Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2343
Hei kjære medfreaks!

I denne teksten skal jeg ta for meg hvordan min holdning til rus har endret seg etter å ha vært på avrusning og ta for meg problemstillingen "foreldre og cannabis". Hvordan mann kan være ærlig med sine foreldre ang. cannabis. Og da mener jeg foreldre som har sterke meninger og holdninger rundt tema. For at dere skal forstå rushistorikken min har jeg laget et kort sammendrag av min historie som cannabisbruker.

Jeg er nå 17år gammel snart 18, når jeg var 13-14år prøvde jeg cannabis for første gang. Altfor tidlig. Siden den har jeg røyket jevnt og mye. Dette er noe jeg ikke er særlig stolt av og noe jeg anser som en av de største feilene i mitt liv, da jeg begynte med cannabis altfor tidlig og misbrukte det til de grader. Bruken min førte til en rekke dårlige avgjørelser, relasjonsbrudd i familien og et dårlig utgangspunkt for vennekrets.

Da jeg var 15år gammel ble jeg sendt på intitusjon pga. rus, vold, kriminalitet, adferdsproblemer osv. Relasjonen mellom meg og foreldre var helt på tryne, noe jeg ikke brydde meg stort om, da det viktigste var "den andre siden". Når jeg kom under barnevernet ble ting bare værre, jeg ruset meg mer og ble mer kriminell. Dette gikk på en periode over 2år.

Så ble jeg flyttet hjem igjen, relasjonen mellom meg og foreldre var bedret, men gikk til helvette i det jeg begynte å ruse meg som igjen. Jeg fikk ikke bo hjemme mer enn 3 måneder før jeg ble sendt på et avrusningskollektiv.

Jeg bor der enda, har kun bodd der i 6-7mnd, men veldig mye har forandret seg. Jeg går på skolen og har nettopp fullført 2.året med glans, jeg og mine foreldre har bygd opp tilliten og en god relasjon og jeg har et endret syn på cannabis. Livet mitt er så si normalt og jeg føler meg som en hvilken som helst annen kar der ute.

Mamma og pappa har alltid hatet cannabis, de har veldig sterke mening ang. dette. De får tårer i øynene bare å snakke om det og er utrolig sårbare rundt temaet da de føler at det var det som kom mellom oss på en periode over 4år. For dem er cannabis narkotika på lik linje med herion. Jeg vil også meddele at jeg mamma og pappa er de personene i verden jeg er mest glad i og respekterer mest.

For 3 uker siden røykte jeg hasj for første gang siden desember. Jeg fikk pes av kollektivet og mor og far. Jeg valgte å gjøre det for å se om jeg kom til å oppleve det på samme måte som jeg opplevde det før og om jeg hadde endret mening rundt det. Jeg skal også innrømme at jeg ble påvirket av medmboere som ruset seg, men gjorde det ikke av dette grunnlag.

For å si det rett ut, jeg er glad i planten. Men ikke lenger på dagligbasis, ikke lenger på den måten jeg gjorde før.

Slik ser jeg for meg et liv med cannabis:
Jeg jobber og lever et vanlig liv her i Norge året rundt, har de rette verdiene (familie, venner, jobb, skole, trening osv). En gang i året drar jeg på en ukestur til Amsterdam, koser meg og opplever byen. Når jeg kommer hjem igjen til Norge så fortsetter jeg å leve et vanlig liv.

Tanken bak det hele er at cannabis ikke skal styre meg, det skal ikke være en viktig verdi i livet, jeg vil at det skal bli sett på som mann ser på mannfolk som drar en uke ut til utlandet for å spille golf eller padle. Skjønner dere tanken?

Jeg vil påstå at dette er en sund og voksen holdning til cannabis, hva er deres mening?

For ca. 1 time siden diskuterte jeg og foreldrene mine tema rus. Jeg konfronterte dem med "planen min"(Vanlig liv - en uke i amster) om vi skal kalle det det, og det ble møtt med skuffelse og forakt. Er det riktig av meg å være ærlig ang. dette? Hva tenker dere?

Vil dere si at det er mulig å ha et sunt forhold til cannabis selvom en tidligere har ruset hue av seg? Er det mulig å ha kontroll over forbruket sitt selvom en tidligere ikke har hatt det? Ønsker svar fra folk som snakker av erfaring!

Jeg setter pris på alle som tar seg tid til og lese gjennom og tar denne tråden seriøst og alvorlig, jeg vil helst ikke se at folk troller rundt i tråden, men gir seriøse og gjennomtenkte svar. Takk!
Det overrasker meg ihvertfall ikke at foreldrene dine reagerte på framtidstankene dine med forrakt. Har selv presentert noen liknende tanker, og fått samme type respons. Jeg tror det er vanvittig sjeldent at foreldre som har hatt et problematisk forhold til cannabis ikke "slår piggene ut" med en gang de hører snakk om bruk av planten, og avskyr ethvert forhold til den.

Jeg tror det kan gå helt fint å bruke platen med måte i framtiden, selvom du har hatt problemer med det før. Da jeg ikke kjenner deg personlig er det ikke noe mer jeg kan si om det.

Tanken din liker jeg nokså godt, og er selv inne på en liknende tanke. Å kunne bruke kvalitetsikret cannabis en uke i året i spennende omgivelser, virker i mine øyne både spennende og gjennomførbart.
Planen din kommer desverre ikke til å fungere så bra med tanke på nye loven som blir innført til neste år(i nederland).

Om det er mulig å ha et sunt forhold til cannabis selv om man tidligere har hatt problemer med misbruk er opp til enkelt personen. noen klarer det noen ikke. Jeg tror det beste er å få et avslappet forhold til det. ikke tenk "nå ha jeg klart meg X måneder uten det". Og den gangen du "unner" deg selv en jonas utenom den ene uka du har planer om. så har du "knust barrieren" og har større grunnlag for å ende opp med å misbruke det igjen. for det ene untaket kan fort bli til over 300 untak for å dramatisere det litt.

Men Best of luck til deg. Jeg forstår foreldrene dines holdning til det viss du tenker over at du akkurat har kommet ut av avrusning, og har planer om å bruke urten igjen.
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Planen din kommer desverre ikke til å fungere så bra med tanke på nye loven som blir innført til neste år(i nederland).
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke sikkert at denne loven blir vedtatt? eller er det bestemt?
De er nok bare redd for at du skal havne på kjøret igjen. En tørrlagt alkoholiker kan ikke røre en dråpe alkohol resten av livet, hvis ikke havner personen mest sannsynlig på fyllekjøret igjen.

SWIM bruker en del stoff, foreldrene til SWIM veit om tidligere misbruk, men ikke nådagens. SWIM veit at når han en dag skal bli clean, nytter det ikke med kontrollert bruk, for SWIM er det alt eller ingenting. Folk er forskjellige, noen klarer å holde seg til en jonas i helgene/ spesielle anledninger, mens andre klarer ikke å la fristelsen være til en sjeldent gang bruk.

Foreldrene dine er nok bare redd for at du skal havne på kjøret igjen, ved at du får lyst til å røyke når du er hjemme igjen fra amster, noe som altifra din holdning/ personlighet/styrke vil ha en sannsynlighet på 0-100%
Sitat av villmannen Vis innlegg
Det er vel ikke sikkert at denne loven blir vedtatt? eller er det bestemt?
Vis hele sitatet...
Ser ut som at den kommer til å bli/er vedtatt.
http://www.agderposten.no/article/20...TBU/1937286824
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Ser ut som at den kommer til å bli/er vedtatt.
http://www.agderposten.no/article/20...TBU/1937286824
Vis hele sitatet...
Norske aviser som vrir og vender på alt mulig. Dette var bare et forslag, og de fleste fra Nederland ler av forslaget!
Sitat av villmannen Vis innlegg
Det er vel ikke sikkert at denne loven blir vedtatt? eller er det bestemt?
Vis hele sitatet...
det er vedtatt. etter nyttår er coffeshops i amsterdam stengt for turister.hmm.. ser vist ut som at dere må skyte meg hvis jeg tar feil..
Sist endret av random42099; 19. juni 2011 kl. 14:55.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
det er vedtatt. etter nyttår er coffeshops i amsterdam stengt for turister.hmm.. ser vist ut som at dere må skyte meg hvis jeg tar feil..
Vis hele sitatet...
Savidt jeg har fatt med meg, sa gjelder dette coffeshops nerme skoler og utenfor amsterdam(?)
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
det er vedtatt. etter nyttår er coffeshops i amsterdam stengt for turister.hmm.. ser vist ut som at dere må skyte meg hvis jeg tar feil..
Vis hele sitatet...
Skal ikke skyte deg,
Mener jeg leste i en annen tråd som var opprettet her på forumet. Å der var det en som bodde / hadde familie i Nederland som svarte at dette var bare et forslag som nederlenderne trodde aldri skulle gå igjennom.

Men kan jo hende jeg tar feil, men skal jeg tro på dette vil jeg ha det bekreftet fra en Nederlandsk nett-avis. Ikke en Norsk.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
det er vedtatt. etter nyttår er coffeshops i amsterdam stengt for turister.hmm.. ser vist ut som at dere må skyte meg hvis jeg tar feil..
Vis hele sitatet...
Når jeg først hørte om saken var jeg ganske overbevist om at dette var et slags "stunt" som skulle gi folk over hele verden panikk og dårlig tid på å komme seg ned, slik at turister kunne røyke før de ble forbudt.
Nederland hadde i alle fall tjene grovt med penger på dette forslaget dersom de hadde vedtatt det og trukket det tilbake når tiden var inne for å sette låven i praksis.

Dette var selvfølgelig bare en tanke som slo meg da jeg først hørte om saken, kilder eksisterer ikke i det hele tatt.
Sist endret av Kimbobo; 20. juni 2011 kl. 11:50.
Ja det er klart det er mulig å ha et sunt forhohold til cannabis men om foreldrene dine ser like positivt på det er en annen sak. Vis du vil at foreldrene dine ikke skal ha hjertet i halsen pga. cannabis bruken(ansvarlig eller ikke)din så tror jeg nok du bør velge å holde skjult det for dem. Er i samme situasjon nå og har valgt å ikke fortelle noe til mine foreldre selv om jeg har et sunt forhold til cannabis.
Jeg har selv en misbruk-bakgrunn med cannabis, og den eneste måten for meg å ha et sunt forhold til det er å ikke røyke det. Holdt på fra jeg var 16 til min 23-årsdag. Jeg sluttet pga. at jeg skulle bli pappa, og ville gi datteren min en sunn oppvekst uten en ruset pappa og eksponering til lugubre miljøer.

Den største utfordringen jeg hadde med cannabis er all løgnen den fører med seg. Å leve med løgn hver dag tærer ekstremt mye på kropp og sinn. Jeg anbefaler deg å alltid være ærlig med alle, og spesielt de som står deg nærmest.
Sitat av slicer Vis innlegg
Jeg har selv en misbruk-bakgrunn med cannabis, og den eneste måten for meg å ha et sunt forhold til det er å ikke røyke det. Holdt på fra jeg var 16 til min 23-årsdag. Jeg sluttet pga. at jeg skulle bli pappa, og ville gi datteren min en sunn oppvekst uten en ruset pappa og eksponering til lugubre miljøer.

Den største utfordringen jeg hadde med cannabis er all løgnen den fører med seg. Å leve med løgn hver dag tærer ekstremt mye på kropp og sinn. Jeg anbefaler deg å alltid være ærlig med alle, og spesielt de som står deg nærmest.
Vis hele sitatet...
Ser den, og det gjør du mest sannsynlig riktig i også, da du har hatt en bakgrunn av misbruk med cannabis. Såvidt jeg ser det, er det ikke et sporadisk bruk av cannabis som gjør rusen så vanvittig farlig eller skadelig for kropp og sinn, men midt oppi det hele er det viktig å ikke glemme at cannabis gir en rus, tåkelignende rus. Det er ikke rart relasjoner brytes med familiemedlemmer, at man blir egoistisk til en viss grad, når man bruker cannabis hver dag!

Nervesystemet er veldig tilpasningsdyktig, så hvis man har hatt en bakgrunn av misbruk, så er det ikke lett å bare skulle forholde seg til 1 dag i uken, 1 gang i året. Alternativet for mange, blir da å slutte helt.
Viktig å ta individuelle forskjeller i betraktning også, men tilfellet appellerer dessverre til flesteparten, inkludert meg selv.

Har hørt mange sagt det før, og jeg sier det igjen, men cannabis i seg selv er vel ikke så farlig, men det er bruken!
Sist endret av zhpongl; 20. juni 2011 kl. 17:55.
Er helt enig med Slicer!

Tingen med cannabis, som sikkert dere/du vet er at det er EKSTREMT lett å bare "gli inn" røyke vær dag, å ikke tenke på noe.. men for min del, har jeg gått fra å røyke bøtte hver dag, til å røyke når det passer meg!

Men for en eller annen rar grunn, merket jeg ikke noe til "bieffektene"..
Men ja, det er fullt mulig å ha ett fint forbruk til cannabis, selvom man har misbrukt det!

angående foreldrene dine, har jeg ingenting å tilføye.. Hadde jeg vært i samme situasjon, ville jeg prøvd å fått dem til å endre synspunktet sitt på cannabis!
Men uansett, lykke til! ^^
Sitat av RandomNatural Vis innlegg
angående foreldrene dine, har jeg ingenting å tilføye.. Hadde jeg vært i samme situasjon, ville jeg prøvd å fått dem til å endre synspunktet sitt på cannabis!
Vis hele sitatet...
Det er svært vanskelig å endre noen andre eller andres tankegang.

Ved å selv gå foran som et godt eksempel på hvordan hasjbruk ikke fucker opp folk, endrer man mer enn hvis man «går inn for» å endre noe. Det kan dog vise seg å være svært vanskelig for enkelte mennesker :-)
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
det er vedtatt. etter nyttår er coffeshops i amsterdam stengt for turister.hmm.. ser vist ut som at dere må skyte meg hvis jeg tar feil..
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg har noe spesielt å tilføye on-topic, men:

Tingen med Nederland er at Amsterdam er veldig ivrige etter å beholde coffeeshopene slik de er i dag, mens resten av landet og særlig grensetraktene vil gjøre dem mer restriktive. Høyst sannsynlig vil det dermed utarte seg slik: Loven blir vedtatt, men et vedtak betyr ikke automatisk at alle lokale myndigheter vil følge den om de i utgangspunktet var i mot. Dermed setter jeg mine 10 kroner på at amster vil forbli som før, mens resten av landet nok blir mer restriktivt.

Og btw: I Maastricht og hele provinsen Limburg, rett ved gransa, vedtok de en lov som forbød utlendinger tilgang på coffeeshopene. Denne loven blir ikke overholdt i det hele tatt og alt foregår som før.
Sitat av Googæl Vis innlegg
Ikke at jeg har noe spesielt å tilføye on-topic, men:

Tingen med Nederland er at Amsterdam er veldig ivrige etter å beholde coffeeshopene slik de er i dag, mens resten av landet og særlig grensetraktene vil gjøre dem mer restriktive. Høyst sannsynlig vil det dermed utarte seg slik: Loven blir vedtatt, men et vedtak betyr ikke automatisk at alle lokale myndigheter vil følge den om de i utgangspunktet var i mot. Dermed setter jeg mine 10 kroner på at amster vil forbli som før, mens resten av landet nok blir mer restriktivt.

Og btw: I Maastricht og hele provinsen Limburg, rett ved gransa, vedtok de en lov som forbød utlendinger tilgang på coffeeshopene. Denne loven blir ikke overholdt i det hele tatt og alt foregår som før.
Vis hele sitatet...
det samme ser egentlig jeg og for meg, ihvertfall på litt lengre sikt.