Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 8098
Hei!

Har en venn som skal kjøpe seg et nytt headset, han er selverklært audiofil men har aldri hatt et headset til over 1000 kroner, selv om han har en ponospiller han aldri har brukt.

Uansett, nå er han overbevist om at han må ha et headset med planar magnetiske drivere. Det vil på det billigeste koste i overkant av 5000 kroner. Jeg prøver å overbevise han om at han vil bli like fornøyd med et par Sennheiser Momentum klokker eller noe fra Beyerdynamic til halvparten av prisen.

Så hva mener dere? Vil han merke forskjell på noen rådyre Oppo PM-3 eller Sennheiser Momentum 2 på en Pono spiller uten ekstern DAC.
Kan også legge til at de mest sannsynlig vil bli mest brukt på en pc med spotify.
Takk
Sist endret av Hurricane76; 13. desember 2015 kl. 23:47.
Hehe, det er neglisjerbart forskjell på headsets idag. Eller la oss si det sånn da: har du spilt gitar i 10 år, merker du nok en sur tone, men for en som knapt har plukket en streng er det ingen forskjell på en ustemt hjemmelaget gitar og en finstemt Gibson.
Så forleden en artikkel om beats høytalerne, som du kanskje har fått med deg?
Iallefall, Det viste seg at de kostet ca 10$ å lage. De var basically søppel. Mange sverget på at Dre som var en "audiofil" og kun ønsket det beste, og som hadde drevet med produsering av noe av det kanskje beste innen rap, sine høretelefoner var det beste som hadde hendt innenfor musikkteknologi. Smule overdrivelse, kanskje.

Uansett, høytalerne i seg selv kan bety mye for han, og det å dyrke en hobby er bare sunt. La han gjøre det om det gjør han glad, og husk å skru på hi-def på spotify
hvorfor skal ikke han få kjøpe det han vil? det værste som kan skje er at han lærer av et feilkjøp som svei i lommeboken :P
Sitat av Biong Vis innlegg
hvorfor skal ikke han få kjøpe det han vil? det værste som kan skje er at han lærer av et feilkjøp som svei i lommeboken :P
Vis hele sitatet...
Det verste som kan skje er vel at han ikke lærer en dritt, at han tror han har kjøpt verdens beste headset fordi det kostet masse penger, og derfor fortsetter å bruke tusenvis av kroner på ting han ikke trenger i all overskuelig framtid =)

Hva med å kjøre en blindtest? Stikke innom Hi-Fi Klubben eller noe sånt.
Han skal få kjøpe det han vil, men jeg prøver å få han til å unngå å bruke 5000 kroner på noe han egentlig ikke trenger.
^ Selvmotsigende, la han kjøpe headsetet og bry deg om noe annet istedet. Man lærer utelukkene kun av sine egne feil, og ingenting du sier vil få han til å ombestemme seg om han virkelig vil ha de typene headset.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
^ Selvmotsigende, la han kjøpe headsetet og bry deg om noe annet istedet. Man lærer utelukkene kun av sine egne feil, og ingenting du sier vil få han til å ombestemme seg om han virkelig vil ha de typene headset.
Vis hele sitatet...
La meg omformulere; Han kommer til å kjøpe det han vil, men jeg vil fortsatt prøve å få han til å velge noe annet.

Er forsåvidt ikke enig i at man lærer utelukkende av ens egne feil, bare at de feilene man gjør selv påvirker en i en mye større grad enn for eksempel en feil gjort av noen andre.
Sist endret av Hurricane76; 14. desember 2015 kl. 02:15.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
^ Selvmotsigende, la han kjøpe headsetet og bry deg om noe annet istedet. Man lærer utelukkene kun av sine egne feil, og ingenting du sier vil få han til å ombestemme seg om han virkelig vil ha de typene headset.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man lære noe av andre. Du snakker om livets store beslutninger og påfølgende erfaringer. Det er derimot ingenting i veien for å lære av en kompis at et headset til 2000 spenn er like bra som et til 5000

Hadde ikke giddet jeg heller tho. Folk kjøper placeboeffekt hele tiden over alt. Vanskelig å engasjere seg i, med mindre det er en med dårlig råd, eller en partner man har delt økonomi sammen med.
Sist endret av mentalmelt; 14. desember 2015 kl. 02:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har selv 650HD og HiFiMan - HE-400, sistnevnt har forøverig Planar magnetiske drivere men er lagd for hjemme lytting, og kostet kun 2500 fra statene. men disse Oppo PM-3 er ganske lav ohm, så kan brukes med telefonen men man burde fortsatt ha en separat forsterker til hjemme lytting for max effekt, så +1500-3000 der. og har han i det hele tatt hørt høyt prisede hodetelefoner og merker en forskjell? han burde ikke starte på 5000 tallet, og heller klinke til med Audeze LCD2 til 9000.

Seriøst, jeg lurer virkelig på hvordan han har fått for seg at han skal gå rett på planar magnetiske, start heller med ATH m50x og klatre videre til andre, rundt 3000-ish begynner forskjellene og bli minimalistiske. og ja man "trenger" det, har du penger og liker lyd, så bruker du penger på det, fortsatt 5000 er i overkant dyrt start.

med Pono mener du LP, right?

https://www.netonnet.no/art/lyd-og-b...M1YBoC1CPw_wcB
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det verste som kan skje er vel at han ikke lærer en dritt, at han tror han har kjøpt verdens beste headset fordi det kostet masse penger, og derfor fortsetter å bruke tusenvis av kroner på ting han ikke trenger i all overskuelig framtid =)

Hva med å kjøre en blindtest? Stikke innom Hi-Fi Klubben eller noe sånt.
Vis hele sitatet...
Er jo forsoved enig i det, men la han heller lære det sjæl! Men blindtest hadde funket, men gutten må da få lov til å nyt en placebo :P ?

Sitat av Mozzie Vis innlegg
^ Selvmotsigende, la han kjøpe headsetet og bry deg om noe annet istedet. Man lærer utelukkene kun av sine egne feil, og ingenting du sier vil få han til å ombestemme seg om han virkelig vil ha de typene headset.
Vis hele sitatet...
Er mere enig i dette, eller, jeg er helt enig i det. Om han driter seg ut så lærer han det, om han syntes det er verdt det; så flott for han. Men OP kan ikke bare komme her å bestemme prioriteringen til headset duden.
Jeg er selv audiofil og har audio technica m50x. Veldig fornøyd med det Et annet alternativ kan jo være Beyerdynamic DT770. Vil si det er ganske unødvendig å bruke 5000 på hodetelefoner...
Sitat av Thrashcan Vis innlegg
Mange sverget på at Dre som var en "audiofil" og kun ønsket det beste, og som hadde drevet med produsering av noe av det kanskje beste innen rap, sine høretelefoner var det beste som hadde hendt innenfor musikkteknologi. Smule overdrivelse, kanskje.
Vis hele sitatet...
Hvem da? Shitkids som liker Dre fordi det ser kult ut?

Jeg har aldri hørt noen over gjennomsnittet glad i musikk si noe positivt om Dre sine headset
Uvaksinert 👍
JA, man hører forskjell. Kjøpte selv ett par Stax hodetelefoner når jeg mente at jeg selv var audioidiot. Dæven for en lyd i forskjell til alt annet som fantes da. Det var som om englene sto å sang. Hadde mye dyrt utstyr, men disse var nok den beste investeringen jeg hadde gjort. Fant jo ut at hvis man ikke var påkka nødt til at alle andre på død og liv skulle høre at du hadde ett dyrt anlegg så hadde jeg kunne spart mye bare ved å bruke disse hele tiden. Det overgikk jo alt som fantes av høyttalere og alt, helt fantastisk rett og slett.
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Jeg er selv audiofil (...)
Vis hele sitatet...
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Vil si det er ganske unødvendig å bruke 5000 på hodetelefoner...
Vis hele sitatet...
Da er du vel egentlig ikke audiofil..

Man får det man betaler for, og det gjelder i like stor grad headset som biler og flatskjermer.
Sitat av Carlozero Vis innlegg
Har selv 650HD og HiFiMan - HE-400, sistnevnt har forøverig Planar magnetiske drivere men er lagd for hjemme lytting, og kostet kun 2500 fra statene. *klipp*
med Pono mener du LP, right?
Vis hele sitatet...
Nei, mener den Pono spilleren som han Neil Young lanserte. Det er basically en mp3 spiller som spiller FLAC filer.

Kan jeg forøvrig spørre om du merker nevnverdig forskjell fra 650HD'en din og He-400?
Ingen trenger dyre hodetelefoner. Man trenger faktisk ikke en seng heller, man kan jo sove på gulvet?

La han kjøpe akkurat hva han selv vil, men i den prisklassen er det jo like viktig med kilde og forsterker sånn at du kommer fort opp i 15.000kr hvis du skal få fullt utbytte av hodetelefonene.
La vennen din bruke pengene, men sørg for at han kjøper noe som er behagelig å ha på hodet. Mitt forrige headsett hadde skinnputer, og det blir fort varmt. Nå har jeg Beyerdynamic 770 Pro, med tøyputer, og de kan sitte på hodet mitt i timesvis.
La han lære på den harde metoden, hehe
Alle har en smertegrense, hvis de hadde kostet 500 000, så hadde han ikke kjøpt dem. DA hadde han sett at det ikke var verdt det. Men 5000 svir ikke hardt nok. Han har rett og slett ikke lært nok om penger for å se at det ikke er verdt pengene. Så fort han har kjøpt dem, og brukt dem i 1 måned, så har de synket 80% i pris. Sånn er det med mye annet også, for eksempel biler.
Sist endret av Oro; 14. desember 2015 kl. 11:55.
Har han allerede kjøpt Neil Young sin utomjordlige "Pono" spiller syns jeg du bare burde la han fullføre prosjektet.
Sitat av Hurricane76 Vis innlegg

Kan jeg forøvrig spørre om du merker nevnverdig forskjell fra 650HD'en din og He-400?
Vis hele sitatet...

Jeg har tidligere hatt HD650 (solgte de tidligere i høst blant flere andre sett), nå har jeg "kun" HE-400 samt et par Grado PS1000e.

Dyrere utstyr stiller krav til høyere kvalitet på elektronikk, både forsterker og kilde. Jeg har et oppsett med Chord Hugo TT, Burmester CD-spiller og et kabeloppsett fra NordOst.

Et dyrere sett hodetelefoner er ofte mer analytiske, kresne mtp innspillinger, etc. Selv synes jeg Beats og andre Dre-sett er makkverk og yter ikke noe musikk rettferdighet. Som nevnt over her: Tror ikke noen audiofile faktisk har trykt Beats til hjertet. Jeg startet med Sony MDR-V700, oppdaget åpne hodetelefoner og gikk til Sony F1. Deretter har jeg oppgradert meg hele veien opp til Gradoene jeg sitter med i dag. Ja, jeg hører forskjell. Men husk at lyd er veldig individuelt. På spørsmålet om man hører forskjell på HD650 og HE-400 vil jeg absolutt si ja. Men du må høre på lyden og musikken, ikke bare ha den i bakgrunnen eller "se" på den overfladisk. Jeg har enorm eierglede av mine HE-400 og mine Grado, og ja, jeg kommer til å selge for å oppgradere.. Det er en jævla sykdom med denne oppgraderingstrangen når det kommer til lyd :P
Sitat av Hurricane76 Vis innlegg
Kan jeg forøvrig spørre om du merker nevnverdig forskjell fra 650HD'en din og He-400?
Vis hele sitatet...
Oh yes, veldig merkbar. 650HD er mer nøytrale og "analyserer" musikken, svart/hvitt for og gi det et fint bilde. 400-he er morsomme og fargerike. instrument seperasjonen er ogå 10x bedre vill jeg si men mellomtonen kommer ikke i næheten av 650HD, diskanten er også veldig mørk, klassisk musikk og intime vokaler er en fornøyelse og høre på, men til elektronika og rock funker de dårlig, derfor skaffet jeg he-400. Komforten er mye bedre på 650HD da det kjennes ut som du bare har luft på hodet.

* 650 scaler også bedre med forsterker (da de er 300ohm) men har kun prøvd de i 3000 prisklassen.
Sist endret av Carlozero; 14. desember 2015 kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Alle har en smertegrense, hvis de hadde kostet 500 000, så hadde han ikke kjøpt dem. DA hadde han sett at det ikke var verdt det. Men 5000 svir ikke hardt nok. Han har rett og slett ikke lært nok om penger for å se at det ikke er verdt pengene. Så fort han har kjøpt dem, og brukt dem i 1 måned, så har de synket 80% i pris. Sånn er det med mye annet også, for eksempel biler.
Vis hele sitatet...
Oj, synker biler så mye i verdi første måneden? Sykt.

Kan du komme med noen eksempler på dette? Feks fra finn.no?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Det har blitt nevnt Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm. +1 for den.

https://m.prisjakt.no/product/18751

For oppunder 2000 får du et godt headset som ikke er unormalt å finne i studioer verden over. Veldig gode for den prisen.
Sitat av Gusto Vis innlegg
Det har blitt nevnt Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ohm.
Vis hele sitatet...
+1 herfra også. Tøyputer (velur tror jeg det kalles), så selv etter mange timer blir man ikke svett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Alle har en smertegrense, hvis de hadde kostet 500 000, så hadde han ikke kjøpt dem. DA hadde han sett at det ikke var verdt det. Men 5000 svir ikke hardt nok.
Vis hele sitatet...
Det er jo fullstendig absurd argumentasjon. Det meste vi kjøper er verdt det for den prisen vi kjøper det til (eller vi har ikkje eit val, i somme situasjoner), men det hadde ikkje nødvendigvis vore verdt det om det kosta tigangen.

Hadde genseren din kosta en halv million hadde du kanskje vurdert å fryse litt meir på veg til jobb?

Kanskje er headset til 5000,- verdt det for nokon. Sjølv har eg kjøpte eg QC15 til 2-3000, og har ingen problem med å forsvare det kjøpet.
Dyre headsett gruset billige headsett, dessverre finnes det mange idioter der ute som gjerne hører på musikk med Apple earbuds eller laptop høytalere.. Selv eier jeg audeze lcd 2 og kan skrive under på at lyden er uendelig mye bedre enn både sennheiser momentum, hd6*0 og alt annet i 2/3k klassen.
Sitat av Picard Vis innlegg
Hvem da? Shitkids som liker Dre fordi det ser kult ut?

Jeg har aldri hørt noen over gjennomsnittet glad i musikk si noe positivt om Dre sine headset
Vis hele sitatet...
Da tror jeg du lyver til deg selv. Noen år tilbake, når de kom ut, var det ingen som mente de var dårlige.
Sitat av Thrashcan Vis innlegg
Da tror jeg du lyver til deg selv. Noen år tilbake, når de kom ut, var det ingen som mente de var dårlige.
Vis hele sitatet...
Som den "stolte" eier av beats fra de var nye på markedet har jeg aldri vært direkte missfornøyd. Eller, dvs. så lenge jeg hører på musikk med mye bass så er jeg ikke missfornøyd. Jeg er derimot missfornøyd mtp. på prisen jeg betalte. Og det med rabatt fra sjappa jeg jobbet på.

Nå er jeg ikke akkurat verken audiofil eller spesielt god på musikk generelt. Men jeg kan fint høre at et headsett til under halve prisen høres dønn likt ut, eller bedre.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av FollowUrDreams Vis innlegg
Jeg er selv audiofil og har audio technica m50x. Veldig fornøyd med det Et annet alternativ kan jo være Beyerdynamic DT770. Vil si det er ganske unødvendig å bruke 5000 på hodetelefoner...
Vis hele sitatet...
Beyerdynamic DT770 80 ohm er fantastiske øreklokker. Har hatt mitt i fire år, den eneste slitasjen som merkes er at den hvite teksten ved siden av øreklokkene har mistet fargen sin. For å få mest ut av bassen må man ha et halvveis anstendig lydkort ellers ender man opp med altfor svak bass. Har notert meg at øreklokkene brukes av mange artister/band på YouTube. Anbefales på det sterkeste.
har spilt som dj i over 20 år og når det kommer til headset er jeg nokså religiøs, passer de ikke meg eller FØLER jeg at de har dårlig lyd er det ikke noe for meg. Folk må innse at headset og lyden føles og høres forskjellige ut på folk selv om du står med et fint papir som sier de har best specs så tipper jeg at det ikke høres slikt ut med mine slitne ørere.. bruker selv headsets som ligger i sjakket 4-6000 nok per stykk.
Sitat av Thrashcan Vis innlegg
Da tror jeg du lyver til deg selv. Noen år tilbake, når de kom ut, var det ingen som mente de var dårlige.
Vis hele sitatet...
Jovisst var det mange som mente det, Beats appellerer ikke til audiofile, men de som satser på "stil" og at lyden er "bra nok". Jeg kjøpte Beats da de kom, den eneste kvaliteten de hadde var bass, masse bass. Ekstremt farget lyd, de ødelegger det orginale lydbildet.

Uansett hva folk kjøper må de gjøre opp sin egen mening, lytte til de og finne ut hva som passer de. Skal man investere i et godt sett hodetelefoner bør man bruke litt med de, ikke bare smelle jack'en i telefonen og høre på siste Major Lazer-låta sånn halvveis. Det er lov å ta seg tid, det er tross alt snakk om endel penger. Har selv hatt mine timer hos Oslo Hifi-Center med klokker på hodet
Sist endret av Hobby; 16. desember 2015 kl. 07:42.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Audiofilene er en merkelig rase, og de har meninger som skal overskride all fornuft.
Nettopp dette er det som også gjør at jeg vil at vennen din skal kaste bort penger på overpriset tull som han tror er bra, mest sannsynlig kommer det til å ta en stund, om det i det hele tatt skjer, at han innser hvor tåpelig hele greia er.

Audiofile er preget av mye mystiske hype ord og imaginære faktorer, de tror til og med at forskjellige ethernetkabler kan levere renere lyd i nettverksoppsettene deres, noe enhver tech geek kan avfeie som reint pølsevev.
Det finnes audiofile som påstår de kan høre forskjell på digital musikk ut i fra hvilken harddisk som er i bruk, igjen noe totalt tåpelig å påstå.

Poenget er at Audiofile er som religiøse, de tror på ukjente krefter man hverken kan måle eller observere på noe som helst måte. Men om han vil ta til seg litt info så brukes disse Audio Technica ATH-M50 av flere lydteknikere jeg kjenner.
Sist endret av Dodecha; 16. desember 2015 kl. 10:16.
Beats passet fint til det som var standard lydkort i datamaskiner før i tiden (AC97, jeg bruker en noe bedre DAC, så jeg aner ikke hva som er standard nå). Disse lydkortene hadde diskant og mellomtone, og nada bass. Med Beats, som egentlig solgte på merkenavnet til Dre og ikke på egen kvalitet, så ble lyden "overlevbar". AC97 vs DAC er som forskjellen mellom ekstra lett melk vs vaniljesaus. For de som spiller/har spilt CS 1.6, så er lyden på AWP(største riflen) med AC97 nesten helt lik Scout (minste riflen). Med et skikkelig lydkort så hører man det *KABOOM*.

Jeg bruker selv et eldgammel Sound Blaster Live 24bit external, et mikro mixebord som forsterker og BD 770 Pro 80 Ohm. Nå skifter jeg ut headset når de går i stykker, men har heldigvis ikke trengt å lytte mye på crappy standardlyd.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
EDIT: Beats er noe dritt ingen med respekt for seg selv vil bruke, det slenger et stygt EQ filter som peiser opp bass og diskant (Typisk EDM/Club EQ) og hodetelefonene er billig kina dritt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Audiofilene er en merkelig rase, og de har meninger som skal overskride all fornuft.
Nettopp dette er det som også gjør at jeg vil at vennen din skal kaste bort penger på overpriset tull som han tror er bra, mest sannsynlig kommer det til å ta en stund, om det i det hele tatt skjer, at han innser hvor tåpelig hele greia er.

Audiofile er preget av mye mystiske hype ord og imaginære faktorer, de tror til og med at forskjellige ethernetkabler kan levere renere lyd i nettverksoppsettene deres, noe enhver tech geek kan avfeie som reint pølsevev.
Det finnes audiofile som påstår de kan høre forskjell på digital musikk ut i fra hvilken harddisk som er i bruk, igjen noe totalt tåpelig å påstå.

Poenget er at Audiofile er som religiøse, de tror på ukjente krefter man hverken kan måle eller observere på noe som helst måte. Men om han vil ta til seg litt info så brukes disse Audio Technica ATH-M50 av flere lydteknikere jeg kjenner.
Vis hele sitatet...
Det finnes ufornuftige folk innenfor alt, også audifile. Selv vil jeg kalle meg audiofil, jeg har nok brukt i overkant mye penger på hifi siden 1992. Men å dra alle over en kam blir feil :P De aller aller fleste vet at det ikke er forskjell på digitale kabler bortsett fra kvaliteten på selve kontaktene (hvor godt de sitter i DACer, etc.), det samme gjelder harddisker o.l. Man leter etter en disk som er stabil slik at samlingen man har brukt 13 år på å rippe ikke blir borte, såklart man ikke hører forskjell på hva slags disk det er :P

Men når man snakker om hodetelefoner, forsterkere, etc. må man (som jeg til stadighet nevner) høre på forskjellige komponenter selv. At folk sier det er bortkastet å bruke store summer på hifi (eller head-fi) blir som å si at er bortkastet å kjøpe seg dyr bil. Har man lyst har man lov. Det ER forskjell på headset, det er det diskusjonen handler om. Men noen foretrekker Beats, andre synes de standard budsene til Apple er gode nok. Men har kompisen din lyst til å kjøpe seg et sett hodetelefoner DU mener er overpriset og han har økonomi til det er det bare å kjøre på.

Selv har jeg ekstrem eierglede av begge settene mine med hodetelefoner, har ikke angret et sekund på noen av kronene jeg har lagt i oppsettet mitt. Jeg er enig i Dedecha i biten angående ATH-M50, men det finnes også mye bedre alternativ, men de koster.

Direktøren i Audi kjører forresten en A1, det betyr ikke at man ikke kan kjøpe seg en A8 eller noe om man har lyst på det.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Audiofilene er en merkelig rase, og de har meninger som skal overskride all fornuft.
Nettopp dette er det som også gjør at jeg vil at vennen din skal kaste bort penger på overpriset tull som han tror er bra, mest sannsynlig kommer det til å ta en stund, om det i det hele tatt skjer, at han innser hvor tåpelig hele greia er.

Audiofile er preget av mye mystiske hype ord og imaginære faktorer, de tror til og med at forskjellige ethernetkabler kan levere renere lyd i nettverksoppsettene deres, noe enhver tech geek kan avfeie som reint pølsevev.
Det finnes audiofile som påstår de kan høre forskjell på digital musikk ut i fra hvilken harddisk som er i bruk, igjen noe totalt tåpelig å påstå.

Poenget er at Audiofile er som religiøse, de tror på ukjente krefter man hverken kan måle eller observere på noe som helst måte. Men om han vil ta til seg litt info så brukes disse Audio Technica ATH-M50 av flere lydteknikere jeg kjenner.
Vis hele sitatet...

En trenger ikke og stå i ring og slakte drøvtyggere for og kalle seg audiofil, men noen vil ha god lyd på musikken sin og er villig til og betale for det.

Prisen på en vare er bare et resultat at hvor mange arbeidstimer som er brukt for og lage den, sånn at det og kalle det overpriset blir bare absurd.
Sitat av buffalobill421 Vis innlegg
Prisen på en vare er bare et resultat at hvor mange arbeidstimer som er brukt for og lage den, sånn at det og kalle det overpriset blir bare absurd.
Vis hele sitatet...
Ikke helt. Hvis du finner noen som er villige til å betale absurde priser for noe, så pakker du det pent inn og skrur du opp prisen.
Sist endret av lumbricus; 16. desember 2015 kl. 11:18.
Sitat av buffalobill421 Vis innlegg
Prisen på en vare er bare et resultat at hvor mange arbeidstimer som er brukt for og lage den, sånn at det og kalle det overpriset blir bare absurd.
Vis hele sitatet...
Prisen på en vare er et resultat av hva folk er villige til å betale for den. Antall arbeidstimer i utvikling og produksjon er slett ikke eneste faktor som påvirker dette. Markedsføring spiller jo en ganske sentral rolle, og når noe kalles overpriset, så er det som regel fordi markedsføringen står for en uforholdsmessig stor del av prisen, noe som betyr at kvalitet og pris ikke henger sammen.

Selvsagt finnes det headset som er bedre enn andre. Spørsmålet er hvor grensen går for hva som er reelle kvaliteter, og hva som er rent teoretiske kvaliteter som ikke lar seg måle. Alle selverklærte audiofile hevder jo at kvalitetene ved deres utstyr er reelle, men mange lever allikevel i en eventyrverden. Mange er heller ikke klar over at gleden over de kvalitetene de har lært seg å foretrekke, vel så gjerne kan være et resultat av markedsføringen og prisen, som at de små forskjellene faktisk representerer forbedringer i forhold til rimeligere utstyr.
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Ikke helt. Hvis du finner noen som er villige til å betale absurde priser for noe, så pakker du det pent inn og skrur du opp prisen.
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor er det viktig å LYTTE til det man kjøper. Man kjøper heller ikke en bil uten å prøvekjøre
Sitat av Hobby Vis innlegg
Dyrere utstyr stiller krav til høyere kvalitet på elektronikk, både forsterker og kilde. Jeg har et oppsett med Chord Hugo TT, Burmester CD-spiller og et kabeloppsett fra NordOst.
Vis hele sitatet...
Hvorfor CD-spiller? Er ikke FLAC format like bra? Eller er det andre grunner som tilgang som spiller inn?
Picard: Kjører FLAC via Chord Hugo TTen, men har lite lyst til å konvertere hele CD-samlingen. Og Burmesteren har et fantastisk drivverk, så komboen FLAC og CD fungerer utmerket mtp samlingen min
Da er det bare logisk, hadde h[pet at du skulle si at CD er overlegent FLAC s[ vi hadde noe [ diskutere
5000kr er ikke mye for et anlegg som spiller like bra som høyttalere til 30k++. Husk at han må ha DAC og forsterker, ellers kan man like godt kjøpe hodetelefoner til under tusenlappen.
Jeg har både headset til 1000, 3000, og 6000.
Må nesten prøve et headset før man kjøper de, selvom de er dyre er det ikke
sikkert du foretrekker lyden.

Jeg synes at lydkarakteren i et headset er viktigst, og da kan man ikke nødvendigvis utelukkende se på pris. Er jo veldig subjektivt hvilken type lyd du liker.
Han burde iallefall høre på mange forkjellige headset før han svir av 5000kr.
Som nevnt over her, ville du nok fått mest ut av et slikt kjøp om du spilte fra en bra DAC og forsterker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
La han kjøpe det han vil, kjøper han noe du overtaler han til og blir missfornøyd så kan du jo tru han kommer til og la deg glemme det.

Selv er jeg en av de som klinka til med en 150 000kroners hjemmekino og nå går med planer om ett 100-150 000kroners musikk anlegg. Kjøper man det man VIL ha så blir man somregel fornøyd

Mange kamerater som har prøvd og overtale meg om at jeg hadde blitt like fornøyd med deres 10-50 000kroners oppsett, men enten så spiller de ikke detaljert nok, eller så er de for lyse/mørke i tonene, subben går ikke dypt nok, det er rett og slett for lite bass til at man kjenner vingeslagene fra nazgulen som flyr over daudemyra i 2tårn. Man må følge sin egen magefølelse, ikke andre sin.

Og ja, jeg er en av de som hører forskjell på 2 signal kabler selv om det ikke er målbar forskjell. Man HØRER forskjellen selv om ett multimeter ikke kan måle det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Og ja, jeg er en av de som hører forskjell på 2 signal kabler selv om det ikke er målbar forskjell. Man HØRER forskjellen selv om ett multimeter ikke kan måle det
Vis hele sitatet...
Det er psykologisk. Dagens måleinstrumenter har vanvittig mykje betre følsomhet enn øyra dine. Ikkje litt betre, men størrelsesordener betre følsomhet.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Og ja, jeg er en av de som hører forskjell på 2 signal kabler selv om det ikke er målbar forskjell. Man HØRER forskjellen selv om ett multimeter ikke kan måle det
Vis hele sitatet...
Ring James Randi, han gir deg en million USD hvis du klarer å høre forskjell.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er psykologisk. Dagens måleinstrumenter har vanvittig mykje betre følsomhet enn øyra dine. Ikkje litt betre, men størrelsesordener betre følsomhet.
Vis hele sitatet...

Kansje det bare er psykologisk, men jeg hørte en liten forskjell når jeg bytta kabler i allefall men jeg fikk fra 49 til 999kroners signal kabler, men om jeg hører forskjell på 999 og 4999 er jeg derimot ikke så sikker på

Ringer gjerne james randi for nesten 10mill kr
Vel - nå du bruker kabler i den prisklassen så er det nok ikke placebo. Det sier seg selv at en kabel som knapt inneholder kobber vil ha lavere singalkvalitet enn en annen marginalt dyrere en. Det blir for dumt å snakke om kabler i den prisklassen i en tråd om audiofili.

Argon, billigmerket til HiFi-klubben koster 20,- meteren, og jeg tror du skal lete lenge etter noen som vil kalle det for en "audiofil"-kabel. Det koster rett og slett litt for en kabel.