Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 17750
Hei, jeg har googlet litt rundt nå for å finne ut hvordan studiepoeng fra Universitet påvirker poengene mine eller karaktersnittet mitt fra VGS.

Si at jeg har et snitt på 4.0 fra 3 årig VGS og så fullfører jeg ett bachelorprogram som gir 180 studiepoeng på universitet, hva er da snittet jeg søker meg videre på andre linjer med? Jeg kan ikke tenke meg at det stiger med 1.8 slik som det kan se ut for meg.

Takk for svar

- Vemmelig
Legg sammen alle karakterne + studiepoeng. Del med antall karakteroppføringer (studiepoengene er en oppføring).
studiepoeng skal ikke taes med i beregningen, da karakterpoeng og studiepoeng er helt ulike ting.

Om du har 180 studiepoeng fra universitetet øker ikke dette snittet på vitnemålet. Studiepoeng sier bare noe om hvor mye fag du har tatt på universitet/høyskole, ikke noe mer.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
studiepoeng skal ikke taes med i beregningen, da karakterpoeng og studiepoeng er helt ulike ting.

Om du har 180 studiepoeng fra universitetet øker ikke dette snittet på vitnemålet. Studiepoeng sier bare noe om hvor mye fag du har tatt på universitet/høyskole, ikke noe mer.
Vis hele sitatet...
Så uansett hvor mange studiepoeng en har, søker en med det snittet en fikk på VGS?
riktig, du får riktig nok noen alderspoeng.

Men mange universiteter kan du ta kontakt med administrasjonen og høre om du kan søke deg inn på grunnlag av karakterene fra høyskole/universitet, men kjenner ikke til detaljene rundt dette.
Sitat av Ozma Vis innlegg
Vis hele sitatet...
aah, fikke ikke med meg dette. men legg merke til at det er maksimalt 2 poeng som gies for fullførste 60 studiepoeng. så han får 2 poeng, ikke 6. Og dette kommer ikke i tillegg til militær eller folkehøyskole.
Du kan få maks 8 alderspoeng + 2 poeng fra annen utdanning. Altså du ender opp med 50 poeng.