Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 9502
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nærmer seg dugnadstid i blokka jeg bor igjen....har så lite lyst...ikke noe lyst til å bli mer kjent med naboene heller...men får dårlig samvittighet også om jeg ikke er med... Hva gjør dere ved dugnad.. møter opp full av arbeidslyst og innsatsvilje..eller " glemmer " det hele.. ?
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Møt opp... Ikke vær en dust....
Sitat av Clayton Vis innlegg
Møt opp... Ikke vær en dust....
Vis hele sitatet...
Heller dust enn å rake løv med idioter som går på dugnad fordi dem ellers ikke har noe sosialt liv. For dersom man unnlater å møte på dugnad gjør man til dust, er de som møter asosiale innpåslitne idioter.

Forøvrig: gjør akkurat hva faen du selv ønsker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nærmer seg dugnadstid i blokka jeg bor igjen....har så lite lyst...ikke noe lyst til å bli mer kjent med naboene heller...men får dårlig samvittighet også om jeg ikke er med... Hva gjør dere ved dugnad.. møter opp full av arbeidslyst og innsatsvilje..eller " glemmer " det hele.. ?
Vis hele sitatet...
Jeg hater late mennesker som ikke dukker opp på dugnad, det blir mer jobb på alle andre.
Kanskje du har godt av å trene litt på det å bidra til fellesskapet.

Reklame: Du har totalt misforstått greia med dugnad, hovedpri er å gjøre en jobb, resten er valgfritt.
Dugnad baserer seg på frivillig deltagelse, men dersom du ikke er med, så kan du ta deg faan på at syklubben å alle tante poser i grenda har noe å slarve over.
Passiv agressiv måte å la unnlatere skjønne hvilken døgenikker å udugelie asosiale dyr de er.
Slik skal det ikke være vel?
Støtter reklame : gjør akkurat hva faen du selv ønsker.
Å legg fra deg dårlig samvittighetskjør å slikt, du har ingen grunn til å drive selvtortur over å ikke møte på dugnad!

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg hater late mennesker som ikke dukker opp på dugnad, det blir mer jobb på alle andre.
Kanskje du har godt av å trene litt på det å bidra til fellesskapet.

Reklame: Du har totalt misforstått greia med dugnad, hovedpri er å gjøre en jobb, resten er valgfritt.
Vis hele sitatet...
Å ikke dukke opp på dugnad i borettslag har da faan ikke en tøddel me latskap å gjøre, du understreker bare poenget jeg kom med angående frivillighet!
Bodde i borettslag, brukte aldri friluftsområde, ei heller parkeringsplass.
Var stille å bedagelig å ville være for meg selv.
Om det var blomster å hekk å alt annet rundtomkring, kunne ikke brydd meg mere.
Jeg betalte leie å strøm, my job was done!
Sist endret av Eyeamare; 9. juni 2017 kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hallo? Det er vel ingen som vil på dugnad, men noen MÅ jo utføre dugnaden... Skal det liksom se jævlig ut over alt?
Så kall det for alt annet enn Dugnad da!
Holdningen er jo frivillig tvang egentlig? Kall en spade for en spade da i det minste.
Obligatorisk ettellerannet..
Forøvrig kan det være mange årsaker til at folk ikke deltar, skal man springe til ledelsen med lapp fra psyk el doktor da kanskje?
Sist endret av Eyeamare; 9. juni 2017 kl. 18:55.
For min del kan de droppe hele dugnaden og som nevnt tidligere kalle det noe annet. Noe som en enten møter opp på og gjør en innsats eller så passer en og betaler en liten sum for det. Jeg er av typen som ikke stiller på slikt, men betale noen kroner er jeg villig til.
Hvor vanskelig er det? Hvis man ønsker å bidra til fellesskapet og ønsker at ting skal være på stell i nabolaget, så legger man i noen skarve timer av livet sitt på dugnaden. Hvis ikke så gir man faen. Men å klage over at folk legger merke til at man gir faen blir for dumt. Hvis man ikke kan delta av andre årsaker, så kan man bare gi beskjed. Hvis man ikke engang gidder det, så har man ingenting å sutre for når folk synes at man er en latsabb.
Sist endret av mentalmelt; 9. juni 2017 kl. 19:16.
ArbeidsledigProletar
Altså, det koster deg ikke mye å møte opp. Jeg mener, HVEM, samme hva synes det er gøy å gjøre vedlikeholdsarbeid uten å få betaling for det?

Er nok ikke bare du i blokka som synes det er mindre festlig, men vil tro de fleste stiller uansett.

Sjøl alltid stilt om jeg har tid. Er du litt shady er det ihvertfall viktig å stille, så slipper du å være syndebukken i blokka når noe skjer.

Folk er mye mer mistenksomme på folk som ikke deltar i blokkas fellesopplegg være seg dugnad eller annet.
Er jo fremmedfrykt, det de ikke vet fyller de ut.-
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Altså, det koster deg ikke mye å møte opp. Jeg mener, HVEM, samme hva synes det er gøy å gjøre vedlikeholdsarbeid uten å få betaling for det?
Vis hele sitatet...
Nettopp. Så hvorfor ikke leie inn ett idrettslag som kan få noen kroner for jobben? Gjør en ikke en bragd for lokalsamfunnet da? Ser det både rent & pent ut + at det laget som stiller får penger i kassa.
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dugnad er noe tull. De fleste steder betaler man vel fellesutgifter nettopp for at en vaktmester skal ta seg av typiske dugnad-ting.
Tull? Det er jo bare en måte å spare penger på. Tenk hva 10-15 folk kan få til på 5 timer, og hva du måtte betalt til en vaktmestertjeneste for å få gjennomført det samme arbeidet. For noen er det også et påskudd til å sosialisere litt. Ikke alle er into det, men det betyr ikke at det er verdiløst.
Sist endret av mentalmelt; 10. juni 2017 kl. 01:39.
bor det ingen ungdommer der du kan betale noen hundrelapper for å gjøre din del av jobben?
Selv har jeg aldri vært med på dugnad, mye fordi jeg ikke benytter meg noe av fellesområdene. Helt opp til deg selv hva du velger å gjøre, som regel er det sikkert flere som ikke møter opp. Aldri opplevd at folk lager ikke noe "big deal" ut av det om man ikke møter opp, de fleste syns vel det er ubehagelig å konfrontere noen på den måten.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dugnad er noe tull. De fleste steder betaler man vel fellesutgifter nettopp for at en vaktmester skal ta seg av typiske dugnad-ting.
Vis hele sitatet...
Jeg betaler også for at barna mine skal gå på barnehage og skole, føler ikke at jeg waster livet mitt om jeg raker eller vasker noe innimellom.

I tillegg er det som hasjrøykende datanerd greit å trene på smaltalk med folk det ikke er lett å ha like interesser som, det er faktisk mange skruer alle steder.

Dessuten hvor hadde idrettsnorge vært uten ildsjeler som stiller opp på dugnad i timevis hver uke i mange år?
Dugnad med påfølgende grilling/Øl (medbragt) er en annen måte å engasjere folk på.
Dugnad er frivillig. drit i det om du vil. Får du regning for ikke å ha vært med driter du i den og. Gi faen i hva naboen mener, han er bare misunnelig for at han ikke har baller til å gi faen sjøl.
Får bare minner ifra den episoden fra borettslaget da de hadde dugnad der

Som flere sier her, dugnad er jo frivillig, punktum!
At naboene snakker dritt om deg bak din rygg for at du ikke møter opp må du da nesten regne med da det er ganske standard.
Selvfølgelig slenger de dritt om han late dusten i 4 etasje som ikke gidder å ta i ett tak for alle sin del.
Eller hva med hun i 7 etasje som latet som hun var syk men som snek seg ut på byen?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Tull? Det er jo bare en måte å spare penger på. Tenk hva 10-15 folk kan få til på 5 timer, og hva du måtte betalt til en vaktmestertjeneste for å få gjennomført det samme arbeidet.
Vis hele sitatet...
Det her er jo rett og slett tull. Det arbeidet dugnadsfolket utfører på 5 timer gjør en som arbeider med det daglig på 1-2 timer. Stort sett de fleste jobber overtid i løpet av ett år. Hvis en heller skyter inn inntjeningen av disse 5 overtidstimene på å få utført arbeid som skal utføres innenfor den normale arbeidstiden sliter jeg med å se at en sparer så mye penger.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det her er jo rett og slett tull. Det arbeidet dugnadsfolket utfører på 5 timer gjør en som arbeider med det daglig på 1-2 timer. Stort sett de fleste jobber overtid i løpet av ett år. Hvis en heller skyter inn inntjeningen av disse 5 overtidstimene på å få utført arbeid som skal utføres innenfor den normale arbeidstiden sliter jeg med å se at en sparer så mye penger.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva slags dugnader du har vært med på, men min erfaring med dugnad er at folk står på og faktisk arbeider. Til og med på en slapp dugnad er kalkuleringen din mildt sagt latterlig. Én vaktmester får ikke unnagjort 50 arbeidstimer fra vanlige folk på 1-2 timer. Dugnadsarbeid er for det meste enkle arbeidsoppgaver som hvem som helst kan gjøre. Du blir ikke 25-50 ganger mer effektiv til å utføre slikt arbeid fordi du jobber som vaktmester. Snakk om å prate tull.

At folk jobber overtid og i teorien kunne brukt de pengene på å betale seg ut av dugnaden er beside the point. Ja, hvis du har ekstra penger, så kan du bruke det på en vaktmestertjeneste. Men man kan også spare de pengene hvis man arrangerer en dugnad. Om pengene kommer fra overtid eller ikke spiller jo ingen rolle. Man sparer penger på dugnad uansett.
Sist endret av mentalmelt; 10. juni 2017 kl. 13:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg vet ikke hva slags dugnader du har vært med på, men min erfaring med dugnad er at folk står på og faktisk arbeider. Til og med på en slapp dugnad er kalkuleringen din mildt sagt latterlig. Én vaktmester får ikke unnagjort 50 arbeidstimer fra vanlige folk på 1-2 timer. Dugnadsarbeid er for det meste enkle arbeidsoppgaver som hvem som helst kan gjøre. Du blir ikke 25-50 ganger mer effektiv til å utføre slikt arbeid fordi du jobber som vaktmester. Snakk om å prate tull.
Vis hele sitatet...
Jeg prater om at en utdannet i faget bruker under halve tiden enn det dugnadsfolket bruker, mann for mann, eller kvinne for kvinne. Så da kan heller dugnadsfolket bruke de 5 timene på arbeidet de driver med til daglig. Dugnadsarbeid høres ut som tapsprosjekt spør du meg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Jeg prater om at en utdannet i faget bruker under halve tiden enn det dugnadsfolket bruker, mann for mann, eller kvinne for kvinne. Så da kan heller dugnadsfolket bruke de 5 timene på arbeidet de driver med til daglig. Dugnadsarbeid høres ut som tapsprosjekt spør du meg.
Vis hele sitatet...
Da misforsto jeg deg litt. Men allikevel. Hvor vanskelig er det å bære løv eller koste en innkjørsel? Det er gjerne ikke snakk om arbeid som krever mye fagkunnskap.

Og ja, man kan som du sier jobbe med noe annet, tjene penger og bruke pengene på å få utført dette arbeidet. Men da bruker man penger man har tjent. Det er ikke å spare penger. Poenget med en dugnad er at folk gjerne vil ha det fint rundt seg, og bruke pengene sine på andre ting.

Du snakker om å spare tid, ikke penger. Hvis man har en godt betalt jobb, så kan man sikkert spare inn litt tid på å heller jobbe overtid for så å kjøpe seg ut av dugnaden.
Sist endret av mentalmelt; 10. juni 2017 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Jeg prater om at en utdannet i faget bruker under halve tiden enn det dugnadsfolket bruker, mann for mann, eller kvinne for kvinne. Så da kan heller dugnadsfolket bruke de 5 timene på arbeidet de driver med til daglig. Dugnadsarbeid høres ut som tapsprosjekt spør du meg.
Vis hele sitatet...
Tapsprosjekt my ass, hadde jeg vært rik hadde jeg aldri gjort hagearbeid selv. Heldigvis for min del så er jeg ikke rik så jeg har lært meg å jobbe, definitivt ikke noe tapsprosjekt.
Dessuten har kroppen godt av fysisk arbeid, noe de færreste gjør.


Har bodd i borettslag, syntes det var greit og stilte alltid opp på dugnad.
De samme folka er de som også stelte i stand grillings osv om sommeren.
Det er faktisk ett bofellesskap, vil du ikke være inkludert så fine, da har jeg definert deg som en slask av en lat faen, og jeg driter oppi om du ikke er enig.
Du kan ihvertfall gi faen i å komme med burgeren når grillen er varm.

Fortsett å pleie egoismen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Da misforsto jeg deg litt. Men allikevel. Hvor vanskelig er det å bære løv eller koste en innkjørsel?

Og ja, man kan som du sier jobbe med noe annet, tjene penger og bruke pengene på å få utført dette arbeidet. Men da bruker man penger man har tjent. Det er ikke å spare penger. Poenget med en dugnad er at folk gjerne vil ha det fint rundt seg, og bruke pengene sine på andre ting.
Vis hele sitatet...
Ikke missforstå meg her. Ser for meg at dugnad kan være en god sak for nabolaget, for det sosiale. Men da kan de heller finne en annen form for aktivitet for å smøre det sosiale behovet og samholdet i nabolaget med. Grilling eller hva det måtte være, for de som ønsker. Så blir det litt mer "frivillig".

En ser jo en gjenganger i tråden her. Folk blir irritert når folk ikke stiller, da blir det mer arbeid som de sier. Ser på en som en lat slask faen, dette ut i fra en dag i året, hva i alle dager? Truer med at en ikke får burger? Hvilken oppførsel er dette å komme med? Er du ikke med på dugnad kan du dra til h.....e.
Ye. Jeg har ikke noen følelser knyttet til saken. Sier bare at det er en måte å spare penger på, og et påskudd for å gjøre noe sammen. Om man velger å gi faen så er det helt fair. Men som sagt, hvis man gir faen i fellesskapet, så er det rimelig barnslig å vært furt for at de som stiller opp registrerer dette, og gjør seg opp sine tanker om det.

Jeg har sneket meg unna noen dugnader jeg også, fordi jeg var ung og slapp, ikke følte noen tilknytning til stedet og ikke likte naboene noe særlig. Men da forventet jeg heller ikke å bli behandlet som en helt etterpå. Man høster som man sår.
Sist endret av mentalmelt; 10. juni 2017 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
En ser jo en gjenganger i tråden her. Folk blir irritert når folk ikke stiller, da blir det mer arbeid som de sier. Ser på en som en lat slask faen, dette ut i fra en dag i året, hva i alle dager? Truer med at en ikke får burger? Hvilken oppførsel er dette å komme med? Er du ikke med på dugnad kan du dra til h.....e.
Vis hele sitatet...
Jepp korrekt observert, enten så er en med på fellesskapet eller så gir en faen.
Da snakker jeg ikke om den ene gangen noen ikke kunne (det finnes legitime årsaker), men alle gangene som enkelte aldri kommer.
Det er de samme hver gang, vi som stiller opp merker oss dette. Husker spesielt de møkkafamiliene som aldri stilte opp når fotballaget skulle ha potetplukking, det er dritt for resten. Og det er de samme hvert år.
Dugnad er da ikke så kjipt, hvertfall ikke her jeg bor. Her får vi utbetalt 200kr/t noe som er heeeelt greit for å plukke løv å feie litt
Sitat av Fofi Vis innlegg
Dugnad er da ikke så kjipt, hvertfall ikke her jeg bor. Her får vi utbetalt 200kr/t noe som er heeeelt greit for å plukke løv å feie litt
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke dugnad, det er jo betalt arbeid

Men se der. Der ser det ut som det er en som er glad for å tjene seg noen kroner og er fornøyd med det. Da forstår jeg ikke hvorfor en skal legge det opp slik at folk skal gå å legge andre for hat, når det fint kan løses på en helt annen måte.

Innhent prising på det som skal gjøres og del summen på alle. Så får det være frivillig om en vil ta jobben eller ei. En stiller nå opp for borettslaget uansett hvilke av alternativene en velger.
Sitat av Fofi Vis innlegg
Dugnad er da ikke så kjipt, hvertfall ikke her jeg bor. Her får vi utbetalt 200kr/t noe som er heeeelt greit for å plukke løv å feie litt
Vis hele sitatet...
Er ikke hele poenget med dugnad at det er frivillig og ulønnet? Det du driver med er betalt arbeid. Det er betydelig mindre kjipt enn å jobbe dugnad.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jepp korrekt observert, enten så er en med på fellesskapet eller så gir en faen.
Da snakker jeg ikke om den ene gangen noen ikke kunne (det finnes legitime årsaker), men alle gangene som enkelte aldri kommer.
Det er de samme hver gang, vi som stiller opp merker oss dette. Husker spesielt de møkkafamiliene som aldri stilte opp når fotballaget skulle ha potetplukking, det er dritt for resten. Og det er de samme hvert år.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er fotballaget så tåpelig at de da velger potetplukking hvert eneste år? Dette løses fint med å ha loddsalg eller selge kjeks, eller mange andre salg.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Tapsprosjekt my ass, hadde jeg vært rik hadde jeg aldri gjort hagearbeid selv. Heldigvis for min del så er jeg ikke rik så jeg har lært meg å jobbe, definitivt ikke noe tapsprosjekt.
Dessuten har kroppen godt av fysisk arbeid, noe de færreste gjør.


Har bodd i borettslag, syntes det var greit og stilte alltid opp på dugnad.
De samme folka er de som også stelte i stand grillings osv om sommeren.
Det er faktisk ett bofellesskap, vil du ikke være inkludert så fine, da har jeg definert deg som en slask av en lat faen, og jeg driter oppi om du ikke er enig.
Du kan ihvertfall gi faen i å komme med burgeren når grillen er varm.

Fortsett å pleie egoismen.
Vis hele sitatet...
Så inkluderende du er. Virkelig for å gi alle en sjanse. Ola med MS eller hva det måtte være er ikke velkommen i ditt borettslag. Han er en slask av en lat faen den typen der. Han ville gjerne bodd der og vært med å bidratt. Egoisme? Ja det vil jeg si at du har masse av. Tenker kun på deg selv og at du skal "spare" massevis av kroner mens du driter totalt i andre.

Selv synes jeg det er greit å inkludere alle. Jeg blåser nå lang marsj i hva du tenker om meg, er vel ikke verdt å tenke på når du ikke unner Ola en grillkveld engang. Men så mye skal jeg si, jeg hadde nå i alle fall hjulpet Ola ut hvis han ville blitt med å grille. Men måtte vel tatt med en engangsgrill da regner jeg med
Sist endret av Jens1; 12. juni 2017 kl. 01:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hvorfor er fotballaget så tåpelig at de da velger potetplukking hvert eneste år? Dette løses fint med å ha loddsalg eller selge kjeks, eller mange andre salg.
Vis hele sitatet...
Husker faktisk pappa og et par andre fedre på fotballlaget jobbet dugnader på coca cola fabrikken. (Tømme flasker)
Selv idag 15 år senere blir han fortsatt kvalm bare av lukten til diverse brustyper.
Det var kun denne typen dugnader de hadde iløpet av 4 år.
Men igjen så blir dette en annen type dugnad.
Dugnader for idrettslag er gjerne for å tjene penger til laget, imotsetning til dugnader for borettslag/barnehager osv hvor det mer går ut på å rydde, vaske, pusse opp og reparere ting.

Alle ville forstått at ''Ola med MS'' faktisk ikke kan gjøre så mye og ikke er til så mye hjelp, det betyr jo ikke at de skal ekskludere han av den grunn, ei heller at han er en lat slask som aldri gidder å gjøre noe som helst.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Husker faktisk pappa og et par andre fedre på fotballlaget jobbet dugnader på coca cola fabrikken. (Tømme flasker)
Selv idag 15 år senere blir han fortsatt kvalm bare av lukten til diverse brustyper.
Det var kun denne typen dugnader de hadde iløpet av 4 år.
Men igjen så blir dette en annen type dugnad.
Dugnader for idrettslag er gjerne for å tjene penger til laget, imotsetning til dugnader for borettslag/barnehager osv hvor det mer går ut på å rydde, vaske, pusse opp og reparere ting.
Vis hele sitatet...
Her igjen så ser jeg folk blir drit lei dugnad, hvorfor ha det da? Hvorfor ikke finne en løsning hvor alle kan bidra? Dette åpner en opp for ved å ha loddsalg, eller andre salg. Da er det en viss sum alle må bidra med uavhengig av om en selger alt eller ei.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Alle ville forstått at ''Ola med MS'' faktisk ikke kan gjøre så mye og ikke er til så mye hjelp, det betyr jo ikke at de skal ekskludere han av den grunn, ei heller at han er en lat slask som aldri gidder å gjøre noe som helst.
Vis hele sitatet...
Det betyr akkurat det. Hva er det dugnadsgjengen forlanger? Epikrise og utvidet politiattest? Det er jo verre enn på en arbeidsplass det her.
MS er bare en av tingene som kan være årsaken. Husk at det er en del som også har skjulte plager, som kanskje ikke er funnet ut av enda. Men hei, hvorfor skal ikke Ola få lov til å bidra hvis han vil? Han vil jo tross alt bli med å støtte fellesskapet.

Kom gjerne med tilbakemelding på hvorfor en skal tvi holde på noe som får en til å legge andre mennesker for hat, og ei heller ikke gi dem en sjanse.
Jeg har ikke lest noe av det over så mye mulig jeg bare gjentar noe som allerede er sagt:

Leier du? I såfall er terskelen lavere, gjør som du vil

Eier du? Bli med. Det er faktisk verdien på din bolig du er med å opprettholde

Uansett, det er jo et bidrag til fellesskapet. Er du en shut som aldri benytter fellesområdene eller ikke prater med naboen, så go ahead og dropp det.
Morsomt argument med at du aldri benytter fellesområder :-) Regner med du aldri ser på dem heller ?
IT-Konsulent
Nå er jeg styremedlem i sameiet våres, så kanskje jeg kanskje havner i interesse konflikt her..

Men dugnad er jo noe man har for å spare sameiet penger, samt at det er en måte å bli kjent med folk i blokka på, selv om man fint kan unngå all snakk med alle, trenger jo kun å spørre de som leder det hva de trenger hjelp til. Men om du har sosial angst eller annet som gjør at dette ikke akkurat er noe for deg, så forstår man jo det. Da er det jo bare å droppe det.

Skal sies at Norge og norsk kultur ofte bygger på dugnad, samt vilje for å bidra for "the bigger cause". Foretrekker selv å bruke 90 minutter av min tid, for at fellesutgifter i sameiet skal holdes nede. Det koster fort 10 000 + om man skal leie inn profesjonelle for å gjøre den samme jobben.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det betyr akkurat det. Hva er det dugnadsgjengen forlanger? Epikrise og utvidet politiattest? Det er jo verre enn på en arbeidsplass det her.
MS er bare en av tingene som kan være årsaken. Husk at det er en del som også har skjulte plager, som kanskje ikke er funnet ut av enda. Men hei, hvorfor skal ikke Ola få lov til å bidra hvis han vil? Han vil jo tross alt bli med å støtte fellesskapet.

Kom gjerne med tilbakemelding på hvorfor en skal tvi holde på noe som får en til å legge andre mennesker for hat, og ei heller ikke gi dem en sjanse.
Vis hele sitatet...
Epikrise og utvidet politiattest? Altså, har du MS, så er det jo ikke en hemmelighet. Jeg skjønner ikke denne frykten for å bli dømt hvis man ikke bidrar til fellesskapet.
Er det så jævlig å innse at du ER en slask om det krever for mye av deg å stille i dugnad. - Såfremt du faktisk ikke har en ekte lidelse som hindrer deg.

Det er kjedelig, for alle, og likevel stiller folk. Dette fordi ikke absolutt alle der ute er redde for å bruke av sin tid til å bidra til fellesskapet.
For det er vel egentlig det det koker ned til.

Enten er du villig til å bidra, ellers er du ikke.
Unnskyldninger eller ikke.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hvorfor er fotballaget så tåpelig at de da velger potetplukking hvert eneste år? Dette løses fint med å ha loddsalg eller selge kjeks, eller mange andre salg.



Så inkluderende du er. Virkelig for å gi alle en sjanse. Ola med MS eller hva det måtte være er ikke velkommen i ditt borettslag. Han er en slask av en lat faen den typen der. Han ville gjerne bodd der og vært med å bidratt. Egoisme? Ja det vil jeg si at du har masse av. Tenker kun på deg selv og at du skal "spare" massevis av kroner mens du driter totalt i andre.

Selv synes jeg det er greit å inkludere alle. Jeg blåser nå lang marsj i hva du tenker om meg, er vel ikke verdt å tenke på når du ikke unner Ola en grillkveld engang. Men så mye skal jeg si, jeg hadde nå i alle fall hjulpet Ola ut hvis han ville blitt med å grille. Men måtte vel tatt med en engangsgrill da regner jeg med
Vis hele sitatet...

Les det jeg skriver lenger ned, det med gyldige årsaker, og btw tanta mi har ms og har hatt det lenge. Du blir ikke 100% bevegelseshemmet. Og er du så dårlig at du ikke klarer noe som helst klarer du ikke å skjule det.

Edit. Du får sende en mail til fotballaget mitt å spørre hvorfor de valgte potetplukking. Kan jo ha en årsak som at ikke alle er født i en gryte.
Sist endret av SinHazzard; 13. juni 2017 kl. 00:44.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Epikrise og utvidet politiattest? Altså, har du MS, så er det jo ikke en hemmelighet. Jeg skjønner ikke denne frykten for å bli dømt hvis man ikke bidrar til fellesskapet.
Er det så jævlig å innse at du ER en slask om det krever for mye av deg å stille i dugnad. - Såfremt du faktisk ikke har en ekte lidelse som hindrer deg.

Det er kjedelig, for alle, og likevel stiller folk. Dette fordi ikke absolutt alle der ute er redde for å bruke av sin tid til å bidra til fellesskapet.
For det er vel egentlig det det koker ned til.

Enten er du villig til å bidra, ellers er du ikke.
Unnskyldninger eller ikke.
Vis hele sitatet...
Du får først lese det jeg har skrevet. MS eller noe annet. Og hvis du mener at jeg er en lat slask når jeg er villig til å arbeide i 5 timer for å bidra med dette fra inntekt, hvis dugnaden har en varighet på 3t, så er det vel praktisk talt du som er late slasken som jeg kan legge for hat? Nei, du har missforstått. Det har ingenting med tid og gjøre.

Spørsmålet er om hvorfor du skal gjøre den personen i rollestol så liten? Eller han med MS, angst eller hva det måtte være.

Ja jeg har en lidelse, som er ekte, er det du som skal sjekke det ut? Hvilket bevis er det du skal se?

Det legges stor vekt på fellesskapet, men hvorfor vil en ikke finne en løsning hvor alle har muligheten til å bidra? Kan du være så vennlig å svare på det siste her for det er det ingen som har gjort?
Det er ikke uvanlig for borettslag å operere med en avgift for de som ikke kan eller vil være med på dugnaden. Man anslår hva arbeidet er verdt, og de som stiller opp lønnes for arbeidet sitt og går i null. De som ikke stiller betaler sin andel.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Les det jeg skriver lenger ned, det med gyldige årsaker, og btw tanta mi har ms og har hatt det lenge. Du blir ikke 100% bevegelseshemmet. Og er du så dårlig at du ikke klarer noe som helst klarer du ikke å skjule det.
Vis hele sitatet...
Er det dugnadskomiteen som avgjør hvilken årsak som er gyldig?

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er ikke uvanlig for borettslag å operere med en avgift for de som ikke kan eller vil være med på dugnaden. Man anslår hva arbeidet er verdt, og de som stiller opp lønnes for arbeidet sitt og går i null. De som ikke stiller betaler sin andel.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så vanlig heller tror jeg? Men de som gjør det inkluderer alle. Noe som er alle tiders
Burde nesten vært en standard for hvert borettslag.
Sist endret av Jens1; 13. juni 2017 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Rettelse: De som stiller får lønn fra felleskassa og går således i pluss, mens de som ikke stiller betaler indirekte, fordi de ikke mottar denne utbetalingen fra fellesmidlene. Det er visst ikke lov å operere med gebyr, men noen gjør det allikevel.

http://e24.no/privat/dugnadsbot-er-ulovlig/20363996
Jammen herregud da bare møt opp å gjør en jobb noen timer du synes er bittelitte grann kjedelig. buhu.. so sad meme..
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Er det dugnadskomiteen som avgjør hvilken årsak som er gyldig?
Vis hele sitatet...
Nei, det er common sense faktisk, det er ingen som dømmer de som har begrensninger.
Men det er også ganske common sense å forstå at brorparten av folk som ikke møter opp er 100% kapable til å faktisk bidra, du sitter og leter etter den ene som det feiler noe.
Folk vet hvem hverandre er i borettslag, det bor ikke 2000 stykker der.


Det handler om holdninger, det å ikke skulke unna.
Jeg sidestiller dette med å fake sykdom for å ikke komme på jobb, for deretter å gå på fylla på by'n på kvelden.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Ja jeg har en lidelse, som er ekte, er det du som skal sjekke det ut? Hvilket bevis er det du skal se?
Vis hele sitatet...
For reals? Nå kverulerer du bare. Det er det vel bare å kommunisere, er du sjuk, så er du sjuk. Da er det bare å KOMMUNISERE dette.

Det er ingen her i tråden som i det hele tatt har påstått at en syk person bør stille til dugnad. Likevel fortsetter du å mase om dette med å DOKUMENTERE grunnen til at du ikke stiller !?
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Nei, det er common sense faktisk, det er ingen som dømmer de som har begrensninger.
Men det er også ganske common sense å forstå at brorparten av folk som ikke møter opp er 100% kapable til å faktisk bidra, du sitter og leter etter den ene som det feiler noe.
Folk vet hvem hverandre er i borettslag, det bor ikke 2000 stykker der
Vis hele sitatet...
Du har missforstått poenget mitt. Det er ikke jeg som må lete etter den ene som feiler noe, det er jo du. Det er jo du som står der ved grillen å skal nekte de møkkafolka som du har lagt for hat.

Nå er jeg veldig spent på hvordan du skal forklare din oppførsel til ditt barn på 4-5-6 år som står ved siden av deg ved grillen. Som står og ser på at du nekter denne personen å bli med. Damen du prøver å nekte er syk, men det er ikke slik som vises utad, dette får du og din sønn tilfeldigvis høre senere ved grillen. Det er da du klapper din sønn på skuldrene og sier: Dette var sunn fornuft, min sønn.

Har ingen problemer med å se at det er folk som faktisk er i stand til å bidra som ikke bidrar, i og med at det er valgfritt så må en nesten forvente at det ikke er folk som stiller. Kan jo sammenlignes med en arbeidsplass hvor arbeidsgiver gir ut lønn om en stiller på jobb eller ei.

I Ammerudlia borettslag f.eks er det 984 leiligheter. Vil tro det er over 2000 mennesker der totalt. Nei, og det er ikke slik at alle i ett borettslag nødvendigvis kjenner hverandre. Mange har vel stort sett fult opp med sitt. Her skulle du virkelig få kjørt deg med "kontrollen" din ved grillen

Sitat av Batabusa Vis innlegg
For reals? Nå kverulerer du bare. Det er det vel bare å kommunisere, er du sjuk, så er du sjuk. Da er det bare å KOMMUNISERE dette.

Det er ingen her i tråden som i det hele tatt har påstått at en syk person bør stille til dugnad. Likevel fortsetter du å mase om dette med å DOKUMENTERE grunnen til at du ikke stiller !?
Vis hele sitatet...
Nei, dette har noe med oppførsel å gjøre. Er det normal oppførsel for deg å hate en person og kalle han for møkkamann FØR du i det hele tatt har sett han, fordi han ikke møtte opp på noe frivillig som du hadde satt opp?
Sist endret av Jens1; 14. juni 2017 kl. 08:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, dette har noe med oppførsel å gjøre. Er det normal oppførsel for deg å hate en person og kalle han for møkkamann FØR du i det hele tatt har sett han, fordi han ikke møtte opp på noe frivillig som du hadde satt opp?
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg hater ingen.
Jeg kan godt dømme, men jeg trenger et grunnlag for det. Du kverulerer bare mer.


Som jeg sier; Har du en grunn til å ha fri fra dugnaden, så er det jo bare å kommunisere dette. Det betyr altså å fortelle, formidle denne informasjonen.

Kan nesten ikke mate deg med denne informasjonen med noe større te-skje. Så om du ikke nå skjønner at jeg ikke ville dømt, evt for en eller annen grunn lagt noen for hat om de ditcha dugnad pga sykdom. (altså ikke latskap, for det dømmer jeg)
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Nei. Jeg hater ingen.
Jeg kan godt dømme, men jeg trenger et grunnlag for det. Du kverulerer bare mer.


Som jeg sier; Har du en grunn til å ha fri fra dugnaden, så er det jo bare å kommunisere dette. Det betyr altså å fortelle, formidle denne informasjonen.

Kan nesten ikke mate deg med denne informasjonen med noe større te-skje. Så om du ikke nå skjønner at jeg ikke ville dømt, evt for en eller annen grunn lagt noen for hat om de ditcha dugnad pga sykdom. (altså ikke latskap, for det dømmer jeg)
Vis hele sitatet...
Hjelper det hvis jeg bare ringer å sier at jeg er syk hvert eneste år? Uten å oppgi årsak? Det vet vi begge to ikke har noe for seg. Men det hører ingen sted hjemme at en må opplyse hvorfor en ikke stiller. Du kan sammenligne det litt med hvis du blir sykemeldt på jobben. Det kan være at grunnen til at du er sykemeldt ikke er så kult å fortelle, og det trenger du heller ikke opplyse om. Samme er det kanskje for meg. Det blir kanskje ikke enklere for meg at alle skal vite at jeg har sosial angst heller, og det hjelper heller ikke dugnadsgjengen en døyt i arbeidet. Nei, jeg må ikke ha det inn med teskje. Det du kaller kverulering kaller jeg ett forsøk på å få være med i fellesskapet. Det er jo tydeligvis en kostnad her som jeg ikke får være med å stå for her?

Hvorfor er det slik at en absolutt ikke skal få være med å bidra hvis en har en tilstand som gjør det umulig å bidra fysisk? Det er jo rett og slett ekskludering fra fellesskapet. Det er jo helt greit at dere synes den stakkaren det gjelder skal få slippe, for det er jo helt greit for dere. Men denne personen vil SELV bidra. Det fellesskapet da har som alternativ til bidrag for den det gjelder (la oss si lamme personen, som styrer rullestolen med munnen, med ingen eller liten omgangskrets) da er at han f.eks leier inn en håndverker selv og tar selvfølgelig hele regningen på egen kappe.

I stedet for å ordne en annen løsning så skal det tviholdes på samme løsningen siden en liker å kalle sine naboer for stygge ting siden de ikke møter på dugnad, rakke ned på andre, på noe som er "frivillig", og at en tror en sparer så mye penger på å ha dugnaden. De samme personene som stiller på dugnaden kan jo faktisk tjene en del kroner på det, ved å tenke i en annen bane. Som tidligere nevnt kan dette gjøres ved å ta det gjennom borettslagets driftsmidler. Da har dugnadsfolket anledning til å ta på seg arbeidet slik de ellers også gjør, så kan de takke alle de andre i borettslaget for dette, i stedet for å være "sinnamann". Samtidig inkluderer en de som ikke har mulighet til å bidra fysisk pluss at en attpåtil får "tatt" de en er så dømmende på. Høres ut som vinn,vinn,vinn for alle. I tillegg høres det ut som at fellesskapet TOTALT vil være blidere og mer positivt?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nå er jeg veldig spent på hvordan du skal forklare din oppførsel til ditt barn på 4-5-6 år som står ved siden av deg ved grillen. Som står og ser på at du nekter denne personen å bli med.
Vis hele sitatet...
Enkelt.
"Kjære sønn, husker du når jeg pratet om slasker og egoister som hjelper ingen andre enn seg selv?
Her ser du ett kroneksempel på lat faen som ikke gjør noenting uten lønn, en sånn søppelperson av ett menneske.
Pass på å ikke bli en sånn dust
"

Sitat av Jens1 Vis innlegg
I Ammerudlia borettslag f.eks er det 984 leiligheter. Vil tro det er over 2000 mennesker der totalt. Nei, og det er ikke slik at alle i ett borettslag nødvendigvis kjenner hverandre. Mange har vel stort sett fult opp med sitt. Her skulle du virkelig få kjørt deg med "kontrollen" din ved grillen
Vis hele sitatet...
Lett, kjører bare full innsjekking.
https://www.bankid.no/bedrift/utvikler/api-er/


Sitat av Jens1 Vis innlegg
Nei, dette har noe med oppførsel å gjøre. Er det normal oppførsel for deg å hate en person og kalle han for møkkamann FØR du i det hele tatt har sett han, fordi han ikke møtte opp på noe frivillig som du hadde satt opp?
Vis hele sitatet...
Captain Obvious award, kriger er startet for mindre.
Tro meg: har du sosial angst vet alle det allerede. Du trenger ikke fortelle det.