Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1452
God kveld

Har noen her erfaring med å skrive ut digitale bøker og eventuelt legge til spiralbinding på de? Leser mye bøker, men har ikke råd til å kjøpe alle ettersom de ofte er veldig dyre. Derfor pleier jeg å laste ned pdfer og epuber fra Library Genesis, Imperial Library og andre sider og lese de på dataskjerm. Helst ville jeg hatt disse i fysisk form.

Tenkte først og fremst på å betale for en tjeneste som gjør det framfor å printe de selv. Hva kan dere anbefale av foretninger som gjør dette?

Takker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp deg lesebrett, t.d. Kindle.

Har brukt det i omlag ti år, og det er som å lese på papir.
Vil tro det er billigere å kjøpe boka enn å printe den ut. Det du etterspør er faktisk et boktrykkeri, og resultatet er boka du kan kjøpe.
Skriv gjerne her hvis du finner ut av noe! Jeg har selv hatt en rundtur til forskjellige trykkerier for å be om tilbud på slikt, men enkelttrykk er dyrt! Nå er det lenge siden jeg spurte, men mener å huske at det var rundt 500 kr for ett hefte med ca 100 sider. Og det var billigste trykk, med kjipt papir, svart/hvitt og en enkel innbinding. Da er det jo like greit å kjøpe ordentlige bøker, om du kan. For min del gjaldt det sammenstillelse av mye forskjellig fra PDF-format, så det var dessverre ikke noe alternativ for meg.
Sist endret av Realist1; 9. april 2020 kl. 07:32.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Skriv gjerne her hvis du finner ut av noe! Jeg har selv hatt en rundtur til forskjellige trykkerier for å be om tilbud på slikt, men enkelttrykk er dyrt! Nå er det lenge siden jeg spurte, men mener å huske at det var rundt 500 kr for ett hefte med ca 100 sider. Og det var billigste trykk, med kjipt papir, svart/hvitt og en enkel innbinding. Da er det jo like greit å kjøpe ordentlige bøker, om du kan. For min del gjaldt det sammenstillelse av mye forskjellig fra PDF-format, så det var dessverre ikke noe alternativ for meg.
Vis hele sitatet...
Han etterlyser ikke en skikkelig bok; han nevner jo spiralhefte og lignende. Tipper han driter en lang mars i kolofonside og papirarbeidet, og det er vel gjerne slike ting som gjør enkelttrykk uproporsjonalt dyrt?

TS: Dersom du selv kan besørge utskrift på et format og på en papirtype du liker, så ta kontakt med ekspedisjonen på et vilkårlig valgt institutt ved ditt nærmeste universitet eller høyskole. De har gjerne utstyr for å lage masteroppgaver, labhefter, kompendier og andre småsaker som i små opplag hører universitetslivet til. Får du avslag, eller synes prisen er for stiv, eller opplever at vedkommende bak skranken er komplett ute av stand til å forstå forespørselen din, så går du bare videre til ekspedisjonen til neste institutt og spør der. Typisk er det snakk om spiralhefte eller sånn klemmerygg med lim som varmes opp - hva nå enn det kalles. Det holder greit.

En tredje mulighet er faktisk å binde inn boka selv på skikkelig vis. Jeg har ikke prøvd selv - ennå! - men det virker ganske doable. Mye annen info der ute for de som har lyst til å prøve.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. april 2020 kl. 11:56.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Han etterlyser ikke en skikkelig bok; han nevner jo spiralhefte og lignende. Tipper han driter en lang mars i kolofonside og papirarbeidet, og det er vel gjerne slike ting som gjør enkelttrykk uproporsjonalt dyrt?
Vis hele sitatet...
Mulig jeg formulerte meg upresist i innlegget over, men det var bare et spiralhefte eller lignende jeg også var ute etter. Jeg hadde diverse PDF-filer som jeg bare ville ha skrevet ut og heftet på en eller annen billig måte (spiralhefte hadde vært helt perfekt, det). Det var derfor jeg ble så overrasket over prisen – jeg trodde noe slikt skulle være uhyre billig, men så var det uhyre dyrt. Jeg klarte riktignok å få billigere tilbud via universitetet, biblioteket og linjeforeninger/studentgrupper, men det var fremdeles langt over budsjettet mitt, så det ble aldri noe av. Men hvis det fremkommer her at det finnes rimelige alternativer, så er jeg veldig interessert!

Edit:
Fant igjen de gamle henvendelsene mine på mail nå. Ett hefte kostet 490,-, mens jeg kunne få supertilbud på flere:
Da havner prisen på 1267,- eks mva for 10stk 100 siders, spiralisert.
Vis hele sitatet...
Og fra en annen sjappe:
Hei igjen,
10 hefter à 100 sider med spiralinnbinding koster 1550,- + mva.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Realist1; 9. april 2020 kl. 12:18.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kjøp deg lesebrett, t.d. Kindle.

Har brukt det i omlag ti år, og det er som å lese på papir.
Vis hele sitatet...
Eg støtter dette 100% Kindle + Calibre, og du unngår heile problemet. Kvar kindle får si eiga epostadresse som du kan sende mobi, azw og pdf-filer til. Har du ikkje bøkene i eit av desse formata gjer Calibre jobben for deg og sender til Kindle. Blir pdfen for lita på Kindle-skjermen finst det program for å croppe det til så det blir bra.

Orker du ikkje epost, kan du bruke kabel eller sette opp ein Calibre-sørver så du kan hente biblioteket ditt rett frå Kindelen.

Vil du ikkje ha Kindle? Det finst mange alternativ som stort sett gjer det same...
Det du trenger er en innbindingsmaskin og en god printer!

Har selv erfaring med bruk av den til å lage egne kompendier osv.

Tenker på noe à la denne her .
Har ikke erfaring med den modellen, men har brukt tilsvarende til bøker og selvkomponerte kompendier. Dyrere modeller er lettere å bruke og kan ta flere ark. Invester dessuten i en god printer laget for å skrive ut mange ark sort/hvitt. Stor forskjell på dem så se litt rundt.

Blir ikke de peneste utgavene, men fungerer fint til den bruken du beskriver.
Har den lille, originalstørrelsen av Kindle. Synes den er for liten, hjelper det med den versjonen som er litt større? Hvorfor finnes det ikke en lesebrett som har samme størrelse som en bok?
Fordi bøker har mange forskjellige størrelser.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har den lille, originalstørrelsen av Kindle. Synes den er for liten, hjelper det med den versjonen som er litt større? Hvorfor finnes det ikke en lesebrett som har samme størrelse som en bok?
Vis hele sitatet...
Det norske lesebrettet reMarkable er større enn Kindle. Dyrt, men et ok lesebrett og det erstatter notisblokka også.