Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  80 28532
Uansett er vi alle forskjellige og at disse menneskene har et personlig mål/ambisjon om å nå toppen av verdens høyeste fjell har jeg full forståelse for. For vanlige "sofalsitere" her hjemme blir det for tåpelig å kalle disse folka dumme.
K2 som er kjent som kanskje det farligste fjellet å bestige i Himalaya har en dødsrate på nærmere 25%. Men hvert år er det titalls klatrere i verdensklasse som kommer for å bestige fjellet. Dette er folk som elsker naturen og ujtforske områder mennesker knapt har vært på før. Og all ære til de!

Dessuten er det ens eget liv man setter på spill, er det ikke rimelig at folk kan få leve ut sitt eget liv?
Sist endret av williams123; 3. september 2014 kl. 20:01.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Dessuten er det ens eget liv man setter på spill, er det ikke rimelig at folk kan få leve ut sitt eget liv?
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært bedre om de spyttet denne halve millionen Nkr. dette koster, inn i et vaksineprosjekt eller forskning på vaksine mot malaria? Da hadde de kanskje reddet 1-3 millioner liv årlig...

Spør du meg, så må dette være et bedre alternativ, enn å bruke pengene på noe så farlig!
Men hvorfor skal ikke folk få lov til å bruke pengene sine på hva nå enn de vil?

Jeg driver også med ekstremsport, ikke klatring men en annen sport med høy skade og dødsrate. Jeg er redd hver gang, men det er en del av pakken, det å overkomme sin egen redsel, adrenalinet, mestringsfølelse, frihetsfølelse. Vi lever (jeg tror hvertfall det) bare en gang. Man kan dø overalt, men jeg vil heller dø når jeg gjør det jeg elsker enn å dø fordi jeg faller ned trappen eller kræsjer i bil.

Jeg forstår at folk syns det er idioti, men virkelig, jeg syns ikke dere har noe dere skulle ha sakt så lenge det ikke går utover andre enn en selv.

I forhold til TS så syns jeg han trenger mye mer efaring, men etter hva jeg har forstått er ikke mt. Everest så utfordrende teknisk som f.eks K2.

Discovery har forøvrig laget en grei dokumentarserie om en gruppe som er med på komersiell tur. Den har to sessonger og ligger på Netflix.
Sist endret av 0bs; 3. september 2014 kl. 21:47.
http://www.nettavisen.no/nyheter/3155844.html

artikkel fra 2011mye nyttig info og en del linker
Dra på trekking i Nepal! Kan anbefales. Da kan du variere selv, du kan ta med et par sherpaer og et par kompiser. Vi var i Nepal i 3 månder når jeg var 10-11 år.

Du trenger ikke mye erfaring og bestemmer selv tempoet og hvor dere skal gå... Bare ikke møt opp med bager, og plastposer. Utrolig mye fint å se rundt om i landet også.


Koster forsåvidt også mindre
Sitat av williams123 Vis innlegg
Så du mener når noen har et personlig mål/ønske/ambisjon og går etter dette så er de dumme? Det er millioner av mennesker som dør i trafikken hvert år, vil du karakterisere alle som setter seg inn i en bil på samme måte?
Vis hele sitatet...
Tror du folk som kjører bil eller blir påkjørt går med tanken om at det er en potensial død? Det gjør ikke jeg hvertfall..
Stot forskjell på dagligdagse farer å betale store summer for en potensiell død...!

Edit; så ikke at det hadde kommet nesten tilsvarende svar før jeg postet dette.
Sist endret av KjellFresh; 6. september 2014 kl. 02:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hayer Vis innlegg
Dra på trekking i Nepal! Kan anbefales. Da kan du variere selv, du kan ta med et par sherpaer og et par kompiser. Vi var i Nepal i 3 månder når jeg var 10-11 år.

Du trenger ikke mye erfaring og bestemmer selv tempoet og hvor dere skal gå... Bare ikke møt opp med bager, og plastposer. Utrolig mye fint å se rundt om i landet også.


Koster forsåvidt også mindre
Vis hele sitatet...
Støtter dette forslaget. Var selv i Nepal i to måneder for et par år sida. Gikk riktignok ikke opp til Mt. Everest Base Camp, men tok en tre-ukers tur rundt Annapurna Circuit med et fjellpass på 5400 høydemeter. Hvordan man takler høyden er svært individuelt, og selv opplevde jeg relativt lite ubehag sett bort fra hjertebank og kort pust. Særlig det sistnevnte var upraktisk, da det gikk ti meter før jeg måtte stoppe og ha pustepause. Dette var ca de siste 800 meterene.

En tur til Nepal vil definitivt åpne øya dine for hvilke hensyn du bør ta når du planlegger en slik ekspedisjon som du gjør. Alt fra hvordan kroppen din takler høyden, til rent praktiske ting og råd fra andre fjelltravere og innfødte. Det er et fantastisk flott land med en rik kultur og en svært vennlig befolkning. Det er heller ikke store utgiften på Everestbudsjettet ditt.

Lykke til!
Risikoen er ikke så ekstrem stor som mange skal ha det til. Det forutsetter at OP består de "fysiske kravene" dog.
Litt Mt.Everest matte:

Det er gjennomsnittlig rundt 150 personer som klatrer Mount Everest hvert år. Av disse, er det gjennomsnittlig 5 personer som dør.

5*100/150=3.33

Sjansen for å dø på Mount Everest er ca 3,33%.
Sist endret av Lacertosus; 6. september 2014 kl. 19:51.
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Risikoen er ikke så ekstrem stor som mange skal ha det til. Det forutsetter at OP består de "fysiske kravene" dog.
Litt Mt.Everest matte:

Det er gjennomsnittlig rundt 150 personer som klatrer Mount Everest hvert år. Av disse, er det gjennomsnittlig 5 personer som dør.

5*100/150=3.33

Sjansen for å dø på Mount Everest er ca 3,33%.
Vis hele sitatet...
Hvor fikk du det fra? Dersom du blir med en gammel nepalsk guide for 10.000,- som var oppi der en gang på 90 tallet fordi ''guiden'' trenger penger til å nedbetale huslånet sitt, vil jeg si at sjansen for å dø er svært mye høyere. Og det er ikke alle som har en test på fysiske krav heller. Sjansen for å dø, er heller ikke kun å måle i prosentvis. En u-trent klatrer vil ha mye høyere døds-sannsynlighet en hva en godt trent vil ha. Psyken spiller ingen rolle da det kommer til de fysiske testene, og dette er også med på å bestemme hvor stor prosent det er for dødsfall. Dersom man skal regne prosenter må man også ta under betrakning hvordan været er på vei opp, snøforholdene etc.. Fremdeles, så kan du heller ikke si at 3,33% sjanse for dødsfall per person ikke er høyt.
Sitat av Kirso Vis innlegg


-Kontakt hvitserk, de skal starte med turer.
Vis hele sitatet...
Sjekket hvitsterk sine hjemmesider og det virker som det mest overprisa turistturene jeg noen gang har sett...

de tilbyr 34 000 for Machu Picchu i peru over 16 dager.
Jeg brukte 34 000 og reiste i sør amerika i 2 månder inkludert machu piccu, og var innom colombia,ecuador og bolivia
og når hvitsterk skal ha 460 000 for mount everest tror jeg det er ekstremt overprisa .
Sist endret av surkin; 11. september 2014 kl. 21:22.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvor fikk du det fra? Dersom du blir med en gammel nepalsk guide for 10.000,- som var oppi der en gang på 90 tallet fordi ''guiden'' trenger penger til å nedbetale huslånet sitt, vil jeg si at sjansen for å dø er svært mye høyere. Og det er ikke alle som har en test på fysiske krav heller. Sjansen for å dø, er heller ikke kun å måle i prosentvis. En u-trent klatrer vil ha mye høyere døds-sannsynlighet en hva en godt trent vil ha. Psyken spiller ingen rolle da det kommer til de fysiske testene, og dette er også med på å bestemme hvor stor prosent det er for dødsfall. Dersom man skal regne prosenter må man også ta under betrakning hvordan været er på vei opp, snøforholdene etc.. Fremdeles, så kan du heller ikke si at 3,33% sjanse for dødsfall per person ikke er høyt.
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt var ikke satt som en risikoanalyse for TS spesielt. Ser jeg skrev OP i det innlegget, men det betyr vel egentlig det samme. Jeg mente dette som ett generelt mattestykke på hvor mange prosent av klatrerne dør (etter kildene jeg fant), bare for å sette det i perspektiv.

Som jeg sa må jo også TS ha den gjennomsnittlige fysiske formen som disse klatrerne har. Hvor god form det vil si har jeg ikke snøring på. Har bare klatret i en klatrevegg ett par ganger, så noe mer tørr jeg ikke å komme med.

Etter min erfaring er det mange (samt uvitende) som har en tendens til å blåse opp risikoen ved å klatre Mt. Everest veldig mye. Sikkert fordi det er verdens høyeste fjell. Er flere fjell som er regnet som betraktelig vanskeligere å bestige. (Merk: Risikoen er ikke så ekstrem stor som mange skal ha det til."). Nå kan jo ordet "ekstrem" variere på skalaen fra person til person.
Sist endret av Lacertosus; 11. september 2014 kl. 21:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg skal i de nærmeste dagene klatre i Jotunheimen, trenger litt tips til hvor jeg kan "klatre".

Jeg tenkte først å gå Besseggen med en kompis hvor vi ikke gikk i en gruppe, men alene og teltet tilfeldige plasser. Men syns dette er litt lite utfordring så tenkte jeg Galdhøpiggen. Fikk vite at den var lettere (....) enn Besseggen og da prøver jeg å finne alternative ruter. Jeg har blant annet sett på avstand fra Galdhøpiggen og Besseggen. Nå kommer det helt ann på hastighet, men hvor lang tid tar det å gå fra bunn av Besseggen til Galdhøpiggen og tilbake til bunn av Besseggen? Vi/jeg starter fredag og må være tilbake på søndag. Går natten dersom det er nødvendig.

Evt. andre løyper/steder i Norge som er litt krevende settes pris på om nevnes.
Sist endret av Mr.Borgos; 16. september 2014 kl. 00:05.
Mine favoritter i Jotunheimen er Storebjørn, Glittertind og Kyrkja .

Kyrkja er en knallfin tur og jeg prøver å få tatt meg en tur hver sommer. Skal du gå Galdhøpiggen anbefaler jeg å gå fra Spiterstulen da det er endel tyngre enn å gå fra Juvasshytta.


Husk å vis respekt for fjellet, og ikke gå over breer med mindre dere har sikring/veit hva dere holder på med. Og husk GODE KLÆR, begynner å bli brukbart kaldt natterstid i fjellet. Gikk Snøhetta rett før helga og det var kaldt.


Besseggen - Galdhøpiggen: Mer info her


Og husk hva du selv skrev i første innlegget: Du kan ingenting om fjell og natur.. Det er ingen skam å gå Galdhøpiggen "den enkle måten" via Juvasshytta, å gå Besseggen (forøvrig en tur som er virkelig fin, passe hard/lang) eller Bitihorn for den saks skyld. Har du ikke vært i fjellet før er alt nytt.

Andre plasser i Norge som er verdt å få med seg nå på høsten er Rondane med Rondeslottet som den "store" toppen, Snøhetta på Dovrefjell eller bare en helg med vandring på Hardangervidda. Naturen er herlig og du får deg en smakebit på hva telt/soveposer/det å være sliten er
Sist endret av Hobby; 16. september 2014 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg er spent, hvordan gikk turen, Mr.Borgos? Og hvor endte dere med å gå?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Må nesten bare få sagt det, om du nå begynner med Besseggen, og vurderer Galdhøpiggen snart er det en lang vei å gå til Mt. Everest...

Du bør nok helst bruke noen år på å gå og klatre endel topper i Jotunheimen og ellers i Norge først, både sommer og vinterstid. Og klatre fjell i -60c effektive er ikke for hvem som helst. Har selv vært i Himalaya to ganger (både Nepal og Tibet), gikk solo opp til Everest Base Camp (5300m) og Imja Tse (6200m). Everest Base Camp, er ikke vanskelige greiene, bare bruk god tid, opp dit går det store breie stier og du må nesten gå i tog. Masse kiosker, overnattingsteder og folk overalt.

Det koster 500 000kr totalt for klatre opp på Mt. Everest. Om du heller går Cho Oyo, den enkleste og billigste 8000 metringen koster det 100 000 - 150 000kr. Har sett totalpriser helt nede i 70 000kr for Cho Oyo. Om du skaffer deg sponsorer blir det billigere, men da bør du ha en god plan!

Skal du opp til Mt Everest Basecamp med guide eller bærer koster det deg alt fra 15 000kr til 35 000kr. Du kan også arrangere alt selv og gå alene med sekk (trenger verken mat,telt eller sovepose, overnattingsteder hele veien opp til Everest Basecamp), da blir det billigere. Siste tur dit, opp til Imja Tse i tre uker for min del kostet 12 000kr med fly fra Norge.
▼ ... over et år senere ... ▼
Fjellfarer
1 0
Hei,

Å legge ut på en slik ekspedisjon uten relevant erfaring over flere år er den sikre død! De fleste som begir seg ut på en slik enorm påkjenning , har flere års trening til den spesifikke turen, men også solid erfaring fra fjellklatring som basis.
En slik tur tar omlag 62 dager fra man reiser fra Norge, til man er på norsk jord igjen. Prisene varierer, men fra 289.000,- og oppover hvis man tar turen fra sørsiden(som er den mest brukte reiseruten)
Da har jeg ikke tatt med:

Flybillett t/r Oslo – Katmandu (koster rundt kr 7-10 000 pr prs)
Tilslutningsbillett til Oslo og eventuell overnatting
Visum til Nepal, kjøpes på flyplassen ved ankomst Katmandu
Flyplassavgift i Katmandu, ca $ 10
Privat bruk av satellittelefon
Mulighet for å ordne egen privat klatresherpa i tillegg til ekspedisjonens, 7000 USD
Personlig utstyr
Personlige forsikringer ++++++

Men tar du toppturen fra den kinesiske siden så vil det være noe å spare, pga lavere kostnader på tillatelser og enklere logistikk.

Ps: Tenk deg om!
Sist endret av prh80; 6. januar 2016 kl. 15:27.
Hvordan går forberedelsene forresten?
Han har ikke vært pålogget på halvannet år så tror ikke turen fra Besseggen til Galdhøpiggen gikk altfor bra :P
Faren til en god kompis av meg har klatret og besteget masse fjell, blant annet K2. Selv han med mange års erfaring har ikke klatret opp Everest. Han tar seg en fjelltur omtrent en gang i uka eller mer, og gjerne så løper han opp.

Vil si at å satse på Everest innen 1-3 år er selvmord, du bør kanskje bestige noen andre fjell et par hundre ganger først

Men for all del, believe in your dreams og det der, men du må jobbe for det
Sitat av slaskekladden Vis innlegg
Faren til en god kompis av meg har klatret og besteget masse fjell, blant annet K2. Selv han med mange års erfaring har ikke klatret opp Everest. Han tar seg en fjelltur omtrent en gang i uka eller mer, og gjerne så løper han opp.

Vil si at å satse på Everest innen 1-3 år er selvmord, du bør kanskje bestige noen andre fjell et par hundre ganger først

Men for all del, believe in your dreams og det der, men du må jobbe for det
Vis hele sitatet...

Han har tatt K2 men ikke Everest? Det hører med til sjeldenhetene, K2 er et fjell som er et par hakk over Everest. Både K2 og Annapurna er ansett som mye farligere og vanskeligere enn Everest. Høyere dødelighet og mer krevende ruter. Og eneste nordmenn som har vært på toppen av K2 er Fru Skog og Lars Nessa (regner med at ingen av de to er faren til kompisen din).
Spennende prosjekt uansett. Var vel en fyr som sykla til Nepal og nådde toppen på Mt. Everest alene, UTEN ekstra oksygentilførsel, og sykla hjem igjen etterpå.
Så med gode forberedelser og trening er det helt sikkert overkommelig, for ikke å snakke om mestringsfølelse!
Sist endret av Gobity; 6. januar 2016 kl. 21:30.
Sitat av Gobity Vis innlegg
Spennende prosjekt uansett. Var vel en fyr som sykla til Nepal og nådde toppen på Mt. Everest alene, UTEN ekstra oksygentilførsel, og sykla hjem igjen etterpå.
Så med gode forberedelser og trening er det helt sikkert overkommelig, for ikke å snakke om mestringsfølelse!
Vis hele sitatet...
Stemmer, det var en svenske. Har er portrettert i en del bøker om Everet. Göran Klopp, døde for en 10-15 år siden mener jeg å huske.

Det er også folk som har stått på ski ned nordsiden. Galskap :P
Sitat av Hobby Vis innlegg
Han har tatt K2 men ikke Everest? Det hører med til sjeldenhetene, K2 er et fjell som er et par hakk over Everest. Både K2 og Annapurna er ansett som mye farligere og vanskeligere enn Everest. Høyere dødelighet og mer krevende ruter. Og eneste nordmenn som har vært på toppen av K2 er Fru Skog og Lars Nessa (regner med at ingen av de to er faren til kompisen din).
Vis hele sitatet...
Stemmer det, er ikke han, men han har i hvert fall vært der, og mye i Himalaya generelt. Fullt mulig han har vært på Everest, men da hadde jeg nok hørt det. Eneste spesifikke fjellet jeg har hørt er K2.
Stemmer det, er ikke han, men han har i hvert fall vært der, og mye i Himalaya generelt.
Vis hele sitatet...
Tror du helt ærlig det? Les litt om K2 du: https://no.wikipedia.org/wiki/K2

Pr. august 2008 hadde kun 305 klatrere besteget toppen
Vis hele sitatet...
Nordmenn som har vært på K2: Cecilie Skog og Lars Nessa nådde toppen 1. august 2008
Vis hele sitatet...
Sist endret av En deling; 6. januar 2016 kl. 21:42.
Da satser vi på at han var i K2 basecamp

Er forresten organiserte turer til K2, Annapurna og Everest basecamp. Turer som virkelig frister for min del. Inkluderer endel "småtopper" rundt basecamp, etc. Og til en mye mer fornuftig pris.
Sitat av En deling Vis innlegg
Tror du helt ærlig det? Les litt om K2 du: https://no.wikipedia.org/wiki/K2
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke umenneskelig er det? Folk gjør det ikkesant? Jeg tror på at han har gjort det ja, har kjent familien i mange år og han veit hva han driver med

Sitat av Hobby Vis innlegg
Da satser vi på at han var i K2 basecamp
Vis hele sitatet...
Setter en finger på den!
Sist endret av slaskekladden; 6. januar 2016 kl. 23:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er jo bare se her hvor lett det er. Ingen som nådde toppen in 2015.

Første gang siden 1975.

Men så har det vært stengt en del i fjor også.
Sist endret av Pandabjørn; 9. januar 2016 kl. 07:26.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kan ingenting om klatring så jeg skal ikke gi meg utpå å mene noe som helst om Mt Everest men Kilimanjaro er for skiftarbeidere, bussjofører og husmødre jmfr det en mann på over 50 fortalte da han hadde besteget toppen.
Vis hele sitatet...
Er det noe som tilsier at skiftarbeidere, bussjåfører eller husmødre ikke skulle kunne ha fysikk, vilje og økonomi til en bestigning?

Forøvrig mange over 50 som har besteget Mount Everest. Eldste var over 80.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...verest_records

Utrolig mange unge folk som tror at gamliser nødvendigvis må være i så jævlig dårlig form. Husker jeg var på fjellet på rypejakt med en på 73 for noen år siden, han tror jeg hadde sprunget i ring rundt de aller aller fleste 18-20 åringene her.
Mr. Borgos, jeg skal gå Norge på Langs i 2017 - dette har vært planlagt i 3 år, og tilogmed nå føler jeg at planleggingen ikke er tilstrekkelig, det gjenstår mye. Blant annet trening og sparing mtp økonomi.

Når det gjelder økonomi, så kan jeg si det sånn at grovt sett vil det koste oss rett under 100.000 kroner per pers for å gå denne turen, da inkluderer vi husleie/lån, strøm, telefonregninger, mat for turen, DNThytter, erstatning av ødelagt utstyr m.m.
Turen skal ta 4 måneder, med 1 måned i buffer.

Prisanslagene du kommer med for en tur til Mt Everest er helt på villspor. Det er nesten kriminelt dyrt å dra på ekspedisjon! Spesielt Mt Everest er ganske dyrt mtp lisenser og alt det som hører til.

Mount Everest er verdens nest farlige fjelltopp å bestige, og det er ikke et fjell man kødder med.
Alle som prøver seg på Mount everest vet at de bestiger fjellet med livet som innsats - får du trøbbel der, vil ikke de andre hjelpe deg. De har sin egen ekspedisjon og berømmelse å tenke på - har du en venn som skal være med?

Du skriver
Jeg har aldri klatret før og kan ingenting om klatring, fjell og særdeles lite av natur.
Vis hele sitatet...
og da lurer jeg litt på hva det er du egentlig ser for deg når du sier at du skal dra i 2018 ? Det er ganske kort tid på å forberede seg psykisk, fysisk, økonomisk og mtp det nettverket du må ha rundt deg når du skal foreta en sånn ekspedisjon.

Jeg anbefaler deg å ta deg en tur til pasvik i februar og begynne å bestige toppene der i dagslys - for å kjenne på det, er dette noe du virkelig klarer?

Selv erfarne fjellfolk bestiger ikke mt Everest uten flere år med trening for dette formålet.

Jeg vil berømme deg om du faktisk gjør dette inne på det tidsrommet du skriver her, men jeg tror jeg kommer til å lese om deg i VG med overskriften "Nordmann omkommet på Mount Everest".. Da kan jeg i det minste si til folk "Jeg prøvde å advare han mot å gjøre dette".
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Mount Everest er verdens nest farlige fjelltopp å bestige, og det er ikke et fjell man kødder med.
Alle som prøver seg på Mount everest vet at de bestiger fjellet med livet som innsats
Vis hele sitatet...
Du kommer med mye god informasjon, men dette er helt feil. Blant de 14 toppene over 8000 meter er det ti som har høyere dødsrate enn Everest.
Sitat av mandelbrot Vis innlegg
Du kommer med mye god informasjon, men dette er helt feil. Blant de 14 toppene over 8000 meter er det ti som har høyere dødsrate enn Everest.
Vis hele sitatet...
Skal ta det til meg, går mye på hear-say, og har hørt at K2 er verdens farligste, og Everest var nest farligste. Men poenget mitt står uansett. Det er direkte livsfarlig uten rette foreberedelser.