Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 5535
Vurderer å kjøpe meg en bybobil, og en del av disse er sorte i fargen. Jeg er veldig skeptisk til dette, da jeg har en anelse om at det kan bli veldig varmt i solsteika en varm sommerdag (sånn i forhold til en hvit eller sølvfarget).

Er det noen med erfaring på dette, som kunne gi meg et hint om man bør holde seg unna sorte bobiler i sommervarmen?
ja de blir varmere men er fordel på vinteren.
Jeg tåler kulle mye bedre enn varme så jeg kunne ikke hatt det.
Sist endret av Sterol91; 17. november 2021 kl. 11:48.
Takk for svar. Jeg tåler også kulde bedre enn varme, så var derfor jeg ønsket inspill på dette
Ser for meg at det kan koke godt der inne i solsteika ja.. Ville ikke ha kjøpt sort. Lite vits med bobil om det blir for varmt å oppholde seg der inne. Mulig de produseres med noe solreflekterende opplegg. Men har aldri sett noen med sort bobil på de plassene jeg har vært heller og sikkert en grunn til det kanskje
Sist endret av celtseus; 17. november 2021 kl. 14:58.
Ja. Jeg ser også for meg at det kan koke godt i solsteika, så jeg tror jeg slår det fra meg, og finner en som er hvit eller sølvfarget i stedet. Kommer bare ikke så mange på markedet nå, og et par av de aktuelle på finn.no for tiden, er sorte, som jeg er skeptisk til
Finnes vel AC i disse bobilene? Da er spørsmålet kun energiforbruket.
AC er stort sett bare på bildelen når man kjører. AC på bobilbatteriet krever nok alt for mye strøm, om man ikke har en veldig stor batteribank, så det antar jeg er uaktuellt.
Bor du i bobil hele året. Er det boligen din lissom? Hvordan er det? Hvordan skaffe strøm og lading av batterier. Matlaging osv.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Bor du i bobil hele året. Er det boligen din lissom? Hvordan er det? Hvordan skaffe strøm og lading av batterier. Matlaging osv.
Vis hele sitatet...
Om spørsmålet var til meg, så nei. Har ikke bobil, men skal kjøpe, og blir bare for helgeturer og ferier.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
jeg ser mye referanser fra feks. Berkeley Lab Environmental Energy Technologies Division som tydeligvis har forsket på dette at det er som du mistenker, men finner på en måte ikke noe konkret fra dem, men dette kan du vel undersøke er vel en god rettning.

@ivar_oslo om ts sin påstand er riktig så blir det jo mye dyrere ( og kanskje unødvendig ) å kjøle ned en bil som er svart, i forhold til en som er feks hvit.
Sitat av cazber Vis innlegg
Jeg er veldig skeptisk til dette, da jeg har en anelse om at det kan bli veldig varmt i solsteika
en varm sommerdag (sånn i forhold til en hvit eller sølvfarget).
Vis hele sitatet...
Parker bilen i skyggen.
Sist endret av vindaloo; 17. november 2021 kl. 22:54.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Parker bilen i skyggen.
Vis hele sitatet...
Som kjent står stille hele dagen...
Sitat av funksjon Vis innlegg
Som kjent står stille hele dagen...
Vis hele sitatet...
Finnes store skygger. :-D
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Parker bilen i skyggen.
Vis hele sitatet...
nå har jeg reist rundt i så si hele Norge med bobil og vil si at det er mulig 5% av tiden. og der det er skygge er det sjeldent fin utsikt.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
nå har jeg reist rundt i så si hele Norge med bobil og vil si at det er mulig 5% av tiden. og der det er skygge er det sjeldent fin utsikt.
Vis hele sitatet...
Høres ut som du har litt erfaring. Har du noen tips til en førstegangskjøper av bobil?

Vi har tenkt å kjøpe en bybobil på 637cm lengde, som vil bli brukt både sommer og vinter, så frostfri spillvannstank tenker jeg den må ha, samt god nok oppvarming (Truma/Webasto) på diesel eller gass.

Når det gjelder kjøleskap, så er jeg veldig i tvil. Har sett noen har problemer med å holde tempen på absobsjonskjøleskap, men med kompressorskap, så går det vel ganske mye strøm, så da må batteripakken skaleres deretter (ønsker å kunne fricampe i alle fall en helg på vinteren, uten at man går tom for strøm).

Og noe som jeg ikke ser noe til i finn.no annonsene: Er det vanlig med DC til DC lader i disse bilene, eller er det ekstrautstyr? Så en med 18A DC/DC lader, men tar jo da timesvis med kjøring for å lade opp et 100Ah batteri.
Sitat av cazber Vis innlegg
Høres ut som du har litt erfaring. Har du noen tips til en førstegangskjøper av bobil?

Vi har tenkt å kjøpe en bybobil på 637cm lengde, som vil bli brukt både sommer og vinter, så frostfri spillvannstank tenker jeg den må ha, samt god nok oppvarming (Truma/Webasto) på diesel eller gass.

Når det gjelder kjøleskap, så er jeg veldig i tvil. Har sett noen har problemer med å holde tempen på absobsjonskjøleskap, men med kompressorskap, så går det vel ganske mye strøm, så da må batteripakken skaleres deretter (ønsker å kunne fricampe i alle fall en helg på vinteren, uten at man går tom for strøm).

Og noe som jeg ikke ser noe til i finn.no annonsene: Er det vanlig med DC til DC lader i disse bilene, eller er det ekstrautstyr? Så en med 18A DC/DC lader, men tar jo da timesvis med kjøring for å lade opp et 100Ah batteri.
Vis hele sitatet...
jeg har bare erfaring med galme dritt bobiler og biler ombygget til bobil. jeg hadde ikke mye behov men stor batteribank og lading fra motor, solcelle er også greit men gir egentlig veldig lite. bare og sende pm hvis du vil vite mer
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
jeg har bare erfaring med galme dritt bobiler og biler ombygget til bobil. jeg hadde ikke mye behov men stor batteribank og lading fra motor, solcelle er også greit men gir egentlig veldig lite. bare og sende pm hvis du vil vite mer
Vis hele sitatet...
Ok. Takk for svar. Jeg fortsetter bare å google