Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4760
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jeg satt å kjedet meg her en dag og bladde i webtv arkivet til NRK. Ganske fort kom jeg over en dokumentar som er laget av manager og radio dj'en; Geroge Lamb, hvor han reiser rundt i deler av Storbritannia og stiller spørsmålstegn til innholdet i Legal Highs og evt. skadevirkninger som de kan føre med. Det var en ganske bra dokumentar, også for meg som ikke har noen interesse for Legal Highs.
Det som jeg synest er mest skremmende er ikke at de er der, men at folk tror at Legal Highs er ikke skadelig, nettop på grunn av navnet Legal Highs. Jeg kunne ha startet en debatt her i første tråd, men tror jeg venter til noen har sett den, så jeg ikke spoiler den 57 minutt lange filmen. Jeg håper at dere som driver på med disse stoffene virkelig bruker sitt kritiske syn når det gjelder valg av supplier og prøver å finne ut hva pillene/pulveret inneholder før det går i kroppen. På slutten av filmen snakkes det også om Research Chemicals. Der møte han en kar som bruker forskjellige RC' og kaller seg psykonaut. Ut i fra dette er jeg personlig glad for at jeg aldri har eksprimentert hardt med noen RC'er.
Håper filmen faller i smak.. Så, la oss diskutere. =)


[edit]
Glemte å poste lenken: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/586230
Sist endret av spQ; 15. desember 2009 kl. 08:40.
Så filmen her en annen dag...Og jeg syns ikke filmen var særlig bra...F.eks syns jeg at han burde har prøvd flere av substansene.(han testet 1) Han kommentar om hvor "heftige" disse legal highs'ene faktisk er og det overrasker han at man kan få tak i det lovlig....Vel mister george, kanskje ikke Salvia Divinorum er det som forklarer legal highs best....

Syns hele dokumentaren skriker amatør...George virker som et trist tilfelle av en b-kjendis som prøver, men det bare funker ikke... De ungdommene han blir med håper jeg heller ikke er kremen av britisk ungdom! At de får kjøre bil i det hele tatt er overraskende nok..

Det posetive er vel at dette kommer frem i søkelyset, da jeg heller ikke ante hvor mange som bare inntar noe uten å ense hva de inntar, hvordan kroppen reagerer på dette eller hvor skadelig bruk er over lengere tid... Men idioti er i min oppfatning værre enn alle droger i hele verden...

Så ja...
Er ikke dette samme filmen?
Jeg så dennne dokumentaren og ble ikke særlig imponert!

Sjekk pupillene på disse såkalte erfarne brukerne av legal high og som testet det han kjøpte... De var ikke i nærheten av og være påvirket.

Og da han skulle teste selv fikk vi bare se da han testet salvie og selv da ble han bare litt svimmel og litt nummen i beina lol. Regner med alt det andre ikke gav noe vikning i det hele tatt!

Så konklusjonen er : Du blir mer svimmel av og ta deg en kopp kaffe eller 2 for mye eller putte rein tobakk i vannpipa og suge til
Sitat av Chocolope Vis innlegg
Jeg så dennne dokumentaren og ble ikke særlig imponert!

Sjekk pupillene på disse såkalte erfarne brukerne av legal high og som testet det han kjøpte... De var ikke i nærheten av og være påvirket.
Vis hele sitatet...
Ikke alle rusmidler påvirker pupillenes størrelse. Dette er ikke en abslutt indikator for om et stoff gir en ruseffekt eller ikke, selv om man ofte kan se på øynene til en person om vedkommende er ruset. Husk også at det kan forekomme store individuelle forskjeller når det kommer til pupillstørrelse.
Sitat av Chocolope Vis innlegg
Så konklusjonen er : Du blir mer svimmel av og ta deg en kopp kaffe eller 2 for mye eller putte rein tobakk i vannpipa og suge til
Vis hele sitatet...
Å sammenligne salvia divinorum med koffein/nikotin henger ikke på greip i det hele tatt. Det vitner om lite kunnskap om de aktuelle stoffene.
Sist endret av felix_poker; 16. desember 2009 kl. 15:52.
Sitat av Chocolope Vis innlegg
Jeg så dennne dokumentaren og ble ikke særlig imponert!

Sjekk pupillene på disse såkalte erfarne brukerne av legal high og som testet det han kjøpte... De var ikke i nærheten av og være påvirket.

Og da han skulle teste selv fikk vi bare se da han testet salvie og selv da ble han bare litt svimmel og litt nummen i beina lol. Regner med alt det andre ikke gav noe vikning i det hele tatt!

Så konklusjonen er : Du blir mer svimmel av og ta deg en kopp kaffe eller 2 for mye eller putte rein tobakk i vannpipa og suge til
Vis hele sitatet...
Det de folkene testa var dårlige greier.Er en god del "party piller" som gir bedre rus enn mange av dagens ecstasy piller.Men disse inneholder forskjellige kjemikaler som,mephedrone,methylone og butylone.
Og det er jo ikke akkurat rart han ikke fikk så mye virkning av salvia...Han blåste jo ut røyken etter ett par sekunder.Når man røyker salvia er man nødt til og holde røyken inne ivertfall 20-25 sekunder.
Salvia er veldig kraftig når det først virker.
Ta og bestill deg litt salvia ekstrakt du,så kommer du aldri til og undervurdere virkningen av legal-highs mer.
Men uansett om dokumentaren var tragisk dårlig eller ei - den belyser et ganske viktig tema. Nettopp at denne industrien kan slippe unna uten testing, ofte uten tilstrekkelig merking av produktene og fullstendig uten ansvar dersom mennesker inntar stoffene. Ekstra skummelt blir det når man ser at mange brukere tenker at "legal highs" er mindre farlig enn ulovlige stoffer. Veldig tilgjengelig er det jo også (for alle aldersgrupper).

Men ikke heng dere opp i Salvia, da dette er det minst farlige de var borti i hele dokumentaren (kanskje med unntak av koffeinpillene, correct me if i'm wrong). Da vet man hva man inntar ihvertfall (!), og bruken av denne planten har vært utbredt lenge i enkelte samfunn. Ville selv, som det nevnes i dokumentaren, mye heller tatt kokain enn noe jeg overhodet ikke vet hva er for noe eller gjør med kroppen min. Selvfølgelig kan det hende kokainen innholder andre ting også, men det er ihvertfall mye lengre erfaring med behandlingen av dette stoffet.
La merke til flere "rare" ting ved den dokumentaren:
Han prøvde kun salvia, noe som etter min mening ikke kan representere spekteret av legal highs som finnes da det er den enste som gir den spesifikke rusen han fikk (om han fikk noen i det hele tatt da... blåste ut med en gang som nevnt)...
De ungdommene er nok delvis representative for ungdom som bruker stoffer vil jeg vel kanskje tro - uten at de representerer alle. F. eks kjørte de til en location der de røyket spice. Noe sier meg at de ikke brydde seg om å kjøre fjerne hjem heller.
RC-brukeren ble fremstilt som en kjempedust (kan jo ha vært det), og det er jo ikke tilfeldig at intervjuer la vekt på at han fikk noia av politimannen da han hadde rc`ene sine på bordet i cafèen - det kan jo ha sett ut som hva som helst ulovlig.

Men bra at det legges vekt på at det er uansvarlig og la noe utestet være lovlig - der er jeg enig selv om jeg har hatt mine egne erfaringer med legals uten at jeg har brydd meg stort om testing da
Sist endret av Kraft; 17. desember 2009 kl. 11:02.
Jeg har nå sett dokumentaren, og synes George Lamb er en skikkelig tulling. Hele filmen var jo en endeløs motevisning. Han hadde kanksje 20 forskjellige mer eller mindre moteriktige antrekk, og fiklet hele tiden med de (falske?) gråspekkede lokkene sine. Han virker som en skikkelig forfengelig fyr, noe i seg selv ikke nødvendigvis er negativt, men kombinert med en usmakelig bedrevitenhet og en til tider nedlatende holdning, blir resultatet en skikkelig klyse!

En annen ting som iriterte meg var hans forsøk på å skremme "Sam" til å slutte med RC'er. Han viste en video av noen som angivelig hadde fått i seg en blanding av ikke navngitte kjemikalier, og hadde pådratt seg symptomer som liknet de man får ved fremskreden Parkinsons. Jeg savner en utdypende forklaring på hvorfor denne videoen var relevant. Hva hadde personene i filmen fått i seg? Var symptomene varige?

Personlig er jeg enig i mange av konklusjonene som trekkes i filmen, men sitter allikevel igjen med et inntrykk av at dokumentaren kunne vært 10 min lang, hvis man hadde skrellet bort 40-50 min med George Lamb som poserer, fikler med luggen og viser frem kule antrekk.
Sist endret av felix_poker; 17. desember 2009 kl. 11:30.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg har nå sett dokumentaren, og synes George Lamb er en skikkelig tulling. Hele filmen var jo en endeløs motevisning. Han hadde kanksje 20 forskjellige mer eller mindre moteriktige antrekk, og fiklet hele tiden med de (falske?) gråspekkede lokkene sine. Han virker som en skikkelig forfengelig fyr, noe i seg selv ikke nødvendigvis er negativt, men kombinert med en usmakelig bedrevitenhet og en til tider nedlatende holdning, blir resultatet en skikkelig klyse!

En annen ting som iriterte meg var hans forsøk på å skremme "Sam" til å slutte med RC'er. Han viste en video av noen som angivelig hadde fått i seg en blanding av ikke navngitte kjemikalier, og hadde pådratt seg symptomer som liknet de man får ved fremskreden Parkinsons. Jeg savner en utdypende forklaring på hvorfor denne videoen var relevant. Hva hadde personene i filmen fått i seg? Var symptomene varige?

Personlig er jeg enig i mange av konklusjonene som trekkes i filmen, men sitter allikevel igjen med et inntrykk av at dokumentaren kunne vært 10 min lang, hvis man hadde skrellet bort 40-50 min med George Lamb som poserer, fikler med luggen og viser frem kule antrekk.
Vis hele sitatet...
Personene i filmen han visste var resultatet av å prøve å fremstille MDPV (Tror jeg det var). Resultatet ble det du så, det er en sann historie, jeg leste om den på erowid for ett år siden.
Sitat av Skyggen Vis innlegg
Personene i filmen han visste var resultatet av å prøve å fremstille MDPV (Tror jeg det var). Resultatet ble det du så, det er en sann historie, jeg leste om den på erowid for ett år siden.
Vis hele sitatet...
Supert med en kildehenvisning her
Sitat av Skyggen Vis innlegg
Personene i filmen han visste var resultatet av å prøve å fremstille MDPV (Tror jeg det var). Resultatet ble det du så, det er en sann historie, jeg leste om den på erowid for ett år siden.
Vis hele sitatet...
Ja, han mente det var folk som hadde laget sine egne rcer og tatt dem... de man kjøper over nettet behøver ikke være laget på en mer delikat sikker måte, men hvorfor har jeg aldri hørt om lignende effekter av noen RC før`? Hvor mye tok dem egentlig? Og hvordan? Sier seg selv at man kan bli rimlig fucked om man skyter 10g rett i tinningen... dårlig film
Sitat av Skyggen Vis innlegg
Personene i filmen han visste var resultatet av å prøve å fremstille MDPV (Tror jeg det var). Resultatet ble det du så, det er en sann historie, jeg leste om den på erowid for ett år siden.
Vis hele sitatet...
Fant saken! http://www.erowid.org/chemicals/mptp/mptp.shtml

Skummel case. Alle må skjønne at å innta kjemikalier som ikke er testet eller underlagt standarder av noe slag, er risikabelt. Feilsynteser, feilmerking eller utblanding med andre mer toksiske stoffer kan forekomme. Allikevel synes jeg det var en kjip og veldig belærende måte å forsøke å skremme "Sam" på, i dokumentaren vi diskuterer.
så dokumentaren jeg ogsååå .
satt liksom og ventet på at det skulle komme noe system på hvor farlig det er eller hva som skjer hvis man bruker det over tid osv ..
Men neida
Sitat av Dance-Boy Vis innlegg
så dokumentaren jeg ogsååå .
satt liksom og ventet på at det skulle komme noe system på hvor farlig det er eller hva som skjer hvis man bruker det over tid osv ..
Men neida
Vis hele sitatet...
Doh! Hele poenget er jo at mange av disse stoffene er nye, og vi vet svært lite om langtidseffektene. Hva hadde du forventet deg?
bare hos meg den ikke virker?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tydlig at linken/nrk har tatt denne vekk, kommer bare opp at det er stor pågang på nettsiden. Noen som vet hvor, andre steder man kan finne igjen denne?

Hadde vært artig å sett.

Ingen av linkene virker her hos meg, nå ivertfall.
Å kjempeflott, takk, skal inn å se.

Artig program, de virket no ganske harmløse, tross alt de ikke helt viste hva som inneholdt hva.

Men hvor var dette, i London? Sto noe om Camden, antar at det ikke er Camden marked. Noen som vet om noen slike butikker i London, eller hvor, i central london, man kan få kjøpt noe slikt???
▼ ... over en måned senere ... ▼
Takker for tipset. Ny fungerende link; http://quicksilverscreen.com/watch?video=69843
Han går rundt å gjentar "not human consumtion" og henger seg opp i dette. Legal highs er relativt nytt og har dermed ikke mye forskning på bak seg. For å få selge disse er det påbudt å ha en advarsel inne i disse, etter det jeg har forstått etter å ha pratet med en som selger dette.

Jeg har alltid vært interessert i narkotiske stoffer, dog har en stor respekt for de. For tiden bor jeg i USA, og har i det siste eksperimentert med diverse Legal Highs, spesielt mye med "Damiana". Første gang jeg prøvde dette hadde jeg lite bakgrunn med rusmidler, alkohol i helgene og litt pot. Damiana og Salvia har en tendens å slå til ganske hardt, noe det gjorde for meg. Det var som jeg poppet inn i en ny verden, plutselig oppdaget jeg at dette var ikke helt som det var for ti minutter siden og tenkte "wow, dette er hvordan det føles å være skikkelig høy." Kroppen begynte å bli litt nummen. Det prikket overalt og tok meg ofte rundt på kroppen for å sjekke om alt var der det skulle. Alt gikk i slow mo, spesielt lyden. Det jeg kunne sammenligne med cannabis rusen var at alt ble forsterket. Smak, lys etc. Men her var det veldig stille, bare stemmer som var skrudd opp på et veldig høyt nivå. Det var som de skrek.

Så begynte jeg å bad trippe litt. Folkene rundt meg begynte å holde samtaler jeg hadde hørt før. Samtaler som hadde vært tidligere på dagen, uker før og måneder. Jeg vet ikke om det var faktumet, men jeg kunne iallefall huske alt de sa, fortelle samtalen i hodet mens de sa det og spore det tilbake til en dato. Jeg lente meg da tilbake og sa til meg selv "Ok, ta deg sammen, dette kommer til å gå helt fint". Noe det da gjorde i 5 sekunder da jeg samlet hodet og tankene, før jeg fløy inn igjen i en transe, en ny verden der jeg hadde liten kontroll. Senere gikk da denne intensiteten litt ned, jeg ble vandt med rusen og begynte å få euphoria. Latter kuler kom og gikk, og humøret var på topp.

Senere har jeg hatt en bad trip. Da av en fyr som ikke var ruset som jeg følte satt å stirret på meg, og kunne lese tanker etc. Fikk helt noia. Våknet opp dagen etter med en kompis som hadde følt akkurat det samme. Men da han hadde trippet mer etter denne personen fortalte han om en svart flekk på leppen hans. Han gikk deretter til speilet og det begynte å poppe opp flere flekker som tilslutt rant av. Igjen i denne trippen begynte jeg å høre samtaler som hadde blitt sagt før, denne gangen fra forrige tripp med helt andre personer som sa de samme tingene. Denne gangen klarte jeg ikke å samle sansene mine helt. Jeg følte meg helt alene i min egen verden der de andre var dokker. Disse ble kontrollert av en indre stemme. For meg var de helt livløse, jeg hadde ingen "connections" med de, og alle føltes som ukjente personer selv om jeg har kjent de i en lang tid. Alle untatt en person. En av mine bestekamerater. Det var som jeg kunne kommunisere fra min boble til hans. Jeg var redd, så jeg sa ingenting. Jeg ville ikke røpe noe til de andre. Men følte vi forstod hverandre.

Jeg er veldig kresen når det gjelder rusmidler. Folk som snakker om trippen osv liker jeg ikke spesielt. "dude, dette er noe good shit assa!" og "jeg er så jævlig høy" er to gode eksempler. Men i dette tilfellet begynte paranoiaen og krype nedover ryggmargen min. Så jeg og kompisen min gikk for å hente noen greier fra kjøkkenet, spurte han forsiktig om han om denne rusen var litt annerledes en det vi hadde prøvet før, kanskje litt rar og veldig intens på en måte. Han smilte og nikket på hodet. Jeg følte noe som lettet fra skuldrene mine. Glad å tenke at det var ikke bare jeg som følte dette, at jeg ikke var så veldig gal. Neste morgen satt vi lenge og diskuterte over dette. Ble enige at denne trippen ble mest fremstilt pga den ene kompisen vår og har senere hatt veldige gode tripper. Senest idag hadde jeg en fantastisk tripp.

Sorry hvis dette var litt hijacking, men følte bare for å dele litt av min opplevelser av et legal high da jeg ikke følte at denne dokumentaren tok seg for hele området med legal highs, men fokuserte seg på en rus, der personen går inn med ett litt ensidig sinn.

Med de fleste rusmidler må en gå inn med ett åpent sinn, med ett godt grunnlag av kunnskap av det du inntar. La rusen innta i miljøer du føler deg komfortabel inn og nyt. Farlige stoffer eller ei, hver tripp kan være annerledes og kreves å bli behandlet med respekt på samme måte en må respektere naturens krefter.
Sist endret av gilde; 22. mars 2010 kl. 06:52.