Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1991
Hei

Har prøvd søkefunksjonen uten å finne en situasjon som lignet

Min situasjon:
Jeg lånte bort bilen min til en kompis som var på besøk fra sør-amerika, han ble tatt i å kjøre 10kmt over fartsgrensen

Jeg fikk bot i posten siden det var min bil han kjørte, han var den eneste personen i bilen

Snakket med politiet via telefon, og de beskrev personen på bildet, så bildet er skarpt og personen som kjørte kan sees tydelig, jeg spilte dum og sa jeg ikke viste hvem det var, men om jeg fikk se bildet så kansje jeg kunne identifisere han.

Skal inn på politistasjonen å se på bildet, men lurer på hva jeg skal si.

Har ikke lyst å oppgi han, siden boten tilsvarer en halv månedslønn for han. Da betaler jeg den heller selv, men har ikke lyst å få prikker på mitt førerkort, så helst ikke

Hva bør jeg si til politiet når jeg kommer dit? Finne opp et fiktivt navn? Si at jeg ikke husker hvem det kan være?

Noen som har vært i en lignende situasjon, som kan dele sine erfaringer?
Sist endret av TheCrow; 8. desember 2022 kl. 10:55. Grunn: Flere spm
Sitat av TheCrow Vis innlegg
Hei

Har prøvd søkefunksjonen uten å finne en situasjon som lignet

Min situasjon:
Jeg lånte bort bilen min til en kompis som var på besøk fra sør-amerika, han ble tatt i å kjøre 10kmt over fartsgrensen

Jeg fikk bot i posten siden det var min bil han kjørte, han var den eneste personen i bilen

Snakket med politiet via telefon, og de beskrev personen på bildet, så bildet er skarpt og personen som kjørte kan sees tydelig, jeg spilte dum og sa jeg ikke viste hvem det var, men om jeg fikk se bildet så kansje jeg kunne identifisere han.

Skal inn på politistasjonen å se på bildet, men lurer på hva jeg skal si.

Har ikke lyst å oppgi han, siden boten tilsvarer en halv månedslønn for han. Da betaler jeg den heller selv, men har ikke lyst å få prikker på mitt førerkort, så helst ikke

Hva bør jeg si til politiet når jeg kommer dit? Finne opp et fiktivt navn? Si at jeg ikke husker hvem det kan være?

Noen som har vært i en lignende situasjon, som kan dele sine erfaringer?
Vis hele sitatet...
Kan du ikke la kompisen ta prikken, og heller betale boten for ham?
Forklaring: Det var en fest, nøklene lå fremme og noen må ha lånt den for å kjøpe mer røyk. Du kjenner igjen personen, trivelig fyr, men du husker ikke navnet hans eller hvem han var med.

Evt. kan du gi hans navn og så betale boten for ham.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Forklaring: Det var en fest, nøklene lå fremme og noen må ha lånt den for å kjøpe mer røyk. Du kjenner igjen personen, trivelig fyr, men du husker ikke navnet hans eller hvem han var med.
Vis hele sitatet...
Eventuelt får du kanskje beskjed om at du enten må anmelde at noen tok bilen din uten lov, eller ta ansvar for boten.
Etter hva jeg husker så må du enten anmelde for tjuvlån/stjålet, ellers er det ditt ansvar hvordan bilen blir brukt. Ikke helt sikker på om det bare gjelder at bilen skal være i godkjent stand
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Etter hva jeg husker så må du enten anmelde for tjuvlån/stjålet, ellers er det ditt ansvar hvordan bilen blir brukt. Ikke helt sikker på om det bare gjelder at bilen skal være i godkjent stand
Vis hele sitatet...
Det er kun fører som kan straffes for fartsovertredelse. Som eier er du kun pliktig å forsikre deg om at fører er skikket til å kjøre bil. Her gjelder saken ikke skikkethet.

Du blir innkalt til politiet for å fortelle hvem det er på bildet. Og du kan bli innkalt som vitne i en eventuell rettssak. Da har du i utgangspunktet forklaringsplikt. Du kan si du ikke husker navnet, og da er det opp til politiet å etterforske og forfølge føreren.
Her har du vel allerede snakket deg inn i saken i stedet for å bare la vær å vedta det forenkla forelegget å la politiet gjøre jobben sin. Det første politiet ville gjort var å se at det IKKE var deg som kjørte.

https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/...att-i-fotoboks
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Kan man egentlig si det at man vet hvem det er, men at man ikke ønsker å formidle det? Husker at min far gjorde dette på meg en gang vi var i samme situasjon når jeg hadde fått fartsbot i fotoboks med han sin bil, når han dro ned på politikammeret for å identifisere utifra bildet så sa han at han ikke ønsket å fortelle hvem det var, og det var helt greit. Nå viste politiet ganske godt hvem jeg var da, og det endte med at lensmannen ikke gadd mer tull å ringte meg å sa at han satt med et bilde av meg i hånda og om jeg fortsatt nektet hehe..

For du plikter vel kun å oppgi navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel til politiet, man plikter vel ikke å angi kameratene sine til snuten?
Sist endret av Absurd; 8. desember 2022 kl. 13:50.
Bare is at det var en fyr som lånte bilen for å kjøpe røyk, du husker ikke hva han heter dessverre.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Bland inn en tredjepart, du har lånt bort bilen til noen som igjen har lånt bort bilen til noen.

Du vet ikke hvem vedkommende er, og er heller ikke din oppgave å finne ut hvem det er.
Sist endret av Carmex; 8. desember 2022 kl. 14:39.
Takk kjære freaks for mange gode svar

tror jeg går for løsningen til Carmex, jeg har liten tro på at de finner ut av hvem det faktisk er, spesielt siden det er en fra andre siden av kloden.

Skal prøve å huske å oppdatere tråden, når saken er konkludert
Uvaksinert 👍
Sitat av Absurd Vis innlegg
Kan man egentlig si det at man vet hvem det er, men at man ikke ønsker å formidle det?
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge det er nær familie så er man ikke pliktig til å hjelpe politiet med å finne ut hvem det er.