Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 5371
Kom over en artikkel på dagbladet akkurat..
http://www.dagbladet.no/2011/08/25/n.../bot/17823708/


Botens størrelse ble begrunnet med at 52-åringen har en årsinntekt på 800.000 kroner. Han ble også dømt til betinget fengsel i 14 dager og mistet førerretten i 13 måneder.



Som dere ser ble mannen dømt for å ha kjørt med 0,64 i promille. Synes dette er rart. Hvis en annen person med en lønn på 300.000 hadde blitt stoppet ville jo bota blitt over halvert?!

Hva synes dere om dette? burde det ikke være lik straff og lik behandling for alle i Norge?
Sist endret av F10; 25. august 2011 kl. 22:04.
Det er helt greit for meg. De får møte konsekvensene hvis de først skal "Drink n' drive"
For meg, så kunne alle fått 100,000 i bot
Sist endret av Erlendman; 25. august 2011 kl. 22:06.
Lol, får bøter etter hvor mye man tjener?
Om man er ung ikke tenker å ta livet sitt helt 100% særriøst, å det er en sjangse for at du kommer opp i noe tull med politiet senere i livet, lønner det seg da å bare drite i videregående, å skaffe seg ett dårlig lønna yrke?
Som Dingo sa, Latterlig!
Selvsagt øker boten jo mer penger du tjener. Det skal merkes på lommeboken på de rike også når de har gjort noe dumt.
Selve ideen om at en bot bør stå i forhold til formuen synes jeg faktisk ikke er så gæren. En bot bør jo svi like mye for alle, men med et fast beløp kan jo de med god råd bryte så mange regler de bare vil.
Dette gjelder så vidt jeg vet kun bot for fyllekjøring. Kjører man 15km/t for fort får man samme bot om man tjener 200 000 eller 900 000 i året..
så om du er arbeidsløs så er det bare og slå seg løs? gjøre hva faen man vil for man kan ikke få bot pga man ikke har inntekt..
Sitat av DingoXo Vis innlegg
så om du er arbeidsløs så er det bare og slå seg løs? gjøre hva faen man vil for man kan ikke få bot pga man ikke har inntekt..
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig får du bot, men den vil bli mindre.
Sitat av DingoXo Vis innlegg
så om du er arbeidsløs så er det bare og slå seg løs? gjøre hva faen man vil for man kan ikke få bot pga man ikke har inntekt..
Vis hele sitatet...
Du vet at selv arbeidsløse har inntekt?
Sitat av F10 Vis innlegg
Som dere ser ble mannen dømt for å ha kjørt med 0,64 i promille. Synes dette er rart. Hvis en annen person med en lønn på 300.000 hadde blitt stoppet ville jo bota blitt over halvert?!
Vis hele sitatet...
300.000kr er under halvparten av 800.000kr, og en bot på 50.000kr for noen som tjener 300.000kr i året merkes mye bedre enn 100.000kr i bot for en som tjener 800.000kr i året.

Hvis du ser på hvem som sitter igjen med mest penger, hvem er urettferdig behandlet?
Den som tjener 800.000kr i året sitter igjen med 700.000kr før skatt.
Den som tjener 300.000kr i året sitter igjen med 250.000kr før skatt.

Den som tjener 800.000kr i året sitter igjen med nesten tre ganger så mye penger som den som tjener 300.000kr i året. Det får størst økonomiske konsekvenser for personen med lavest inntekt.

Er du så dum at du kjører i fylla har du uansett fortjent det, fyllekjørere fortjener null sympati.
Sitat av Poetmos Vis innlegg
Selvsagt øker boten jo mer penger du tjener. Det skal merkes på lommeboken på de rike også når de har gjort noe dumt.
Vis hele sitatet...
Så det skal svi å være suksessrik? Hva med folk som tjener mange millioner i måneden, skulle de få bot på 100 millioner?

Likt for alle.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Trodde sosialismen bygde på at alle var like, hvorfor i all verden skal da folk forskjellsbehandles så til de grader AP? Er det fordi dere straffer hans 800k i inntekt? Er ikke det likt nok med alle som ikke har det? Syke mann, dette er noe av det verste jeg har sett.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så det skal svi å være suksessrik? Hva med folk som tjener mange millioner i måneden, skulle de få bot på 100 millioner?

Likt for alle.
Vis hele sitatet...
Hvor latterlig er er 2000,- i bot for en som tjener 100mill i mnd?

Likt for alle er jo som det ble her, etter lønna.
Sitat av DingoXo Vis innlegg
Latterlig!
Vis hele sitatet...
Det er ikke så latterlig. Hvis alle skal betale likt, så vil f.eks. en millionær/milliardær måtte betale ca. ikke no, mens en med lønn på 300k må betale "en god del".

800k -> 100k bot
400k -> 50k bot
200k -> 25k bot
0kr -> 12.5k bot

virker fair for meg dette.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så det skal svi å være suksessrik? Hva med folk som tjener mange millioner i måneden, skulle de få bot på 100 millioner?

Likt for alle.
Vis hele sitatet...
Det svir ikke å være suksessrik med mindre du bryter loven. Om du ikke bryter lover så får du ikke bøter, og du merker ikke noe til dette her i det hele tatt.

Poenget med bøter er jo at det skal virke både straffende og forebyggende. Om han hadde fått en bot på 10000 ville det ikke virket straffende med tanke på inntekten hans, om 10000 kroner i bot virker særlig avskrekkende på ham vet jo ikke vi, men tanken på 100000 i bot vil mest sannsynlig få han og andre millionærer til å tenke seg om to ganger før de setter seg bak rattet med en middels promille.
Sist endret av Filosofen; 25. august 2011 kl. 22:24.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så det skal svi å være suksessrik? Hva med folk som tjener mange millioner i måneden, skulle de få bot på 100 millioner?

Likt for alle.
Vis hele sitatet...
Det burde være slik ja, men slik er det ikke. Det finnes selvfølgelig visse begrensinger innenfor rettsystemet angående størrelsen på boten. Det er ikke snakk om at det skal svi å være suksessrik, heller det at det å være rik ikke skal bringe noen ekstra goder innenfor rettsystemet våres slik at det kan bli utnyttet.
Som du så fint sier det, likt for alle, folk skal ikke få herje som de vil spesielt ikke innenfor rettsystemet...
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så det skal svi å være suksessrik? Hva med folk som tjener mange millioner i måneden, skulle de få bot på 100 millioner?

Likt for alle.
Vis hele sitatet...
Det skal ikke svi noe mer for de som tjener mye, men det skal svi like mye som for en som tjener lite. 5000 i bot er lommerusk for ganske mange mennesker i dette landet og da mister boten sin funksjon. Bot som prosent av inntekt er slettes ingen dum ide, innenfor rimelighetens grenser.
Dette blir jo litt som om mat skulle kostet mer på butikken ettersom hvor mye du tjener. Hvorfor skal en som tjener mindre måtte bruke en høyere % av lønna si på noe som er nødvendig? >,<

Blir etter min mening for dumt.

Sånn jeg ser det er det jo å miste førerkortet som er den virkelige straffen her.
Sist endret av koqftw; 25. august 2011 kl. 22:26.
Sitat av Rindal Vis innlegg
Hvor latterlig er er 2000,- i bot for en som tjener 100mill i mnd?

Likt for alle er jo som det ble her, etter lønna.
Vis hele sitatet...
Så du mener at lappen skal koste mer for de som tjener mer? Skal en bil koste mer fordi han har så god råd uansett? Prisen skal være lik for alle.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du mener at lappen skal koste mer for de som tjener mer? Skal en bil koste mer fordi han har så god råd uansett? Prisen skal være lik for alle.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke sammenlignes. Når man tar lappen betaler man for en tjeneste hvor prisen settes av et marked. En bot skal per definisjon være avskrekkende slik at folk ikke kjører i fylla. Når man tjener svært mye penger forsvinner dette elementet og boten mister sin hensikt.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Så du mener at lappen skal koste mer for de som tjener mer? Skal en bil koste mer fordi han har så god råd uansett? Prisen skal være lik for alle.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke i det heletatt.

Men bøter er lovbrudd noe som skal SVI.

Det er 2 helt forskjellige ting.
Bare for å få det helt klart så blir boten satt til 1 og en halv månedslønn!
Tror det eller ei så er det ikke ulovlig og kjøpe mat på butikken..

Si en som tjener 800k får 100k og en som tjener 400k får 50k i bot man kan da si det er likt fordi begge får 12.5% av årsinntekt i bot. For min del kunne det vært slik på alt av kriminelle handlinger.
Slutt å dra ting så jævla idiotisk langt, hvem har sagt at mat og lappen skal koste mer for rike? Bruk hue ffs.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hvis det skulle være sånn at disse "rike" menneskene bare kommer unna med en liten bot, er det jo for dem verdt det. Man skal få en bot som svir, som sier at dette gjør du ikke igjen.
Unlicensed Surgeon
Forelegg er en straffeaksjon. En straff skal føles likt enten du er Jørgen Hattemaker, eller Kong Salomo.

Det sier seg selv at dersom boten hadde vert fast på 50 000 hadde det svidd MYE mer for Jørgen som har 200 000 i årsinntekt, enn Salomo som tjener noen millioner. Det skal overhode ikke straffe seg å tjene godt, det skal derimot straffe seg å bryte loven, noe denne personen gjorde.

Når det gjelder vanlige varer, og tjenester er dette overhode ingen straff å skal selvsagt koste det samme for uteliggere, som det gjør for kongen.
mener og ha lest et sted at en finsk millionær fikk rundt $18000 i bot for å kjøre 20 kmt over fartsgrensa elns?
Prisen burde være lik for alle, for uansett om du er rik eller mindre rik så bør du bli straffet når du er en superduper kødd.
Sitat av FoFoFo Vis innlegg
Lol, får bøter etter hvor mye man tjener?
Om man er ung ikke tenker å ta livet sitt helt 100% særriøst, å det er en sjangse for at du kommer opp i noe tull med politiet senere i livet, lønner det seg da å bare drite i videregående, å skaffe seg ett dårlig lønna yrke?
Som Dingo sa, Latterlig!
Vis hele sitatet...
Nok et gjennomtenkt svar.

Ettersom man får 1,5 brutto månendslønner i bot, tror du det lønner seg å tjene lite??? Du er klar over at dersom man tjener 1,2 mill i året og får 150.000 i bot så har man allikevel mer penger enn en som tjener 120.000 og får 15.000 i bot.
Syntes det er helt rettferdig. En bot skal svi på pungen, og dette er den eneste riktige måten å gjøre det likt for alle på.
Hvis det hadde vært en debatt angående andre lovbrudd ville ikke folk sagt som de gjør her

Fyllekjøring er selvsagt noe dritt, men jeg mener at enten bør alle bøter gå etter inntekt, eller så skal det være likt for alle. Jeg mener at fyllekjøring ikke nødvendigvis er så mye værre enn mange andre lovbrudd som også straffes med bøter, og der går det jo ikke etter inntekt.
Sist endret av shitrich; 25. august 2011 kl. 23:54.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Hvis det hadde vært en debatt angående andre lovbrudd ville ikke folk sagt som de gjør her

Fyllekjøring er selvsagt noe dritt, men jeg mener at enten bør alle bøter gå etter inntekt, eller så skal det være likt for alle. Jeg mener at fyllekjøring ikke nødvendigvis er så mye værre enn mange andre lovbrudd som også straffes med bøter, og der går det jo ikke etter inntekt.
Vis hele sitatet...
Oh nei langt ifra, ikke tro at jeg bryr meg stort pga at fyren hadde 0.6%. Jeg vil hverken si at han bør eller ikke bør, for jeg har selv opplevd ganske flinke sjåfører med både promille og andre saker i blodet. Men skal bøtene deles ut så skal det være sånn at de svir for alle, og ikke bare for oss fattige.
husk at det er stor forskjell på bøter og forenklet forelegg, hvor forenklede forelegg ikke settes etter inntekt.

Men fra straffeloven §27
Når bot idømmes, bør det foruten til det straffbare forhold tas særlig hensyn til den dømtes formuesforhold og til hva han etter sine livsforhold antas å kunne utrede.
Boten tilfaller statskassen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av etse; 26. august 2011 kl. 00:17.
syns det skal være en bot som svir uansett hvor mye du tjener. ellers så blir det til at di rike kan kjøre i fylla så mye dem orker (bortsett fra at dem mister lappen ) så må være et beløp som svir ut i fra det du tjener.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Men skal bøtene deles ut så skal det være sånn at de svir for alle, og ikke bare for oss fattige.
Vis hele sitatet...
Akkurat. Derfor syns jeg det samme bør praktiseres når folk får bøter for andre lovbrudd også. Enten det, eller så bør ingen straffes etter inntekt.
Jeg syns bare det er helt på trynet at det skal være en egen ordning for fyllekjøring.
Jeg regner med det er på grunn av at fyllekjøring er et rimelig alvorlig lovbrudd, men somsagt, det syns jeg også mange andre lovbrudd er
Sitat av shitrich Vis innlegg
Akkurat. Derfor syns jeg det samme bør praktiseres når folk får bøter for andre lovbrudd også. Enten det, eller så bør ingen straffes etter inntekt.
Jeg syns bare det er helt på trynet at det skal være en egen ordning for fyllekjøring.
Jeg regner med det er på grunn av at fyllekjøring er et rimelig alvorlig lovbrudd, men somsagt, det syns jeg også mange andre lovbrudd er
Vis hele sitatet...
Det er ingen spesialordning for fyllekjøring. Blir man idømt en bot, går den etter inntekt. Alltid. Straffelovens § 27 siteres to poster over deg. Les.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Akkurat. Derfor syns jeg det samme bør praktiseres når folk får bøter for andre lovbrudd også. Enten det, eller så bør ingen straffes etter inntekt.
Jeg syns bare det er helt på trynet at det skal være en egen ordning for fyllekjøring.
Jeg regner med det er på grunn av at fyllekjøring er et rimelig alvorlig lovbrudd, men somsagt, det syns jeg også mange andre lovbrudd er
Vis hele sitatet...
som jeg prøvde å si tidliggere skal nesten alle bøter settes etter inntekt. Men i de fleste tilfeller blir man ikke gitt bøter men forenklede forelegg og disse er faste takster. Dette gjelder i hovedsak mindre alvorlige forseelser.
Ved fyllekjøring så er vel tommelfingerregelen at bota blir ca 1,5x brutto månedslønn.
Sitat av andan Vis innlegg
Prisen burde være lik for alle, for uansett om du er rik eller mindre rik så bør du bli straffet når du er en superduper kødd.
Vis hele sitatet...
Det er poenget..
Vist du er mange millionær så kan man ikke kalle 50k for en "straff"
Men det kan svi ganske ille vist du ikke tjener mye!
Det må være likt for alle!


MEEEEN han fortjente det som bare det!

Er dere rusa på enten dop eller alkohol, se til helsikke å hold dere unna bilen! For da er det nemlig ikke bare dere selv dere kan skade!
F10
F10's Avatar
Trådstarter
Man er jo ganske bevist på 0,64? Dagbladet skriver at 0,64 tilsvarer ca 2 øl. (vet det varierer fra person til person)
Når vi har lov til å kjøre med 0,4 synes jeg de 0,24 var jævlig dyre..
Sitat av F10 Vis innlegg
Man er jo ganske bevist på 0,64? Dagbladet skriver at 0,64 tilsvarer ca 2 øl. (vet det varierer fra person til person)
Når vi har lov til å kjøre med 0,4 synes jeg de 0,24 var jævlig dyre..
Vis hele sitatet...
Vi har ikke lov å kjøre med 0,4 i promille. Det er nulltoleranse på alkohol og kjøring.
du er kanskje ganske bevist, men du er fortsatt ruset. Noe som svekker både dømmekraft og reaksjonsevne. Problemet er ikke at du er en fare for deg selv når du kjører beruset, men også en fare for alle andre. Jeg synes det er helt riktig at kjøring i rus-påvirket tilstand skal straffes hardt. Selv synes jeg at han skulle blitt fratatt lappen.

edit: og grensa i norge er vel 0,2 og ikke 0,4 om jeg husker rett? Altså har han mer enn 3 ganger så høy promille enn den lovlige grensa.
Sist endret av etse; 26. august 2011 kl. 08:59.
F10
F10's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
du er kanskje ganske bevist, men du er fortsatt ruset. Noe som svekker både dømmekraft og reaksjonsevne. Problemet er ikke at du er en fare for deg selv når du kjører beruset, men også en fare for alle andre. Jeg synes det er helt riktig at kjøring i rus-påvirket tilstand skal straffes hardt. Selv synes jeg at han skulle blitt fratatt lappen.

edit: og grensa i norge er vel 0,2 og ikke 0,4 om jeg husker rett? Altså har han mer enn 3 ganger så høy promille enn den lovlige grensa.
Vis hele sitatet...

Ohh.. Ikke helt våken enda. tenkte feil.. 0,2 er riktig ja
Er også enig med med hva du skriver over. Synes bare 100 000 er ganske drøyt, selvom han har en lønn på 800000.
Om du snur på det og sier 1,5 månendslønnsynes jeg det høres ganske greit ut. men nå synes jo jeg han burde mistet lappen for en periode.
F10
F10's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Om du snur på det og sier 1,5 månendslønnsynes jeg det høres ganske greit ut. men nå synes jo jeg han burde mistet lappen for en periode.
Vis hele sitatet...
Han ble også dømt til betinget fengsel i 14 dager og mistet førerretten i 13 måneder.
Han mistet førerretten.
Her er forresten oversikt over hvor lenge du mister lappen etter hvor mye promille man har:

Inntil 0,4 promille normalt ikke tap av førerrett
0,4 – 0,5 promille tap av førerrett i 6 måneder
0,5 – 0,8 promille tap av førerrett i 12 – 18 måneder
0,8 – 0,9 promille tap av førerrett i 18 – 20 måneder
0,9 – 1,1 promille tap av førerrett i 20 – 22 måneder
1,1 – 1,2 promille tap av førerrett i 22 – 24 måneder
Over 1,2 promille tap av førerrett i minst 2 år
Gjentatt promillekjøring innen 5 år tap av førerrett for alltid
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det må være likt for alle!
Vis hele sitatet...

Det er likt for alle når boten blir ut fra % av inntekt. Det skal svi like mye for alle. Så om en mann med 800 000,- i året hadde fått en bot på 10 000,- hadde det ikke vært så mye penger for han.
Dette er opplagt så dette forventer jeg at du skjønner.
Helt enig i botens størrelse, men mener de kunne spart fengsel eller så lang tap av førerrett.

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Han mistet førerretten.
Her er forresten oversikt over hvor lenge du mister lappen etter hvor mye promille man har:

Inntil 0,4 promille normalt ikke tap av førerrett
0,4 – 0,5 promille tap av førerrett i 6 måneder
0,5 – 0,8 promille tap av førerrett i 12 – 18 måneder
0,8 – 0,9 promille tap av førerrett i 18 – 20 måneder
0,9 – 1,1 promille tap av førerrett i 20 – 22 måneder
1,1 – 1,2 promille tap av førerrett i 22 – 24 måneder
Over 1,2 promille tap av førerrett i minst 2 år
Gjentatt promillekjøring innen 5 år tap av førerrett for alltid
Vis hele sitatet...
Åjavel ja, da kunne de kanskje spart fengselet da. Evt større bot.
Om du snur på det og sier 1,5 månendslønnsynes jeg det høres ganske greit ut. men nå synes jo jeg han burde mistet lappen for en periode.