Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 12558
Jeg har ikke forhåndsbestillt, tror dere jeg får tak i før jul?

Hva er beste strategien? Sette seg opp på forhåndsbestilling nå eller vente til d kommer i butikken?

Noen som har gjort seg noen tanker?
ps5 kommer ikke i butikken, så er lite annet enn å sette seg opp på forhåndsbestilling
Åssen blir gaming på de nye konsollene kontra en oppklokka pc? Og hva gjør at mange velger konsoller?
Det er lite muligheter til allsidig bruk kontra tidligere tider, feks xbmc var jo legendarisk på xbox i tidligere tider. De siste årene har det vel ikke vært noen som har gitt ut tredjepartsløsninger til konsollene? Eller er det bare jeg som har ramlet av lasset kanskje? Føler også at konsollene er låst, mens en pc kan oppgraderes, klokkes, bygges ut eller bare kjøres standard om en ikke orker senke mer penger i riggen.

Tidligere så kunne man feks på xbox laste spill fra hardriven. Altså hele spillet. De siste modellene krever at disken fysisk må inn om en skal få startet spillet om en spill på disc. Ikke veldig brukervennlig.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Åssen blir gaming på de nye konsollene kontra en oppklokka pc? Og hva gjør at mange velger konsoller?
Det er lite muligheter til allsidig bruk kontra tidligere tider, feks xbmc var jo legendarisk på xbox i tidligere tider. De siste årene har det vel ikke vært noen som har gitt ut tredjepartsløsninger til konsollene? Eller er det bare jeg som har ramlet av lasset kanskje? Føler også at konsollene er låst, mens en pc kan oppgraderes, klokkes, bygges ut eller bare kjøres standard om en ikke orker senke mer penger i riggen.

Tidligere så kunne man feks på xbox laste spill fra hardriven. Altså hele spillet. De siste modellene krever at disken fysisk må inn om en skal få startet spillet om en spill på disc. Ikke veldig brukervennlig.
Vis hele sitatet...
Mange ønsker bare å ha en maskin å spille på i stuen. Og kravet er bare at den skal funke og kan spille de spillene man ønsker. Og da er det for mange lettere å kjøpe en konsoll og koble til TVen enn å kjøpe en PC. Ja, du kan strengt tatt koble en gaming-pc til PCen, sette den til å starte steam i bigpicture-mode og ha en trådløs håndkontroller. Men da er det så mye enklere med en konsoll du bare vet funker til de spillene du ønsker.

Jeg er selv en PC-gamer, men forstår hvorfor mange heller ønsker en konsoll i stua.
Sist endret av etse; 4. november 2020 kl. 01:29.
Forhåndsbestill
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Forhåndsbestill
Vis hele sitatet...
Får den fortsatt ikke i 2020 om du forhåndsbestiller nå.
Grunn til at alt er utsolg og folk står på ventelister til lenge etter juletider.

Synd den ikke kommer i vanlige butikker egentlig, ville ha gjort det lettere for mange selv om "Sony ikke ønsker å være grunn til mer smitte" eller noe i den duren som de gikk ut med når de sa at den bare ble solgt i nettbutikk.
Viste ikke at de bare skulle selges i nettbutikk. Fins det noen ikke så kjente nettbutikker? Komplett og Elkjøp har nok veldig lang vente liste tenker jeg.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Får den fortsatt ikke i 2020 om du forhåndsbestiller nå.
Grunn til at alt er utsolg og folk står på ventelister til lenge etter juletider.

Synd den ikke kommer i vanlige butikker egentlig, ville ha gjort det lettere for mange selv om "Sony ikke ønsker å være grunn til mer smitte" eller noe i den duren som de gikk ut med når de sa at den bare ble solgt i nettbutikk.
Vis hele sitatet...
Problemet er at selv ikke butikkene vet hvor mange enheter de får, så det er egentlig 50/50 om det kommer flere tilgjengelige for forhåndsbestilling eller ikke som er leveringsklare i år.
Hva mener dere med at de ikke kommer i butikk? De kommer jo til slutt i butikk
Hva er poenget med å levere så få ps5? Man visste vel at den ville være populær?
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Hva er poenget med å levere så få ps5? Man visste vel at den ville være populær?
Vis hele sitatet...
De produserer nok det de klarer!? Sikkert viktig og lansere før jul og ikke så lenge etter Xbox tipper jeg.
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Hva er poenget med å levere så få ps5? Man visste vel at den ville være populær?
Vis hele sitatet...
Denne teknikken blir også ofte brukt for å skape økt etterspørsel via forbrukerengasjementet som oppstår. Se luksusklesmerker for et åpenbart eksempel. Eller drittkvalitet Nikes for den del. Venter rolig på en penere, stillere og sikkert mer feilfri slim-versjon, innen da finnes det sikkert flere gode spill også.
Sitat av TylerDurden4 Vis innlegg
Hva er poenget med å levere så få ps5? Man visste vel at den ville være populær?
Vis hele sitatet...
Tipper vi ser mer og mer av dette på alt av nye produkter senere.

Alt av nye biler er jo ventelister og de første på lista bestilte lenge før produksjonen starter. Ja til og med før det er gjort tester av bilene ofte.

Når dette har vært en så stor suksess for biler kopierer nok flere og flere strategien.

Hvem dette tjener er en annen diskusjon
Sitat av funksjon Vis innlegg
Denne teknikken blir også ofte brukt for å skape økt etterspørsel via forbrukerengasjementet som oppstår. Se luksusklesmerker for et åpenbart eksempel. Eller drittkvalitet Nikes for den del. Venter rolig på en penere, stillere og sikkert mer feilfri slim-versjon, innen da finnes det sikkert flere gode spill også.
Vis hele sitatet...
Dette er garantert ikke årsaken her. Spillkonsoller er alltid ettertraktet uansett, og de ønsker nok nødig at det skal gå tomt før juletider, slik at en konkurrerende plattform blir kjøpt inn i stedet. For å selge spill og tjenester, så er de helt nødt til å selge deg konsollen først, ofte også med et lite tap.

Det som skjer, er som med mye annet, pga. COVID-19. Når en fabrikk stenger ned et sted, så kan det fort sette kjepper i hjulene for hele supply chain, og få en kjedereaksjon som gjør at mangel på en komponent fører til mangler av en annen komponent osv. Spesielt når det er snakk om ny teknologi, som kanskje ikke har den beste yielden enda, og som krever en del nye deler som det ikke akkurat flommer over av på ymse fjernlagere. En annen ting, er at mange bedrifter har begynt for lenge siden med å bygge ned lagerkapasitet til smertegrensen, for å spare penger. Dette straffes de ekstra for nå.

Mange fabrikker har også redusert kapasitet for å unngå smitte, og ekstra prosedyrer som gjør at effektiviteten er lavere. Inntil pandemien er mer under kontroll, f.eks. via vaksinering, så vil dette være å forvente fremover. Det er rett og slett ikke mulig å produsere i takt med etterspørselen.
Sist endret av Dyret; 4. november 2020 kl. 23:53.
Jeg ber til spagettimonsteret om at den har god kjøling og støyreduksjon.
Er det andre som liker prisen? Hadde kanskje trodd nærmere 10 000 kr ang svak krone og 4k 60 fps osv. 5000 kr er grei pris i 2020.
Ps2 kostet vel ca 4000 kr i år 2000 ca?
Sitat av etse Vis innlegg

Jeg er selv en PC-gamer, men forstår hvorfor mange heller ønsker en konsoll i stua.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne også tidligere forstå hvorfor noen valgte en konsoll fremfor pc. Men det gjør jeg så absolutt ikke lenger. Prisen på de seneste konsollene har blitt helt ekstreme.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg kunne også tidligere forstå hvorfor noen valgte en konsoll fremfor pc. Men det gjør jeg så absolutt ikke lenger. Prisen på de seneste konsollene har blitt helt ekstreme.
Vis hele sitatet...
Prisen på nyere konsoller er faktisk ikke så ille sammenlignet med eldre konsoller.
Philips CD-i som kom i 1988 kostet 1000 dollar ved launch.
3DO fra 1993 kostet 700 dollar ved launch.
Neo Geo AES 650 dollar.
Selv playsation 3 var dyrere ved launch til 600 dollar, PS4 derimot kostet ikke mer en 400 dollar ved launch.

Sammenlignet med $399 og $499, kroneprisen og inflasjon så er prisene faktisk ekstremt snille nå i forhold til før.
Sist endret av Flaffersen; 5. november 2020 kl. 21:39.
Bestilte fra Cdon i midten av september, får den ved release. Cdon har en "day2" release i desember, som jeg antar det er mulig å få.
Sto release 2021 på cdon nå, tror det blir vanskelig og få tak i ps5 før jul. Hvis man ikke vil betale blodpris på Finn da.
Bestilte på cdon så finner ut av d etterhvert.