Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1147
Hei.
Fikk utbetaling for en stund siden av lånekassen med ekstra lån til å betale skolepenger. Når jeg snakket med skolen i etterkant fant jeg ut at jeg ikke trenger å ta alle fagene i år likevel, fordi jeg har bestått dem fra før. Har likevel fått utbetalt til full støtte. Er dette noe jeg er nødt å kontakte lånekassen for å betale tilbake? Er det noe de finner ut av?
Oppfordrer deg til å ta kontakt nå med en gang og informere om det, så slipper du å bli anmeldt for økonomisk kriminalitet. Skjønner hvis det frister deg, og at du sikkert håper på ett 'neida går fint'-svar men konsekvensen er ikke verdt utbyttet. Dont do it man.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Oppfordrer deg til å ta kontakt nå med en gang og informere om det, så slipper du å bli anmeldt for økonomisk kriminalitet. Skjønner hvis det frister deg, og at du sikkert håper på ett 'neida går fint'-svar men konsekvensen er ikke verdt utbyttet. Dont do it man.
Vis hele sitatet...
Så jeg er pliktet til å betale dem tilbake? Er vel i bunn og grunn det som er spørsmålet.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Så jeg er pliktet til å betale dem tilbake? Er vel i bunn og grunn det som er spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Det er du, du har fått utbetalt mer enn det du har krav på. Finner de ut at du har fått det og ikke opplyst dem om det, vil de anmelde deg. Det står i kontrakten du har signert med lånekassen.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Oppfordrer deg til å ta kontakt nå med en gang og informere om det, så slipper du å bli anmeldt for økonomisk kriminalitet. Skjønner hvis det frister deg, og at du sikkert håper på ett 'neida går fint'-svar men konsekvensen er ikke verdt utbyttet. Dont do it man.
Vis hele sitatet...
Hva er straffen om man blir tatt for økonomisk kriminalitet i hans situasjon?
Sitat av cansas Vis innlegg
Hva er straffen om man blir tatt for økonomisk kriminalitet i hans situasjon?
Vis hele sitatet...
I minste fall vil jeg tro det er en søt bot, og hvis situasjonen er i ytterste grad grov (store summer over en lengre periode - flere semester over flere år?). Det er nok noe du ville ha hatt på rullebladet vil jeg tro, og for å være helt ærlig så hadde jeg heller solgt narkotika eller medisiner for å tjene penger hvis jeg skulle gjort det ulovlig. Det å svindle til seg penger fra statens lånekasse er både dumt, risikofylt og sleipt på en helt annen måte enn å selge hasj/ecstasy og en benzo her og der.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
I minste fall vil jeg tro det er en søt bot, og hvis situasjonen er i ytterste grad grov (store summer over en lengre periode - flere semester over flere år?). Det er nok noe du ville ha hatt på rullebladet vil jeg tro, og for å være helt ærlig så hadde jeg heller solgt narkotika eller medisiner for å tjene penger hvis jeg skulle gjort det ulovlig. Det å svindle til seg penger fra statens lånekasse er både dumt, risikofylt og sleipt på en helt annen måte enn å selge hasj/ecstasy og en benzo her og der.
Vis hele sitatet...
Problemet er at jeg går høyskole selv og har søkt om stipend + fullt lån, men i år er jeg deltidsstudent, og skal bare ta opp fag, men allikvell har jeg fått skolepengerlån på 30.000? Jeg skal ikke betale semestervagift i år, siden jeg er deltidsstudent.

Eller er kanskje de 30.000 kronene ment for å ta opp fag? Jeg skal ta opp 6 fag, totalt 10000,-.
Jeg har tidligere fått utbetalt støtte jeg ikke hadde rett til. Sa aldri fra. Er ikke så ille som han over skisserer, men du bør si fra og ordne opp, for de truet med at jeg ville miste retten til støtte for all tid fremover. Tok lang tid å overbevise dem om at det ikke var med vilje, samt rask tilbakebetaling.
Sitat av cansas Vis innlegg
Problemet er at jeg går høyskole selv og har søkt om stipend + fullt lån, men i år er jeg deltidsstudent, og skal bare ta opp fag, men allikvell har jeg fått skolepengerlån på 30.000? Jeg skal ikke betale semestervagift i år, siden jeg er deltidsstudent.

Eller er kanskje de 30.000 kronene ment for å ta opp fag? Jeg skal ta opp 6 fag, totalt 10000,-.
Vis hele sitatet...
Vil tro at det i utbetalingsoversikten din står hva disse pengene er ment for og ikke, hvis det kommer tydelig frem at du skal betale semesteravgift med disse pengene så er jo saken klar. Om du er usikker på hvorfor du har fått mer enn forventet er det en god indikator på å forhøre deg med lånekassen om det. Vet ikke hvor gammel du er, ei om du er mann eller dame men dette høres ut som tenkning fra en ung gutt som ikke er ferdig med utviklingen av frontallappen (den delen av hjernen antatt å være ansvarlig for blandt annet konsekvent tenkning). Gjør deg selv en tjeneste og ha en morsom historie om tabbene du har gjort når du var yngre, ikke la det være en kjedelig gjeldsordning fra lånekassen fordi 'du ikke viste' hva de skulle gå til.

Det er ikke verdt det når det smeller, og om du tenker på det allerede nå så vil jeg tro du ikke får fred med de pengene og tanken hengende over deg når du bruker dem heller.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Vil tro at det i utbetalingsoversikten din står hva disse pengene er ment for og ikke, hvis det kommer tydelig frem at du skal betale semesteravgift med disse pengene så er jo saken klar. Om du er usikker på hvorfor du har fått mer enn forventet er det en god indikator på å forhøre deg med lånekassen om det. Vet ikke hvor gammel du er, ei om du er mann eller dame men dette høres ut som tenkning fra en ung gutt som ikke er ferdig med utviklingen av frontallappen (den delen av hjernen antatt å være ansvarlig for blandt annet konsekvent tenkning). Gjør deg selv en tjeneste og ha en morsom historie om tabbene du har gjort når du var yngre, ikke la det være en kjedelig gjeldsordning fra lånekassen fordi 'du ikke viste' hva de skulle gå til.

Det er ikke verdt det når det smeller, og om du tenker på det allerede nå så vil jeg tro du ikke får fred med de pengene og tanken hengende over deg når du bruker dem heller.
Vis hele sitatet...
Ja, har selvsagt kontaktet dem

Takk for svar.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Vil tro at det i utbetalingsoversikten din står hva disse pengene er ment for og ikke, hvis det kommer tydelig frem at du skal betale semesteravgift med disse pengene så er jo saken klar. Om du er usikker på hvorfor du har fått mer enn forventet er det en god indikator på å forhøre deg med lånekassen om det. Vet ikke hvor gammel du er, ei om du er mann eller dame men dette høres ut som tenkning fra en ung gutt som ikke er ferdig med utviklingen av frontallappen (den delen av hjernen antatt å være ansvarlig for blandt annet konsekvent tenkning). Gjør deg selv en tjeneste og ha en morsom historie om tabbene du har gjort når du var yngre, ikke la det være en kjedelig gjeldsordning fra lånekassen fordi 'du ikke viste' hva de skulle gå til.

Det er ikke verdt det når det smeller, og om du tenker på det allerede nå så vil jeg tro du ikke får fred med de pengene og tanken hengende over deg når du bruker dem heller.
Vis hele sitatet...
Nå overdriver du ganske godt her, og med slike forsøk på hersketeknikk så overlever du ikke lenge her på forumet.

Det er jo helt tydelig at du selv ikke har peiling på hva du snakker om, "gjeldsordning fra lånekassen", fordi du har fått mye utbetalt? Det er ord som er tatt rett ut av luften.
Lånekassen har ikke noe med gjeldsordning å gjøre.

Så lenge dette ikke er gjort med vilje så blir verste konsekvens at de ønsker pengene tilbake tidligere enn vanlig nedbetslingsplan tilsier. Lån til semesteravgift er ikke det samme som å svindle nav for dagpenger.
Sist endret av random105675; 25. august 2020 kl. 22:14.
loooooooool. Du blir ikke anmeldt for noe som helst, lmao!
Du får regning fra lånekassen med krav om penger du ikke hadde rett på, tilbakebetalingsplan får du også om du trenger det, null stress.