Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3122
Jeg går nå læretiden som Vikler og har en del spørsmål rundt dette. Helt tilfeldig at jeg havnet i denne yrkesveien og var egentlig ikke noe jeg hadde hørt særlig om når jeg gikk automasjon vg2 på videregående.

Jeg lurer bare generelt på hva jeg skal gjøre når jeg har fått fagbrevet, er vikler ett yrke det vil være behov for i fremtiden med tanke på hvor mye det er av elektriske motorer, tenker da på det grønne skiftet med Vindmøller osv osv.

Har også vært inne på tanken med å ta fagrev som automatiker i tillegg, er vel da mulig å ta 1 år med praksis og ta siste del av eksamene også ta fagprøven?

Kan tenke meg å komme offshore til slutt setter pris på all hjelp!
Hadde heller satsa på automatiker. Og jobb offshore
Det er "motor" i vindmøller også. Men de kalles generator, for de brukes motsatt vei. Og er derfor konstruert litt anderledes. Med de har fortsatt spoler med kobber-tråd.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det er "motor" i vindmøller også. Men de kalles generator, for de brukes motsatt vei. Og er derfor konstruert litt anderledes. Med de har fortsatt spoler med kobber-tråd.
Vis hele sitatet...
Jeg antar Keegasus er klar over det, han mangler tross alt bare praksisdelen, for å være en fagutdannet vikler. Hvis vi forutsetter at den informasjonen stemmer, og det er ikke noe her som tilsier at det ikke stemmer.

Men ja, vikler vil det være behov for i fremtiden, og sikkert mye innen automasjon også. Men om politikrene tar til vettet, blir det langt unna så mye offshore i fremtiden, som det er i dag.
Heismontør eller automatiker tjener fett, selv med relativt kort utdanning.
Elektriker på selv "nattestengte" lufthavner tjener ganske greit siden mange lufthavner fortsatt må ha beredskap (alt fra postfly til charter kan få disp og lande midt på natten) som betyr minst en person fysisk på jobb og flere hjemme på hjemmevakt. Krever en del mer mtp bakgrunnsjekk fra Luftfartstilsynet etc, og på noen lufthavner må du sikkerhetsklareres, men det er det ofte verdt for å få betalt for å se på Netflix 80% av tiden.
Sist endret av bashfoo; 31. juli 2022 kl. 02:31.
Takk for gode svar! Eneste jeg da lurer på er om noen vet hva jeg trenger for å bli automatiker etter endt fagprøve som vikler? Vil vel måtte trenge teoretisk eksamen av noe slag? Hvor lang tid i praksis trenger man? Vil jeg måtte være lærling igjen?
Lærling er faktisk ikke obligatorisk. Det er fylkeskommunen som står ansvarlig for å skaffe alle studenter lærlingtilbud, men du kan selv si til de bedriftene som ringer at du ikke ønsker lærlingtid og da får du til slutt selv gå opp til fagprøven uten lærlingtid. Det kan være vanskeligere for deg, men det er subjektivt fra person til person.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Takk for gode svar! Eneste jeg da lurer på er om noen vet hva jeg trenger for å bli automatiker etter endt fagprøve som vikler? Vil vel måtte trenge teoretisk eksamen av noe slag? Hvor lang tid i praksis trenger man? Vil jeg måtte være lærling igjen?
Vis hele sitatet...
Kan se for meg at du må ta Tverrfaglig for Automatiker og vise til relevant praksis eller gjennomføre nye 2 år som lærling, for så å gå opp til fagprøve som Automatiker.

Muligens litt avhengig av hvordan studieretningen for de to fagene er og hvilken praksis du får som Vikler.

That said, kan da se for meg at Vikler er et yrke som kan vokse i framtiden. Og blir du god på reprasjoner av feks Elektromotorer, Dynamoer og Generatorer så er det sikkert rom for et eget foretak etterhvert.
Har en god kamerat som gikk videre og tok videreutdanning. Han startet da et firma som lyssetter tuneller - han kalte det bare for en gullgruve, da det kryr av tuneller.

Det viktigste han sa var jo selvfølgelig å ha gode kontakter, da dette er svært avgjørende for å få jobber. Skjønner å starte et firma kanskje ikke er noe for alle og krever mye, men å ha et godt nettverk og jobbe hardt så ser de andre som også jobber med andre ting i tunellene/veiene at det er akkurat DEG som må ringes for å få jobben gjort
Ta fagbrevet, lær deg ting og vær en "jamann" så dukker det opp muligheter.
På ingen måte noe dumt yrke å få seg.

"Stadig" annonser på bedrifter som ønsker personale med god kjennskap til motorer, generatorer og trafoen. Antar en ("våken") vikler passer godt inn da -> mulighet for å ta fagbrev automatiker eller elektriker. Forøvrig masse mulighet sol f.eks "serviceingeniør" med fagbrevet og gjerne teknisk fagskole
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Ta fagbrevet, lær deg ting og vær en "jamann" så dukker det opp muligheter.
På ingen måte noe dumt yrke å få seg.

"Stadig" annonser på bedrifter som ønsker personale med god kjennskap til motorer, generatorer og trafoen. Antar en ("våken") vikler passer godt inn da -> mulighet for å ta fagbrev automatiker eller elektriker. Forøvrig masse mulighet sol f.eks "serviceingeniør" med fagbrevet og gjerne teknisk fagskole
Vis hele sitatet...

Høres veldig bra ut har du tilfeldigvis noe kjennskap til om man kan ta 1 eller flere år praksis som automatiker + evt siste teoretiske eksamen fra vgs3 automasjon som privatist for og så ta fagbrev som automatiker? Med ett fagbrev som vikler vil vel kryssløpet være noe kortere for å ta ett fagbrev til?
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Høres veldig bra ut har du tilfeldigvis noe kjennskap til om man kan ta 1 eller flere år praksis som automatiker + evt siste teoretiske eksamen fra vgs3 automasjon som privatist for og så ta fagbrev som automatiker? Med ett fagbrev som vikler vil vel kryssløpet være noe kortere for å ta ett fagbrev til?
Vis hele sitatet...

Jeg tok to eksamener som Privatist, og kunne da melde meg opp til fagprøve.
Grunnet endret jobbsituasjon osv. gjorde jeg aldri det, men tok eksamnene og fikk "go" for fagprøve. Hadde da bare sannsynliggjort at jeg hadde arbeidet nok med automasjon gjennom arbeid som elektriker.