Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 12463
Hei!

Jeg har kjøpt en E2S v2 2021 el sparkesykkel fra e wheels som er uten sperre, dette gjør den ulovlig.

Når jeg først valgte å kjøpe sykkelen uten sperre så tenkte jeg ikke særlig over risikoen rundt dette men har i senere tid gått litt opp for meg at jeg bør minimere risikoen for konsekvensene rundt dette.

Litt research har ført meg til spørsmålet om jeg kan klare å eie en lovlig og ulovlig sparkesykkel samtidig.

Prinsippet jeg vil teste er å la sykkelen være uten noe form for sperre slik at jeg kan komme meg fra A til B på raskeskt mulig måte men samtidig ha firmware klart med sperre hvis jeg eventuelt skulle bli stoppet av SVV eller politiet.

Jeg har forstått at E2S syklene ikke har noe software lett tilgjenlig for å lage custom firmware, men at det kan fungere å bruke programmer laget til kingson sykler

Har hvertfall et par spørsmål jeg håper å få svar på:

1. er det noen som vet om noe program (trenger ikke å være gratis) som kan modifisere disse syklene, eventuelt hvor vanskelig det ville vært å programmere sitt eget? Vil regne med at det er ganske grunnleggende koder som blir sendt over bluetooth som i teorien man skal kunne klare å endre på

2. om dette ville fungert i kontroll? Si at jeg kjører i 30 km/t foran politiet, dem stopper meg men innen den tid har jeg klart å bytte firmwaren på sparkesykkelen som gjør at den har sperre i det dem skal undersøke sykkelen
Smart! Er vel i utgansgpunktet ganske enkel elektronikk i slike scootere; børsteløs motor, fartsregulator og batteri og evt produsentens "databrikke"

Tipper at det skal være relativt enkelt å bytte ut orginal programvaren til noe helt hjemmesnekra med forskjellige modes.
Hvis dette hadde vært superenkelt hadde det ikke vært noen voi/bolt osv igjen i gatene fordi alle hadde bare tatt en slik og bytta firmware. Så lykke til hvis du ikke har god kjennskap til low level firmware fra før av.
Dunkan koblet et potmeter og en motstand inn på gasshendelen slik som på bildet. Så prøver du deg fram til du får ønsket toppfart, og setter et merke på hjulet I den posisjonen, evt Kan en fast motstand og 2 trinns bryter sikkert brukes
[IMG][/IMG]
Sitat av Hager Vis innlegg
Hvis dette hadde vært superenkelt hadde det ikke vært noen voi/bolt osv igjen i gatene fordi alle hadde bare tatt en slik og bytta firmware. Så lykke til hvis du ikke har god kjennskap til low level firmware fra før av.
Vis hele sitatet...
trenger ikke allverdens med kunnskap, voiene, og ett par andre merker bruker segway som leverandør, og de kan flashes om med stlink og usb to uart adapter, krever litt lodding og know how, men relativt simpelt, alt av programvare ligger ute. så lite man trenger å kunne firmware vise,

dog ikke at jeg kan så mye om es2, dog burde ikke være noe problem å finne pinout og koble deg opp på rx/tx linjene med uart adapter, lage firmware her https://esx.cfw.sh/classic og laste opp med ninebot IAP

dog, bruker de noe custom løsning så er det fort værre..
Sist endret av mrracerhacker; 29. juni 2021 kl. 18:41. Grunn: tilegg info
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg vurderer å skaffe en E2S v2 / pro selv. Men er litt avventende pga lite info om dette her. Ser at E-wheels har en app i Google Play med screenshot der man kan justere hastigheten med en slider. Har du prøvd om det fungerer?
Kjenner i modellen du nevner, men det enkleste for deg blir vel å svappe controller? Kjøpe entredjepartskontroller med ymse modus der du selv kan bestemme max fart. Eco feks max fart lovlig hastighet. Custom fri fart. Så kan du feks benytte en skjult rfid leser (inne i et håndtak kanskje) og ha chip feks rundt håndleddet. Ser du at vinkes inn så drar du håndleddet over leseren og modus går til ECO og farten er begrenset til lovlig hastighet. For å få opp farten igjen må du på nytt dra over chippen.
30kmt versjonen går vel ca 22 i ECOmode?
Du kan jo undersøke muligheten for å gjøre modusbytte umulig med en liten bryter under speedometerdekselet.
Genial ide. En "hemmelig" bryter for å tvinge ECO mode hadde vært gull. Skulle ønske jeg hadde litt mer peil på hw hacking for å få gjort noe slikt.
Om du får ordnet så du bare trenger en bryter for å redusere toppfart, kan jeg anbefale deg å lese litt på hvordan folk skjuler knappen til turtallssperre på moped. Smarteste jeg har sett er magnet knapp i holen. Om du ser snuten eller veivesenet slår du bare bort magneten som sitter på, og da går den ikke fortere en lovlig, også bare har du med deg noen ekstra i lommeboka!