Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4185
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Noen her som tidligere har importert falske merkeklær fra Kina på nettet via sider typ. aliexpress / ebay?

Har jeg forstått reglementet riktig er det ikke ulovlig å kjøpe, så lenge det kun er til privat forbruk. Annet enn å ikke bestille mer enn én av hver vare, hvordan beviser man til tollen at det faktisk kun er til eget forbruk? Kjøper kun til eget forbruk, og hadde vært rimelig kjipt å få haugevis med bøter, når planen var å gjøre det billig..

Er det i det hele tatt stor sjanse for å bli "tatt", om jeg bestiller la oss si fem plagg? Leste litt på kvinneguiden, og fikk et inntrykk av at man nærmest risikerte fengselsstraff, men om det er realistisk er en annen sak. Det gjaldt det vel og merkevesker, da.

En moralpreken om hvorfor jeg ikke skal kjøpe falske klær, kan dere spare dere for
Anonym bruker
"Tjukk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du kjøper fem like plagg er det kanskje på grensa til mistenkelig om du skulle vært uheldig å fått pakka åpna i rutinekontroll i tollen men om du kjøper en fake klokke fra én selger og en fake t-shirt fra en annen og belte fra en tredje selger så blir ikke alle de separate pakkene sjekka i tollen. Null stress

Muligens en annen sak om det renner inn 200 pakker til deg i måneden fordi du har bestilt 200 gucci tees for videresalg
Jeg mottar stadig pakker som er åpnet i tollen, selvom det ikke er noen opplagt grunn til det. Så risikoen er nok der.
Anonym bruker
"Tjukk Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg mottar stadig pakker som er åpnet i tollen, selvom det ikke er noen opplagt grunn til det. Så risikoen er nok der.
Vis hele sitatet...
Av nysgjerrighet, hvor ofte skjer det og hvilken landsregion holder du til i? Hva er avsender land?
Av ca 400 pakker hovedsakelig fra Kina men også innimellom fra England, Tyskland og Australia har dette kun skjedd meg to eller tre ganger. To av gangene var avsender en proff dyr nettbutikk og regnet med pakkene ble sjekket for å se om innholdets verdi stemte med det som var oppgitt utenpå pakken med tanke på fortollings og import avgifter. Av de mange hundre pakkene fra eBay og aliexpress er det kun en av de som har blitt åpna i tollen
Samme her, på 8 år så er det vel 1 som er blitt åpnet, og det var et stylingsett som kom med dhl fra canada. Aldri for forespørsel om å dokumentere verdi. Og vi snakker nok 300+ pakker
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Samme her, på 8 år så er det vel 1 som er blitt åpnet, og det var et stylingsett som kom med dhl fra canada. Aldri for forespørsel om å dokumentere verdi. Og vi snakker nok 300+ pakker
Vis hele sitatet...
Av ren nysjerrighet, hva skjedde med den pakken som ble åpnet?
Sist endret av xghost; 30. september 2018 kl. 19:28.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Av nysgjerrighet, hvor ofte skjer det og hvilken landsregion holder du til i? Hva er avsender land?
Av ca 400 pakker hovedsakelig fra Kina men også innimellom fra England, Tyskland og Australia har dette kun skjedd meg to eller tre ganger. To av gangene var avsender en proff dyr nettbutikk og regnet med pakkene ble sjekket for å se om innholdets verdi stemte med det som var oppgitt utenpå pakken med tanke på fortollings og import avgifter. Av de mange hundre pakkene fra eBay og aliexpress er det kun en av de som har blitt åpna i tollen
Vis hele sitatet...
Som det står i navnet mitt bor jeg i Oslo. Jeg handler igrunn fra hele verden, men hovedvekten er fra Tyskland, Frankrike, England, USA og Kina. Mye av det jeg kjøper er brukt, derfor er vel tollerne interessert i den lave verdien. Hittil i år har jeg fått stoppet 4 pakker fra Tyskland, 1 fra Østerrike og 1 fra Thailand. Noen ganger spør dem om faktura o.l. andre ganger får jeg den bare rett i postkassa med klistremerket "Åpnet for tollkontroll". En av pakkene var faktisk oppgitt med alt for lav verdi. Der sendte jeg inn en Ebay-faktura, no problem for meg.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
OT, men.... Er blitt sånn at jeg ikke bruker mange plagg like ofte eller i enkelte settings, i «fare» for at folk skal tro jeg bruker falske klær. Satt med en relativt dyr genser på her om dagen blant en del folk, han vi var hos satt å scrolla gjennom en kjent side på tv’en, og tror du faen ikke genseren min dukka opp, til en 50 lapp eller noe sånn.
Jeg orka ikke si noe, men kjente litt på det. Med det sagt, så er det ingen god grunn til at en t-skjorte skal koste 10000, men det samme kan sies om alt annet man kan kjøpe også som av ulike årsaker har en høyere pris enn det som er vanlig for noe tilsvarende.

Forresten så har jeg dyre klær mye lengre enn billige, tar kanskje litt ekstra vare på det da, men pris gjenspeiler ofte kvalitet også. Kan legge til at klær blir veldig, veldig sjelden åpnet i tollen, men det forekommer. Har betalt toll på sko før. Er ikke det tollfritt?
https://www.toll.no/no/bedrift/piratkopier/
Som du sier helt riktig er det ikke ulovlig å importere piratkopier til eget bruk i Norge.

Regner med at tolletaten vurderer mengden importert vare, og tidligere importhistorikk før de eventuelt tar seg bryet til å kontakte advokat hos varemerket. Slik jeg forstår det kan tollen kun frata deg varene, og at videre straffesak blir tatt av varemerket. Usikker på hvorvidt store varemerker velger å straffeforfølge slike enkeltsaker, men det kan man vel alltids google.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei!

Noen her som tidligere har importert falske merkeklær fra Kina på nettet via sider typ. aliexpress / ebay?

Har jeg forstått reglementet riktig er det ikke ulovlig å kjøpe, så lenge det kun er til privat forbruk. Annet enn å ikke bestille mer enn én av hver vare, hvordan beviser man til tollen at det faktisk kun er til eget forbruk? Kjøper kun til eget forbruk, og hadde vært rimelig kjipt å få haugevis med bøter, når planen var å gjøre det billig..

Er det i det hele tatt stor sjanse for å bli "tatt", om jeg bestiller la oss si fem plagg? Leste litt på kvinneguiden, og fikk et inntrykk av at man nærmest risikerte fengselsstraff, men om det er realistisk er en annen sak. Det gjaldt det vel og merkevesker, da.

En moralpreken om hvorfor jeg ikke skal kjøpe falske klær, kan dere spare dere for
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var lovelig med import av falske varer, så lenge du ikke videresolgte de?