Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6516
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Hei.
Har noen spørsmål til dere ang. hasj og politi.

Har politiet lov og lure en person på politistasjonen for så å nekte han og gå før han innrømmer hasjbruk og hvem i vennekretsen som bruker det?

Ble idag ringt at min mor hvor hun ba meg komme ned på politistasjonen for å gjøre ett eller annet med passet mitt. Sa at det var greit og tenkte ikke mere over det. Dro nedover på stasjonen der jeg ble tatt med inn på kontoret til lensmannen. Han sa at han hadde vært hjemme til meg, og der hadde han funnet en brukt bong og div sølvpapir som var brukt til hasjrøyking. Jeg nektet på alt, og sa jeg ikke vise noe om hvor dette hadde kommet fra. Så fikk jeg den gode gamle reglen om at hasj fører til andre stoffer og bla bla bla. Så begynnte han og si at hvis jeg ikke innrømte min såkalte problem, skulle han gjøre alt han kunne for at jeg skulle få min straff. WTF tenkte jeg der jeg satt og følte meg ganske truet. Jeg nektet videre, så sa han "gi med telefonen din!". Jeg nektet og sa at jeg skulle gi den til han når jeg fikk bevis på at han kunne ta den. Så sa han "Her inne er det jeg som bestemmer", og gikk bort til meg og begynte og ta i lommene mine etter telefonen. Har han lov til dette?! Så begynte han og lese igjennom meldingene mine, der det seff sto litt av hvert. Hadde lagret de jeg kjøper av som falske navn, så han fikk ikke noe ut at det der, bortsett fra at han fikk se at jeg bruker hasj. Så begynte så og beskylde meg for og selge, for en person på 18 uten jobb har tydeligvis ikke råd til 50g..
Etter han hadde lest igjennom sikkert 50-70 meldinger skulle han ha navnene på de jeg kjøpte av, hvem av mine kompiser som røyker og andre jeg viste. Jeg sa jeg ikke viste noe og nektet på alt.
Så begynte han og skrive avhøret, der han anklaget meg for bruk, omsettelse og SALG av hasj. Jeg fortalte at jeg ikke selger, men han sa meg rett opp i trynet at jeg løy. Hva faen tenkte jeg, kan han tråkke så mye han vil over meg fordi jeg sitter på hans kontor?? Deretter ringe han hurtigjurist, og fikk fakset ett forelegg på 4 tusen kroner. Han spurte om jeg godtok, så sa jeg selvfølgelig nei. Da skjønte han at han ikke fikk noe ut av meg, så han sendte meg hjem. Fikk ikke tilbake telefonen.

Skriver dette for å få ut fustrasjon, men lurer også på om dere har noen peiling på hva som skjer videre? Evt er det noe jeg kan bruke mot dem?

Mvh
Veldig fustrert g 18
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
"Lov og lov", men det blir gjort hele tiden.
Eneste tipset jeg kan gi deg er å kontakte en advokat og forklare situasjonen og høre hva han har å si. Du har fått en ekstrem dårlig og overdrevet behandlig av politiet.
Så igjen. Kontakt advokat og forhør deg om din sak.
Sitat av sturla Vis innlegg
Behandlingen er fullt fortjent. Skaff deg litt respekt for loven, kjøtthue.
Vis hele sitatet...
Jævlig rart man ikke får respekt for loven når håndheverne av den driver sånn!

Hadde som han over skrevet tatt kontakt med en advokat så fort som mulig her.
Han politimannen må jo ha vært gal, og burde kanskje bli satt til noe annet arbeid.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg vil si at du ble lurt i en felle.. tror ikke politiet har rett til å beslaglegge ting uten samtykke fra deg eller høyere hold.
Jeg tror din mor har snakket med politiet så har de blitt enige om at dere skulle ta dere en prat. Politiet har ikke funnet noe hjemme hos deg, din mor har. Så har hun snakket med snuten.

Snuten kunne også bruke anledningen til å prøve å kartlegge miljøet i området der du bor. Politiet har ikke direkte lov til å sjekke telefonen din på den måten det ble gjort, men siden du ikke er myndig(rett meg om jeg tar feil) og han har snakket med mammaen din.
Det er dermed ikke noe risiko for politiet å bli anmeld, siden din mor vet om dette.
Du bør ta deg en prat med henne.
Behandlingen er fullt fortjent. Skaff deg litt respekt for loven, kjøtthue.
Vis hele sitatet...
Hmm. Hva er det som gjør at en slik behandling er fullt fortjent?
Du vet at politiet bryter regelverk? Denne saken er ett eksempel på det.. Hva har du å si om det?
Vet at kommentaren er slettet, men må nesten spør da jeg lurer på hvorfor du\han mener dette. Kommentatoren tar ikke akkurat opp hvorfor han mener dette, og heller kommer med en idiotisk kommentar og "personangrep".
Sist endret av sneipen; 12. februar 2010 kl. 00:11.
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Trådstarter
Sitat av InTrance Vis innlegg
Jeg tror din mor har snakket med politiet så har de blitt enige om at dere skulle ta dere en prat. Politiet har ikke funnet noe hjemme hos deg, din mor har. Så har hun snakket med snuten.

Snuten kunne også bruke anledningen til å prøve å kartlegge miljøet i området der du bor. Politiet har ikke direkte lov til å sjekke telefonen din på den måten det ble gjort, men siden du ikke er myndig(rett meg om jeg tar feil) og han har snakket med mammaen din.
Det er dermed ikke noe risiko for politiet å bli anmeld, siden din mor vet om dette.
Du bør ta deg en prat med henne.
Vis hele sitatet...
Han snakket med moren min, og hu sa at politiet møtte på døra. De snakket et stund så spurte politimannen om å få sjekke rommet mitt. Hun sa han skulle få lov til dette. (hun viste ingenting og at jeg røyka). Det var da han fant dette. Er over 18 år.
"Øko-Terrorist"
En av grunnene til at jeg skrur av tlf hvis jeg ser at det blir sjangse for at onkel vil snakke med meg.

Men en av 2 ting har nok skjedd her, en du har handla med har blitt busta og de har funnet deg på hans tlf/tysta.

ellers så har din mor funnet dette og gått til politiet, men forteller deg noe annet for å ikke "skape problemer i heimen"


Og han hadde ikke lov til å bare ta telefonen din på den måten.

Hvis du hadde hatt tlf av, og holdt kjeft under dette møtet, hadde nok ting sett mye lysere ut.

Husk gatas parlament: "det kommer skjeldent noe godt ut av å la seg forhøre"
Sist endret av tr80r; 12. februar 2010 kl. 00:39.
Politiet må gjennom noen ganger flere, noen ganger nesten ingen, ledd, før de offisielt har lov til å gjøre alt i fra småting som det og mer. Men hvis moren din slapp han inn i huset, som er mest sannsynlig, hadde han lov til det. Og da blir det jo en sak som han må følge opp. Selvom de fleste driter i slike småting. Men han skulle ha sagt rettighetene dine, og det at du ikke er pliktig å forklare deg, og kan skaffe, eller få en advokat som ser på saken med deg før du uttaler deg om noe. Du ble tydligvis ikke opplyst om noe av det, så å ta noe med makt da virker ikke helt lov.
Hadde razzia, da fant de bonger,og tlf som faktisk ikke var mine. Men fikk beskjed om at den som eide tingene kunne hente de på stasjonen. Den ene tlf var min og de hadde ikke sett gjennom eller spurt hellerjeg rinte etter den....sykt forskjell på politi rundtomkring!
Få tak i tlf din du, om du ringer til den og den er av er det bra, og kontakt advokat..prøv fri rettshjelp, få hjelp til å sende klage eller noe om hendelsen. Du kan nekte på at det var ditt. Og slett alle sms'er + evt. skrive kontaktene dine i en tlfbok. Stor sjans for at han ikke har printet ut sms, så med tlf hos deg, sms'ene borte, kan han ikke ta deg. Og overdriv heller litt, jeg hadde sagt jeg "ble skremt og syns det var ubehagelig når politifyren tvingte til seg tlf. Du fikk ikke opplyst noe så du svarte bare pga va redd el. noe. "
▼ ... noen måneder senere ... ▼
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Trådstarter
Takker for svar
Politiet har minimalt å ta deg på. De sms'ene som er på mobilen din er ugyldig bevis uansett. Og telefonen din ble stjålet av politiet (Anmeld han for tyveri?)

Uansett, tipper saken har fått gått sin gang nå, hvordan gikk det egentlig?
▼ ... noen uker senere ... ▼
det eneste du plikter å fortelle politiet er hvem du er og hvor du bor, utover dette skal du prate med en advokat før du sier noe mer. dette gjør deg ikke til hverken mer eller mindre mistenkt i en sak, dette er dine rettigheter.

pass på så du ikke saboterer en etterforskning da dette fort kan bli en lei situasjon for deg, jeg ville slått av telefonen (de kan straffe deg hvis du nekter å skru den på og utlevere koden) og dermed tastet kode feil tre ganger for å låse denne (du var jo allerede tatt for røyking og så stein som du var husket du bare ikke koden, sorry ass )
▼ ... mange måneder senere ... ▼
4:20 all day
Nuddel's Avatar
Trådstarter
Ganske gammel tråd, men vil opplyse at saken ble henlagt. Kontaktet advokat og hadde hjelp igjennom det hele fra han.
Var vel ikke han politimannen i Florø? En raring uten like.
Jeg fikk min telefon tatt fra meg i en rutine stopp om natta for å be om vognkort og førerkort. Plutselig så slet systemet dems litt og de tok derfor telefonen min og begynte og lese mine meldinger mens de ventet på verifisering.
Sto jo ikke så mye interesant der bortsett fra litt sexualiserte meldinger med dama som de tydeligvis fattet stort interesse for men jeg gadd bare ikke å krangle med dem om hva de hadde rett til å ikke. Politiet i norge har jeg alt mistet respekten for etter alt det jeg har vært igjenom med dem
Til de som lurer. Politimannen hadde lov til å ta telefonen. Det er på det rene at politiet hadde ransaket rommet ditt i forkant av at du var på politistasjonen. Bakgrunnen for at de var på rommet ditt og på døra i utgangspunktet, må jo være at de har hatt skjellig grunn til mistanke om at du har røyket hasj. Da de var inne på rommet ditt fikk de ytterligere bekreftet sin mistanke. De kan ransake hjemme hos deg etter strafferosesslovens § 192 og har lov til å ransake deg etter strpl § 195. Politiet kan selv iverksette ransaking dersom de jobber etter friske spor. Utover dette skal han ha beslutning fra politijurist eller fra retten. En beslutning trenger ikke være skriftlig når ransakingen skjer. Den blir derimot skrevet ned ganske umiddelbart etterpå av juristen som har gitt beslutningen muntlig.
Ting som kan antas å ha betydning som bevis kan beslaglegges jf strpl § 202. Det er med andre ord ikke strenge krav til hva som kan beslaglegges. Telefonen din er uten tvil noe som kan ha betydning som bevis. Det er jo på det rene at brukerutstyret var ditt, du har som du også sier røyket hasj samt hatt meldinger på din mobil som bekrefter dette.
Saken ble henlagt. Jeg vil si at du hadde flaks :-)