Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3161
Dette er et spørsmål jeg har tenkt en del på i det siste. Drømmer alle sammen om å bli en "bedre" person, med "en bedre person" mener jeg ikke nødvendigvis snillere, men ver "vellykket"?

Tror dere at de fleste mennesker kun lever livet sitt slik det fører dem, og går rundt i en konstant dagdrøm om at de en gang vil bli vellykede kjendiser/milliardærer osv, eller er jeg en av få som føler det slik i blant?

Hvis ja, hvorfor tenker de fleste mennesker at de skal bli mer vellykede? Er det reklamer/en overfladisk tid vi lever i som priser suksess fremfor gode personlige egenskaper som skaper dette?

Håper på gode svar.
Sist endret av TrengerHevn; 10. juni 2011 kl. 00:55.
Nei, min største drøm er å leve livet mitt i Munkegata med overtråkka fot og sprøyta i armen. Fritiden min vil jeg gjerne bruke til å tigge penger av tilfeldige forbipasserende, rane kiosker drevet av østlige innvandrere og få en daglig bot for pissing på offentlig sted.
Har tenkt en del på det der i det siste. Suksess for meg er en som kan klare seg med så lite som mulig og være lykkelig med det. Jo mer man har, jo mer bruker man. Blir man mer lykkelig av det?

Er det verdt å jobbe dag og natt for mer cash? Eller er det best å ha en vanlig, enkel dagsjobb, komme hjem med litt overskudd og være fornøyd med det?

Uansett, suksess er trygghet for meg.
Hvem er det som ikke ønsker å bli vellykket? Kanskje delvis p.g.a. reklamepåvirkning men kan ikke dynamikk spille en rolle her? Hvem ønsker uforandrlighet?. Men igjen spørs jo hva du definerer som "vellykket"
Vel... Selvsagt ønsker folk å være vellykket, men definisjonen på vellykket er nok forskjellig fra person til person. Mange synes de har et flott liv, og definerer seg selv som vellykkete, mens andre fokuserer på hva de mangler, f.eks. familie/penger osv. Med penger kommer muligheten til å kjøpe omtrent alt man vil. Har man nok penger forsvinner utrolig mange bekymringer som mange andre sliter med. Men det er også individuelt hvor hardt man gidder å jobbe for å oppnå målene sine. Siden de færreste liker bekymringer, så er det å ha mye penger også noe de fleste trakter etter. Også med tanke på at vi mennesker har en naturlig konkurransementalitet, men vil gjerne være "bedre" enn naboen. Det øker selvtilliten, som også bidrar til at man lettere finner seg en partner. Alt henger sammen. Det er helt naturlig.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Nei, min største drøm er å leve livet mitt i Munkegata med overtråkka fot og sprøyta i armen. Fritiden min vil jeg gjerne bruke til å tigge penger av tilfeldige forbipasserende, rane kiosker drevet av østlige innvandrere og få en daglig bot for pissing på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=97030
Født--->Gjennomføre skole----->Høyere utdanning---->Jobb som jeg trives i----->Etablere en familie----->Få barn----->Pensjonist tilværelsen---->

Klarer jeg dette, så er jeg fornøyd og jeg mener dette er suksess.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Nei, min største drøm er å leve livet mitt i Munkegata med overtråkka fot og sprøyta i armen. Fritiden min vil jeg gjerne bruke til å tigge penger av tilfeldige forbipasserende, rane kiosker drevet av østlige innvandrere og få en daglig bot for pissing på offentlig sted.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at du prøver å være morsom, og er mest sannsynlig det også for de fleste, men du må snart vokse opp. Ta folks ideer og tanker og verdier på alvor. Hvis du ikke kan svare på noe, holder du gjerne kjeft (tastatur?).

TS
Det er faktisk noe veldig interessant du tar opp. De fleste mennesker søker etter å bli vellykket, men det er avhengig av mye. Min far er opprinnelig fra et land hvor de måtte jobbe hele barndommen for å hjelpe sin far og familie med å "leve". I slike tilfeller har menensker gitt opp søket etter lykke, og målet er mest sannsynlig å overleve uka/måneden/året. Man jobber hardt, men man er også klar over at det aldri kommer til å bli bedre. Noen ganger jobber familier hardt for at en bestemt person i familien blir vellykket slik at familien kommer ut av fattigdommen. Søket etter bedre økonomi er naturlig for alle mennesker som lever i et samfunn hvor det er flyt av varer og tjenester.

Vi lever nå i velferdsstaten Norge, her har vi sosialen, så hvis min bestefar var født her i Norge ville situasjonen vært annerledes. Her kunne han faktisk gi opp med en enkel unnskyldning og levd av staten. Mens der borte kunne han ikke bli syk, det var ikke et alternativ. Da ville familien sulte hele uka, mistet han jobben var det rett og slett over. Han ville selvsagt få et bedre økonomi, men han hadde gitt opp og målet var heller å streve for å overleve.

I Norge er situasjonen annerledes i forhold til mange land. Her har vi det godt, og 99% vil bli superstjerner og kjendiser, men etter min personlige mening er dette ting som gjør oss ulykkelig. Du må ha ditten du må ha det nyeste av den og du må kle deg slik osv. Det er en konstant press på oss, hvordan vi skal kle oss, hva vi skal kjøpe osv. Her i dette landet har vi det godt, men vi er ikke alltid lykkelige. Vi er robotter som er innstillt på å gjøre en bestemt oppgave. Går vi stykker er sosialen der for å mate oss. Her i Norge er det enten å ha alt (være Stordalen) eller være en robott. Men selv om du er stordalen, er du under en konstant press av å opprettholde din status og selskap.

Selv om livet var så vanskelig i det landet hvor min bestefar bodde, er det helt klart at hans familie var ti tusen ganger mer lykkelig enn det min familie er i Norge. Vi har det godt, men vi er ikke lykkelig for vi vil ha det bedre, vi blir ikke fornøyd med det vi har fordi vi er under en konstant press.

Jeg er dessverre et slikt menneske, jeg søker konstant etter muligheter for å nå toppen - ikke som superstjerne, men økonomisk. Jeg vil være best. Jeg innrømmer det.
Sist endret av 852; 10. juni 2011 kl. 01:21.
Vil si at det er en selvfølge for alle å bli en personlig suksess. Alle søker suksess, men ikke alle vil mene at det vil være og bli superstjerne eller fotballproff. Men det å kunne ha det godt med seg selv og det man har, men selvfølgelig sette seg nye mål for deretter og gjennomføre. Det gjelder alt, om du jobber på snekker eller er en fabrikkarbeider. Personlig suksess er noe alle streber etter.
Sitat av 852 Vis innlegg
Vi lever nå i velferdsstaten Norge, her har vi sosialen, så hvis min bestefar var født her i Norge ville situasjonen vært annerledes. Her kunne han faktisk gi opp med en enkel unnskyldning og levd av staten. Mens der borte kunne han ikke bli syk, det var ikke et alternativ. Da ville familien sulte hele uka, mistet han jobben var det rett og slett over. Han ville selvsagt få et bedre økonomi, men han hadde gitt opp og målet var heller å streve for å overleve.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt som bare å leve på sosialen. Minst 12 skjemaer skal sendes hver måned og det er en del krav tilbake.

Sitat av 852 Vis innlegg
I Norge er situasjonen annerledes i forhold til mange land. Her har vi det godt, og 99% vil bli superstjerner og kjendiser, men etter min personlige mening er dette ting som gjør oss ulykkelig. Du må ha ditten du må ha det nyeste av den og du må kle deg slik osv. Det er en konstant press på oss, hvordan vi skal kle oss, hva vi skal kjøpe osv. Her i dette landet har vi det godt, men vi er ikke alltid lykkelige. Vi er robotter som er innstillt på å gjøre en bestemt oppgave. Går vi stykker er sosialen der for å mate oss. Her i Norge er det enten å ha alt (være Stordalen) eller være en robott. Men selv om du er stordalen, er du under en konstant press av å opprettholde din status og selskap.
Vis hele sitatet...
Enig her, jeg tror det som gjør oss ulykkelige er at vi overtenker alt mulig og ønsker oss så mye. Før var alt så enkelt, man slapp å tenke så mye og ergo mindre bekymringer og stress.

Sitat av 852 Vis innlegg
Selv om livet var så vanskelig i det landet hvor min bestefar bodde, er det helt klart at hans familie var ti tusen ganger mer lykkelig enn det min familie er i Norge. Vi har det godt, men vi er ikke lykkelig for vi vil ha det bedre, vi blir ikke fornøyd med det vi har fordi vi er under en konstant press.
Vis hele sitatet...
Du kan si konstant press, men det er noe som heter sykemelding vettu.


Sitat av 852 Vis innlegg
Jeg er dessverre et slikt menneske, jeg søker konstant etter muligheter for å nå toppen - ikke som superstjerne, men økonomisk. Jeg vil være best. Jeg innrømmer det.
Vis hele sitatet...
Pass på de du tråkker på på veien opp, for du kan møte de igjen når du er nede
"Even if you win the rat race, you're still a rat"
Kommer ann på hvordan man definerer suksess?
Jeg setter en jobb jeg trives i, familie og venner som er glade i meg, stifte egen familie med en partner som elsker meg, høyest.
Trenger ikke være kjendis eller ha ørten millioner på kontoen.
Sist endret av Mussgaas; 10. juni 2011 kl. 13:32.
Alle drømmer vel om "å bli en suksess og vellykket". Men siden folk er enormt forskjellige så må de oppnå helt forskjellige kriterier for å nettopp bli lykkelig.

For meg vil det være mye av det samme som x3m187. Høyere utdanning er ikke et must, men godt mulig at det er det som kommer til å gjøre at jeg får en jobb jeg trives i.

Sitat av x3m187 Vis innlegg
Født--->Gjennomføre skole----->Høyere utdanning---->Jobb som jeg trives i----->Etablere en familie----->Få barn----->Pensjonist tilværelsen---->

Klarer jeg dette, så er jeg fornøyd og jeg mener dette er suksess.
Vis hele sitatet...
Men hva er da en objektiv beskrivelse av vellykkethet? Alle har vel egne definasjoner av lykke, men en kollektiv forklaring av lykke?
Drømmer ikke om å være noe jeg ikke er. Jeg er meg selv og er fornøyd selv om jeg ikke er å se på tv'n eller høres på Spotify. Synes "drømmen" om å være vellykket (rik, kjendis) er oppskryt, for ikke å snakke om hardt! Det er ikke en hemmelighet at flere artiser/filmstjerner bruker speed for å ha energi, eller å ikke kunne ha et uhell fordi det mest sannsynlig havner i alle aviser + overalt på nett dagen etter (sett nip-slippen til Lady Gaga?).
Drømmer ikke om millioner, eller kjendis status, men og kunnet fått hjelp til og bli rusfri, mens jeg enda var i ungdomsalderen, men jeg skal være glad, jeg er en av de få som klarte og stoppe med rus, er stolt, føler at jeg har lykkes i livet, nu jobber jeg på Rema 1000 og bor alene, er kjempeglad, hverdag er så deilig og stå opp med en tanke at jeg er frisk, og er ikke avhenging i den driten, og nu skal jeg på jobb som alle lykkes folkene skal, helt uforståelig god tanke.
Ikke ta ICA jobb forgitt, jobb mens du faktisk har en kjangse, skaff utdanning, si nei til stoff! Cannabis kan være veien til noe værer, hvis du ikke har en svær kontroll, og dårlig venne miljø.
Sitat av Base Vis innlegg
Drømmer ikke om millioner, eller kjendis status, men og kunnet fått hjelp til og bli rusfri, mens jeg enda var i ungdomsalderen, men jeg skal være glad, jeg er en av de få som klarte og stoppe med rus, er stolt, føler at jeg har lykkes i livet, nu jobber jeg på Rema 1000 og bor alene, er kjempeglad, hverdag er så deilig og stå opp med en tanke at jeg er frisk, og er ikke avhenging i den driten, og nu skal jeg på jobb som alle lykkes folkene skal, helt uforståelig god tanke.
Ikke ta ICA jobb forgitt, jobb mens du faktisk har en kjangse, skaff utdanning, si nei til stoff! Cannabis kan være veien til noe værer, hvis du ikke har en svær kontroll, og dårlig venne miljø.
Vis hele sitatet...
Litt motivasjon før jeg drar ut på jobb! Takk
Sitat av Base Vis innlegg
Drømmer ikke om millioner, eller kjendis status, men og kunnet fått hjelp til og bli rusfri, mens jeg enda var i ungdomsalderen, men jeg skal være glad, jeg er en av de få som klarte og stoppe med rus, er stolt, føler at jeg har lykkes i livet, nu jobber jeg på Rema 1000 og bor alene, er kjempeglad, hverdag er så deilig og stå opp med en tanke at jeg er frisk, og er ikke avhenging i den driten, og nu skal jeg på jobb som alle lykkes folkene skal, helt uforståelig god tanke.
Ikke ta ICA jobb forgitt, jobb mens du faktisk har en kjangse, skaff utdanning, si nei til stoff! Cannabis kan være veien til noe værer, hvis du ikke har en svær kontroll, og dårlig venne miljø.
Vis hele sitatet...
Dette er jo et godt bevis på at lykke er veldig individuelt. Det høres ut som om du er lykkelig og trives i livet sånn som det er nå. Det er bra!

Lykke for meg er at jeg kan leve et greit liv, uten noen særlige økonomiske bekymringer. Men samtidig ha det gøy, og holde på med forskjellige hobbyer og reise litt rundt.
Har aldri hatt en drøm om å bli kjendis eller lignende.
SHARKFACEGANG
mkey's Avatar
Suksess er som sagt et definisjonsspørsmål.

Men personlig er søken min å finne en jobb jeg trives med, og kan glede meg til å gå til. Da med tanke på både kolleger, og utfordringer. En familie jeg er glad i, og får meg til å smile. Økonomisk sett ønsker jeg selvsagt høye lønninger, derav at jeg får muligheten til å gjøre det jeg vil. Det er dermed ikke sagt at livet burde bli lagt opp etter penger, men å ha en god lønning fører med seg visse goder som også kan glede deg.

Enkelt og greit, at en stort sett er fornøyd og kan smile. Selvsagt har vi alle dårlige dager, men dere ser poenget.

-edit: glemte selvsagt det å kunne reise mye rundt, og oppleve mye av verden.
Sist endret av mkey; 10. juni 2011 kl. 15:48.
Suksses for meg er å ha såmy penger at du kan bruke tusen lapper som dopapir. Jeg har et mål i livet og det er å bli så rik.

Jeg skule ønske jeg kunne bli lykkelig uten penger, men penger og drømen om å ha mye av det er som et dop for meg og jeg er avhengi av det.
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Suksses for meg er å ha såmy penger at du kan bruke tusen lapper som dopapir. Jeg har et mål i livet og det er å bli så rik.

Jeg skule ønske jeg kunne bli lykkelig uten penger, men penger og drømen om å ha mye av det er som et dop for meg og jeg er avhengi av det.
Vis hele sitatet...
Da kommer du i hvert fall til å sitte igjen med et rævhull fylt med sykdommer !
Jeg søker ikke rikdom eller kjendis status. Jeg både synes og tror at Penger er en illusjon, og verden er bygd opp av systemer jeg ikke støtter.

For meg er suksess å leve sitt liv på den måten man selv vil. Jeg setter ut på en livs lang nomadisk reise uten penger neste mnd. Dette blir for meg en suksess. Jeg kan aldrig se for meg 7-4 jobb til jeg er pensjonert og dør.

Så suksess er det man selv vil det skal være. Har man en drøm, og oppnår drømmen sin, da er man vel en suksess.
Det har ikke noe å si hva du er for andre, så lenge du vet hva du er for deg selv.
Mine mål:
-Fullføre min utdanning med gode karakterer
-Få en jobb jeg trives i og tjener gode penger
-Kjøpe drømmeboligen
-Holde en fett% på 10% til jeg er pensjonist!
Finnmarking
Jeg synes ikke penger er en illusjon, jeg føler at jeg blir lykkeligere av og ha penger slik at jeg kan gjøre det jeg vil, dvs kjøpe snøscooter og snowboard og en god bil, da jeg elsker og stå på snowboard og kjøre scooter. Jeg har ingen "hunger" etter og bli rik, men vist jeg hadde hatt veldig mye penger tror jeg ikke akkurat at jeg hadde blitt ulykkelig.

Nå lever jeg hjemme og har akkurat tatt et fagbrev innen elektro og har dermed en relativt mye penger og rutte med.

Har det vell egentlig helt topp
Har aldri vært så opptatt av å ha mye penger, ei heller brydd meg om sosial status. Selvfølgelig vil jeg ikke være en boms, men jeg bryr meg pent lite om utelivet på byen og hva jeg har på meg.

Det jeg drømmer om, og prøver å oppnå, er å få ferdig utdanningen som illustratør. Da kan jeg tjene til livets opphold ved å gjøre noe jeg liker å gjøre, samt utvikle meg ytterligere som en tegner. Hadde vært tøft med en egen tegneserie, men dette er bare en hobby.

Heller ha akkurat nok å trives i arbeidet, enn å ha mye og drive med noe kun for pengenes skyld. Penger er ikke lykke, men skal ikke nekte for at hverdagen blir lettere om man har noe å rutte med.
Sist endret av pannekake2k; 10. juni 2011 kl. 18:50.
Noen ganger drømmer jeg om status, makt, penger og innflytelse, men som oftest er det viktigste for meg gode relasjoner med andre (venner, familie, kjæreste osv.) og kule opplevelser (reiser, kulturopplevelser, fester osv.). Å ha det best mulig og mest mulig moro, samtidig som man hjelper andre til det samme, det er mitt mål her i livet og min definisjon på det å være vellykket
Interessant tema du tar opp, i hvert fall for oss som lever i den vestlige verden der vi konstant blir eksponert for vellykkede mennesker som har status og penger. I hvert fall som ung vil jeg tro at det å kunne leve et liv som kjendis og tjene flere millioner på det må være veldig fristende for de aller fleste. Hvem er det som vil bli akkurat som foreldrene sine og sitte med 8-4 jobb fra man er tjuefem år gammel?

Personlig er det penger jeg ønsker mest, ikke på grunn av statusen det gir, men fordi det åpner opp så mange muligheter. Lyst til å reise ut i verdensrommet? Flott! Du trenger bare et par millioner på kontoen... Føler du for å kjøre på øde veier i USA med en rå sportsbil og ikke stresse over noe som helst? Vel, da trenger du også et par millioner. Vil du ha et stort hus i et trygt og fint nabolag? Joda, da er du plutselig oppe i ti millioner til. Det er så ofte jeg går rundt og ser for meg hva jeg kunne gjort med arealer om jeg kunne kjøpt opp et område og brukt det som en hage. Installere en kunstig bekk som leder ned til en to meter dyp dam, plante eksotiske busker og trær. Nærmest lage en oase som bare er til for å nytes. Det er selvfølgelig noe jeg ikke kan regne med å få gjort om jeg skal leve på studentlån og middelmådig lønn fra en hvilken som helst butikkjede.

Det skulle forundre meg om det er noen som ikke drømmer om dette. Hvor deilig hadde ikke vært å ha pengene til å kunne gjøre hva du vil? Da er det så mange dører som åpner seg og så mye frihet du får tilgang til. Det er vel ikke spesielt rart at vestlig ungdom drømmer om dette med alle seriene, kjendisene og vellykkede menneskene som vi ser og leser om, som tidligere nevnt.

En annen ting som også virker greit er innflytelse. Det å vite at det du sier påvirker ikke bare et titalls mennesker som sitter rundt deg der og da, men millioner av mennesker overalt i verden. Det at meningene dine skal nå ut til mennesker av alle slag. Uansett om du vil provosere, inspirere eller moralisere så vet du at folk kommer til å høre.

Jeg er en person som dagdrømmer ekstremt mye, det kan ofte bli tre-fire timer i løpet av en dag. Noen ganger så tenker jeg så mye på ting jeg kunne ønske skulle skje at det nærmest blir virkelighet for meg. Når jeg da plutselig innser at sannsynligheten for at det blir realisert heller mot null og at jeg kommer til å leve et liv identisk til foreldrene mine blir jeg nærmest trist. Men, alt er jo mulig, trenger bare litt motivasjon og flaks.
Sist endret av Filosofen; 10. juni 2011 kl. 19:21.
Hvis det er statusjobb, penger og fett hus som er "definisjonen" på vellykket er det ikke akkurat det jeg øsnker mest. Jeg holder på med en høyere utdannelse og den kommer sikkert til å betale godt når jeg er ferdig, men penger/status er ikke akkurat det jeg ønsker mest i livet. Jeg hadde nok ikke takket nei til noen mill på konto, men jeg tror ikke jeg hadde levd et så mye mer annerledes liv enn det jeg gjør nå. Om jeg klarer å få en såpass grei økonomi at jeg kan betale alle regninger og fortsatt kunne kjøpe meg et nytt snowboard en gang i blandt er jeg mer enn fornøyd. Og det er akkurat dette jeg satser på, ha nok penger til at jeg kan holde en livsstil som passer meg. Hverken mer eller mindre. Jeg er fornøyd med middelmådighet faktisk, og drømmer svært sjelden om vellykkethet sådan.

Jeg trenger ingen 5-etages villa på Oslo-vest, en BMW M5 i garasjen, båt på fjorden eller hytte i Hemsedal.
Jeg har heller ingen behov for å være NOEN. De som er opptatt av navn er som regel de som henger på kule barer, drikker champagne(uten å ha peiling på hva de egentlig heller i seg sevfølgelig) pga merket, går i dress og prater om sin nye Aston Martin. Det er så fullstendig jævlig patetisk at det er kvalmt. De gutta som faktisk har shitloads(nei, eiendomsmegler har ikke shitloads) med cash, og et navn det står respekt av oppfører seg ikke på den måten i det hele tatt, Gamle penger er på en måte en bedre oppdragelse.
Sitat av TrengerHevn Vis innlegg
Drømmer alle sammen om å bli en "bedre" person, med "en bedre person" mener jeg ikke nødvendigvis snillere, men ver "vellykket"?
Vis hele sitatet...
I følge motivasjonspsykologer; Ja! Disse vektlegger vekst og realisering av ens drømmer som viktige aspekt ved å være "lykkelig".

Abraham Maslow (1908-1970)

Maslow tilhører en retning kalt for "humanistisk psykologi" som vektlegger at alle mennesker har behov for vekst og realisering av ens fulle potensial. Mennesker har også fri vilje, og selv ansvar for å lage et meningsfullt og tilfredsstillende liv. Maslow definerte denne utviklingsprosessen som veien mot selvaktualisering; prosessen der en blir mer og mer lik hva en er, og å bli alt en er kapabel til å bli.

Legg merke til at behovspyramiden hans setter de grunnleggende behovene nederst; en må ha mat på bordet før en kan bekymre seg for om en blir respektert av sine nærmeste. En er også mer motivert til å tilfredsstille basale behov, som mat, enn de mer abstrakte, som selvaktualisering.

Karakteristikker ved selvaktualiserte mennesker er at de har en (1) effektiv persepsjon av virkeligheten (lar ikke sine egne ønsker farge denne virkeligshetserkjenningen), (2) selvaksept og aksept av sin skjebne, natur og andre mennesker, (3) spontanitet (atferden er naturlig og ærlig), (4) uavhengighet fra kultur og miljø og (5) genuin interesse for å hjelpe den menneskelige art og en dyp medfølelse.

Carl Rogers (1902-1987)

I motsetning til Maslow, som mente at svært få oppnådde selvaktualisering, hadde Carl Rogers et mer nyansert syn. Han kalte mennesker som var på vei mot selvaktualisering for fullt fungerende personer. Slike mennesker er åpne for nye erfaringer, fokus på nåtid og tillit til seg selv, sine tolkninger og sine avgjørelser. Rogers mente at en forutsetning for dette var at en hadde opplevd ubetinget kjærlighet gjennom barndommen, der foreldrenes verdiforutsetninger ikke er avhengig av barnets prestasjoner. Altså, barnet skal ikke elskes for hvem de er, og ikke hva de gjør. Dette gjør barna i stand til å akseptere hele seg selv og å aktivt gå inn for å realisere sine behov. De vet at dem selv og deres drømmer er av verdi, og at det er viktig å jobbe for å oppnå disse.

Mennesker som ikke er fullt fungerende utvikler angst. Rogers trodde at en hadde behov for å beskytte seg selv mot angst, og at en da blir motivert til å redusere avstanden mellom ens selvkonsept (den oppfatningen du har av deg selv) og ens erfaringer. En fullt fungerende person kan forandre selvkonseptet (jeg trenger ikke å alltid få gode karakterer) istedetfor å forandre erfaringen (jævla drittsensor, jeg sov så dårlig natten før eksamen...).

Altså - både Rogers og Maslow mente at mennesket i utgangspunktet var godt, og hadde behov for å aktualisere seg selv (eller bli "vellykket" om du vil konseptualisere det slik). Med dette menes ikke at en blir rik eller berømt, men egentlig bare at en har det "godt med seg selv". Dette er en psykologisk retning som inngår i "positiv psykologi", den er meget dyp og spennende, og hvis disse beskrivelsene var interessante anbefaler jeg deg å lese mer om motivasjonspsykologi. Les gjerne om Maslow, Rogers, Henry Murray, Erik Erikson, James Marcia og Heinz Kohut.
Suksess kan bli definert på mange måter .

Personlig anser jeg som å leve livet, gjøre det bra i ting jeg prøver på (for øyeblikket skole), stifte familie, ha en nogenlunde godt betalt jobb og leve livet ut til jeg dør av alderdom som suksess.
Sitat av Yayoisking Vis innlegg
Alle drømmer vel om "å bli en suksess og vellykket". Men siden folk er enormt forskjellige så må de oppnå helt forskjellige kriterier for å nettopp bli lykkelig.

For meg vil det være mye av det samme som x3m187. Høyere utdanning er ikke et must, men godt mulig at det er det som kommer til å gjøre at jeg får en jobb jeg trives i.
Vis hele sitatet...
Høyere utdanning àla batchlor er minimum for og i hele tatt får deg jobb i dag, skal du være sikker så sikre deg selv en Master!, det er det som er etterspurt som minstekrav hos gode arbeidsgivere, nå ser vi seff bort ifra oslogryta hvor du stort sett kan gå inn på nærmeste butikk og få en helt grei jobb som du overlever på, her snakker vi nå om videre framtid, og bor du litt lengre nord enn trøndelag i vårt land så kan du se fram til et liv lønnet av NAV om du ikke sikrer deg via bekjentskap...eller tar mitt råd!. Men back on track, vi alle vil vel bli bedre..det er bare vi selv som kan gjøre noe med det. Det er bare og stå på, om du vil reise verden rundt på sykkel, bli verdensmester i bodybuilding eller med neste romferd til eventuellt mars, Stå på, det er nemlig ingen som kommer og banker på døra og spør om du vil være med!..er dere med på den?!
Jeg tenker at ønsket mitt om å bli en suksess har en eller annen underliggende dødsangst-motivert idé om å leve evig via berømmelsen.

Men, det er sikkert helt feil og egentlig ønsker jeg å bli en suksess fordi jeg vil ha sex med flest mulig.

Eros og Thanatos. Er vel noe i det.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Jeg tenker at ønsket mitt om å bli en suksess har en eller annen underliggende dødsangst-motivert idé om å leve evig via berømmelsen.

Men, det er sikkert helt feil og egentlig ønsker jeg å bli en suksess fordi jeg vil ha sex med flest mulig.

Eros og Thanatos. Er vel noe i det.
Vis hele sitatet...
ala Ron Jeremy..han blir nok husket noen generasjoner framover hver har sitt og du skal bare stå på
True phreak.
Jeg forstår ikke helt hvordan folk klarer å søke etter noe annet enn det beste de kan være.
Vet ikke helt hva som defineres med å være en suksess. Dette er vel noe som er høyst individuelt og min subjektive tolkning av suksess er å bli gammel med ei dame som elsker meg like mye som jeg elsker henne - barn og barnebarn. Får jeg det ser jeg på meg selv som en stor suksess. Jeg har klart andre "mål" eller ønsker i livet, men dette er det eneste jeg har som livsmål.