Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2187
Vi flyttet til ny adresse i fjor sommer, til høsten skal vår datter begynne i 1.klasse på barneskolen. Hun ønsker å begynne på den skolen vi var tilknyttet på vår gamle adresse, pga alle vennene hennes skal begynne der. Jeg vet vi kan søke om å bytte skolekrets, det er kapasitet nok, men jeg har hørt om andre som har fått avslag på slike søknader - av ymse byråkratiske grunner. Differansen på reisevei er ca 1 km. Noe som vet om andre (kreative) løsninger som plan B? (Foruten å flytte selvfølgelig)
Hvis du med "ymse byråkratiske grunner" mener å ikke gi etter for en 6-åring som gruer seg til første skoledag så ja. Dette vurderes av hver enkelt kommune så noen enkel fasit her finnes nok ikke. Det er ikke bare kapasitet på skolen du søker til men også den du søker bort i fra som vurderes. Det er opplæringslovens §9A som skal legges til grunn og da typisk retten til ett forsvarlig, trygt og godt læringsmiljø. Denne muligheten benyttes vel først og fremst ved mobbing eller andre vanskeligheter av en viss alvorlighetsgrad. Det er jo ikke en skole for ett semester men for 7 år så å la barnet starte så langt vekk er vel å gjøre barnet en bjørnetjeneste.

At du allerede er sent ute med søknaden taler vel heller ikke i din favør mot "byråkratiet".

Eksempel fra Lillestrøm:

Dette blir vektlagt når søknaden behandles
Kapasitet på mottakende og avgivende skole. Det betyr at det må være plass på skolen som eleven søker seg til og det må ikke føre til problemer knyttet til kapasitet på skolen eleven søker seg fra.

Barns rett til et trygt og godt skolemiljø. Hvis begrunnelsen for å søke om å bytte skole er at eleven ikke trives på skolen, kan skolebytte innvilges hvis skoletilbudet som eleven har ikke blir vurdert som forsvarlig, eller andre særlige grunner taler for at eleven bør få bytte skole. Slike søknader blir vurdert etter reglene i opplæringsloven kapittel 9A.

Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn.

Rådmannen kan fastsette i retningslinjene at søknader om skolebytte kan avslås, det vil si at eleven ikke får bytte skole, dersom søknaden gir uheldige samfunnsmessige konsekvenser.
Vis hele sitatet...
https://www.lillestrom.kommune.no/sk...r/bytte-skole/
De ymse grunnene jeg ref. til var ikke siktet til dette tilfellet. Hun gruer seg ikke, men hadde blitt veldig glad for å få begynne med vennene hun har i dag. Ser ikke helt hva du mener med «langt vekk», jeg skrev - «det er snakk om ca 1 km lengre», transport er uansett uproblematisk. Men, vi får bare søke å se hva som skjer.
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
De ymse grunnene jeg ref. til var ikke siktet til dette tilfellet. Hun gruer seg ikke, men hadde blitt veldig glad for å få begynne med vennene hun har i dag. Ser ikke helt hva du mener med «langt vekk», jeg skrev - «det er snakk om ca 1 km lengre», transport er uansett uproblematisk. Men, vi får bare søke å se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Vil tro det også er mulig å ta direkte kontakt med den aktuelle skolen, de pleier ofte å være veldig grei å ha med å gjøre.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Vil tro det også er mulig å ta direkte kontakt med den aktuelle skolen, de pleier ofte å være veldig grei å ha med å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det høres fornuftig ut, det skal vi absolutt gjøre! Takk for tips!
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Vi flyttet til ny adresse i fjor sommer, til høsten skal vår datter begynne i 1.klasse på barneskolen. Hun ønsker å begynne på den skolen vi var tilknyttet på vår gamle adresse, pga alle vennene hennes skal begynne der. Jeg vet vi kan søke om å bytte skolekrets, det er kapasitet nok, men jeg har hørt om andre som har fått avslag på slike søknader - av ymse byråkratiske grunner. Differansen på reisevei er ca 1 km. Noe som vet om andre (kreative) løsninger som plan B? (Foruten å flytte selvfølgelig)
Vis hele sitatet...
Du får en ganske bortskjemt unge etterhvert hvis du lar henne fortsette å få ta avgjørelser som er ment for foreldre.
Vennskap i den alderen er flyktige. Mange nye bånd dannes på skolen og de forsterkes gjennom fritidsaktiviteter, lek og overnattinger osv. i nabolaget. Det er en fordel sosialt å bo i nærheten av de man går i klasse med.