Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3982
Jeg har ved to anledninger hatt epilepsi anfall, begge i voksen alder.
Hver gang har jeg kommet til meg selv (brå våknet) i en ambulanse og med en veneflon i armen, så jeg antar at
de har gitt meg noe som gjør at "våkner" Noen som vet hva det kan være?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har ved to anledninger hatt epilepsi anfall, begge i voksen alder.
Hver gang har jeg kommet til meg selv (brå våknet) i en ambulanse og med en veneflon i armen, så jeg antar at
de har gitt meg noe som gjør at "våkner" Noen som vet hva det kan være?
Vis hele sitatet...
Bruker du rusmiddler?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Ja, men var ikke ruset i noen av tilfellene.
Anfallene kan allikevel godt ha vært rusutløst for å si det sånn. Har det noe å si for hva de gir?

Det er ikke årsaken til anfallet leg lurer på, men hva de bruker for å vekke meg. (hvis de bruker noe da)
Sist endret av vindaloo; 12. november 2021 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan man ikke bruke benzo mot epilepsi anfall ? Men og ha hørt at rivotril brukes om epilepsi ?
Ta dette med en stor klype salt da jeg ikke er sikker. Mener bare og huske at jeg har hørt det ett eller annet sted
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Stemmer at Rivotril brukes i epilepsi behandling, men jeg tenkte at det var mest som forebyggende.
Jeg medisineres med Lamictal i dag

Har vært inne på tanken om benzo selv, for ved begge anledninger har jeg vært veldig avslappet
og carefree i forhold til hva jeg ellers er.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Stemmer at Rivotril brukes i epilepsi behandling, men jeg tenkte at det var mest som forebyggende.
Jeg medisineres med Lamictal i dag

Har vært inne på tanken om benzo selv, for ved begge anledninger har jeg vært veldig avslappet
og carefree i forhold til hva jeg ellers er.
Vis hele sitatet...
Jeg ble banket opp på rivotril en gang, mange spark mot hodet, som medførte anfall, ble hentet av ambulanse og da ga dem meg noe beroligende IV, husker ikke navnet, men det medførte hjertestans. Så å bruke rivotril f.eks illegalt for å behandle ting selv, kan jo være ganske skadlig om du får anfall og evt får noe sterke beroligende som forsterker det andre beroligende?
Sist endret av BenzoKnekk; 12. november 2021 kl. 16:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Jeg ble banket opp på rivotril en gang, mange spark mot hodet, som medførte anfall, ble hentet av ambulanse og da ga dem meg noe beroligende IV, husker ikke navnet, men det medførte hjertestans. Så å bruke rivotril f.eks illegalt for å behandle ting selv, kan jo være ganske skadlig om du får anfall og evt får noe sterke beroligende som forsterker det andre beroligende?
Vis hele sitatet...
Det har du sikkert rett i. Jeg bruker ikke og har aldri brukt Rivotri så jeg vet ikke hvordan det interagerer med andre ting.
Har lest litt på nett nå og finner fortsatt ikke noe svar på hva de kan ha gitt meg, men det kan hende at jeg bare har kommet
til meg selv og at veneflonen er satt i tilfelle de må gi meg noe og ikke fordi de har gitt meg noe.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det har du sikkert rett i. Jeg bruker ikke og har aldri brukt Rivotri så jeg vet ikke hvordan det interagerer med andre ting.
Har lest litt på nett nå og finner fortsatt ikke noe svar på hva de kan ha gitt meg, men det kan hende at jeg bare har kommet
til meg selv og at veneflonen er satt i tilfelle de må gi meg noe og ikke fordi de har gitt meg noe.
Vis hele sitatet...

Tilstanden behandles vanligvis først med et benzodiazepin-legemiddel, for eksempel diazepam (Diazepam®, Stesolid®, Vival®) i klysterform eller som injeksjon. Et av alternativene er midazolam (Buccolam®, Midazolam®, Ozalin®) som munnvann eller injeksjon.

Her er linken https://nhi.no/sykdommer/hjernenerve...ptiske-anfall/
Sist endret av BenzoKnekk; 12. november 2021 kl. 16:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For fem år siden våknet jeg etter en god natts søvn, og gikk på stua. Der lå det en lapp fra samboeren min.
"Du hadde to sterke krampeanfall igår kveld, og jeg tror at det er på tide at du slutter å ruse deg! Det var ikke morsomt å se det der, og jeg ber deg om å være nykter når jeg kommer hjem fra jobb."

Dette ble dessverre ikke med den ene gangen, jeg fikk flere krampeanfall hver dag, uavhengig av rusbruk. De to første gangene jeg oppsøkte legevakten / fastlege for å undersøke hva dette var for noe, ble det diagnotisert at jeg hadde krampeanfall som følge av abstinenser etter rusbruk.

Den tredje gangen jeg oppsøkte legevakten ble det påvist epileptisk aktivitet, og jeg fikk diagnosen epilepsi. Det ødela hukommelsen min, og jeg er nå avhengig av å bruke medisiner mot epilepsi resten av livet.

Årsaken til at jeg fikk epilepsi? Hvem vet, det kan være en av tre ting. Hjernehinnebetennelse noen uker etter fødselen, slag mot hodet under en bilulykke, eller rett og slett altfor mye eksperimentering med rusmidler. Sistnevnte er det mest sannsynlige.

Det har kun vært nødvendig å injisere stesolid for å stoppe anfallet en gang, da var det ambulansepersonell som gjorde det, sju minutter ut i anfallet.

Hver gang jeg har anfall, husker jeg ikke selv at det har skjedd, og våkner opp uten å forstå situasjonen med det første, og er altfor sløv til å i det hele tatt prate. Jeg bare gir faen i alt og vil bare sove. Når jeg våkner igjen etter et par timer, er jeg helt normal igjen, men ofte vondt i muskler som følge av krampene.

Jeg har ikke hatt anfall på snart 1 år, ettersom jeg har funnet den riktige medisinen, som heter Vimpat. Jeg ruser meg ikke lenger. Jeg har vært til utredning på spesialsykehuset for epilepsi i Sandvika.

Anbefaler deg å ta dette her på alvor, slutt å ruse deg umiddelbart. Det er hjernen din du leker med!

Fortell gjerne dine nærmeste at når du får anfall, skal de kun gjøre en ting, og det er å ta tiden. Det er viktig å vite hvor lenge anfallet varer. Varer det mer enn 5 minutter, ring 113. Samtidig kan de gjerne passe på at du ikke slår hodet ditt mot gulvet i kramper.

Lykke til.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lykke til.
Vis hele sitatet...
Takk!
Er voksen, og har kun hatt to anfall. Bruker nå Lamictal og det har hatt en positiv effekt på meg generelt. (humør, tiltak o.l.)
Selv om jeg ikke teknisk sett var ruset i forbindelse med noen av anfallene så er de mest sannsynlig utløst av langvarig rusbruk
stress og lite søvn.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Takk!
Er voksen, og har kun hatt to anfall. Bruker nå Lamictal og det har hatt en positiv effekt på meg generelt. (humør, tiltak o.l.)
Selv om jeg ikke teknisk sett var ruset i forbindelse med noen av anfallene så er de mest sannsynlig utløst av langvarig rusbruk
stress og lite søvn.
Vis hele sitatet...
Så du har altså fått diagnosen epilepsi? Eller får du bare lamictal fordi det hjelper? Når var det du fikk siste anfallet forresten?
Jeg har Epilepsi selv og kjenner godt til dette her. Det du fikk igjennom veneflonen i armen var mest sannsynlig Stesolid. Dette er en veske som brukes til å stoppe epilepsianfall. Denne kan også brukes av vanlige personer. Da settes den i rektum.
Et alternativ til denne er Buccolam. Dette er munnvann som settes/injiseres i bihulene.

Selv bruker jeg også Lamictal som en av medisinene og den har hjulpet med stoppe anfallene mine. Den beste for min del er rikitignok Ospolot som har fjernet mine GTK anfall(krampeanfall).

Er bare å spørre hvis det er noe du lurer på.
Sist endret av øyvind95; 12. november 2021 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Hadde et da jeg var barn, ca 9-10 og på EEG undersøkelser i etter kant av det ble det slått fast at jeg
var disponert for epilepsi. Jeg fikk imidlertid ikke noen flere anfall før etter nesten 30 år. Og livet mitt har i stor
grad vært preget av en livstil som burde føre til anfall. Hadde anfall sist for ca.2 år siden og ett 4 år før det.
Har tatt EEG og MR i begge tilfelle og det var etter det siste anfallet de anbefalte Lamictal.
Dog ganske moderat dose 2x75mg.
Sist endret av vindaloo; 12. november 2021 kl. 23:55.
Fruen har epilepsi. Hun har stesolid som tas ved behov, ved anfall kan jeg gi henne buccolam og når anfallene ikke går over og ambulansen har kommet pleier de å gi stesolid/valium for å stoppe anfallet.
De gangene hun har blitt innlagt så er målet å stoppe anfallet og da våkner hun av seg selv etterhvert. Utifra hva jeg har forstått og epikrisene etter innleggelsene gjøres der ingenting for å vekke henne. Det ser jeg ved anfall her hjemme og at det beste er å la henne sove ut etterpå så våkner hun etter en times tid.

Hun går fast på lamictal og keppra og har stesolid/buccolam ved behov.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk for info Unsub.
Det er ganske mange forskjellige typer epilepsi og grader av anfall, både styrken og hyppigheten.
Ganske mange som har dette også, ca.70mill på verdensbasis. mange har anfall uten kramper og
bevissthetstap, der de bare faller ut noen sekunder.

Jeg er nok ganske heldig sånn sett og frem til det siste anfallet så har egentlig ikke tenkt på meg selv som en med epilepsi.
Er anfallet stort nok så er det en ganske heavy påkjenning. Som jeg nevner lengre opp så har jeg tydeligvis fått noe beroligende
i etterkant, men man føler seg ganske mørbanka.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Takk for info Unsub.
Det er ganske mange forskjellige typer epilepsi og grader av anfall, både styrken og hyppigheten.
mange har anfall uten kramper og
bevissthetstap, der de bare faller ut noen sekunder.
Vis hele sitatet...
Selv har jeg tidligere hatt Krampeanfall(GTK). Da pleide jeg å være helt slått ut etterpå. Nå har jeg bare såkalte fokale anfall hvor jeg faller ut noen sekunder/mister bevisstheten.


Sitat av vindaloo Vis innlegg
Er anfallet stort nok så er det en ganske heavy påkjenning.
Vis hele sitatet...
Det kan jeg skrive under på.
Hadde en gang syv krampeanfall(GTK) på en dag! Jeg endte til slutt opp på akutten på Ullevål.


Det finnes også andre typer anfall.
bevissthetstap som går over i krampeanfall.
Anfall hvor personen reiser seg opp og går av seg selv(ubevisst). Jeg har sett dette skje og kom sykepleierne løpende etter pasienten for å stoppe henne.
Anfall hvor personen begynner å kle av seg. Dette er bare noe jeg har hørt om.

Her kan du lese mer: https://www.epilepsi.no/om-epilepsi/anfallstyper/
Sist endret av øyvind95; 13. november 2021 kl. 15:30.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Takk øyvind95.
Begge gangene jeg har hatt anfall så har merket at noe skjer 1-4 min i forkant.
Første gangen (av de to i voksen alder) skjønte jeg ikke hva det var, og trodde jeg holdt på
å få hjerteinfarkt eller dø. Andre gangen kjente jeg igjen følelsen med en gang, men det kom like brått på.

Jeg har også ved to anledninger begynte å kjenne at det kommer, men klart å reversere det ved å sette meg
ned, lukke øynene og puste rolig. Har du opplevd noe slikt?
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Knurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Takk øyvind95.
Begge gangene jeg har hatt anfall så har merket at noe skjer 1-4 min i forkant.
Første gangen (av de to i voksen alder) skjønte jeg ikke hva det var, og trodde jeg holdt på
å få hjerteinfarkt eller dø. Andre gangen kjente jeg igjen følelsen med en gang, men det kom like brått på.

Jeg har også ved to anledninger begynte å kjenne at det kommer, men klart å reversere det ved å sette meg
ned, lukke øynene og puste rolig. Har du opplevd noe slikt?
Vis hele sitatet...
Jeg merker faktisk en trigger et par sekunder før jeg plutselig blir vekket av noen / ambulansepersonell etter anfallet. Det jeg merker er at det kommer elektriske signaler i høyre tinning, der epilepsien min ligger. Jeg rekker å tenke "Faen, får jeg anfall nå...? Eller nei..? *poff*"

Alle opplever vel brainzaps fra tid til annen, uten at det nødvendigvis er en spesifikk årsak til det. Hver gang jeg opplever et brainzap, så minner det meg på at jeg kanskje har glemt å ta medisinen
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Takk øyvind95.
Begge gangene jeg har hatt anfall så har merket at noe skjer 1-4 min i forkant.
Første gangen (av de to i voksen alder) skjønte jeg ikke hva det var, og trodde jeg holdt på
å få hjerteinfarkt eller dø. Andre gangen kjente jeg igjen følelsen med en gang, men det kom like brått på.

Jeg har også ved to anledninger begynte å kjenne at det kommer, men klart å reversere det ved å sette meg
ned, lukke øynene og puste rolig. Har du opplevd noe slikt?
Vis hele sitatet...
Kan også legge til at begge min anfall skjedde i offentligheten. Det første av de var ved Gunerius, Oslo.
For de som ikke vet, et relativt belastet området, med dertil kjipe vektere. To av de hadde lagt meg i bakken i påvente av politi.
Da jeg våknet i ambulansen utenfor legevakta sto politiet der enda i tilfelle jeg var en farlig psykopat.

Følte meg stigmatisert og mistenkeliggjort. I tillegg hadde jeg kutt både i ansiktet og flere steder i hodet etter behandlingen.
Det kan så klart ha hatt sammenheng med selve anfallet, men politiet selv sa at det mest sannsynlig hang sammen med
vekterens reaksjon.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg har også ved to anledninger begynte å kjenne at det kommer, men klart å reversere det ved å sette meg
ned, lukke øynene og puste rolig. Har du opplevd noe slikt?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke opplevd før. Selv kommer mine anfall helt uten forvarsel.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Følte meg stigmatisert og mistenkeliggjort.
Vis hele sitatet...
Skjønner veldig godt hva du mener. Epilepsi er for mange av de som lider av det et Tabubelagt tema og noe de ofte synes det er vanskelig og snakke om.
Jeg har også ved to anledninger begynte å kjenne at det kommer, men klart å reversere det ved å sette meg
ned, lukke øynene og puste rolig. Har du opplevd noe slikt?
Vis hele sitatet...
Fruen sin epilepsi utarter seg likedan, beskriver det som at det føles som at sjelen røskes ut av kroppen.

Disse kan hun få ofte i varierende grad men er heldigvis så bevist at hun klarer å ringe meg når hun er alene. Prater henne gjennom noen mens andre går over til krampeanfall.