Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3669
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en kompis som nettopp fikk sin bil vandalisert. Noen hadde skjært hull i alle dekka. Men over til poenget, for jeg har nemlig hørt om at dekk kan eksplodere mens man punkterer de. Stemmer dette? Må jo være rimelig risikabelt å punktere dekk da hvis man risikerer å få en eksplosjon rett i ansiktet.
Luft under trykk er livsfarlig fordi det ekspanderer noe voldsomt. Litt usikker på bildekk, men et lastebildekk kan ihvertfall ta livet av en.
Ikke bare det men er man uheldig kan det man bruker til å ta hull i dekket kan komme i retur.
Det spørs jo hvor stort hull som lages og hva slags verktøy som brukes. Jeg tror en tynn syl vil slippe ut luften uten eksplosjon. Så må dem skjæres opp etter at lufta er sluppet ut. Kanskjde noen med erfaring kan svare anonymt?
Et bildekk eksploderer ikke ved å bli stukket med kniv, med mindre det er spesielt morkent eller noe. Det ville uansett ikke vært veldig farlig. Det er ca 2 bar i et bildekk, og en lastebil som flyndra sier har mye mer vil jeg anta, og er en helt annen sak.
Uten at jeg har stukket hull på bildekk selv tror jeg det er en rimelig ufarlig ting å gjøre. Ja det er farlig å ha luft/gass under trykk, men hvis man stikker en kniv i et bildekk tror jeg lufta går ut over en relativt lang tid.(Relativt). Og derfor relativt ufarlig.
Har knust CRT-skjermer en del ganger. Og det skulle jo være livsfarlig. Det var ikke noen som helst slags eksplosjon av det.
Hvis man får luft i et hydraulisk system, og det skulle gå ille, en slange mister feste foreksempel. Da vil nok den slangen piske kraftig fra seg, og det kan nok være farlig. I en slik situasjon vil all energien utløses på svært kort tid. Men en kniv i bildekk tror jeg betyr at energien utløses over for lang tid til at det ville være veldig farlig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av flyndra90 Vis innlegg
Luft under trykk er livsfarlig fordi det ekspanderer noe voldsomt. Litt usikker på bildekk, men et lastebildekk kan ihvertfall ta livet av en.
Vis hele sitatet...
Meh. Dekk har 2-3 bar på personbiler. Det er ikkje spesielt høgt trykk. Du kan utan store problem halde fingen for eit hol.

Problemet er at det er lagra energi. Lagra energi kan du la sleppe ut sakte - dvs. eit lite hol i dekket. Det lager ein plystrelyd, så det kan føre til hørselskade om du har øyret svært nær dekket, men det er og einaste faremomentet.

Men om du derimot pumper opp eit dekk til det gir etter, så har du potensielt eit stort hol - og energien vert frigjort på svært kort tid. Det er farleg - både fordi det er stor energimengde på kort tid, og fordi deler av dekket kan bli kasta mot deg.

Det er litt som ein dynamittgubbe versus vedkubbe. Vedkubben inneheld sikkert meir kjemisk energi enn dynamitten, men den vart frigjort over lengre tid; ikkje millisekund.

No har ikkje eg omfattande erfaring med å knivstikke bildekk, men eg ser for meg at det må ein del kraft til. Gummi har relativt høg friksjon, og bildekk er ganske tjukke. Vil gjetting er at du må bruke... la oss sei eit press på 5kg på kniven. Trivielt innanfor det ein normal person greier. Kor stort er knivbladet? La oss sei 5mm tjukt, og 15mm høgt - eller 75mm^2. Då vil du ved tre bars trykk ha ei kraft frå lufttrykket på 2-3kg, sånn grovt rekna. Det er neppe nok til at du mister kontrollen over kniven; det er jo under halvparten av det du presser med...

Så kort sagt. Det er sikkert mange gode grunner til å ikkje stikke hol i bildekk. Men at det er farlig for den som stikk er neppe av dei.
Det en må se på her, er det totale volumet i dekket, lufttrykket og hvor fort denne lufta kommer ut igjennom hullet. Et bildekk har ikke all verdens volum. La oss si 10–20 l, med 2,3 bars trykk, vil det si 23–46 liter luft. Denne energien blir ikke verre enn en ugrei sveis og dotter i ørene etter en slik smell. Det meste forsvinner i lufta rundt deg, når et slikt hjul revner. Et knivstikk er en bagatell mot sammenlignet med det revner, når en tenker på luftutslippshastighet.

Når det gjelder lastebil og buss, så begynner vi å snakke. Men trykket er ikke så voldsomt der heller. Ikke det at jeg har inngående kunnskaper her. Men tverrsnittet av dekket har større areal, desto lavere trykk tåler det uten mye tykkere vegger i dekkene.

Så kan vi i samme slengen nevne traktor, som ofte har ganske voksne bakhjul. Her er trykket egentlig ganske lavt. På min traktor, som har små bakhjul sammenlignet med de fleste moderne traktorer, så er trykket ca. 1,4 bar i bakhjulene (kan variere etter hva som er optimalt for forskjellige arbeidsoppgaver og ønskede egenskaper).

På et dekkverksted i lokalmiljøet her, som fikser det meste innen dekk. Dem fikser mye traktordekk og dekk på redskap. Bor tross alt midt inne i en gedigen åker. Der fikk jeg høre en historie, om en ulykke med en med traktorhjul og lite kunnskap om farer.
Iallfall han fylte opp traktorhjulet til langt over trykket det var beregnet for. Husker ikke om det var 90 psi (= ca. 6 bar) eller 9–10 bar, men det var noe voldsomt. Det endte opp med at dekket eksploderte, fyren ble kastet i taket av trykket og landet død på gulvet. Så ved stort volum og store trykkforskjeller er dette farlig, ja. Men normalt ikke ved vanlige bildekk.
Uansett er det normalt ganske så lavpannet å gå rundt og stikke hull slik. Jeg vet om ett tilfelle, der jeg støtter en slik handling. Dette gjelder en serieovergriper av en pedo, der mange har sett han kjører rundt med barn i baksetet. Han må ha skiftet dekk på den bilen en del ganger.



Sitat av Arex_x Vis innlegg
Har knust CRT-skjermer en del ganger. Og det skulle jo være livsfarlig. Det var ikke noen som helst slags eksplosjon av det.
Vis hele sitatet...
Men i en CRT-skjerm er det jo vakuum. Jeg har hør en del poffer, når bilderør går dukken. Men det er altså, at luft suges inn i en viss fart. Glasskår blir da også med inn i billedrøret med lufttrykket. Dette er helt noe annet, og trykkforskjellen er 1 atmosfære eller bar.
Sist endret av aluminiumfluorid; 30. september 2020 kl. 19:47.
Det er ingen problem å stikke hull i ett dekk med kniv, gjør det ofte på jobb når jeg legger på nye dekk hvis dekkene er utslitte (mange som henter brukte dekk på dekkhaugen som ikke er lovlige) En skarp kniv og lite kraft trengs. Ikke blir det smell eller mye trykk av det heller.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg gjorde hærverk en gang og stakk hull i dekk på forskjellige biler. Jeg brukte kniv.
Det sa pang og jeg kjente luften blåse hardt mot hånda mi. Som jeg ser det var det ikke farlig på noen måte.
Ett normalt lastebil-dekk holder 8 bar, og går det i lufta er det direkte livsfarlig. Men bildekk er som overnevnt ufarlig å stikke hull i.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Luft kan komprimeres, derfor blir det f.eks 2 bar per cm2. Det vil da i praksis si at i en liten beholder så har det liten betydning, i en stor beholder har det veldig stor betydning.
Anonym bruker
"Rede Gris"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av junkrat Vis innlegg
Det er ingen problem å stikke hull i ett dekk med kniv, gjør det ofte på jobb når jeg legger på nye dekk hvis dekkene er utslitte (mange som henter brukte dekk på dekkhaugen som ikke er lovlige) En skarp kniv og lite kraft trengs. Ikke blir det smell eller mye trykk av det heller.
Vis hele sitatet...
Var det et høyt "pang"?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var det et høyt "pang"?
Vis hele sitatet...
Nei, se denne videoen fra 4:55 så ser du hvordan det ser ut når man punkterer dekket med kniv.

https://www.youtube.com/watch?v=mCkj_Gz_hV0

Eller denne

https://www.youtube.com/watch?v=5sVSYnQXw0c
Sist endret av junkrat; 3. oktober 2020 kl. 21:59.
Null stress att stikke hull på dekk på vanlig personbil. Ikke noe "blowback" eller lignende - prøvd med machete, Bowie, morakniv og syl (da man var ung og idiot).

Blir ikke noe smell eller noe som høres mye.
Bare "swoooooosh".
Sist endret av travaxa; 4. oktober 2020 kl. 13:43.