Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1333
Lurer på loven på et område. Hvis en som er under den kriminelle lavalder stjeler / kjøper noe stjålet, og beholder det til hun er over grensen - vil hun kunne straffes for det?

Ex; hvis en stjeler (eller kjøper en stjålet) telefon som 14-åring, og går fortsatt rundt og ringer med den som 15-åring, vil en da kunne staffes?
Sist endret av Freak; 23. januar 2011 kl. 18:43.
Nei. Det står i straffelovens § 46 at ingen kan straffes for handling foretatt før fylte 15 år. Det er riktignok ikke til hinder for at tyvegodset blir konfiskert.
Og foreldrene er vel ansvarlige sånn i teorien.
Hva med besittelse av tyvegods?
Ja, en vil kunne bli straffet for besittelse av tyvgods.
En vil ikke bli straffet for tyveri.
Så dersom ein sosiopat drepte nokon då h*n var 13-14, og dette ville ikkje bli oppdaga før han var 15-16 så ville h*n ikkje bli stilt opp for rett sidan h*n utførte handlingen før h*n var 15? Eg antar jo at h*n vil bli sendt på "galehuset"
Sitat av hello1818 Vis innlegg
Så dersom ein sosiopat drepte nokon då h*n var 13-14, og dette ville ikkje bli oppdaga før han var 15-16 så ville h*n ikkje bli stilt opp for rett sidan h*n utførte handlingen før h*n var 15? Eg antar jo at h*n vil bli sendt på "galehuset"
Vis hele sitatet...
Har ikke noe å si når det blir oppdaget, men jeg skjønner poenget ditt. Så ja, man kan ikke straffes for hva enn man gjør hvis man er under den kriminelle lavalderen, som er femten år i Norge. Man kan selvfølgelig måtte vaske og rydde opp etter seg hvis man har begått hærverk og lignende saker.

Hvis det er snakk om særdeles grove forbrytelser kan man bli tvunget til å bli plassert under barnevernet permanent, hvis de mener at det er nødvendig for å beskytte deg mot å skade deg selv eller andre, eller for å få deg vekk fra et miljø og livsstil som påvirker deg i en negativ retning og som kan få deg til å begå slike handlinger igjen. Jeg har derimot aldri hørt om noen under den kriminelle lavalderen som har blitt tvangsinnlagt på en psykiatrisk institusjon på grunn av forbrytelsene deres, men det er sikkert noen andre som kan komme opp med eksempler hvis de har det.