Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2747
Kjøpt en brukt scootipuff 2013 mod for et par tusen, hvor eneste som trengs er bytte av controller box. . Noen som har noen tips hvor få tak i dette (utenom den på scootipuff sin hjemmeside da jeg syns den er overpriset med tanke på ytelse)

For å formulere meg litt anderledes. Kan man putte i en annen controller med høyere volt og watt for å øke ytelsen? Og er de fleste controllere til elsykler like, med tanke på tilkoblinger osv? Kan jeg kjøpe en controller på ebay som f.eks er på 48v og 1000w? Jeg er helt noob når det kommer til dette. Mye rare dumme spørsmål:P
Sist endret av slaabrokk; 19. september 2015 kl. 17:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå har ikke jeg sett akkurat denne motoren, men antar at det er en standard 3 fase sykkelmotor. Det er 3 ledninger for fasestrøm til motoren, og så er det nok noen følere i tilegg.

Prinsippet er det samme for alle 3 fase sykkelmotorer.

Men i praksis må controlleren og motoren være lagd for hverandre for å fungere optimalt.

Jeg har selv satt en uorginal controller på en motor, dette gikk veldig dårlig, kontrolleren virket bare skikkelig på full guffe. På lavere turtall matchet den ikke, den brummet veldig og kunne ikke justere tidsforsinkelse på følerne. Så det var bortkastet tid og penger.

Så du må nok bare få tak i en orginal controller, er den dyr fra Norge så kan du jo importere selv fra utlandet?

Dersom du vil ha høyere effekt må du øke spenningen, det nytter ikke bare å skifte controller. Den bare skrur av og på strømmen.

Uansett om du skal ha skikkelig stor hastighet er kanskje en moped bedre...
Anbefaler ikke større hastighet enn 35km/t på en sykkel.
Sist endret av Tekniker2; 19. september 2015 kl. 18:18.
Tusen takk for svar. Dette er den originale: http://www.scootipuff.no/finn?q=controller-boks

er det en slik 3 fase du refererer til?

Kikket litt på denne fra e-bay: http://www.ebay.com/itm/36V-48V-250W...item2a463a1410

Prisforskjellen er enorm, og jeg kunne tenkte meg noe rundt 500w på den, men det har kanskje ikke noe for seg øke watt? Må batteriet da også byttes?

Prøvd søke litt rundt, men sliter med å kunne klare finne frem til original controller utenlands:/
Sist endret av slaabrokk; 19. september 2015 kl. 18:20.
Controlleren du har funnet ser faktisk ganske lik ut. Den er billig, så om den ikke virker er det bare 200kr i søpla.

Tror jeg hadde bestilt den og prøvd... men husk lang tid fra Kina så om den er feil kaster du bort masse tid.

Om sykkelen din nå er på 36V så kan du bytte batteriet til 48V, men da må du ha nytt batteri og lader.

Nytt batteri kan koste 2500-4000kr fra Kina med lader. Så da baller det på seg.

Hadde ikke prøvt høyere spenning enn 48V da det ikke finnes "normale" controllere som håndterer dette og det blir litt spesielt.

Selv har jeg 960W motor og synest dette er passe, hadde 1500W før men justerte det ned. Problemet er jo vind og bratte bakker, da trenger du litt effekt for å komme opp!

Jeg hadde fikset den du har orginalt, så kjøpt evnt. ny sykkel å jobbe med.
Sist endret av Tekniker2; 19. september 2015 kl. 18:32.
Takk igjen! Som man kan se av bildet på originaldelen, kan man skimte 48v 320w. så delen fra ebay skal være tilsvarende lik.

bare for å få det klart, så er dette en 3 fase som du beskrev?

Hva skjer ved å KUN øke watt, men ikke volt?

Nå snakker jeg kun controller, og ikke motor.
Sist endret av slaabrokk; 19. september 2015 kl. 18:41.
Effekten på controlleren sier bare hva den tåler av BELASTNING. En controller på 2000W øker ikke effekten til 2000W, den bare tåler 2000W.

Er motoren viklet for 250W på 36V så blir det slik, er den viklet for 350W på 48V så blir det slik...

For å øke effekten på en motor som er laget for 350W på 48V så kan du øke spennningen til si 56V. Dobler du spenningen 4 ganger du effekten!

Har du en motor på 100W 24V og setter 48V på den, yter den 400W.

Greit nok, men da blir varmen og strømmen 4 ganger mer, og den kan brenne opp. Folk som trimmer motorer borer ofte ventilasjonshuller.

Du får sende en mail til selgeren og spørre om controlleren passer sykkelen din og forklare! Hvis han sier ha så har du en sjangse, og den ser veldig lik ut den du har.

Hvis du er skole elev skjønner jeg at du vil betale 200kr kontra 1000kr