Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6297
Hei!

Legen min ga meg Circadin 2 mg som et hjelpemiddel for innsovning, grunnet forsinket søvnfasesyndrom.

Etter en stund med dette har jeg innsett at det ikke virker, noe fordi dette er depottabletter som løser ut melatonin sakte, muligens på grunn av en rask halveringstid.

Det jeg lurer på er om det er noen hensikt i å la tabletten løse seg opp i munnen, evnt. å tygge litt på den så den blir som et pulver og la den løse seg opp. Vil den da få samme effekt som resoribletter med Melatonin, som man får kjøpt på f.eks biovea?

Jeg har også vurdert å bestille fra Biovea, men har ikke gjort det ennå.
Takker hjerteligst for alle svar!
Det gir effekt om du tygger den før du svelger. Må gjerne svelge i flere porsjoner også, da en knust depot-pille lett klistrer seg sammen og blir en "kindof depot" igjen.

Litt offtopic, "forsinket søvnfasesyndrom". Er ikke dette strengt tatt bare en døgnrytme til en typisk svett gamer? Hvordan får man diagnosen?
Selv sover jeg stadig til en tid mellom 15 og 18, og blir aldri trøtt før kl 6 om morgenen. Dersom jeg har døgna går det greit å sovne til 12 på kvelden, men det er fortsatt ikke veldig lett.
Har jeg dog sovet til 12 på kvelden, sovner jeg fortsatt enkelt kl 6 på morgenen. Dette er veldig rart, og dersom det faktisk eksisterer et sånt syndrom du snakker om, så er jeg sikker på at jeg har det. Jeg har vel alltid kalt det latskap, men kanskje det ligger noe i dette. Hadde vært fint det
Nå har jeg brukt Circadin en del selv, og det fungerer ja, men jeg måtte ta 2 tabletter for at det skulle gi noen virkning.

Dette medikamentet er ikke noe som 'slår deg ut' men kun gjør deg døsig.
Er viktig og ta dette 45min til 1 time før du planlegger og prøve og sove.

Ikke sitte fremfor pcen, eller spille playstation eller slikt, full avslapping med et Vi-Menn blad, en bok eller lignende.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Det gir effekt om du tygger den før du svelger. Må gjerne svelge i flere porsjoner også, da en knust depot-pille lett klistrer seg sammen og blir en "kindof depot" igjen.

Litt offtopic, "forsinket søvnfasesyndrom". Er ikke dette strengt tatt bare en døgnrytme til en typisk svett gamer? Hvordan får man diagnosen?
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Jeg har hatt denne døgnrytmen siden 6. klasse. Altså i 8 år til sammen. Hver natt er sånn for meg, og jeg droppet ut av skolen på grunn av for mye fravær. Diagnose, jo altså *snip fra en eller annen medisinside*

Hvordan stilles diagnosen?
Det finnes ingen diagnostisk test. Diagnosen baseres på fortellingen om manglende evne til å sovne til vanlig tid, men god søvn når den først melder seg. Blodprøver eller andre undersøkelser er sjelden påkrevd. Diagnosen stilles kun når dette søvnmønsteret er det dominerende, det vil si at det er slik de fleste døgn.
Vis hele sitatet...
Sitat av cmx2k Vis innlegg
Nå har jeg brukt Circadin en del selv, og det fungerer ja, men jeg måtte ta 2 tabletter for at det skulle gi noen virkning.

Dette medikamentet er ikke noe som 'slår deg ut' men kun gjør deg døsig.
Er viktig og ta dette 45min til 1 time før du planlegger og prøve og sove.
Vis hele sitatet...
Jeg kjørte på med to tabletter jeg, en tygde jeg helt og svelget litt etter litt, den andre delte jeg i to og svelget den ene halvparten, og den andre ligger nå trygt under tunga mi. Da får vi se, poster resultat i morgen.


Takk for svar begge to!
Og resultatet ble hva?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av CubanPete Vis innlegg
Takk for svar. Jeg har hatt denne døgnrytmen siden 6. klasse. Altså i 8 år til sammen. Hver natt er sånn for meg, og jeg droppet ut av skolen på grunn av for mye fravær. Diagnose, jo altså *snip fra en eller annen medisinside*
Vis hele sitatet...
Så du har faktisk fått denne diagnosen fra fastlegen din/en lege?
Knus den heller til pulver og bland det i litt vann. Må da være mye mer behagelig enn å tygge driten.
cmx2k: Joda, det fungerte egentlig helt fint, om det ikke var placebo. Jeg har en ganske høy resistans mot benzodiazepiner og benzodiazepin-derivater, så jeg ble overrasket over at et naturlig middel som melatonin kunne dysse meg i søvn. Suksess!

Skeetonez: Stemmer

Pondus148: Det er ikke altfor ille, det er mest laktosemonohydrat, som smaker ganske søtt, så har du melatonin som smaker.. søvn?
Det er mulig å bestille melatonin i 3mnd bruk mengder (veldig løst) fra EU land. Jeg gjorde det, var billig og smertefritt. Så kan du få den typen du vil.

Edit: Melatonin er ikke "sovemedisin" - Om du ikke forsøker å ha en noenlunde døgnrytme så vil du nok ikke få særlig effekt.
Sist endret av random42099; 18. november 2013 kl. 00:04.
▼ ... flere år senere ... ▼
Knuste opp 5 melatonin depottablett, tok dem oppi et glass vann, og rørte rundt. Får se hvordan det går..
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Melatonin smaker ganske lite, jeg har tygd de depo-pillene jeg har fått i lang tid, det fungerer temmelig bra.

Jeg fikk se lista hos legen over hvilke "melatoniner" de har, og fikk resept på 5mg sugetablett. Disse fungerer veldig bra, og kan sikkert fåes til halv pris på iHerb.