Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2743
Halla! Jeg går i 10. klasse og skal søke til vidregående skole og søknadsfristen går ut 1. mars så må bestemme meg snart.

Jeg skal enten søke studiespesialisering eller musikk, dans og drama, men er litt usikker på sistnevnte. Jeg driver med gitar og synes det er veldig morsomt, men har ingen tilknytning til dans eller drama.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal studere videre etter vgs, men jeg har lyst til å få en høy utdanning, jeg har tenkt litt på jus. Jeg vet at man får studiekompetanse ved både studiespesialisering og MDD, men jeg får ikke realfag ved MDD, hvilke konsekvenser har dette om jeg f.eks skal studere jus. Hvilke konsekvenser får dette for utdanningen min videre generelt?

Jeg vet at jeg kan ta de fagene jeg mistet etter vgs ved en privatskole eller lignende, men dette er uaktuelt.

Tusen takk for svar!
Du bestemmer om du vil ha musikk, dans eller drama. Du får ikke alt såvidt jeg vet.
Om du velger musikklinje kan du fortsatt få generell studiekompetanse. Men da får du mange flere timer i uka, enn om du kun velger studiespesialisering. Du kan jo såvidt jeg vet velge rettslære i VG2 OM skolen din tilbyr det. Det er et fag som er lurt å ta om du tenker å ta utdanning innen jus.
Her jeg bor er det Musikk linje. Mens et annet sted ikke så langt unna er det Dans og Drama.

Men husk det finnes folkehøyskoler osv for musikk. Kan være smart å ta studiespesialisering hvis du tenker på å ta jus.
Hvis du velger musikklinja velger du antakeligvis samtidig vesentlig lavere snitt og mye mer jobbing. (med mindre du er supernerd på musikkfaga og bare får mye mer jobbing selvsagt)

Det kommer også litt an på hvilken skole du søker. Noen er veldig "klassiske" mens noen er "rytmiske" - mer bandretta og sånt. Du kan uansett tenke på det sånn at hvis du velger musikk får du mange fag du (antakeligvis) ikke kan noe om fra før, men det stilles ganske høye krav. Hvis du velger ren studiespes. får du stort sett fag du kan litt om fra før.
Jeg gikk musikk. dans og drama. Musikk er om mulig den linja som jobber mest, vær forberedt på veeldig lange dager og mye stress, i tillegg til vanlige skolefag, prøver og innleveringer. Ville ikke anbefale musikk dersom du fortsatt er motivert for allmennfag- du kan også komme til å angre på at du ikke tok realfag. Det gjør hvertfall jeg!

Alt i alt: du skal være jævlig motivert for å gå musikk, dans og drama, det er ingen dans på roser.
Det jeg leser her må vel kunne oppsumeres med at det er lettere faglig og mindre jobb på studiespesialisering?

Jeg er ganske motivert til å gå på skole, har vel rundt 5 i snitt akkurat nå, kunne fått bedre om jeg hadde villet jobbet mer med faga, men ser ikke noe poeng i å jobbe mer enn jeg trenger om jeg kommer inn på 1. valget mitt med 5 i snitt. Jeg kommer jo til å begynne å jobbe mer jo høyere opp i utdanningen min jeg kommer.

Jeg kan akseptere at det er lengere skoledager på MDD, men det jeg egentlig lurte på var om realfag er veldige viktige mht. min videre utdanning? Er det veldig mange høye utdanninger som krever realfag?
f. eks krever alle ingeniørstudier realfagene Matematikk r1 og r2, og fysikk 1.
Ganske tunge fag med mindre du er av typen som tar alt av matematikk første gangen du hører det.
Medisinstudiet krever også realfag.
Nei, du trenger ikke realfag for jus utdanningen.

http://www.uib.no/jur/utdanning/stud...aa-studere-jus

Trenger jeg noen spesielle skolefag?
Opptaksgrunnlaget er generell studiekompetanse. Det er ikke nødvendig å ha rettslære fra videregående skole.

Språket er juristenes verktøy, og du bør ha god forståelse for norsk, god begrepsforståelse og god skriftlig framstillingsevne. Du bør også ha et alminnelig godt grunnlag i engelsk.
Vis hele sitatet...
MEN, å gå studiespes. kan som nevnt gi deg rettslære på vgs, som kan gjøre det litt lettere på universitet/høyskole.
Og det å ha realfag er en bonus, si at du har 5 i snitt + to realfag.
Plutselig har du 5,2 eller 5,4 i snitt istede
Husker ikke helt om det er 1 eller 2 poeng for realfag.
Jeg går musikk, dans og drama. Vi hadde bare dans og drama første året, i andre og tredje året har vi bevegelse og ergonomi (det samme som gym, men med litt dans).
Jeg går også MDD, der er det slik at førsteåret vil du ha mest musikk, men noen få timer i uken som heter MDD. Der skal du drive med litt dans og drama. Legg merke til LITT. Dette er altså litt på siden, får å få en innføring i enkle teknikker, og slik jeg har forstått det, ha det morro og koble litt vekk fra det daglige musikk-kjøret. De neste årene har du ingenting annet enn musikk og det som nå blir kalt for bevegelse. Bevegelse er en slags gym, men med litt mer kreative oppgaver, og ikke fotball hver time. Jeg vil absolutt anbefale MDD, og det er ikke slik at du MÅ satse musikk dersom du går der. Jeg ser på det som en linje for både folk som vil satse, og de som ønsker en liten tvist fra de ordinære allmennoppleggene. Lykke til!
For meg var det ikke nok å like å spille musikk for å gå på MDD. Jeg ville anbefalt deg å prøve MDD, for de fleste skoler tilater at man skifter linje før halvåret har gått. Det betyr at du må lese et halvår av fex. geografi - selv, som forsåvidt er greit nok, da du ikke har dette på MDD første året. Lykke til med valget

PS: Kan kansje være greit å snakke med rådgiver på den gjeldene skolen i forkant, for å være sikker på at et bytte vil være en mulighet.
Sist endret av random42099; 16. februar 2011 kl. 22:09.
Håper det går greit at jeg stjeler tråden litt (a) ?

Tråden din kom akkurat på det rette tidspunktet, hadde nemlig tenkt å spørre om akkurat det samme!
Lurer dog på en ting, jeg har studiespesialisering som 2 valg nå, men vurdere å bytte til musikk, dans og drama da jeg absolutt ikke har lyst til å på den skolen som tilbyr studiespesialisering! Jeg har media på 1 men tviler sterkt på at jeg kommer inn. Jeg føler også at denne linja også kan hjelpe meg hvis jeg søke på media igjen til andre-året da jeg gjerne vil jobbe innenfor radio!

Så spm mitt er egentlig: Hvordan er musikk dans og drama? jeg spiller gitar og prøver å lage litt dubstep iblant men failer totalt Jeg ønsker liksom ikke å bli gitarist eller dj, men synes det er veldig gøy å spille gitar og lage egne sanger! Går det liksom greit hvis jeg bare liker å spille, men ikke ''utdanne'' meg som musiker?

Edit: Ønsker derimot å få en høy utdanning, sånn i tilfelle hvis radiokarrieren min ikke går så greit !
Sist endret av happy violence; 16. februar 2011 kl. 22:12.
Som Stehal sier, med sin flotte erfaring vel å merke, så velger du enten musikk, dans eller drama. Første året får du to fem timer med faget Musikk, dans og drama, i tillegg til fem timer med studieretningen du valgte. Musikk, dans og drama faget er egentlig bare kos og stas. I musikk delen synger man i kor, men det er ikke særlig høytidelig, så det er sagt. I dansen går det ikke ut på å lære seg utrolige koreografier, men heller å lære seg å beherske kroppen og skjønne det elementære med dansing. Det er altså noe teori og en del abstrakt dans der man ruller på bakken og puster tungt ut og inn. Drama delen går ut på å bruke kroppen. Alt fra å være kulisser til kroppsspråk, men det er veldig basic.

Det er forresten ikke så veldig mange flere timer enn SSP. Du får fem timer ekstra hver uke, men med tanke på at det er en del "fritimer" så merker du ikke så mye til det. Om du velger S eller R-matte i andre klasse får du to timer ekstra, altså 7 timer i uken.

Det at SSP åpner mange muligheter, og at du lukker noe ved å gå på MDD er en overdrivelse i mine øyne. Du har mange valgmuligheter selv med generell studiekompetanse, men om du vet at du vil bli ingeniør eller noe innenfor medisin burde du nok ta SSP.

Edit @ Tissemann; Jada, du trenger ikke å være særlig dedikert til musiker yrket for å gå musikklinjen. Det viktigste er at du er dedikert til linjen du velger, for om du synes at gitar og musikk er sånn halvveis gøy å holde på med kommer du til å bli sliten etter hvert.
Sist endret av Filosofen; 16. februar 2011 kl. 22:17.
Takk for mange gode svar!

Er det noen som har noen erfaringer med MDD? Om jeg velger MDD så er den skolen i Skien, har hørt at det er godt miljø der. Jeg er godt over gjenommsnittlig interresert i gitar, men tror ikke jeg vil satse på en utdanning innen musikk, selv om det hadde vært morsomt om det åpnet seg en god mulighet. Bare synes det hadde gjort det litt lettere gjennom vgs om jeg hadde gjort noe jeg liker i mange av timene, selv om skoledagene er lengre og kanskje mer arbeid, eller?
Sitat av LasseAP Vis innlegg
Det jeg leser her må vel kunne oppsumeres med at det er lettere faglig og mindre jobb på studiespesialisering?

Jeg er ganske motivert til å gå på skole, har vel rundt 5 i snitt akkurat nå, kunne fått bedre om jeg hadde villet jobbet mer med faga, men ser ikke noe poeng i å jobbe mer enn jeg trenger om jeg kommer inn på 1. valget mitt med 5 i snitt. Jeg kommer jo til å begynne å jobbe mer jo høyere opp i utdanningen min jeg kommer.

Jeg kan akseptere at det er lengere skoledager på MDD, men det jeg egentlig lurte på var om realfag er veldige viktige mht. min videre utdanning? Er det veldig mange høye utdanninger som krever realfag?
Vis hele sitatet...
Nei, studiespesialisering er ikke mindre jobb og faglig, nettopp pågrunn av realfagene. I disse timene så har musikk-linjen dans og slikt. Lengre dager på musikk linjen er det ja, men tyngre faglig og mer jobb i den forstand er det ikke.
Sitat av LasseAP Vis innlegg
Takk for mange gode svar!

Er det noen som har noen erfaringer med MDD? Om jeg velger MDD så er den skolen i Skien, har hørt at det er godt miljø der. Jeg er godt over gjenommsnittlig interresert i gitar, men tror ikke jeg vil satse på en utdanning innen musikk, selv om det hadde vært morsomt om det åpnet seg en god mulighet. Bare synes det hadde gjort det litt lettere gjennom vgs om jeg hadde gjort noe jeg liker i mange av timene, selv om skoledagene er lengre og kanskje mer arbeid, eller?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har det. Noe spesielt du lurer på?

Musikk - Talentfulle jenter som varierer veldig personlighetsmessig. De pleier ikke å være så veldig overfladiske, med tanke på at de hadde gutsene til å ta noe annet enn SSP. Guttene er garantert interessert i rock, bortsett fra det er det ikke så mye å si.

Dans - Stoooor overvekt av jenter. De er mest sannsynlig ganske classy og elegante. Eller så er de bare helt normale.

Drama - En herlig miks av rare mennesker som søker andre rare mennesker i håp om å få tre morsomme år på VGS. Som regel er det langt flere jenter siden det er flaut eller noe sånt å søke for gutter.

Kan si meg enig i at det som regel er godt miljø i MDD klassene. Er i hvert fall det jeg har hørt og erfart. Det blir som regel sånn siden linjen appellerer til en ganske liten målgruppe. Jeg kan love deg at du slipper de aller fleste overfladiske menneskene som bare går deg på nervene. At du slipper folk som går deg på nervene kan jeg ikke garantere dog.

Første året kan nok bli litt tungt med tanke på at du bare får fem timer med rent musikkfag, men i andre og tredje klasse så får ti timer mer, siden du ikke velger noen andre programfag, og hvis du da synes musikk er morsomt og du er integrert i klassen får du det mest sannsynlig veldig bra.

Skoledagene er lenger, mer arbeid? Njeah, vil ikke si det.