte jo det jeg også. snakket litt med min mor mens jeg lå der også.

det var først langt uti en samtale med min mor at det virkelig, virkelig sank inn at jeg kunne vært stein dau, og at jeg har hatt flaks som ikke ble grønnsak. selv om jeg gråt og snufset fra før av pga bilen, fikk jeg en helt overveldene reaksjon! tårene strømmet på når det virkelig gikk opp for meg..

jeg tror nok mye av grunnen er at i en slik situasjon pumper det mye adrenalin, sinne, redsel osv, og når en får bekreftelse på at det kommer til å gå bra, går det opp for en hvor galt det kunne gått..

edit: kom jo ikke unna helt uten skader, fikk en kraftig whiplash, og det har jeg jo kjent ganske så bra i ettertid. men jeg lever og kan bevege på meg i det minste.
Sist endret av Lkt; 5. september 2011 kl. 10:06.
liker å gjøre ting som er farlig, så hadde ikke reagert nevneverdig, men hadde nok vært litt flau overat jeg hadde trynt på sykkel i all offentlighet
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har vært med i noen rundvelter med bil, stygge ulykker innen fmx og vært på noe dundrende til heisaturer som kunne gått meget ille.
lo det bare av meg hver gang til jeg roa ned og det en dag gikk opp for meg at jeg hadde vært så jævla nær døden så mange ganger og hvordan jeg hadde holdt på. måtte dra hjem fra jobb og ble faktisk sykmeldt i 2 uker og måtte komme på samtale med legen annenhver dag og ble neddopa på valium.
Etter dette så har jeg total noia for og sitte på bil til andre og solgt drømmebilen da den var alt for sprek, så bare en "reprise" av den velten vi hadde i 180kmt og alt det der.. :P
Opplevd nesten det samme selv, tar litt tid.

Kjørte sykkel, velva og benet mitt hang fast under sykkelen. Der og da merka jeg ingenting omtrent. Først rett før la samme kveld merka jeg smerten som f***. Adrenalin er noe rare greier

Gjelder omtrent hver gang det skjer noe, tar en stund før man merker det
Tror det kan ha litt med undertrykte følelser å gjøre. Hadde en liten psykisk lidelse (som er utrolig vanlig i tenårene) for noen år siden. I ettertid har det gjort at jeg har hatt veldig vanskelig for å føle ting. Jeg har prøvd å vise det når jeg egentlig skulle ha vert glad, sur og lignende, men har egentlig ikke følt det. Snakka aldri med noen om det som foregikk i hodet, og fikk dermed for vane å undertrykke alt.

For et godt år siden ble jeg plutselig stormforelska, noe som forøvrig var den første primære følelsen bortsett fra sult jeg hadde følt på mange år, for så å bli dumpa. Det førte til at jeg av veldig enkle ting kunne begynde å gråte, uten å vite hvorfor. Bare fordi jeg aldri har hatt utspring for følelsene mine før. Misforstå meg rett; det var ikke noe jentedrama-opplegg der jeg satt hjemme å gråt meg selv i søvn med et knust hjerte og kjærlighetsorg, for slik var det ikke.

Til eksempel så jeg en skikkelig chickflick-film med denne dama alà Dear John eller noe. Uten å gå for mye i detaljer døde i alle fall en i filmen av en hjertefeil eller lignende. Jeg begyndte straks å pipe litt og møtte en liten sorg for min avdøde bestefar. Han døde i perioden jeg hadde litt problemer, og jeg sørget aldri over han, frem til dette tidspunktet når noe i filmen minte meg om han og hans bortgang.

Vet ikke om det svarte mye på spørsmålet ditt, men, ja; jeg har også begyndt å grine av små ting.

EDIT: leste over innlegget. -100 manpoints. Detta var homo!
Sist endret av McLovin; 26. september 2011 kl. 20:54.
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Synes bare det var litt rart, men det er kanskje bare meg. Noen andre som har opplevd noe lignende?
Vis hele sitatet...
Dette hørtes veldig ut som det som på godt norsk kalles PTSD .

Du har rett og slett vært i en situasjon hvor du potensiellt kunne fått store skader eller mistet livet. Etter at psyken din har fått behandlet dette har du fått en ganske vanlig reaksjon.

De fleste er nok kjent med fenomenet i forbindelse med krigshandlinger, men det kan selvfølgelig forekomme fra slike vanlige hendelser som å ramle på sykkelen.

Ikke noe flaut over å oppleve dette, men du bør gjerne snakke med fastlegen/helsesøster/andre om du fortsetter å få problemer med det.
Var ute å syklet en gang, så skulle jeg svinge 180grader, og jeg merket ikke at hjula var 10cm unna kanten, som kunne føre til at jeg trilla ut på en stormende motorvei. Så iblant når jeg legger meg, driver jeg å filosoferer om hva som kunne skjedd; fører til at jeg ligger til 4:30 på natta uten å få sove. Hater det
satt på et snødekt tak en gang, snøen raste ned meg meg oppå. og jeg falt en 3-4 meter, var bare ungen da så det kunne gått galt om jeg havnet under snøen. reaksjonen var at jeg lå der i noen sekunder, begynte å le, vinka til bilene som stoppa og gikk opp bak huset igjen.

kan ikke huske å felle noen tårer av det.