Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  77 6033
Hey!

Jeg har lyst på en decent gamer PC. Jeg er ikke sikker på hvilke merke, om jeg skal bygge selv eller ikke etc etc...

Kan noen hjelpe meg?

PS: Budsjettet mitt er ca 10-15 tusen kroner
Sist endret av Dudeio; 30. juli 2010 kl. 20:30.
Du skal bygge selv, og du skal bruke 8000,- på maskinen. Du har ikke bygd tidligere, men siden hele forumet sier at det egentlig ikke er noe stort problem så lenge man har et minimum av kunnskap tar du sjansen på at det går bra. Du har en skjerm fra før men trenger tips til resten av delene.
DonTomaso gir vel fasitsvaret ja! Han glemte kanskje at du skal kjøpe delene fra Komplett...
Trådstarter
29 2
Jeg skal jo starte andre året som data elektroniker så jeg her litt peiling xP

Men du sier jeg kan få en ganske bra gamer pc ved å bygge?

Går det ann å få en liten liste på hvilke ting man trenger?

Hva som er bra og! Jeg ser på spesifikasjonene til pc'er men jeg forstår ikke en drit!!

Hvorfor er Ati Radeon xxxx bedre en nVidia xxxx?
Sist endret av Dudeio; 30. juli 2010 kl. 20:54.
Her er et forslag. Snart kommer noen andre til å komme med et annet forslag basert på et AMD-oppsett. Dette forslaget kan være minst like godt som mitt forslag, men jeg kommer uansett til å hevde at dette er best.

Skal du ha en skjerm så er denne veldig bra og billig.
Sist endret av DonTomaso; 30. juli 2010 kl. 20:55.
Synes du skal prøve deg på å bygge en selv. man lærer utrolig mye under prossesen.

tror du vil finne denne linken ganske effektiv dersom du bestemmer deg for å bygge en selv. håper du finner ut av det =D

http://freak.no/forum/showthread.php?t=157504&highlight
Sist endret av Zarni; 30. juli 2010 kl. 20:55. Grunn: skrivefeil
Trådstarter
29 2
DIGG!! Skal lese hardt gjennom dette (That's what she said) Så får vi se hva som skjer :P

Frister og veldig å bygge. Siste tingen jeg bygde var en mono forsterker men der måtte jo jeg lodde kortene og div. Tviler jeg trenger det her!

PS: Jeg var innpå Dell.no og så på noen Alienware pc'er, de er jo ganske bra de da! Jeg fant en til 16XXX med en serils digg skjerm men var litt for mye.
Poenget mitt er dette: Jeg så at jeg kunne velge nettverks kort, jeg trenger dette og sant? Jeg trenger og et annent for å få trådløs netverk og sant? Er det liksom noen som er bedre og andre som er dårligere? Hva leter jeg etter?
Sist endret av Dudeio; 30. juli 2010 kl. 21:00.
For å bygge en PC selv kreves det at man har tålmodighet, at man klarer å skru i en bitteliten skrue uten at den faller ned og forsvinner i kabinettet, og at man finner frem til fast-guiden i bruksanvisningen for hovedkortet. Der er det et bilde over hva som er hva på kortet, og hva som skal hvor. Det kan være litt trøblete å finne ut hvor de aller tynneste ledningene skal sitte på hovedkortet, men det er ikke et stort problem. Man må også huske på å koble strøm til grafikkortet (hvis det krever egen strømforsyning), for det er det mange som glemmer.

Det hjelper også veldig hvis man er litt ryddig av seg og prøver å samle ledningene i bunter inni kabinettet, slik at de ikke henger og slenger og ødelegger luftflyten.
heaheaheahea..


Flott at du har fullført VG1 elektro, og har all kunnskap som trengs til å gjøre alt som bruker strøm uten problemer.


Jeg synes du virkelig skal lodde sammen pc'n.
du kan lese litt her
http://www.hardware.no/artikler/bygg_pc-en_selv/45552
den hjalp meg når jeg byggde PC.
ble dog ferdig i dag med den, og skriver med den nå
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Poenget mitt er dette: Jeg så at jeg kunne velge nettverks kort, jeg trenger dette og sant? Jeg trenger og et annent for å få trådløs netverk og sant? Er det liksom noen som er bedre og andre som er dårligere? Hva leter jeg etter?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke egnet nettverkskort da alle hovedkort kommer med integrert nettverk. Trådløsheten får du gjennom en router eller et aksesspunkt, og ikke gjennom nettverkskortet.
Trådstarter
29 2
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
heaheaheahea..


Flott at du har fullført VG1 elektro, og har all kunnskap som trengs til å gjøre alt som bruker strøm uten problemer.


Jeg synes du virkelig skal lodde sammen pc'n.
Vis hele sitatet...
Haha! Den var bra! Jeg føler at Don er veldig... Hvordan sier man på godt Norsk...? Perssuasive! Ja, jeg må nesten bygge selv, den handle listen er genial! (Har egentlig ikke peiling)

ARGH!!!! DIGGER DEN DERRE RASKE SVARINGEN HER!!!!!

Dette er jo og perfekt øvelse når jeg er på VG2. Men jeg blir ikke betalt før september så jeg får mest sansynelig litt praksis øvelse på skolen!
Du må ikke overdrive læringseffekten av å koble noen ledninger og kort sammen i et kabinett. Det er som å bygge lego, bortsett fra at Lego er mye mer avansert.
VG2 vil by på litt pcbygging (eller min erfaring -> PC demontering) men er igrunn mer lek og morro med mindstorm lego, noe som igrunn er vanskligere og mer avansert enn det en PC kan klare å by på.
Trådstarter
29 2
Men... Trenger jeg å kjøpe inn nettverks kort og div.? Er det noe annent på den listen som jeg trenger? Har fortsatt 2000 jeg kan bruke
Tror du burde lese litt mer om oppbyggingen av en PC. Hva den består av og hvordan den er satt sammen.
Trådstarter
29 2
Har masse tid til å lese ja!

Men, den listen der, er de brae komponenter eller? Jeg kan jo bytte noen ut for bedre sant?

Kabinettet! Det vil jeg endre, så jeg skal bare lete etter en jeg liker å sjekke med dere om den passer eller no sånt?
Sist endret av Dudeio; 30. juli 2010 kl. 21:25.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du kan jo bytte til i7 og 5970, men det vil uansett koste mer enn det smaker + at det blir FORT utdatert.
i7 + 6GB ram + HAF 932/X + 700-750W PSU, ATI 5870 (evt 5770) og et passende hovedkort som støtter dine ønsker.

Så er du godt i mål.
Sist endret av Blackkoz; 30. juli 2010 kl. 21:28.
Trådstarter
29 2
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=419851

FYYYYYYYYYYYF*** Denne ER SÅÅ DIGG!!!

Men jeg er litt redd at jeg kan lett søle masse ting! Han sier og at det er for folk som bytter, ersttater og tukler med komponentene som jeg ikke kommer til å gjøre
Eneste som er bra med det der kabinettet, er at du har rom temp som "kabinett" temp hele tia.
Det negative er at den er alt for åpen og at du egentlig ikke har den beste plassen til komponenter.
Trådstarter
29 2
Jeg velger den skeleton greien fra antec, sammenlignet den med noen andre og bestemt meg for den, og den derre i7'en tror jeg skal ta 2 av tror jeg... Har noen andre et bedre forslag?

Operativ system! Hva skal jeg ha?

Jeg er vanligvis en "Mac-head" og digger eple produkter men når er jo det snakk om spill!!

Så hvilke? Linux eller GNU? DOS? Må kunne spille Command and Conquer! Eller lemmings!
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Jeg velger den skeleton greien fra antec, sammenlignet den med noen andre og bestemt meg for den, og den derre i7'en tror jeg skal ta 2 av tror jeg... Har noen andre et bedre forslag?

Operativ system! Hva skal jeg ha?
Vis hele sitatet...
"Den derre i7'en" som du kaller den er en såkalt prosessor, og det er bare plass til en prosessor pr hovedkort. Du beviste nettopp at du kanskje bør lese deg opp litt før du setter i gang med å bygge en PC.

Når det gjelder kabinettet du tydeligvis har falt for, så må du være forberedt på masse bråk og masse støv. Hovedoppgaven til mer tradisjonelle kabinetter er å holde støv og bråk ute, samtidig som man sikrer at luft passerer gjennom kabinettet for å kjøle ned delene. Kabinettet du har lyst til å kjøpe faller gjennom på to av tre av disse kriteriene.

Sitat av Dudeio Vis innlegg
Så hvilke? Linux eller GNU? DOS? Må kunne spille Command and Conquer! Eller lemmings!
Vis hele sitatet...
MS-DOS kan fungere på mange gode datasystemer, men det er ikke så bra på et som er bygd etter 1985.
Sist endret av DonTomaso; 30. juli 2010 kl. 22:22.
Trådstarter
29 2
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
"Den derre i7'en" som du kaller den er en såkalt prosessor, og det er bare plass til en prosessor pr hovedkort. Du beviste nettopp at du kanskje bør lese deg opp litt før du setter i gang med å bygge en PC.

Når det gjelder kabinettet du tydeligvis har falt for, så må du være forberedt på masse bråk og masse støv. Hovedoppgaven til mer tradisjonelle kabinetter er å holde støv og bråk ute, samtidig som man sikrer at luft passerer gjennom kabinettet for å kjøle ned delene. Kabinettet du har lyst til å kjøpe faller gjennom på to av tre av disse kriteriene.
Vis hele sitatet...

BLergh.... La meg leve i fornektelse!!

Kommer mest sansynelig til å bytte det, og budsjette mitt gikk ned 2 tusen siden jeg skylder 2 tusen for en PS3

JA fikk en splitte ny PS3 slim med nytt design for 2000 på knarvik senter! NOICE!!
Tror du heller burde gå inn på ebay og søke etter "brain".
Trådstarter
29 2
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Tror du heller burde gå inn på ebay og søke etter "brain".
Vis hele sitatet...
Jeg søkte en gang på "Pet Rock" etter at jeg så weird al. sin parodi av den pop sangen I want it my way! Fant faktisk noen auksjoner på et kjæledyr sten!!!

Men jeg er litt seriøs med det derre OS greien, hvor mye koster Windows 7? Kan min pc kjøre 64x?

PS: http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trk...All-Categories
Sist endret av Dudeio; 30. juli 2010 kl. 23:23.
komplett.no har prisen på W7. (Som sagt, use your brain!!)

Alle pc'r idag kan kjøre x64. Og så lenge du har 4GB+ med RAM, så er det på sin plass å benytte seg av x64 også.
Obvious troll.
Trådstarter
29 2
Det viste ikke jeg, så derfor spør jeg, trollet er jo den som kommer her bare for å si at jeg troller.

Har det ram komponenten på listen nok ram til 64x? Er det verdt 64x?
Sist endret av Dudeio; 31. juli 2010 kl. 00:35.
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Det viste ikke jeg, så derfor spør jeg, trollet er jo den som kommer her bare for å si at jeg troller.

Har det ram komponenten på listen nok ram til 64x? Er det verdt 64x?
Vis hele sitatet...
Om du har 4gb bør du ha 64x for å utnytte det mest mulig. Om du har under det så er det ikke nødvendig. Vet dog ikke hvor mye 64x krever.
Trådstarter
29 2
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
"Den derre i7'en" som du kaller den er en såkalt prosessor, og det er bare plass til en prosessor pr hovedkort. Du beviste nettopp at du kanskje bør lese deg opp litt før du setter i gang med å bygge en PC.

Når det gjelder kabinettet du tydeligvis har falt for, så må du være forberedt på masse bråk og masse støv. Hovedoppgaven til mer tradisjonelle kabinetter er å holde støv og bråk ute, samtidig som man sikrer at luft passerer gjennom kabinettet for å kjøle ned delene. Kabinettet du har lyst til å kjøpe faller gjennom på to av tre av disse kriteriene.


MS-DOS kan fungere på mange gode datasystemer, men det er ikke så bra på et som er bygd etter 1985.
Vis hele sitatet...
Jeg kalte det aldri en prossessor, det sto på siden på komplett fra en person der at han hadde to og anbefalte det og da tenkte jeg kankje det.
Sist endret av Dudeio; 31. juli 2010 kl. 01:21.
Trådstarter
29 2
Jeg har no tat fra hverandre en annen litt gamlere pc fra 2006 tror jeg. Fikk 2 par med 512 ram, en harddisk på 200gb, skjerm kort og nettverks inngang (her var den ikke på HK), TV inngang!, og 2 dvd rom.

Prossesoren sitter på en møte fast til viften, det er sånne ventilasjons plater satt sammen i en kvaderat og viften på toppen med prossesoren på bunn. Fikk den av HK med vet ikke om viften skal av eller ikke, eller om jeg kan bruke den omigjen. Skal sjekke på webben å se om jeg finner hvilke type komponenter disse er.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
komplett.no har prisen på W7. (Som sagt, use your brain!!)

Alle pc'r idag kan kjøre x64. Og så lenge du har 4GB+ med RAM, så er det på sin plass å benytte seg av x64 også.
Vis hele sitatet...
Spurte aldri om prisen, jeg lurte på om jeg måtte kjøpe det eller no sånt... <,<

Tror dere jeg kan sette på de ekstra 1024 ram fra den gamle pc'en? Da får jeg 5gb!
Sist endret av Dudeio; 1. august 2010 kl. 11:38.
IKKE bruk komplett!
bruk netshop/microplex - så sparer du kanskje noen hundre på pcn din
Trådstarter
29 2
Sitat av LiegerZ Vis innlegg
IKKE bruk komplett!
bruk netshop/microplex - så sparer du kanskje noen hundre på pcn din
Vis hele sitatet...
Skal se om de har alle delene som jeg skal kjøpe billigere da ;3
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Jeg skal jo starte andre året som data elektroniker så jeg her litt peiling xP
Vis hele sitatet...
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Jeg ser på spesifikasjonene til pc'er men jeg forstår ikke en drit!!
Vis hele sitatet...
Du ser ikke noe problem med å vifte med din bakgrunn og senere bevise at den ikker er verd så mye likevel?

Jeg ville fått noen andre til å sette sammen en handleliste for deg, og heller lære ved å høre på den som gjør det.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg ville hjelpe i tråden, men TS fikk meg til å skifte mening..
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Jeg skal jo starte andre året som data elektroniker så jeg her litt peiling xP

Går det ann å få en liten liste på hvilke ting man trenger?

Hva som er bra og! Jeg ser på spesifikasjonene til pc'er men jeg forstår ikke en drit!!
Vis hele sitatet...
"jeg har peiling med forstår ikke en dritt". Du har gått elektro men vet ikke hva som trengs for å bygge en pc?

Ellers vil jeg foreslå å bruke strips til og feste ledningene inne i kabinettet.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du trenger ikke egnet nettverkskort da alle hovedkort kommer med integrert nettverk. Trådløsheten får du gjennom en router eller et aksesspunkt, og ikke gjennom nettverkskortet.
Vis hele sitatet...
Tull og tøys, skal man koble seg til et trådløst nettverk må man også kjøpe et trådløst nettverkskort

Sitat av Dudeio Vis innlegg
Jeg kalte det aldri en prossessor, det sto på siden på komplett fra en person der at han hadde to og anbefalte det og da tenkte jeg kankje det.
Vis hele sitatet...
Joda, funker fint det, hvis du har hovedkort som faktisk har to sockets til det
Trådstarter
29 2
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
Tull og tøys, skal man koble seg til et trådløst nettverk må man også kjøpe et trådløst nettverkskort
Vis hele sitatet...
Jeg tok fra hverandre en 4 års gammel PC og fant et kort med nettverks kabel inngang, behøver jeg ny eller kan jeg bruke denne?
Dette er noe av det rareste jeg har lest på lenge.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Jeg tok fra hverandre en 4 års gammel PC og fant et kort med nettverks kabel inngang, behøver jeg ny eller kan jeg bruke denne?
Vis hele sitatet...
Som oftest er nettverkskontroller integrert i hovedkortene, så du trenger nok ikke ny, og trenger nok ikke å bruke den du har heller.

Er det trådløs det er snakk om, så er det noe HELT annet.
Trådstarter
29 2
Sitat av ^ProXo^ Vis innlegg
"jeg har peiling med forstår ikke en dritt". Du har gått elektro men vet ikke hva som trengs for å bygge en pc?

Ellers vil jeg foreslå å bruke strips til og feste ledningene inne i kabinettet.
Vis hele sitatet...
Stripsen viste jeg og jeg vet mer nå, hallo. Jeg har lest på dette, dere leser på gamle inlegg!

Ingen grunn til å komme og trolle bare for å si hvor dum jeg er, hjelper dere er dere ikke velkommen!

PS: Takk for tipset

Jeg lå og merke til at hovedkortene har bare 2 "slots" for ram... Beh... Skulle ha vært flere.


Jeg har og en gammel prossessor til en 2006 fujitswu simens PC. Jeg er ikke sikker om jeg kan få den ut av viften med kjøle platene.
Tenk deg en kvaderat. Nå tenk deg at den ar dannet av små plater som stikker innover og stopper ikke helt imidten men litt uten for. I midten og er det en kvaderat som prossessoren er inni. Den stikker ut nede of viften er oppe. Vetikke om jeg kan separere disse to eller...

Klarte det! Fikk den av med er usikker på om det var meningen, den var på en måte svakt limt inn med viften.

Kan jeg bruke dette til no?
Sist endret av Dudeio; 1. august 2010 kl. 17:58.
Kan du ikke lese deg opp på oppbygging av pc også, istedet for å fylle tråden med totalt unødvendige spørsmål, som ville krevd 5 min lesing ifra din side?
Christ... Troll?

Anyhow... Nei, tviler på at du kan bruke gamle prosessorer til den nye pc'en din, da det mest sannsynlig er forskjellige slots.

Og nei, er ikke noe vits i å sette inn RAM fra den gamle pc'en, kommer sannsynligvis ikke til å gå noe fortere(mest sannsynlig går det treigere), er ikke sikkert at det passer engang. Om det er DDR, DDR2, eller DDR3 vet jeg ikke, men vil tippe på DDR2.

Skal du ha en PC, kjøp en ferdigbygd en fra komplett, og når du får den, kan du begynne å lese om hvordan en PC fungerer. Når du da har lest en (god i ditt tilfelle, som jeg ser) stund, kan du begynne å kikke inni PC'en din, og finne ut hva de forskjellige delene heter. Så venter du, og når pc'en din er utdatert, eller du vil forandre på specs, kan du kjøpe noe nytt, og prøve å sette det inn. Husk at om du åpner pc'en som er bygd på komplett, bryter du garantien du har derfra.

kthxbye
Kjøp ferdig du, så er du garantert at det faktisk blir liv i PCn
Sitat av Dudeio Vis innlegg

Klarte det! Fikk den av med er usikker på om det var meningen, den var på en måte svakt limt inn med viften.

Kan jeg bruke dette til no?
Vis hele sitatet...
Du kan sikkert henge det på et kjede for å lage et stilig smykke. Ellers er det ubrukelig.
Trådstarter
29 2
Skal fortsatt bygge, billigere og gir god erfaring!

Jeg klarer meg med den listen Don Tomaso ga meg.

Men det er en ti ng jeg lurer på. Jeg har jo extra DVD-rom og interne hardisker fra gamle pc'en, jeg kan vel bruke de sant? For da får jo jeg ekstra plass og flere DVD-rom!

Hva kan jeg bruke dette hovedkortet til? Er det boss eller? Det er gammelt. Tenker på USB inngangen og div ting. klarer lett å lodde dette av og på. Koble det inn i det nye?
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Skal fortsatt bygge, billigere og gir god erfaring!

Jeg klarer meg med den listen Don Tomaso ga meg.

Men det er en ti ng jeg lurer på. Jeg har jo extra DVD-rom og interne hardisker fra gamle pc'en, jeg kan vel bruke de sant? For da får jo jeg ekstra plass og flere DVD-rom!

Hva kan jeg bruke dette hovedkortet til? Er det boss eller? Det er gammelt. Tenker på USB inngangen og div ting. klarer lett å lodde dette av og på. Koble det inn i det nye?
Vis hele sitatet...
Greit nok med hdden, men dvd-rom? Hva skal du med flere dvd rom? Det tar plass i kabinettet vet du.
Sitat av Dudeio Vis innlegg
Hva kan jeg bruke dette hovedkortet til? Er det boss eller? Det er gammelt. Tenker på USB inngangen og div ting. klarer lett å lodde dette av og på. Koble det inn i det nye?
Vis hele sitatet...
Du tenker å lodde inn USB kontakter? Unnskyld meg, men nå lo jeg ganske høyt inn i meg selv. Lodde på USB kontakter?! Hvor tenker du å lodde de? På CPU'n? I SATA kontaktene? I PCI-e sporet?
Hva med og gå for AM3 oppsett? Altså, amd.
Ville og kjøpt ett 5870 istedenfor 5850 viss den skal brukes til spill.