Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 4107
Hei, Jeg(15) ,min kusine(23) og kjæresten hennes(26) skal reise til New York torsdag den 5.Januar klokken 5 om morgenen (norsk tid) og reiser hjem igjen søndag den 8 klokken 21.00 (amerikansk tid) Torsdagen blir mest brukt for å sjekke inn på hotellet spise og se på hockey kamp. De 3 resterende dagen tenkte vi og shoppe men også se oss litt rundt.

Så er det noen av dere "medfreaks" som har vært i NY og har enten noen gode resturanger, Butikker (El-butikker) eller noen morsomme steder dere vet om?


Takker for ALLE innspill!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tjeh, synst strengt tatt byen er oppskrytt. Har vore mange plasser som er betre for å sei det pent. Central Park var det eg sette mest pris på - eit par timer med ei pipe og god bok i Central Park var kos. Elles var jo naturvitenskaplige museet på vestsida av Central Park grei sak. Kom og i prat med ein del av dei som har segla på norske skip i pubane på sørøstsida av Manhattan, og det er jo ting eg synst er artig.

Kort sagt bør du sei litt om dine interesser, for NYC har det meste.
Var der selv i sommer og visst du er glad i Streetwear slik som DC osv... kjøp det der fordi det er svinbilligt sjekk også ut outlet stores hvor de selger litt eldre modeller til en særdeles lav pris
NY er digert, så det er vanskelig å fremheve enkeltsteder etc. Et godt tips er å besøke en av de offisielle turismenettstedene for byen og lese seg litt opp på hvilke distrikter som kjennetegnes av hva. Da kan du på forhånd få en pekepinn om hvilke områder som kan passe for deg. Viktig å huske at i NY begynner ting å koste penger i samme sekund som du er ute av døra, så det er lurt å tenke grundig gjennom hva du har mest lyst til å gjøre, så slipper du å "blø" småbeløp overalt. Fristelsene og tilbudene er mange!
Enig med Slashdot: Er ikke den fineste byen, men Central Park er et fantastisk sted. Anbefaler deg å kjøpe deg en amerikansk-fotball og kaste litt der
Dra til Alex Greys galleri Chapel of Sacred Mirrors:
http://www.cosm.org/about/directions/

Første stedet jeg ville dratt til i NY!
God tur!
Hva mener du med "for oppskrytt" slashdot? Hva mener du at det burde vært der som det ikke er ?

Når det gjelder mat ville jeg nok satsa på kinamat i chinatown, digg mat og er faktisk veldig billig, fridays i times square er ikke noe i forhold. ellers er det en del nice mat på tribeca/soho ved broadway. alt fra helikopter tur, top of the rock, til egen slags party buss og annet kan du gjøres i nyc + veldig veldig mye mer, city sightseeing med greyhound er bra, pleier ikke ta sightseeing men siden byen er så jævlig stor er det litt enklere for å bli kjent for å si det sånn. du kan nok bruke noen uker bare på å besøke butikker og annet. NY er mye større og mye varmere enn det jeg trodde på sommeren, ble ganske overrasket da jeg gikk ut og det var som sydentemperatur, mao 30 grader
Sist endret av exceed; 21. desember 2011 kl. 16:02.
Jeg vil så veldig anbefale en gåtur gjennom både 5th Avenue og Madison Avenue. Disse to gatene er rett ved hverandre og det er meterlange gater fylt med utrolige butikker. Alt fra BestBuy til Armani osv.

Om ikke annet er Madison Square Garden vel å merke seg. Opplevelse for livet
Sitat av lurepus Vis innlegg
Jeg vil så veldig anbefale en gåtur gjennom både 5th Avenue og Madison Avenue. Disse to gatene er rett ved hverandre og det er meterlange gater fylt med utrolige butikker. Alt fra BestBuy til Armani osv.

Om ikke annet er Madison Square Garden vel å merke seg. Opplevelse for livet
Vis hele sitatet...
Meterlang gater? Det er vel km. det er jo det samme på tribeca og soho også, masse restauranter, butikker osv. Finnes armani og alt mulig der også, 5th og madison er vel mer sånn "kun merke" gater som har sånn ca det dyreste du får tak i, støtter forslaget ditt lurepus.
Sist endret av exceed; 22. desember 2011 kl. 14:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av exceed Vis innlegg
Hva mener du med "for oppskrytt" slashdot? Hva mener du at det burde vært der som det ikke er ?
Vis hele sitatet...
At det er mange byer eg ville prioritert over NYC å besøke. I tillegg har NYC fått eit rimelig ikonisk bilete gjennom Hollywood og media.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Enig med Slashdot: Er ikke den fineste byen, men Central Park er et fantastisk sted. Anbefaler deg å kjøpe deg en amerikansk-fotball og kaste litt der
Vis hele sitatet...
Han reiser 5.januar, vil det ikke ligge en del snø der allerede da ?

Har hørt at det er en veldig stor Nintendo butikk i times square, kan jo være kult.

Ellers så kan du jo sjekke om det er noen konserter som skjer den uka du er der og.
NYC er såpass stort, så jeg vil påstå at om man kaller den oppskrytt etter å ha vært der i 4-5 dager, så har man rett og slett dratt til feil plasser. Var i 4-5 amerikanske storbyer i sommer, og NYC var helt klart den kuleste av de.

Jeg vil anbefale å bruke en dag på å gå over brooklyn bridge, sjekke ut de litt svartere nabolagene der, og så gå opp til williamsburg og spise sykt god mat på en av de mange cafeene der. Sjekk blant annet ut de burritobodene. Der snakker man god mat!
Det er sikkert lurt å leie seg en sykkel, og new york er en fin by å sykle i, spesielt utenfor manhattan.
Er også en ide å prøve å forstå gatesystemet før man kommer dit, så blir man litt mindre avhengig av kart. Er veldig lett å finne fram i new york!

Ellers ligger BHphoto ikke så langt unna Ground Zero, så de to tingene er greit å gjøre på samme dag.
Sitat av Saape Vis innlegg
NYC er såpass stort, så jeg vil påstå at om man kaller den oppskrytt etter å ha vært der i 4-5 dager, så har man rett og slett dratt til feil plasser. Var i 4-5 amerikanske storbyer i sommer, og NYC var helt klart den kuleste av de.

Jeg vil anbefale å bruke en dag på å gå over brooklyn bridge, sjekke ut de litt svartere nabolagene der, og så gå opp til williamsburg og spise sykt god mat på en av de mange cafeene der. Sjekk blant annet ut de burritobodene. Der snakker man god mat!
Det er sikkert lurt å leie seg en sykkel, og new york er en fin by å sykle i, spesielt utenfor manhattan.
Er også en ide å prøve å forstå gatesystemet før man kommer dit, så blir man litt mindre avhengig av kart. Er veldig lett å finne fram i new york!

Ellers ligger BHphoto ikke så langt unna Ground Zero, så de to tingene er greit å gjøre på samme dag.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig her, du kan umulig vite om hva du kan gjøre i byen eller hvor du bør reise hvis du synes den er oppskrytt.

slashdot: hva er problemet med at byen har fått et ikonisk bilde? Skjønner ikke helt hva du mener eller klager over.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av exceed Vis innlegg
slashdot: hva er problemet med at byen har fått et ikonisk bilde? Skjønner ikke helt hva du mener eller klager over.
Vis hele sitatet...
At den ikkje heilt lever opp til det ikoniske bildet imho. Men det er jo ei høgst subjektiv meining, ut frå mine interesser. Eg veit iallefall at det er rimelig mange byer eg ville prioritert over NYC.
Sitat av slashdot Vis innlegg
At den ikkje heilt lever opp til det ikoniske bildet imho. Men det er jo ei høgst subjektiv meining, ut frå mine interesser. Eg veit iallefall at det er rimelig mange byer eg ville prioritert over NYC.
Vis hele sitatet...
Enig i at det nok er en veldig subjektiv mening, det er nok for mange slik at enten så liker du NYC veldig godt eller så liker du den ikke pga. for mye støy/trafikk/mennesker/bygninger overalt stort sett osv. Ser fortsatt ikke helt hva du legger i det at det ikke lever opp til det ikoniske bildet, hva sm er grunnen til det, men alle har selvfølgelig egne meninger så det jo ikke noe stress.
Personlig syntes jeg det var veldig morsomt å kjenne meg igjen på plasser, for å så innse at jeg selvfølgelig aldri har vært her, men kun har vært der via populærkultur.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Vært to ganger i NY, så her er noen anbefalinger.

Jazzklubbene rundt 7th avenue, her kan du støte på legender som spiller live nesten hver eneste dag.

Guidet busstur til harlem, med innlagt gospelgudstjeneste. Akkurat som på film.

Guggenheim museet.

http://www.bodiestheexhibition.com/ Absolutt noe å få med seg!

B&H butikken og central park er selvfølgelig et must.

Happy hour på en bar i Greenwich village midt på formiddagen er meget festlig, men det er du kanskje litt for ung til

Woodbury commons, verdens største outlet en times kjøretur fra NYC, her får du absolutt alt. Alle mine dresser er kjøpt her. Enkelt regnestykke, kjøpe dyr dress i Norge, eller kjøpe mye bedre og billigere dress i USA og samtidig få NY tur for samme sum?

Sett av minst 500 kr til å dra på en av NY's beste steakhouse en av dagene. I denne byen finner du seriøst kanskje verdens beste biff. Jeg har gaflet i meg biff på et av Buenos Aires beste biffsted, og kunne bare sitte og tenke "biffen var bedre i NY". http://www.peterluger.com/ anbefales.

Kjør et søk på trendy restauranter i NY, det popper opp nye steder hele tiden, og her kan du gjøre gastronomiske røverkjøp.
Ta turen innom en indisk kafe en 3-4 mins gåtur ifra wembley, kan desverre ikke gi en klarer beligning, ligger bortenfor macdonalds om du har wembley på venstre side, har aldrig spist så god indisk mat, prisene var billige og fikk mat til du takka nei :P

- Og London Dungeon er verdt turen!
Sitat av WhyNot! Vis innlegg
Ta turen innom en indisk kafe en 3-4 mins gåtur ifra wembley, kan desverre ikke gi en klarer beligning, ligger bortenfor macdonalds om du har wembley på venstre side, har aldrig spist så god indisk mat, prisene var billige og fikk mat til du takka nei :P

- Og London Dungeon er verdt turen!
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke ble svindlet når du kjøpte flybilletten din? Du vet, den flybilletten til NEW YORK?
strippeklubben ved times square er syyyykt nice;
Sitat av surrrr Vis innlegg
Sikker på at du ikke ble svindlet når du kjøpte flybilletten din? Du vet, den flybilletten til NEW YORK?
Vis hele sitatet...
Lol, lookâ helt nå jeg, tror jeg snakket om London
Hei! Var selv i New York i en uke i høstferien. Her er mine anbefalinger.

Mat: Joe's Pizza! Dette er seriøst den beste pizzaen jeg noen gang har smakt. 10 ganger bedre enn all pizza jeg noen gang har blitt servert før(inkludert pizza i Italia). Dette er en kjede som finnes i New York og New Jersey. http://www.joespizzanyc.com/

Av de større kjedene vil jeg anbefale Wendy's, Dunkin Donuts og Subway.

Shopping: Som tidligere nevnt bør du komme deg til Woodbury Common Outlets, her kan du virkelig gjøre kupp!
Ellers har SoHo, East og West Greenwich village og Williamsburg mange kule butikker som har ting som du ikke finner mange andre steder.

Utsikt: Top of the rock fremfor Empire State. Mindre kø, biligere og egentlig bedre utsikt. Ellers kan man ta Path-toget fra Ground Zero til New Jersey og se på manhattan fra andre siden av elva, veldig fint!

Andre generelle ting: Kjøp metrocard! Da kan du kjøre så mye t-bane du orker under oppholdet ditt. Du får en autentisk NY-opplevelse + veldig god og billig transport(lover deg at du blir sliten av å traske rundt i de endeløse avenyene i den byen der). Snakk med folk! Folk i USA er generelt veldig gjestmilde, åpne og velkomne. Og det er alltid hyggelig å møte nye folk.
Du kommer til få en rar følelse av å ha vært der før. (pga alle filmene derfra)
Som sagt, NYC har alt.
Selv om det er litt harry kan jeg anbefale sightseeing bussene på det varmeste, lokale og engasjerte guider som forteller deg spennende historie fra de forskjellige nabolagene, grei måte å få oversikt.
Central Park er også verdt et besøk, veldig god atmosfære.

Jeg er ikke noe glad i storbyer men NYC har så mye sjel, vanskelig å forklare men den gir meg helt unike vibber og atmosfæren er til å ta og føle på.
LA derimot mangler sjel og er det desidert kjipeste stedet jeg har vært i mitt liv.
Vel, du har jo Central Park, Fifth Avenue, Empire State Building, World Trade Center memorial, museer som Slashdot nevnte, China Town og andre typiske turistattraksjoner. Personlig så mener jeg at du burde sette av minst to eller tre dager til å bare gå rundt og oppleve byen. Det er ingenting som slår å bare sette seg ned på kafeer og se på menneskehavet som konstant beveger seg nedover alle gatene. Det er det som er så unikt og morsomt med NYC. Du har litt av alt. Hvis du har massevis av penger og en ekstrem mengde med flaks kan du for eksempel spise på Per Se. Det er sikkert muligheter for å se på football kamper mens dere er der også. Når jeg var der sist minnes jeg en gigantisk videobutikk rundt Times Square, de solgte tegneseriebøker, filmer, CD-er og mye mer.
Du tar en sjanse om du kjøper mat av vogner på gata. Av det jeg spiste viste deg seg at halal-vognene hadde som regel den beste maten om du absolutt skal kjøpe noe på gata.

En kjede jeg forgudet der var Subway. Baguetter med bare massemassemasse crispy bacon. Beste!

Stor by, får gjort det meste. Kommer ann på hva man vil. Tenk på hva dine interesser er, og søk opp museer osv.
Hvis Occupy-folka fortsatt holder på hadde jeg lett tatt en tur til dem. Ellers vil jeg anbefale Blue Note, som er en av verdens mest kjente jazzklubber, helt klart central park og Frihetsstatuen, synd man ikke får gå opp i selve statuen. Viktigst av alt er å oppleve byen, snakk med noen "innfødte". De er veldig høflige og hjelpsomme!
Sitat av Rambola Vis innlegg
Hei, Jeg(15) ,min kusine(23) og kjæresten hennes(26) skal reise til New York torsdag den 5.Januar klokken 5 om morgenen (norsk tid) og reiser hjem igjen søndag den 8 klokken 21.00 (amerikansk tid) Torsdagen blir mest brukt for å sjekke inn på hotellet spise og se på hockey kamp. De 3 resterende dagen tenkte vi og shoppe men også se oss litt rundt.

Så er det noen av dere "medfreaks" som har vært i NY og har enten noen gode resturanger, Butikker (El-butikker) eller noen morsomme steder dere vet om?


Takker for ALLE innspill!
Vis hele sitatet...
pass på å kom deg opp i empire state så fort du får fint vær..det er verdt å huske på

little italy er morsomt å oppleve..hang på restaurant der..
Gjør som meg, riv på deg en helikoptertur over Manhattan! Heliport'en finner du her: http://en.wikipedia.org/wiki/Downtow...attan_Heliport
Du får med deg ALT på 20 minutter!