Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  141 11160
Nå som skolen har begynt igjen så er jeg begynt å bli lei av brød / vann. tenkte jeg kunne laget noe bedre dagen før og sette i kjøeskapet men vet ikke helt hva som kan lages..

Det bør være enkelt å varme opp.
God smak..
Enkelt og ikke for dyrt å lage.
Kunne lages av alle.

osvosv Har tenkt å Wraps men har ikke giddet enda..
Takk for hjelp!

Ps, hadde vært fint med link til oppskrift.
omelett.
Du tar 2 - 3 egg, visper det i en liten bolle, mikser i litt melk til den blir en blekgul gugge.
Stek den med pølsebiter, løk, paprika etc på lav varme til du kan flippe den som en pannekake.
Ikke glem salt, det er halve greia.
Evt 4 egg, bittelitt vann, en skvett fløte, ferske urter, ost kanskje, purreløk, vårløk, gressløk. Røre rundt i røra mens den er i stekepannen, og servere med tomater
Eggerøre/omelette, bacon og bønner i tomat!
Omelett:

sånn sirka oppskrift til omelett:
2 egg vispes sammen med litt salt og pepper og 2 spiseskjeer med vann i en bolle.
når du tømmer bollen på steikepanna så kan du ta på hva som helst i verden du kunne ønsket deg på den deilige omeletten du står og lager til frokost.
f.eks pølse, løk, skinke, paprika...

håper det smaker ;-)
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva med å vere bittelitt kreativ selv?
Bytt ut vann med melk, men jeg tipper du ikke liker det.

Finnes utrolig masse gode pålegg til brødskive, og det finnes utrolig masse gode brødtyper!
Havregrynsgrøt. Personlig favoritt, spesielt på vinteren når det er kaldt og du vil ha rask varme OG energi!
EDIT: ingen som hadde sagt omelett når jeg begynte å skrive, men jeg er ikke så rask på labben så det var visst 3 stk som var før meg. Men mi oppskrift er garantert best
Bare ta noen skriver med ost og skinke imellom, krydre det og så hiv det i microen, schmaker godt og tar 2 sek
Er det ingen som har noe annet? Jeg har max. 20-30 min på meg å spise. Så er det noen som har noe godt som jeg kan evt. mixse dagen før?
Kjøp deg en skinkestek(hel og rå) som du tilbereder dagen før. Det er grisebillig(pun intended), og så skjærer du noen skiver av dette og spiser sammen med noen skiver tomat, agurk og noe oliven feks. Det synes jeg er nice. Og så har du frokost en uke omtrent på en stek.
Jeg synes også wok er knallgodt kaldt, men det er kanskje bare meg.

Personlig mener jeg det meste av middagsmat egner seg fantastisk til frokost. Derfor lager jeg gjerne kjempeporsoner av når jeg lager middag så har jeg frokost en dag eller to etterpå.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Er det ingen som har noe annet? Jeg har max. 20-30 min på meg å spise. Så er det noen som har noe godt som jeg kan evt. mixse dagen før?
Vis hele sitatet...
når du har teken på det så tar det maks 15 min på omelett
Når vi først er inne på egg. Kok opp en del egg dagen før, og legg de i kjøleskapet. Legges på brødskiven sammen med kaviar og kanskje litt smør. Sunt, godt og enkelt. Eggene holder seg forøvrig en del dager i kjøleskapet, så trenger ikke bruke alle eggene samme dag.
Har noen av dere smakt skiver med Bremykt og banan?

Jeg hadde ikke spist det på lang tid og nesten glemt det og når jeg først lagde det var det så godt at jeg ikke klarte å la vær å ta meg en liten dans.
Sist endret av Naturgrønn; 30. august 2011 kl. 22:16.
Sitat av diego Vis innlegg
EDIT: ingen som hadde sagt omelett når jeg begynte å skrive, men jeg er ikke så rask på labben så det var visst 3 stk som var før meg. Men mi oppskrift er garantert best
Vis hele sitatet...
Den så langt kjedligste oppskrifta av dem alle.
Sist endret av stagg; 30. august 2011 kl. 22:17.
http://bildr.no/image/963071.jpeg


http://bildr.no/image/963074.jpeg

http://bildr.no/view/963074
http://bildr.no/view/963071


Lykke til.
Sist endret av SubKassyAssy; 30. august 2011 kl. 22:19.
Hmm, kanskje jeg står opp tidligere å lager omelett da Noen som har noe annet jeg kan lage til resten av uka?
  • Frokostblanding
  • Rista brød
  • Brød med eggerøre og salami!
Omelett har ikke jeg en sjanse til å spise på morgenen. Er så kvalm og lite matlyst at tanken på mat får meg til å gulpe. Jeg prøver jo å spise en brødskive eller noe, og kanskje spise mer og mer uttover.

Tips:
Ostesmørbrød. Damn det er godt.
Frokostblanding er heller ikke galt. Jeg liker den cheetos (eller hva de heter) som faktisk scorer ganske høyt på sunneste frokostblanding. Også har den sjokoladesmak
Sist endret av Xernox; 30. august 2011 kl. 22:55.
vaffler er digg til frokost! Stekte vaffler hver eneste dag i army'n, men gidder det sjeldent etter jeg kom hjem
Pitabrød. Fyll dem med det du liker av pålegg og no salat og godsaker. Sett i kjøleskapet på kveldstid, knask løs om morgenen. Praktisk å dra med seg og spise på veien hvis man har dårlig tid og.
Hva med toast i et toastjern eller mikroovn?
Sitat av Lundern Vis innlegg
Havregrynsgrøt. Personlig favoritt, spesielt på vinteren når det er kaldt og du vil ha rask varme OG energi!
Vis hele sitatet...
Slenger meg på den her. Finnes bare + med å spise Havregrynsgrøt.

Billig, enkelt, kjapt, og gir deg jævlig med energi.

Sleng på favorittsyltetøyet ditt eller noe annet søtt på toppen og du har en knallfin start på dagen.
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Slenger meg på den her. Finnes bare + med å spise Havregrynsgrøt.

Billig, enkelt, kjapt, og gir deg jævlig med energi.

Sleng på favorittsyltetøyet ditt eller noe annet søtt på toppen og du har en knallfin start på dagen.
Vis hele sitatet...
Banan passer fint her også!
Havregryn med banan/frukt og melk er godt + sunt også. Masse fiber, proteiner, kalium og kalsium som gjør at det blir lettere å konsentrere seg osv. I tillegg er jo yoghurt og müsli, speilegg, omelett og havregrøt godt og tar omtrent null tid å lage. Du rekker fint å lage alle rettene jeg har ramset opp nå på de 20 minuttene du hadde på å spise frokost.
Sist endret av drittunge; 30. august 2011 kl. 23:03.
Engelsk og irsk frokost med kaffe/te, appelsinjuice og toast (toast som i ristet brød)

http://en.wikipedia.org/wiki/Full_breakfast
Sist endret av Martinsh; 30. august 2011 kl. 23:36.
Også ganske greit med frokostmuffins.
Finn en random muffinoppskrift og sleng i litt grovere mel, noe eplebiter, revet gulerot, et par egg, litt tørket frukt, noen hele korn, og bruk mindre sukker.
Da får du foroholdsvis sunne muffins som er enklet å spise en av før man forlater hjemmet om morgnen.
Uansett opp på butikken nå å kjøpe meg noe godt brød og banan.
Sitter og spiser brø med fenalår på nå, kjempe godt
Lag en stor pannekakerøre og tilsett havregryn. Så er det bare fantasien som setter grenser for hva du kan ha på. Bacon er en slager, ost og skinke er også godt, eller syltetøy/sjokoladepålegg.
Omiraisu!
Du steker gårdsdagens ris med bittesmå gulreøttbiter, sopp, brokkoli, skinke/pølse/kylling/skalldyr etc det du måtte ønske. Krydre etter eget ønske!
Hel en dasj ketchup over, og okinomiyaki saus om du får tak i det.
Så visper du et egg som du steker i en annen panne, lag den tynn som en pannekake. Når overflaten er tørket, heller du på risblandingen din på den ene halvdelen, sånn at det blir en slags måne. Så bretter du den ene halvdelen med egg over til at det blir "innbakt" ris med egg. Så kan du snitte et par snitt i toppen for å ha på litt saus, og evnt. ketchup.

Så blir det sånn som dette: (det brune er den veldig gode sausen)


PS: du trenger ikke lage den så stor, bare ha mindre ris i
Sist endret av kn^tte; 31. august 2011 kl. 12:18.
Som student så spiste jeg mye frokost med Havregryn, melk og ei stor skje med jorbærsyltetøy. Billig, enkelt, godt og sundt.
Hell en god dose med denne blandingen i en tallerken.

http://www.dinmat.no/var/ezwebin_site/storage/images/media/images/go-dag/327190-1-nor-NO/Go-dag.jpg

Så kapp opp en halv banan i fine skiver, så tilsett ekstra lett melk.
Hvorfor ekstra lett melk?
Jo,fordi. Det er en veldig behagelig start på dagen med en lett melk, og du slipper og ha en ''feit'' smak i munnen utover formiddagen.

Denne retten vil gi god energi, god smak og lett å lage.
Pannekaker, gjerne den amerikanske versjonen. Med bacon, bær, syltetøy, sirup, sjokoladesaus, sukker eller lignende på.

Scones.

Pasta. Bare å slenge oppi litt olivenolje og noen urter. Eventuelt lag en pastasalat, med agurk, tomat, fetaost, paprika, løk osv. Ekstra kjekt om du har hatt pasta til middag, så er det bare å koke litt ekstra til frokost dagen etter.

Havregryn med kakaopulver, sukker og melk er forresten ikke så verst det heller. Bare man ikke har oppi alt for mye kakao. Om kakaosmaken blir for voldsom går det an å bruke oboy.

Lag hjemmelaget suppe og frys ned i porsjonspakninger. Min favoritt er spicy tomatsuppe med chorizo. Namnam (:
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Som "fattig student", så er havregryn min personlige favoritt. Jeg blir så fort sulten igjen etter frokost, så dette er en relativt stor porsjon.

1. Mål 300ml med havregryn (lettkokte)
2. Mål 300ml med fruktmüsli.
3. 2-3 spiseskjeer med syltetøy (helst jordbær)
4. Del en hel eller halv banan i biter.
5. Mix it all together. Tilsett ønsket mengde skummet melk eller ekstra lett melk.
ALTERNATIVT: 6. Om du er eventyrlysten, kutt eple i biter og tilsett i blandingen.
Sist endret av M72; 31. august 2011 kl. 12:53.
Brødskive kaviar og gulost
FrOhorn med ost, skinke og litt grill krydder . Smell det inn i microen i 30sec paa full guffe. win.
Skjegg!

Skjærer ut store deler av innmaten i ei brødskive, hiver den på steikepanna klekker egget oppi brødskiva... Dødsgodt!
Om du står opp 45 - 60 min tidligere kan du steke deg en grandis, alltid en sikker vinner om morgenen hjemme hos meg

men vanligvis går det i osteloff, pitabrød og wraps i skolekantina
Sitat av T.J Vis innlegg
Om du står opp 45 - 60 min tidligere kan du steke deg en grandis, alltid en sikker vinner om morgenen hjemme hos meg

men vanligvis går det i osteloff, pitabrød og wraps i skolekantina
Vis hele sitatet...
Nå går jeg på Ungdomsskolen (10.klasse). Så er nok ikke kantina for meg før til neste år ..

Hmm, når jeg står opp så er det egentlig ikke noe som frister, så det bør ikke være slik at jeg må lage noe. det gidder jeg ikke, jeg vil helst varme noe å sette meg ned å se på TV.
Freak utvikler seg til et matlagingsforum, jaja, forøvrig greit det. En del gode forslag her.

Denne er relativt billig og digg;
1-2 egg (stekt)
1 løk du steker med no sopp og smør
1/2 boks bønner i tomatsaus (bare å varme opp i en liten kjele)
1-2 rista brødskiver
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 31. august 2011 kl. 13:42.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Hmm, når jeg står opp så er det egentlig ikke noe som frister, så det bør ikke være slik at jeg må lage noe. det gidder jeg ikke, jeg vil helst varme noe å sette meg ned å se på TV.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, og det som kan være lurt, er å lage noe kvelden i forveien, Pitabrød med salat og grønnsaker, ost og skinke, eller hvadu vil ha i, legg det i kjøleskapet, og ta det ed deg på vei til skolen dagen etter.

har brukt å gjort dette ganske ofte, siden jeg aldri orker å spise før jeg har tatt morgen røyken, og gåtå til bussen
Om du sliter med å spise frokost så dropp det. Er ikke verre. Kroppen må ikke ha næring på starten av dagen om du ikke føler for det. Finnes flere som spiser kun 1 måltid iløpet av en dag. Frokost er bare noe du er "tvunget" til fra liten av.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Banan passer fint her også!
Vis hele sitatet...
Banan mannen!

Hva med å rett å slett lage litt ekstra middag hver dag? Legg klart i en boks som tåler mikroen, putt den i kjøleskapet.

Varmes 3-5 min på morgenen, å du har klar varm frokost

En annen god variant er enkelt å greit en brødskive med masse ost, å litt pommes frittes krydder på toppen. Inn i mikroen ett par min, alt for digg!
Lag større middag og varm opp restene neste dag? Gjør jeg alltid, rekker jeg ikke spise det hjemme, tar jeg det med som skolemat.
hva skjer med at nesten alle anbefaler egg eller brødskiver?

hva med en deilig smoothie? bland 2 eller 3 forskjellige frukter sammen med feks litt proteinpulver, og kanskje litt søting, jeg bruker stevia. banan, kakopulver, proteinpulver og stevia pleier jeg å spise/drikke mye av til frokost.
Eggehakk!
Først koker du 6 egg i 8-9 minutter sånn du får hardkokte egg. Du skreller dem, så hakker du den i sånne Eggskiver. Så tar du majones. Du må bestemme selv hvor mye du skal ha oppi, men du må ha en god del. Prøv deg frem. Så tar du "litt" melk og Blandingskrydder eller salt. Jeg pleier og bruke begge deler. Så rører du alt etterpå med en gaffel. Dette er sånn jeg gjør det. Pleier også og sette den i kjøleskapet en stund. Da får du den ordentlige smaken.

http://sunnfamilie.wordpress.com/2010/12/09/eggehakk/
Sist endret av Smurfe; 31. august 2011 kl. 14:06.
Egghakk er knall. Noen som vet om man får kjøpt hellmanns majo i Norge?
Sitat av Staggere Vis innlegg
Egghakk er knall. Noen som vet om man får kjøpt hellmanns majo i Norge?
Vis hele sitatet...
De har det på Centra og Ultra her i byyn.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Om du sliter med å spise frokost så dropp det. Er ikke verre. Kroppen må ikke ha næring på starten av dagen om du ikke føler for det. Finnes flere som spiser kun 1 måltid iløpet av en dag. Frokost er bare noe du er "tvunget" til fra liten av.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at det er en heller dårlig idé, med tanke på at frokosten er det som setter igang forbrenningen. Min erfaring med å leve på ett måltid dagen er at jeg blir ekstremt uopplagt. Konsentrasjonens evnen blir mye dårligere. Kroppen må ikke ha næring på starten av dagen, men om du klarer å presse i deg noe mat vil du ha mye igjen for det, spesielt om du skal på skolen.