Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 5072
Søkte litt rundt og ble overasket over og ikke finne en tråd om dette.

En kommunelege fra Hemne kommune i Sør-Trøndelag hypnotiserer pasienter for og finne traumer i tidligere liv. Link til Dagbladet.

Dette er hårreisende på så mange nivå. Jeg er litt usikker på akkurat hva det betyr når man er kommunelege, men jeg håper for guds skyld ikke det går offentlige kroner inn på kontoen til denne kvakksalveren.

Lederen i Norsk forening for allmennmedisin mener Ahlsdorff farer med vrøvl.

- Å begynne å snakke om tidligere liv har ingen ting med medisin eller vitenskap å gjøre, sier Gisle Roksund.

Han mener Ahlsdorff blander religion inn i praksisen.

- Bruker du hypnose til å gå tilbake til tidligere liv krysser du en grense til religion, sier han. Nå ber han fylkeslegen gripe inn.

- Fylkeslegen bør se på dette. Han må aktivt skille mellom sin legepraksis og dette. Han må ikke kalle dette legevitenskap. Det må være vanskelig å skille dette i det daglige for denne legen.

Dagbladet oppnådde ikke kontakt med fylkeslegen i Sør-Trøndelag i går. Ahlsdorff bekymrer seg ikke.

- Jeg har ikke hørt noe fra fylkeslegen og han vet at jeg vanligvis driver med dette utenom arbeidstida, sier han.
Vis hele sitatet...
At fylkeslegen vet om dette og synes det er greit er helt sykt. Jeg sliter strekt med og tro at ikke denne mannen trekker dette inn i jobben sin.
Sist endret av elodin; 6. juni 2011 kl. 00:15.
Jeg syns virkelig synd på mennesker som har fått for lite oppmerksomhet i oppveksten, og må dikte opp slike røverhistorier for å komme i media og bli sett av andre mennesker.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Ta fra mannen bevillingen. En som blander dette inn i legepraksis burde ikke ha noe med pasienter å gjøre.
Er svada som dette som gjør at jeg har et stort ønske om at noen på stortinget klarer å finne igjen ballene sine og jobbe for å få gjeninnført kvakksalverloven.

Dette er ren sjarlatanvirksomhet, fjernt fra alt som kan ligne medisin.
Uttalelsen hans er svært pinlig. Synes det er utrolig at det går an å komme seg gjennom et tungt vitenskapelig basert studie, uten å gjøre seg opp noen tanker om hvordan metodene fungerer. Blir som å høre en geolog argumentere for en flat jordklode, eller biolog jobbe for intelligent design.

Han heller bensin på nyreligiøsitetsbålet, og gjør så visse grupperinger av mennesker finner enda flere illusoriske korrelasjoner for deres tro.
Like håpløst som religion.
Sitat av Lootfisk Vis innlegg
Uttalelsen hans er svært pinlig. Synes det er utrolig at det går an å komme seg gjennom et tungt vitenskapelig basert studie, uten å gjøre seg opp noen tanker om hvordan metodene fungerer. Blir som å høre en geolog argumentere for en flat jordklode, eller biolog jobbe for intelligent design.

Han heller bensin på nyreligiøsitetsbålet, og gjør så visse grupperinger av mennesker finner enda flere illusoriske korrelasjoner for deres tro.
Vis hele sitatet...

Synes personlig det er litt interresant at han har kommet seg gjennom et tungt vitenskapelig studium - er meget kritisk til hypno-terapi - for så å finne at det personlig hjalp han, og at det hjelper andre.


Uten å ta stilling til om det finnes tidligere liv e.l. så kan man ihvertfall slå fast at mange smerter har en dyperliggende psykosomatisk årsak. Om hans hypnoterapi kan forløse deler eller hele av den psykosmatiske årsak - så er jo dette god medisin.

Ahlsdorff er ikke redd for å bli oppfattet som useriøs, for han mener resultatene av behandlingen er så bra.

– Jeg spør meg selv hver eneste dag hvorfor dette ikke brukes mer av leger i behandlingen av pasienter. Det kan hjelpe pasienten veldig mye
Vis hele sitatet...
Det kunne vært interresant å ha sett noen forskningsrapporter på å kombinere smertebehandling med hypnoterapi kontra å bare kjøre medikamentell behandling.

Det er forsåvidt ingen tvil om at smerter påvirkes i positiv retning ved forskjellige psykologiske faktorer (e.g trygghet/tillitt følelse av å bli sett osv.)
Sist endret av Bearass; 6. juni 2011 kl. 00:11.
Er det ikke herlig å se hvor skattepengene våres havner?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Er det ikke herlig å se hvor skattepengene våres havner?
Vis hele sitatet...
Litt drøyt i og med at dette er én lege.
Fant nyhet på Adressa.no der Ahlsdorff fjerner er en føflekk på sin assisent uten lokalbedøvelse, kun med hypnose..
Link til side
Er jo normalt at man ikke bruker bedøvelse når man fjerner føflekker, hypnose kan jo hjelpe til med å roe ned pasienten. er jo ikke noe galt med det.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Litt drøyt i og med at dette er én lege.
Vis hele sitatet...
Leger er også mennesker dessverre
Det er feks mange geologer som tror at jorda er 6-10 tusen år gammel.
Sitat av causa Vis innlegg
Leger er også mennesker dessverre
Det er feks mange geologer som tror at jorda er 6-10 tusen år gammel.
Vis hele sitatet...
HER må du komme med eksempler. Jeg har geologer (og annet fra NGU) i nær familie, og stiller meg skeptisk til den uttalelsen.
Sitat av causa Vis innlegg
Leger er også mennesker dessverre
Det er feks mange geologer som tror at jorda er 6-10 tusen år gammel.
Vis hele sitatet...
Hvis geologen er en fundamentalistisk religiøs person, så ja kanskje.... Til tross for Dan Brown så hører vitenskap og religion svært sjelden sammen.
Sist endret av Doc. Lester; 6. juni 2011 kl. 00:55.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Er jo normalt at man ikke bruker bedøvelse når man fjerner føflekker, hypnose kan jo hjelpe til med å roe ned pasienten. er jo ikke noe galt med det.
Vis hele sitatet...
Godt mulig en føflekk ikke er no big deal..Men tror jeg ville vært litt skeptisk til dette under heavy hjerteoperasjoner ^^
"Såkalt hypnosurgery kan også benyttes til større operasjoner. I andre land gjennomfører man hjerteoperasjoner med hypnose."

Du hadde ikke fått tukkla med hjertet mitt bare ved hjelp av hypnose i, det er helt sikkert...Og i hvert fall ikke denne karen -_-
Sist endret av Hightime; 6. juni 2011 kl. 00:56.
Sitat av Zepur Vis innlegg
HER må du komme med eksempler. Jeg har geologer (og annet fra NGU) i nær familie, og stiller meg skeptisk til den uttalelsen.
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at det er mennesker som mangler fornuft, selv på områder de har spesialisert seg på.

Forskjellen mellom det vi forventer av en seriøs lege og denne legen (eller geologer som også er feks kreasjonister) er at man bruker den vitenskapelige metoden uten at den er snudd på hodet samtidig som man ikke viser emosjonelle traumer, logiske feilslutninger og løgn så fort man blir konfrontert på en saklig måte med noe som strider mot ens egne ideer.
Synes det er synd at de ikke er i stand til å se det selv.

Lurer på hvordan sammenhengen er mellom mennesker med slike egenskaper og mennesker som har blitt utsatt for hjernevasking/psykisk vold.
• Har du angst kan det skyldes at du voldtatt i middelalderen. - Quote

• Har du migrene kan det skyldes at du var lav i steinalderen - Quote L33tSmiley

Mest usaklige bæsjet jeg har hørt noen gang...
Sist endret av Oransje; 6. juni 2011 kl. 01:35.
Kom til å tenke på hvordan den vitenskapelige forklaringen hadde vært hvis dette viser seg å være en tilnærmet sannhet.

Noen forslag?

Kanskje det er en eller fler andre kvantetilstander av pasientens partikler som lider, noe som i større eller mindre grad påvirker resten eller noen av de kvantetilstandene som er mulig.

http://www.youtube.com/watch?v=y-Gk_Ddhr0M
Mannen burde bli fratatt både sin stilling som kommunelege og legebevilgning umiddelbart. Han forsvarer seg med at dette er noe han stort sett driver med på fritiden, men det holder virkelig ikke – av nøyaktig samme grunn som at en førskolelærer som slår sine egne barn sannsynligvis vil miste jobben, selv om slåingen foregår på fritiden. Som lege er det totalt kritisk at man forholder seg til verden på en ryddig, systematisk, rasjonell og vitenskapelig måte. Klarer man ikke å skille mellom fantasi og virkelighet er man en direkte fare for sine pasienters liv og helse. Hvis man ikke verdsetter og respekterer rasjonell tankegang, viktigheten av bevis og faren ved å hoppe til konklusjoner basert på løse magefølelser og ville spekulasjoner, så har man absolutt ingenting som lege å gjøre – langt mindre kommunelege. Denne mannen trenger en jobb totalt uten ansvar for andres sikkerhet.
Sist endret av Provo; 6. juni 2011 kl. 13:34.
Sitat av Provo Vis innlegg
Mannen burde bli fratatt både sin stilling som kommunelege og legebevilgningen umiddelbart. Han forsvarer seg med at dette er noe han stort sett driver med på fritiden, men det holder virkelig ikke – av nøyaktig samme grunn som at en førskolelærer som slår sine egne barn sannsynligvis vil miste jobben, selv om slåingen foregår på fritiden. Som lege er det totalt kritisk at man forholder seg til verden på en ryddig, systematisk, rasjonell og vitenskapelig måte. Klarer man ikke å skille mellom fantasi og virkelighet er man en direkte fare for sine pasienters liv og helse. Hvis man ikke verdsetter og respekterer rasjonell tankegang, viktigheten av bevis og faren ved å hoppe til konklusjoner basert på løse magefølelser og ville spekulasjoner, så har man absolutt ingenting som lege å gjøre – langt mindre kommunelege. Denne mannen trenger en jobb totalt uten ansvar for andres sikkerhet.
Vis hele sitatet...
Burde alle hinduistiske eller buddhistiske leger (eller mennesker som tror paa tidligere liv) bli fratatt sin legelisens?

Legen hevder at han benytter seg av denne form for terapi pga de gode resultatene.

Kanskje du sitter paa informasjon om at legen har en haug med misfornoeyde skadede pasienter?

Om hans hypno-terapi virkelig virker - som han selv hevder - og at det gir veldig gode resultater paa pasienter med smerteproblematikk; hvorfor er det da ansvarsloest aa fortsette denne praksisen?
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om hans hypno-terapi virkelig virker - som han selv hevder - og at det gir veldig gode resultater paa pasienter med smerteproblematikk; hvorfor er det da ansvarsloest aa fortsette denne praksisen?
Vis hele sitatet...
Fordi det kalles placeboeffekt, og det er uetisk å ta seg betalt for å utføre en praksis som ikke har røtter i vitenskap.
Hadde jeg funnet ut at min fastlege hadde trodd på slike ting, så hadde jeg byttet umiddelbart.
Som Provo sier, så er det ikke forsvarlig at denne personen skal få beholde stillingen sin.

Sitat av artikkelen i førstepost
Kommunelegen sier han ble overbevist om hypnosens kraft da han selv slet med vond mage og ble hypnotisert.

- Under hypnose ble jeg ført tilbake til en opplevelse jeg må ha hatt i middelalderen, hevder han.

Han forteller at han var en ridder som kjempet på en brennende bru. Han ble reddet og feiret seieren på en restaurant med sin redningskvinne. Der drakk han mye vann. Dette tolket han som at vann var løsningen på mageproblemene.

-Jeg begynte å drikke mye vann og smertene i magen forsvant - ufattelig, ikke sant, sier legen.
Vis hele sitatet...
Når en lege ikke selv skjønner at man bør drikke mye vann (uansett), da tror jeg denne personen såvidt klarte legestudiene.
Og at han må ty til hypnose for å finne det ut er enda mer skremmende.


Jeg skulle ønske Jørgen Skavlan kunne få kommentert i denne artikkelen.
Det ville satt litt skarpe kontraster.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om hans hypno-terapi virkelig virker - som han selv hevder - og at det gir veldig gode resultater paa pasienter med smerteproblematikk; hvorfor er det da ansvarsloest aa fortsette denne praksisen?
Vis hele sitatet...
Hypnoterapi i seg selv er en behandlingsmetode som leger og kliniske psykologer benytter seg av. Men det avhenger av operatørens kjennskap og bruk av dette. Noe nevnte kommunelege ikke har.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Fordi det kalles placeboeffekt, og det er uetisk å ta seg betalt for å utføre en praksis som ikke har røtter i vitenskap.
Vis hele sitatet...
Placebo-effekt brukes da av leger i stoerre eller mindre grad hele tiden. Maalet er aa helbrede pasienten - og da er ofte placebo svaert god medisin.

Naar det gjelder hypnose: hevder legen at det er flere forskningsrapporter som viser til svaert gode resultater kontra vanlig medikamentell behandling.

Det finnes ingen vitenskapelige hold i at det finne tidligere liv. Men det finnes vitenskapelig hold i at smerter kan ha psykologiske aarsaker.

Smerteproblematikk skyldes svaert ofte stoerre eller mindre psykosomatiske aarsaker. Det er god lege-skikk aa ta hensyn til det psykologiske naar man behandler smerter. Om noen faar opploest spenninger -pasienten er straalende fornoeyd - og smertene forsvinner - er det jo kjempeflott!

Det kan godt tenkes at denne legen har bedre resultater enn andre leger hva gjelder smerte-lindring. Hvis saa, er det jo synd aa fjerne han?

Om han har daarlige resultater og misfornoeyde pasienter stiller saken seg i et annet lys.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Burde alle hinduistiske eller buddhistiske leger (eller mennesker som tror paa tidligere liv) bli fratatt sin legelisens?

Legen hevder at han benytter seg av denne form for terapi pga de gode resultatene.

Kanskje du sitter paa informasjon om at legen har en haug med misfornoeyde skadede pasienter?

Om hans hypno-terapi virkelig virker - som han selv hevder - og at det gir veldig gode resultater paa pasienter med smerteproblematikk; hvorfor er det da ansvarsloest aa fortsette denne praksisen?
Vis hele sitatet...
Litt håpløs sammenligning du kommer med... Forskjellen er at denne mannen bringer troen på dette inn i sin legepraksis og forteller pasientene sine at angst tydeligvis kan bli forårsaket av å ha blitt voldtatt i tidligere liv, noe han bunner i en teori han selv kom opp med og som ikke har noe vitenskapelig bevis som støtter teorien hans i det hele tatt. Han gir altså pasientene sine en tro om at tilstandene de er i er forårsaket av noe helt utenkelig, og gir dem ikke mulig til å forebygge videre angst, depresjoner eller hva det nå enn skulle være ved å gi råd som bygger i den medisinske kunnskap vi innehaver.

Buddhistiske og hinduistiske leger kan selvfølgelig tro på reinkarnasjon, men det betyr ikke at de bruker dette som forklaringer på problemer pasienter lider av. Man har religionsfrihet, og det er ikke forbudt å være religiøs selv om yrket ditt bunner i mye vitenskap. Om du derimot sprer falsk informasjon til godtroende og relativt dumme pasienter har du ikke noe innenfor medisinyrke å gjøre, og du burde ikke ha en jobb som har med relasjoner til pasienter å gjøre i hvert fall.

Sure, han har mange fornøyde kunder, det skal jeg ikke ta fra ham. Poenget her er at leger skal ikke fremstilles som useriøse og tilbakestående. Når du går til leger skal du vite hva du får, du skal være sikker på at alle leger begrunner beslutningene sine i den samme vitenskapen, og at de ikke begynner å blande inn guder, reinkarnasjon og placebo-medisin. Om han absolutt vil praktisere det han holder på med får han gjøre som Snåsamannen, flytte til et øde fjell og la kundene komme til ham som en privatperson og ikke en person som representere det offentlige helsesystemet.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Burde alle hinduistiske eller buddhistiske leger (eller mennesker som tror paa tidligere liv) bli fratatt sin legelisens?
Vis hele sitatet...
Sammenliknet med det vi har med å gjøre her er en persons religion normalt ikke noe som påvirker ens legepraksis i spesielt stor grad.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Legen hevder at han benytter seg av denne form for terapi pga de gode resultatene.

Kanskje du sitter paa informasjon om at legen har en haug med misfornoeyde skadede pasienter?
Vis hele sitatet...
Det vi kan si med tilnærmet 100% sikkerhet er at de er like syke som da de kom, sett bort i fra et mulig lite bidrag fra placeboeffekten, og at han har tatt seg meget godt betalt. Han har ingen grunn til å tro at dette våset fungerer i det hele tatt, og når han fester sin lit til ville spekulasjoner og sinnsyke hypoteser – og ikke minst tjener penger på de – så er han ikke skikket til å ta ansvar for andre menneskers fysiske og psykiske helse.

Sitat av Bearass
Placebo-effekt brukes da av leger i stoerre eller mindre grad hele tiden. Maalet er aa helbrede pasienten - og da er ofte placebo svaert god medisin.
Vis hele sitatet...
Nei, placebo er ikke alltid en svært god medisin, fordi den like gjerne maskerer over alvorlige underliggende årsaker som den faktisk gjør deg friskere.

Sitat av Bearass
Om han har daarlige resultater og misfornoeyde pasienter stiller saken seg i et annet lys.
Vis hele sitatet...
Gammeldagse heksedoktorer som "kurerte" sine pasienter med voodoo og slangeolje hadde nok også fornøyde pasienter, men vi kan skylde den enorme fremgangen i medisin og folks helsemessige velvære og levealder på at vi har nektet nettopp slike kvakksalvere å fremstå som seriøse utøvere av medisin.
Sist endret av Provo; 6. juni 2011 kl. 13:47.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Litt drøyt i og med at dette er én lege.
Vis hele sitatet...
Det er kun leger/psykologer som har lov til å drive med hypnose, i følge norsk lov.
Sitat av fxxked Vis innlegg
Det er kun leger/psykologer som har lov til å drive med hypnose, i følge norsk lov.
Vis hele sitatet...
Tror han mente at det er drøyt siden det er en eneste lege som holder på med dette, og ikke at det er drøyt fordi det er en lege som holder på med det.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det vi kan si med tilnærmet 100% sikkerhet er at de er like syke som da de kom, sett bort i fra et mulig lite bidrag fra placeboeffekten, og at han har tatt seg meget godt betalt. Han har ingen grunn til å tro at dette våset fungerer i det hele tatt, og når han fester sin lit til ville spekulasjoner og sinnsyke hypoteser – og ikke minst tjener penger på de*– så er han ikke skikket til å ta ansvar for andre menneskers fysiske og psykiske helse.
Vis hele sitatet...
Jeg er tilnaermet 100% sikker paa at du spekulerer.

Derfor hadde det vaert fint med noen forskningsartikler rundt emnet.
Legen hevder selv at det finnes diverse forskningsartikler om at hypnoterapi ofte har bedre resultater enn utelukkende medikamentell behandling av smerter. Hvis dette stemmer saa har han vitenskapen paa sin side - om god smertebehandling er maalet.

Legen hevder at han festet sin lit til dette foerst pga av personlige erfaringer. Han var selv skeptisk - men fikk saa gode resultater at han bestemte seg for aa viderebringe de gode resultatene til pasientene. Pasientene er ogsa godt fornoeyd.

Slik jeg forstaar artikkelen saa har han ikke forkastet sin legevitenskapelige bakgrunn - men bruker hypnose i kombinasjon med vanlig medisin - etter sigende med straalende resultater.

Rygg og nakkesmerter, magesaar etc, og andre smerter har svaert ofte underliggende psykosomatisk aarsak. Aa fjerne den psykosomatiske spenningen er derfor god medisin. Aa utelukkende forholde seg til medikamentell behandling til sykdommer av psykosomatisk opprinnelse vil bli symptomlindring og ikke fullstendig helbredelse.

Problemet slik jeg forstaar det er ene og alene mannens filosofi om tidligere liv. Saa lenge legen har gode resultater og godt fornoeyde pasienter, som ikke skades, synes jeg det greit kan vaere rom for aa ha slike doktorer.

Jeg hadde hatt en annen mening om mannen hadde forferdelig resultater aa vise til.

Hypnose er ogsaa lovlig aa drive med som lege. Han forholder seg altsaa til norsk lov.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er tilnaermet 100% sikker paa at du spekulerer.
Vis hele sitatet...
"What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence." – Christopher Hitchens.

Det er ikke opp til hele verden å bevise at hans tullete hypoteser ikke stemmer. Det er opp til han å vise at de gjør det – og det på en skikkelig måte. Når det ikke er mulig bør han som representant for legestanden avstå fullstendig fra å benytte dette i noen som helst form for praksis. Når han behandler, for ikke å si utnytter, folks sykdom med prosedyrer hentet fra hans frie fantasi er han helt tydelig ikke i stand til å se alvoret i hva han gjør, og bør ikke inneha ansvaret for andres helse.
Sitat av Provo Vis innlegg
"What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence." – Christopher Hitchens.

Det er ikke opp til hele verden å bevise at hans tullete hypoteser ikke stemmer. Det er opp til han å vise at de gjør det – og det på en skikkelig måte. Når det ikke er mulig bør han som representant for legestanden avstå fullstendig fra å benytte dette i noen som helst form for praksis. Når han behandler, for ikke å si utnytter, folks sykdom med prosedyrer hentet fra hans frie fantasi er han helt tydelig ikke i stand til å se alvoret i hva han gjør, og bør ikke inneha ansvaret for andres helse.
Vis hele sitatet...
Men så lenge det hjelper så utnytter han jo ingen!
Sitat av https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Hypnosis
In a January 2001 article in Psychology Today[54] Harvard psychologist Deirdre Barrett wrote:

A hypnotic trance is not therapeutic in and of itself, but specific suggestions and images fed to clients in a trance can profoundly alter their behavior. As they rehearse the new ways they want to think and feel, they lay the groundwork for changes in their future actions...
Vis hele sitatet...
http://www.psychologytoday.com/artic...power-hypnosis
Sitat av Provo Vis innlegg
"What can be asserted without evidence can also be dismissed without evidence." – Christopher Hitchens.

Det er ikke opp til hele verden å bevise at hans tullete hypoteser ikke stemmer. Det er opp til han å vise at de gjør det – og det på en skikkelig måte. Når det ikke er mulig bør han som representant for legestanden avstå fullstendig fra å benytte dette i noen som helst form for praksis. Når han behandler, for ikke å si utnytter, folks sykdom med prosedyrer hentet fra hans frie fantasi er han helt tydelig ikke i stand til å se alvoret i hva han gjør, og bør ikke inneha ansvaret for andres helse.
Vis hele sitatet...
Han mener som sagt aa ha forskningsrapporter aa vise til hvor hypno-terapi fungerer utmerket - faktisk bedre - enn vanlig medikamentell behandling hva angaar smertebehandling.

Har du satt deg inn i disse forskningsrapportene? Hvordan kan du bombastisk hevde at hypnoterapi ikke har gode resultater aa vise til hva gjelder smertebehandling?

Han er ikke alene om aa vaere lege og benytte seg av hypnoterapi sin behandling. At hypnoterapi er lov aa bruke for leger, sier jo ogsaa sitt.
Sitat av zevz Vis innlegg
Men så lenge det hjelper så utnytter han jo ingen!
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at det ikke hjelper på noe annet nivå enn placebo, og at evidensbasert medisin skal gjøre det. Han kunne like så godt tatt tusenvis av kroner for å klistre løsbarter på pasientene sine og overbevise de om at det skulle hjelpe mot lidelsene deres. Som lege skal han praktisere medisin, ikke voodoo, og det er nettopp dette forbeholdet som har forårsaket det enorme fremskrittet vi har hatt i medisin de siste hundre og femti årene.

Sitat av Bearass
Han mener som sagt aa ha forskningsrapporter aa vise til hvor hypno-terapi fungerer utmerket - faktisk bedre - enn vanlig medikamentell behandling hva angaar smertebehandling.
Vis hele sitatet...
Grimdocs sitat antyder noe annet. Det er dessuten ikke kun snakk om hypnoterapi, men en hel rekke overtroisk tullball han ikke har noe rimelig fundament for å hevde. Atter igjen må du se på hele bildet og ikke bare plukke deg ut de mikroskopiske detaljene du foretrekker.
Sist endret av Provo; 6. juni 2011 kl. 14:35.
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget er jo at det ikke hjelper på noe annet nivå enn placebo, og at evidensbasert medisin skal gjøre det. Han kunne like så godt tatt tusenvis av kroner for å klistre løsbarter på pasientene sine og overbevise de om at det skulle hjelpe mot lidelsene deres. Som lege skal han praktisere medisin, ikke voodoo, og det er nettopp dette forbeholdet som har forårsaket det enorme fremskrittet vi har hatt i medisin de siste hundre og femti årene.


Grimdocs sitat antyder noe annet. Det er dessuten ikke kun snakk om hypnoterapi, men en hel rekke overtroisk tullball han ikke har noe rimelig fundament for å hevde. Atter igjen må du se på hele bildet og ikke bare plukke deg ut de mikroskopiske detaljene du foretrekker.
Vis hele sitatet...
Trodde han hadde fått gode resultater av det jeg!
Sitat av zevz Vis innlegg
Trodde han hadde fått gode resultater av det jeg!
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du det? Fordi han sier det? Eller fordi du har studert omfattende fagfellevurderte analyser av statistiske data rundt reinkarnasjonsteoriene hans?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor tror du det? Fordi han sier det? Eller fordi du har studert omfattende fagfellevurderte analyser av statistiske data rundt reinkarnasjonsteoriene hans?
Vis hele sitatet...
var bare noe jeg hadde fått for meg
Sist endret av Awareness; 6. juni 2011 kl. 15:06.
Sitat av Provo Vis innlegg
Grimdocs sitat antyder noe annet. Det er dessuten ikke kun snakk om hypnoterapi, men en hel rekke overtroisk tullball han ikke har noe rimelig fundament for å hevde. Atter igjen må du se på hele bildet og ikke bare plukke deg ut de mikroskopiske detaljene du foretrekker.
Vis hele sitatet...
Hele bildet innebaerer at han hevder aa kurere pasienter for smerte. Jeg synes ikke dette er en mikroskopisk detalj. Er ikke dette hele grunnpilaren i legevitenskapen?

Dette hevder han aa ha forskningsrapporter som backer han paa. Enten har du sett disse forskningsrapportene og avfeiet dem som bullshit - eller saa synser du bombastisk om ting du ikke har peiling paa. Jeg forstaar heller ikke grimsdocs sitat sier noe annet enn hva disse forskningsrapportene matte si. Om disse forskningsrapportene hevder aa bevise god smertelindring - saa er opphever ikke grimsdocs sitat dette.

Det maa isafall vaere forklaringsmodellen. Det som provoserer er selvsagt at han bruker hypnoterapi til "reiser i tidligere liv." Det er liten tvil at pasientene har en foelelse av aa reise tilbake til tidligere liv gjennom hypnoterapien. Man kan kritisere at han hevder at dette faktisk er tidligere liv, det er selvsagt umulig aa bevise - enn saa lenge, om han faar gode resultater, spenninger i pasienten opphoerer, smerter forsvinner, og pasientene er glade og fornoeyde saa ser jeg ikke helt problemet.

Hypnose er som sagt en helt lovlig og akseptert behandlingsform for leger.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Hele bildet innebaerer at han hevder aa kurere pasienter for smerte. Jeg synes ikke dette er en mikroskopisk detalj. Er ikke dette hele grunnpilaren i legevitenskapen?
Vis hele sitatet...
Det du fokuserer på er at han driver med hypnoterapi – noe som i følge i hvert fall enkelte metaundersøkelser skal være effektivt for å øke motivasjon og endre atferdsmønster – for å lindre smerter. Dette er bare en flik av hele bildet.

Dette er en person som hevder ovenfor sine pasienter at deres smerter sannsynligvis kommer fra hendelser i tidligere liv, og som tar på seg – mot betaling – å hypnotisere de for å bringe de tilbake til det tidligere livet, slik at de kan håndtere denne hendelsen på ett eller annet vis. Dette har ingenting med legevitenskap å gjøre. Dette er det reneste vissvass uten noen form for fotfeste i virkeligheten, og det er både medisinsk og etisk uforsvarlig av han å holde på på denne måten. Medisinsk, fordi det er en stor risiko for feildiagnostisering og feilbehandling, som kan få alvorlige, om ikke fatale, konsekvenser. Etiske, fordi han tar seg betalt for å spre sine vrangforestillinger til pasienter i sårbare posisjoner for så å utnytte de økonomisk. En slik person har absolutt ingenting i et legeyrke å gjøre.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det du fokuserer på er at han driver med hypnoterapi – noe som i følge i hvert fall enkelte metaundersøkelser skal være effektivt for å øke motivasjon og endre atferdsmønster – for å lindre smerter. Dette er bare en flik av hele bildet.
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg vet ikke hvem som fokuserer paa en flik av helheten.

Om man ser forbi de sensasjonelle overskriftene saa ser man at mannen sier at han driver med legevitenskap og kombinerer dette med hypnoterapi, og at han har gode resultater med dette. Det staar ingenting om at han utelukkende driver med hypnoterapi, og har forkastet hele sin legevitenskaplige bakgrunn.

Slik jeg skjoenner deg, fokuserer du paa at mannen tror paa tidligere liv (i likhet med buddhistiske og hinduistiske leger m.fl), og har en utradisjonell tilnaerming til visse typer smerteproblematikk. Han hevder aa ha belegg for effektiv smertelindring ved bruk av slik hypnoterapi. Kanskje han ljuger, at det bare er bullshitt at han har hatt effektiv smertelindring, det er isaafall lett aa finne ut av. Til naa er det ingenting som tyder paa at han ljuger om sine gode resultater.

Slik jeg forstaar deg mener du "denne fliken" (hypnoterapi til tidligere liv, som jeg skjoenner stort sett foregaar paa fritida) er svaert forkastelig og legen skal inndraes hans lisens. Det skal mao ikke vare rom for leger med utradisjonelle, men fullt lovlige metoder, selv om resultatene er gode, og pasientene er fornoeyde.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Om man ser forbi de sensasjonelle overskriftene saa ser man at mannen sier at han driver med legevitenskap og kombinerer dette med hypnoterapi, og at han har gode resultater med dette. Det staar ingenting om at han utelukkende driver med hypnoterapi, og har forkastet hele sin legevitenskaplige bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Han trenger ikke å utelukkende drive med hypnoterapi! Så lenge han diagnostiserer mennesker med traumer fra tidligere liv og behandler de privat for dette med metoder som ikke er dokumentert på noe vis, så har han kastet hele sin vitenskapelige integritet på sjøen og driver på etisk og medisinsk uansvarlig vis. Han er derfor ikke skikket til å være lege, og hans offentlige og private virksomhet er på grunn av hans manglende virkelighetskontakt meget risikabel ovenfor pasientene.

Det er ingenting som tyder på at han har belegg utover personlige anekdoter for å påstå at behandlingen er mer effektiv enn placebo. Han har ikke fremlagt dokumentasjon på at behandlingen fungerer. Han har ingen form for dokumentasjon for at diagnostiseringen hans er noe annet enn det reneste oppspinn. Det er potensielt meget skadelig at han tar på seg å behandle mennesker på denne måten, og han som lege både bør og skal vite bedre. Det at han ikke gjør det er et solid bevis på at han ikke har den kontakten med virkeligheten som kreves for å ta ansvar for andres liv og helse.

Som lege har man et enormt ansvar for store mengder mennesker, og som kommunelege har man et enda mer omfattende ansvar på enda flere områder! Det er medisin, vitenskap og menneskers liv, ve og vel det er snakk om her, ikke et jævla sirkus! Hvis han vil drive med klovneriet sitt, så får han si opp sin jobb som representant for legevitenskapen og drive utelukkende som privat heksedoktor.
Sist endret av Provo; 6. juni 2011 kl. 22:04.
Lovlig og lovlig...

bedrageri
subst. n bedrageri () [bədɾɑgəˈɾiː] det å få penger fra noen under falske forutsetninger, svindel

Etter det jeg forstår så er dette bedrageri på lik linje med spåkoner og diverse alternativmedisin.
Sier han at han skal ha betalt for å ta deg tilbake til et tidligere liv så er det jo per definisjon bedrageri. Om pasienten tror på det selv både før og etter vil det så klart bli en større gråsone, men det strider fortsatt i mot legeetikken.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Placebo-effekt brukes da av leger i stoerre eller mindre grad hele tiden. Maalet er aa helbrede pasienten - og da er ofte placebo svaert god medisin.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke krangle på at placeboeffeten er bemerkelsesverdig. Spørsmålstegnet jeg setter ved placebobehandling er om hvorvidt det faktisk er etisk å ta seg betalt for og å praktisere. Placeboeffekter kan defineres som "når mennesker som mottar et medikament viser en atferdsendring på bakgrunn av forventningene vedkommende har, og ikke fordi behandlingen i seg selv hadde en spesifikk fordel.".

Jeg personlig mener det blir feil å påstå at "behandling er behandling". Det er nok de fleste praktiserende leger, psykologer og psykiatere enig i. Det er en grunn til at vi har vitenskaplige eksperiment, det er nettopp for å utelukke placeboeffekter i størst mulig grad. Hvis en skal ta betalt for placeboeffekter, kan hvem som helst ta på seg legefrakken og så og si hva som helst så lenge personen som utøver praksisen har en viss legitimitet.

Jeg mener ikke her at en ikke skal til hensyn til det psykologiske. Selvfølgelig skal enhver lege legge til rette for positive, gjensidige og likeverdige relasjoner slik at pasienten utvikler tillit ovenfor legen. Men behandlingen skal være tørr og vitenskaplig.

Faktisk, så vil jeg påstå at denne legens praksis ikke er å legge til rette for det "pskologiske". Det han gjør er å nedverge og misbruke pasientenes tillit til ham og hans kunnskap. Han lurer jo dem.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Naar det gjelder hypnose: hevder legen at det er flere forskningsrapporter som viser til svaert gode resultater kontra vanlig medikamentell behandling.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk vilt debattert. Faktisk, så konkluderer nesten all min nåværende pensumlitteratur innen psykologi med at hypnose så og si er enestående placeboeffekt. Det betyr ikke at det ikke fungerer, det betyr bare at helbredelsen ikke kan knyttes opp mot behandlingen. Da har ikke behandlingen oppnådd sitt ønskede mål.

Når en tester hypnose eksperimentelt, ser en at hypnoser ikke involverer en unik makt som får mennesker til å handle mot deres vilje (feks løfte en hånd på kommando). Å få mennesker til å gjøre handlinger de ellers hadde vært ovebevist om at de aldri ville gjort, har vist seg å være en enkel sak (jamfør blant annet Milgrams lydighetsstudier på 1970-tallet).

Hypnose har også vist seg å være en glimrende arena for å indusere "falske minner". Det er for meg helt klart at det er dette denne legen har gjort med pasientene. Ved å stille ledende spørsmål i en endret sinnstilstand så skaper pasientene en fantasiverden som de senere oppfatter som reell. Det finnes utallige studier som viser nettopp dette.

Det interessante med hypnose er at ikke alle er responsive for det. En estimerer at 5% av befolkningen er fullstendig uresponsiv ovenfor hypnose, mens 10% er fullstendig responsiv. De resterende faller mellom de to ekstreme kategoriene. Videre er hypnose umulig dersom subjektet ikke er motivert eller villig til å la seg hypnotisere. Dette indikerer at hypnotiske opplevelser er resultat av forventningene til mennesker som er motivert til å ta på seg en rolle som hypnotisert. De vet hva som forventes av dem, og denne forventningen øker en tilbøyelig til å opptre i samsvar med sine forhåndsbestemte forestillinger. Med dette mener jeg ikke at en "jukser" seg til en hypnotisk opplevelse, den er nok genuin og reell for dem som opplever det, men det er trolig denne forventningen som muliggjør opplevelsen. Det er jo slik at våre forventninger har sterk innvirkning på hvordan hjernen organiserer sanseinntrykk.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det finnes ingen vitenskapelige hold i at det finne tidligere liv. Men det finnes vitenskapelig hold i at smerter kan ha psykologiske aarsaker.
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig. Derfor burde denne legen henvist pasientene sine til en psykolog som tar seg av de psykologiske mekanismene, og ikke drevet ikke-vitenskaplig håpløs praksis.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Om han har daarlige resultater og misfornoeyde pasienter stiller saken seg i et annet lys.
Vis hele sitatet...
Det du kanskje neglisjerer her, er at pasientene kanskje ikke har så god metaforståelse. Denne seansen har blitt bedrevet utenfor vanlig legepraksis, og har dermed sikkert vært svindyr. Pasienter som betaler dyre dommer for slik behandling, er mer fristet til å si at det fungerte. Det hadde jo vært dumt å bruke opp så mye penger på tull, ikke sant? Dette kan videre knyttes opp mot Leon Festingers "kognitiv dissonans"-teori, uten at jeg skal gå så nøye gjennom denne.

Jeg vil avslutte dette altfor lange innlegget med å introdusere et viktig begrep; kritisk tenkning. Istedetfor å se på alle de "fascinerende" resultatene, burde en heller spørre seg "hva hadde skjedd med disse pasientene uansett?". Hvis legen hadde benyttet seg av en vanlig terapitime så ville pasientene kanskje ha blitt friske uansett? Det er derfor vi har vitenskaplige metoder; for å skille mellom placeboeffekter og medisin. Som sagt tidligere, denne behandlingsmetoden har absolutt ingen tilknytning til den faktiske helbredelsen - og fordi de nettopp blir lurt til å tro at behandlingen har hatt effekt, bør de da betale dyre dommer for den?
Sist endret av Kristina; 7. juni 2011 kl. 01:59.
Jeg anbefaler på det sterkeste at dere ser Michael Newton og leser bøkene Journey of Souls og Destiny of Souls.

Artie