Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 8741
Hvorfor ser vi så bra ut i speilet, men ikke på bilder?
I speilet ser vi en speilvendt versjon av oss selv, og vi føler som oftest at vi ser bra eller bedre ut - men om du ser på deg selv på et bilde vil du med sannsynlig tenke at du ikke så like bra ut som du gjorde da du ordnet deg til bildet.

Det er klart at når du står foran speilet er det du som bestemmer; vinkel, uttrykk og frisyre - du kan gjøre alt for å få frem det beste av deg selv. Men hvorfor funker dette sjeldent eller aldri på bilder? Det er vanskelig å skulle ordne med vinkel når noen andre tar bilde, men sånn generelt - hvorfor setter vi høyere krav for hvordan vi selv ser ut på bilder kontra i speilet? Er det redselen for at andre kommer til å se på bildet, og at du ikke er helt fornøyd med hvordan du så ut? Når du ser deg i speilet er det ingen andre som ser på. Jeg tror at dette er med på å bygge selvtilliten der du står, men i feil retning. Du har heller ingen konkurrenter. Men når du først er med i et bilde sammmen med andre mennesker, så er det fort å skulle sammenligne seg med dem. Og om noen sier at du så fin ut på et bilde, så er det som regel alltid noe som skal motsi dette.
Hvorfor har vi denne innebygde usikkerheten om oss selv? Hvorfor ser vi bra ut i speilet?
Sist endret av Knife Freak; 23. februar 2015 kl. 14:44.
Husker ikke 100% nå, men det har noe med at et bilde et er utklipp av deg i et gitt sekund. Speilbildet ditt er kontinuerlig oppdatert "bilde" da øyet ser mange bilder per sekund.

Sitter på jobb i feberrus så dette ble ikke særlig intelligent. Men sikkert noen freakere som kan svare bedre
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg betviler påstanden din, avhengig av om du har en student med DSLR eller en ordentlig fotograf kan man se veldig bra ut på bilder.
Det er som du selv sier at du ser deg selv speilvendt i et speil. Det er slik du er vant med å se deg selv, derfor vil du se ukjent og "ikke like bra" ut på bilder (hvor man ikke er speilvendt). Andre personer derimot er vant med å se deg som på bilder, og vil ikke synes du ser dårligere ut på bilder enn ellers.

Du har jo også personer som tar seg bedre ut på bilder enn andre, men dette kommer vel mer ann på symetri i ansiktet samt noe blikk og vinkel-bruk.
En delforklaring kan være at de aller fleste innelamper (da spesielt baderomslamper) ikke er hvitt lys, men rødfarget lys.
Det gjør at du rett og slett ser sunnere ut. Kameraer tar ofte bilder i hvitt lys (ute/blits) som viser deg frem mye blekere enn i lampelyset foran speilet.
Sist endret av Bombasa; 23. februar 2015 kl. 15:42.
Det har mye å gjøre med presset vi har fra media. Det er ett press som sier at vi burde se bra ut uansett hva vi gjør. Dette kommer også til å gjøre at de fleste mennesker ikke ser på seg selv som gode nok, hvis man ikke har model-looken.
Man blir skuffet når man ser seg selv på bildet fordi man ikke ser ut som det man blir fotalt er vakker.

Det vil si i speilet har man en mulighet til å bygge seg selv opp uten presset fra samfunnet siden det er oftest i det private hjem.
Når man tar bilde er man oftest ute, er rundt venner og presset fra samfunnet. Ser man ikke ut som en modell er man ikke bra nok. Dette bryter ned selvtillitten og vil gjøre at man aldri vil tro man er god nok når bildet blir tatt.
Valg av brennvidde og det aktuelle objektivet, kan også påvirke hvordan bildet blir - eksempelvis ved å gjøre nesen større/mindre, ansiktet smalere eller bredere, osv. Finnes også speil som gjør at du ser mindre bra ut enn i andre speil.

Men er enig i at det ligger noe mer bak enn det rent tekniske ved fotografering. Er ofte at man ser litt eldre bilder av seg selv og tenker at det ikke var så verst likevel. Samtidig ser jeg profilbildene til bekjente på FB og må si at enkelte velger bilder hvor de ikke ser så bra ut som de gjør i virkeligheten. En subjektiv vurdering.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Her er det litt flere forklaringer, hvis du ønsker det.
http://www.reddit.com/r/explainlikei..._in_the_mirror
Leste noe om dette en gang, og svaret lå i at man er speilvendt i speilet
Ansiktene våre er sjelden helt symmetriske, og siden du er pleier å se speilbildet ditt vil det være noe "off" med et fotografi. Mener de ba en gruppe mennesker bedømme hvilke portrettet av dem selv de likte best, og de som var speilvendt kom oftest best ut. Du kan jo forsøke å speilvende et par bilder av deg selv og se om du liker de bedre.
Jeg tror også det har noe med at vi er vant til å se oss selv speilvendt i speilet. Jeg merker dette selv når jeg tar bilde av meg selv med "selfiekameraet" over skjermen på mobiltelefonen. Bildet blir ikke speilvendt før etter jeg har tatt det og jeg synes jeg ser helt annerledes ut når bildet vendes fra det å være speilvent til å ikke være det. Øynene virker skjeve som faen, nesa blir større, og det sjarmerende smilet jeg trodde jeg hadde ser creepy og mistenksomt ut.
Rare greier! Vi får trøste oss med at det bare er oss selv som ser det, resten er jo vant med å se oss slik vi er.
Sist endret av PerOe; 23. februar 2015 kl. 19:46.
Artig at du skulle lage en tråd om akkurat dette nå,
hadde en samtale igår med en om nett det samme temaet!

Der jeg "klaget" ivei om at jeg er så deppa av utseende mitt og ikke stoler på det jeg ser i speilet,
fordi jeg alltid ser så annerledes ut på bilder, helt skeiv og sliten og forvridd,
og føler at jeg faktisk ikke vet nøyaktig hvordan jeg ser ut, fordi jeg ser så forskjellig ut på bilder og i speilet.

Nå er jeg kanskje litt over gjennomsnittlig opphengt i utseende mitt,
har fått høre at jeg har et snev av Kroppsdysmorfisk forstyrrelse,
så jeg synes at jeg ser helt rar ut uansett om det er i speilet eller på bilder,
men allikevel har jeg har noen dager der jeg ser meg i speilet og tenker at
"der ja, såg ikke SÅ hakkanes gale ut i dag asså"
også tar jeg gjerne en selfie fordi jeg for engangs skyld var førnøyd så hvorfor ikke ta en nytt profilbilde til FB,
og da kan hele dagen min blir ødlagt fordi jeg ser jo heeeelt annerledes og fæl ut enn det jeg nettopp så i speilet.

Det er jo helt merkelig det at man sjøl ser så annerledes ut,
fordi jeg syns aldri at andre mennesker ser rar eller annerledes ut på bilder enn når jeg ser de i virkligheten,
men jeg kan tenke at det der var ikke et flatterende bilde, men personen ser ikke annerledes ut fordiom.

Det var faktisk litt trøst å se at det ikke er så uvanlig å føle at man ser forskjellig ut på bilder og i speil,
så kanskje de merkelige trekkene/sidene jeg ser på bilder
ikke er like fremtredende i andres øyne som i mine,
men at jeg ser de litt "forstørret" fordi jeg ikke er vandt til å se de i speilet
(tenker på den asymmetrien man legger merke til når bildet er speilvendt)


Men hvilket bilde er det som stemmer mest med virkeligheten,
det man ser i speilet, eller slik man ser ut på bilder?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Et bilde er et bilde. I speilet kan du konstant justere deg selv til du ser bedre ut
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av lyselilla Vis innlegg
Men hvilket bilde er det som stemmer mest med virkeligheten,
det man ser i speilet, eller slik man ser ut på bilder?
Vis hele sitatet...
Begge stemmer med virkeligheten, men alle andre ser deg slik du selv ser deg på bilder. Det er stort sett kun du som ser deg slik du er i speilet.

Som nevnt er speilbildet slik du oftest ser deg selv, og det er derfor slik du er vant til å se deg, så når du ser på et bilde er det annerledes enn speilbildet, og det føles uvanlig/unaturlig/verre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Rundt 2:30 forklarer han det
https://www.youtube.com/watch?v=zRP82omMX0g
Sitat av Lirkepirk Vis innlegg
Leste noe om dette en gang, og svaret lå i at man er speilvendt i speilet
Ansiktene våre er sjelden helt symmetriske, og siden du er pleier å se speilbildet ditt vil det være noe "off" med et fotografi. Mener de ba en gruppe mennesker bedømme hvilke portrettet av dem selv de likte best, og de som var speilvendt kom oftest best ut. Du kan jo forsøke å speilvende et par bilder av deg selv og se om du liker de bedre.
Vis hele sitatet...
Jeg føler feks. at jeg ser helt grei ut på webcam, men det er også speilvendt, skifter jeg innstilling føler jeg fort at jeg ser forvridd ut.

Sliter med bilder av meg selv som andre har tatt av meg.
Spesielt fordi de ofte ikke tar hensyn til vinkel, lys osv. De bare "tar" et bilde. Når jeg tar et bilde av andre gjør jeg hva jeg kan for å få de til å se best mulig ut og få en bra komposisjon i bilde. Jeg føler dessverre at andre ikke legger like mye i bildet når jeg står foran linsa. Derfor hater jeg bilder av meg selv, hvor jeg selv ikke er fotografen.