Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 5337
Hei.

Jeg er på leting etter skumle spill. Nå vet jeg at det vil komme opp en haug med replies som sier de vanlige, FEAR, dead space, silent hill, etc etc.
Men det er ikke slike spill jeg er ute etter. I disse spillene er du redd enten fordi:
1. Du ser en skummel fiende
2. Du skvetter.
3. Du er redd for at du skal skvette.

Dette er ikke skumle spill. Du skvetter hvis det spretter en klovn opp av en boks, men en klovn er jo ikke skummel i seg selv...

Det jeg leter etter, er spill som faktisk fyller deg med frykt, på grunn av atmosfære, lyddesign, lyssetting, og alt som faktisk trigger knappen oppe i hodet på oss mennesker og fyller oss adrenalin og en følelse av enten å flykte eller kjempe (altså frykt). Et prakteksempel på et slikt spill er Penumbra: Black Plague og Penumbra: Overture. I disse spillene er man alene i en forlatt gruvesjakt, og er kun bevæpnet med en isøks og en lommelykt. Fiender er en sjelden vare. Men likevel sitter man og holder på å pisse i buksa, fordi man hører ting, det er mørkt, klaustrofobisk, man vet ikke hva som kan skjule seg bak dører, osv. Faktisk, så har jeg aldri vært så redd i mitt liv som jeg var da jeg spilte disse spillene Og det sier litt. Ofte måtte jeg knipe igjen øyenene før jeg fortsatte. (Og jeg er ikke en "pyse" hvis dere tro dette nå. Jeg spiller Dead Space nå, og syns ikke det er spesielt skummelt. Litt små-guffent er det, men ikke noe særlig. Lyddesignen står for nesten all den skumle delen.)

Så hvis det finnes spill som skaper en slik frykt hos spilleren vil jeg gjerne vite det!
Sist endret av 1UP; 22. januar 2009 kl. 23:27.
Half life 2, Left 4 dead.
Vil vel si at Half life 2 skremte meg mest, skvatt når det hoppet en zombie foran meg altså .
doom 3 er skumle greier ^^
Fear? The Hidden? Fear 2? (som kommer snart)
Aliens vs Predator er veldig skummelt hvis du er marine. Det er også spennende å være alien, men ikke skummelt. Hvis du er predator vil du føle det uovervinnelig inntil du blir overmannet av aliens og kun kan se dem på en spessiell måte.

Men det er marine som er værst. Du ser absolutt ingenting og må skyte etter lyden. Noe av det skummleste jeg har opplevd. Du ender opp med å være livredd for å åpne neste dør fordi du hører at det er noe på den andre siden. Mye skummlere enn Doom 3.
Clive Barker's Undying må være midt i blinken.
prøv Condemned 2! syns det var ganske ekstremt
eller kanskje jericho
Sitat av Franklin Vis innlegg
Clive Barker's Undying må være midt i blinken.
Vis hele sitatet...
Så enig så enig. Gammelt men bra.

Kan også anbefale www.hotel626.com

Husk å ha aktivert cam/mic når du spiller.
Det er ganske så genialt egentlig hehe...

btw: Om du ikke kommer inn, så bare still klokka på maskinen din.
Spillet er lagt opp til at man kun får lov å spille om natta hehe
Sist endret av Daskeladden; 23. januar 2009 kl. 10:54. Grunn: Tilleggsinfo
The Hidden, Left 4 dead på Exoert, HL2 i Ravenholm, Clive Barker's Undying, F.E.A.R.

The Hidden er noe av det råeste som finnes, men må spilles på LAN for og forstå effekten :-)

Noen av disse er sikkert nevnt, men er flotte spill! :-)
Half Life 2 er vel egentlig ikke creepy, men jaggu kan det være, spesielt i episode 1: Mørkt rom + masse zombies/Zombines + ventetid på en heis + eksplosiver og mye mer.

på Half Life 2 er vel Ravenholm, og diverse biltuneller verst
Om du har ps2 kan du jo eventuelt prøve deg på "Fatal frame". Et japansk spill hvor du skal ta bilder av spøkelser. Litt klisjeaktig men veldig skremmende når spøkelsene blir borte også plutselig dukker opp foran kameraet
Sitat av keeg2k5 Vis innlegg
prøv Condemned 2! syns det var ganske ekstremt
eller kanskje jericho
Vis hele sitatet...
Condemned 1 også!
Doom 3 er min favoritt uansett hva dere sier!
Doom 3 og F.E.A.R anbefales på det sterkeste. Spill i mørket, og med mye lyd. Det utgjør en hel del!
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Så enig så enig. Gammelt men bra.

Kan også anbefale www.hotel626.com

Husk å ha aktivert cam/mic når du spiller.
Det er ganske så genialt egentlig hehe...

btw: Om du ikke kommer inn, så bare still klokka på maskinen din.
Spillet er lagt opp til at man kun får lov å spille om natta hehe
Vis hele sitatet...

Fyfaen, spilte nesten ikke at all, men pissa nesten på meg fordi det var så skumelt!::O:O
Sitat av binkabi Vis innlegg
Fyfaen, spilte nesten ikke at all, men pissa nesten på meg fordi det var så skumelt!::O:O
Vis hele sitatet...
!!! faen så scary, lukket øyne og bare knippset i vei når hun kjerringa kom^^.. nå tør jeg ikke mer.
Hotel 626 EIDE Noen som vet om lignende spill?
Doom 3 altså. Jeg husker jeg ble så redd at jeg bare sprang inn i et hjørne og gjemte meg. Gud Løvehjerte...
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Så enig så enig. Gammelt men bra.

Kan også anbefale www.hotel626.com

Husk å ha aktivert cam/mic når du spiller.
Det er ganske så genialt egentlig hehe...

btw: Om du ikke kommer inn, så bare still klokka på maskinen din.
Spillet er lagt opp til at man kun får lov å spille om natta hehe
Vis hele sitatet...

Skumle greier det der hotel626..

Anbefales!
Men Silent Hill er jo akkurat det, et spill som fokuserer på atmosfære og en gripende storyline for og sette frykten i deg. Jeg er ikke vanligvis "redd" når jeg spiller SH fordi jeg skvetter men fordi jeg hele atmosfæren som har blitt bygd opp er så jævelig at jeg kaldsvetter på hendene. Men det gjelder å skape riktig atmosfære der du spiller det også, surround, stor tv, av med lysene og gjør alt klart for 6-10 timer med spilling.
Det samme gjelder forsåvidt Dead Space. Jeg tror ikke jeg skvatt skikkelig så mye som en gang (med unntak av slutten), men gud for en uhyggelig og klaustrofobisk atmosfære det er i det spillet. Særlig lyddesignen er absurd bra.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Så enig så enig. Gammelt men bra.

Kan også anbefale www.hotel626.com

Husk å ha aktivert cam/mic når du spiller.
Det er ganske så genialt egentlig hehe...

btw: Om du ikke kommer inn, så bare still klokka på maskinen din.
Spillet er lagt opp til at man kun får lov å spille om natta hehe
Vis hele sitatet...
Jeg får bare en svart side?
Sitat av simdal Vis innlegg
Jeg får bare en svart side?
Vis hele sitatet...
Du kan forsøke det han skrev nederst i posten?
Resident evil 1 og 2. Husker jeg kjøpte det ene, var vel rundt 8 år. Kjøpte det bare for å være kul, tørte aldrig å spille det
Jeg skjønner akuratt hva du mener når du forteller hva slags spill du ser etter, og jeg må si at FEAR + Expansion Pack'n dems er BRA skvette spill. Synes expansion pack'n faktisk var litt bedre enn originalen også.

FEAR 2 som kommer snart ser jo lovende ut det og, men virker som mye er forandra fra 1'ern. "runna" demo'n i går.


Måten dem plutselig helt uventa forandrer miljøet du er i til noe creepy greier skaper en deilig chill. Du går mot en dør, men døra er stengt så du snur deg for å se etter en annen utvei, men alt som er bak deg er totalt forandra og det står div ghosts overalt.
Sist endret av Source; 27. januar 2009 kl. 04:40.
Jeg spilte Eternal Darkness: Sanity's Requiem til Gamecube. Kanskje litt gammelt... Men det skremte ihvertfall dritten ut av meg! Anbefales på det høyeste! Om du ikke har noe imot litt gammel grafikk.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Så enig så enig. Gammelt men bra.

Kan også anbefale www.hotel626.com

Husk å ha aktivert cam/mic når du spiller.
Det er ganske så genialt egentlig hehe...

btw: Om du ikke kommer inn, så bare still klokka på maskinen din.
Spillet er lagt opp til at man kun får lov å spille om natta hehe
Vis hele sitatet...
Gav opp jeg også, ble for skummelt...
Kan noen være så vennlige og forklare litt om Hotel626, hva det går ut på etc. Jeg sitter på skolen nå, uten privilegier til og stille klokken. Ble veldig nysgjerrig jeg nå


Forsåvidt vil jeg henge meg på Half-Life 2, mange steder jeg skvatt og man kan bli ganske så stresset i noen situasjoner. Krabber som kommer hoppende i sjakter etc kan bli morsomt om du spiller det på natten.
Jeg kan anbefale Bioshock.
Det er hvertfall et av de skumleste spillene jeg har spilt.
Sitat av Ancoil Vis innlegg
Kan noen være så vennlige og forklare litt om Hotel626, hva det går ut på etc. Jeg sitter på skolen nå, uten privilegier til og stille klokken. Ble veldig nysgjerrig jeg nå


Forsåvidt vil jeg henge meg på Half-Life 2, mange steder jeg skvatt og man kan bli ganske så stresset i noen situasjoner. Krabber som kommer hoppende i sjakter etc kan bli morsomt om du spiller det på natten.
Vis hele sitatet...
Du våkner på et hotel, og så skal du komme deg ut.
På veien må du blandt annet fotografere en dame som bor i mørket på toalettet, slippe unna en gal mann i tvangstrøye osv.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Du våkner på et hotel, og så skal du komme deg ut.
På veien må du blandt annet fotografere en dame som bor i mørket på toalettet, slippe unna en gal mann i tvangstrøye osv.
Vis hele sitatet...
Møtte aldri på fyrn i tvangstrøya, men møtte på ei lita jente man skulle synge lullaby for...
Hotel626 avsluttes med at du setter deg i bilen, og mannen i tvangstrøya sitter i baksetet. Jævlig creepy spill

Men nå spilte ikke jeg med cam og mic. Får kansje en annen effekt da?
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Dere som sier at HL, F.E.A.R og bioshock er skummelt, gtfo.
De spillene var ikke skumle, spesielt ikke HL! Hvor gamle er dere?

Men jeg skal sjekke ut hotel626, så lovende ut.
Shark! Hunting the Great White!! Er vel det jeg har skvette mest av ever! snikkende rundt i vatne også plutselig rister hele skjermen og en instense lyd borrer seg inn i hodet ditt, akkurat som om haien kommer ut av skallen din, BAK FRA!
Sitat av Raymond Vis innlegg
Møtte aldri på fyrn i tvangstrøya, men møtte på ei lita jente man skulle synge lullaby for...
Vis hele sitatet...
Ja, det er etter det...
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Half Life 2 er vel egentlig ikke creepy, men jaggu kan det være, spesielt i episode 1: Mørkt rom + masse zombies/Zombines + ventetid på en heis + eksplosiver og mye mer.

på Half Life 2 er vel Ravenholm, og diverse biltuneller verst
Vis hele sitatet...

Helt enig!

Husker jeg brukte laaaang tid gjennom Ravenholm fordi jeg bare måtte ta meg en pause og stå i et helt opplyst rom for å roe meg ned xD

Spilte et spill en gang, er lenge sia så var jo helt sikkert røva grafikk, men var driiiit ekkelt å stå med 3 kuler i en liten Beretta 9mm mot 4 zombier ()som går så sakte mot deg at du nesten pisser på deg og skriker når du spiller xD
Genialt spill!
Sist endret av puffxd; 27. januar 2009 kl. 11:11.
Sitat av keeg2k5 Vis innlegg
prøv Condemned 2! syns det var ganske ekstremt
eller kanskje jericho
Vis hele sitatet...
helt enig! Conemned 2 var helt fantastisk! =) Ihvertfall i mine øyne. Skummelt til tider, psykedelisk og creepy =) Har ikke fått prøvd 1'ern.. må få tak i det..
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Hotel626 avsluttes med at du setter deg i bilen, og mannen i tvangstrøya sitter i baksetet. Jævlig creepy spill

Men nå spilte ikke jeg med cam og mic. Får kansje en annen effekt da?
Vis hele sitatet...
Men hva skjer om man har med cam og mic i det spillet egentlig da?
doom 3 er helt for***** spill ...
Lastet ned Penumbra Overture og spilt noen timer. Må si jeg er positivt overrasket. Tenker jeg skal spare resten av spillinga til mørket senker seg. Liker åssen man får litt og litt av historien. Er vanligvis ikke så stor fan av adventure spill. Runna myst engang for lenge siden, men synes det blir for mye knot. Penumbra derimot likte jeg ettersom spenningen setter et spesielt preg på opplevelsen. Takk for tipset!
Om de ikke er for gamle for deg, så er jo Phantasmagoria 1 og 2 to ganske ubehagelige opplevelser.

Og Call of Cthulhu: Prisoner of Ice ga meg personlig mareritt når jeg var liten.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
JA!
Call of cthulhu skal jeg prøve! Cthulhu fu ftaghn!
Men hva handler Phantasmagoria om?

Og angående hotel626, så var ikke det så veldig skummelt. Skvatt litt da jeg så ham fyren i baksetet mitt da.
hvis du ikke syns det var skummelt, satt du åpenbart ikke med headsett på høy lyd og i et bekmørkt rom.

fy faen
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Sitat av raxor Vis innlegg
hvis du ikke syns det var skummelt, satt du åpenbart ikke med headsett på høy lyd og i et bekmørkt rom.

fy faen
Vis hele sitatet...
Faktisk, så var det akkuratt det jeg gjorde!
Alt lys var slått av, og jeg satt med øreklokker og ganske så høy lyd. Skvatt et par ganger, men egentlig ikke skummelt.

Penumbra-spillene er 10 ganger skumlere!
Sist endret av 1UP; 28. januar 2009 kl. 21:43.
The darkness er VELDIG skummelt!
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Jeg har ikke PS3.
Sitat av puffxd Vis innlegg
Helt enig!

Husker jeg brukte laaaang tid gjennom Ravenholm fordi jeg bare måtte ta meg en pause og stå i et helt opplyst rom for å roe meg ned xD

Spilte et spill en gang, er lenge sia så var jo helt sikkert røva grafikk, men var driiiit ekkelt å stå med 3 kuler i en liten Beretta 9mm mot 4 zombier ()som går så sakte mot deg at du nesten pisser på deg og skriker når du spiller xD
Genialt spill!
Vis hele sitatet...
Det høres ut som Resident Evil 2. Husker at man startet med 3 kuler og zombier som kommer mot deg.

http://www.youtube.com/watch?v=ZM0Ku...eature=related

Filmen der er litt dum siden det er en idiot som snakker i bakgrunn men du kan se starten på spillet der
PENUMBRA!! (PC)

Start med Penumbra: Overture.

Etter det er det 2 episoder.

Jeg LOVER deg du kommer til å kjenne atmosfæren.

Og ja, Condemned om du har Xbox 360
Sitat av Coccomeister Vis innlegg
Men hva skjer om man har med cam og mic i det spillet egentlig da?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker. Har ikke prøvd enda. Men det er et sted hvor du skal finne et bilde av deg. Da er du inne på et mørk rom med lommelykt. Det er massevis av andre bilder av andre folk, og de er tydeligvis tatt under spillingen dems på et skummelt punkt i spillet.
Sist endret av Eplekjekk; 2. februar 2009 kl. 08:29.