Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 594
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Beklager for langt innlegg, jeg vil bare prøve å forklare så nøye som mulig for at dere skal forstå problemstillingen.

Før pleide jeg alltid å stramme knyttneven når jeg skulle sette et skudd, for å få i gang blodsirkulasjonen. Jeg holdt neven strammet mens jeg strakk nålen inn, også fortsatte jeg å stikke den inn helt til det kom en liten blodflekk i kanylen. Det var et tegn på at jeg hadde funnet åren i dybden. For å dobbeltsjekke at jeg hadde truffet den bra så trakk jeg stempelet tilbake, og hvis jeg hadde truffet så ble sprøyta fylt opp med blod. Da kunne jeg slappe helt av i armen og sette skuddet. Dersom det stoppet opp eller begynte å svi så visste jeg at jeg hadde beveget nålen ut av åren med uhell, så da flyttet jeg den bare tilbake og sjekket blodsvar på nytt. Det var helt problemfritt og tok meg aldri mer enn 5 minutter.

Men det blir naturligvis vanskeligere å finne årer med tiden, så jeg merket at jeg etterhvert måtte ty til å stramme hele armen (flexer biceps og strammer knyttneven) veldig hardt i et par minutter for å finne åren og få blodsvar. Og dette funket også fint ganske lenge, men etter jeg hadde ufrivillig pause fra sprøyta i 2 uker så har jeg ikke klart å komme helt på banen igjen. Rart, fordi jeg hadde trodd at en pause ville hjelpe, ikke gjøre ting verre..

Problemet mitt nå er at jeg ikke engang klarer å få et tydelig blodsvar, og jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil. Jeg gjør akkurat det samme som før, og det jeg er vandt til er at jeg skal få en liten blodflekk i kanylen når jeg har stukket nålen inn og truffet åren, også skal jeg kunne trekke stempelet tilbake og fylle sprøyta med blod.. Mens nå kan jeg stikke nålen så langt inn som mulig uten at jeg ser noe blod i kanylen, men når jeg trekker nålen ut igjen så begynner det å "lekke" blod sakte inn i sprøyta? Når jeg da prøver å trekke stempelet tilbake, skjer det derimot ingenting.. Og det samme skjer på alle områdene jeg stikker, hvor jeg vet at det skal ligge årer. Jeg skjønner ikke hva som skjer.

Jeg har prøvd å sette skuddet uansett, men jeg er ikke helt sikker på om det funker eller ei. Jeg får jo ikke et ordentlig blodsvar, så jeg venter bare til jeg ser at blodet begynner å lekke inn i sprøyta (noe det kun gjør dersom jeg strammer armen ekstremt hardt i et par minutter både før og imens jeg stikker nålen helt inn også saaakte ut igjen) før jeg begynner å trykke det inn. Og det går som regel inn, men det går veldig sakte og det svir litt. De gangene det har stoppet opp har jeg bare dyttet nålen litt inn også ut igjen til jeg ser blodet. Jeg har fått både utslett og byller som kan tyde på bomskudd, men utslettet har forsvunnet ganske raskt og størrelsen på byllene tilsier at det kun er en liten andel som har havnet utenfor.

Uansett, jeg begynner å bli rimelig sliten av dette men jeg kommer ikke til å slutte. Jeg ønsker bare å gjøre ting på tryggest måte mulig før jeg skal i behandling neste år. Setter pris på alle tips :-) Noe jeg bør prøve, noe jeg bør unngå?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Prøvd med et belte eller ledning eller lignende for og lage en stas for og få frem blodårene?
Var eneste måten jeg og flere fikk frem årer etterhvert.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Prøvd med et belte eller ledning eller lignende for og lage en stas for og få frem blodårene?
Var eneste måten jeg og flere fikk frem årer etterhvert.
Vis hele sitatet...
Nei, men har prøvd stasebånd tidligere. Var en kompis som tok det på og strammet, men jeg synes ikke det var stramt nok og når jeg ba han om å stramme det så sa han at det ikke kunne (burde) strammes mer fordi det ville ødelegge årene mine.

Fungerer feks ledning bedre? Løsner du det etter du har fått blodsvar?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skal ærlig si jeg ikke aner om kompisen din er inne på noe. Men har stramma veldig hardt selv noen ganger for og få frem årer som etterhvert stakk av.

Ledning og stasebånd fungerer like bra, stasebånd er mye lettere og jobbe med enn en ledning som du også må holde stram ved og presse "låsen" inn mot kroppen vs stasebåndet man bare kan stramme så er det stramt til man knapper opp.

Både og. I gode perioder løsnet jeg det, i perioder der åra hoppa av så fort jeg løsna litt så holdt jeg stasen stram og klemte stempelet veldig forsiktig inn.
Vet ikke hvor sunt eller bra akkurat det er, men gjorde det sånn utallige ganger selv iallefall.