Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 6078
Hei,

jeg og en kamerat har nettopp laget en applikasjon vi tror kan være interessant for mange her på forumet. Slenger denne under "Internett" fremfor "Skryteplassen", og håper på almektige nso's godkjennelse for dette ;-)

Applikasjonen har vi dubbet "Skattelistene 2006", og finnes på følgende plassering:
Facebook skattelistene 2006

Ved hjelp av applikasjonen kan du enkelt få opp en toppliste over hva alle vennene dine tjener, sortert synkende på formue, inntekt og hva de har skattet i 2006. Listen produseres komplett med navn og bilde - perfekt for de stundene når du lurer på hvem du burde invitere til din neste bursdagsfeiring ;-)

Ellers setter vi pris på om du selv sprer ordet om applikasjonen litt rundt - da vi selvfølgelig er keene på at så mange som mulig benytter seg av gratis-tjenesten vi har laget.

PS: Nettavisen har også laget en tilsvarende app, men vi fikk ideen før Nettavisen - og vår applikasjon er uansett mye bedre enn Nettavisen sin, som bygger på en lite oversiktelig Ajax-løsning (uten topplister!)

Nå: Discuss!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har, som en del andre her, pre-testet (betatestet?) applikasjonen en liten stund, og må si meg mektig imponert. Absolutt mye bedre enn nettavisen sitt app. Automatisering av snoking er alltid digg :-D.

Thumbs up!
Oj, facebook + skattelister = evil
Jeg prøvde faktisk nettopp Nettavisen sin App, til tross for at bildet i artikkelen dems viser rangeringer kan man ikke rangere Nettavisen sin liste... Dessuten ser det ikke pent ut grafisk, men det gjør din AlterEgo!

Skulle gjerne sett at:
* Man kan invitere venner til å bruke appen.
* Man kan ha listen på sin profil (slik som Nettavisen) og man kan velge om bare du, venner, eller nettverket kan se listen.
* Mulighet til å kommentere inntekten/formuen/skatten kanskje?

Artig liste! Mye mer oversiktlig enn Nettavisen sin Skatteliste for Facebook!
Haha! Dette er jo helt fantastisk. Bra initiativ. Lenge leve informasjonssamfunnet.
Wow... creepy...

Men bra utført!

KP!
Hmmm... Interessant applikasjon

AlterEgo, hva er din etiske og/eller praktiske begrunnelse for å lage denne applikasjonen?

Regjeringens begrunnelse for å gjeninnføre pressens innsyn i skattelistene var blant annet "et ønske om å styrke den kritiske debatten rundt skattesystemet".

Måten dere nå tilgjengeligjør store mengder - mange vil si 'sensitiv informasjon' - mener du selv at dette er med på å underbygge Regjeringens opprinnelige intensjon med offentliggjøringen; eller går denne applikasjonen utover hva intensjonen opprinnelig var?

Jeg er ikke nødvendigvis negativ - det er bare mange interessante problemstillinger knyttet til dette
Sist endret av Stormen; 11. november 2007 kl. 16:16.
Det var en ganske genial application. Takker
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ah, hadde det vært mulig å legge til en tabell-typ sak eller et nummer ved siden av navnene når man rangerer de? Det er litt knot å telle hvilket nummer noen er på listen
Må si jeg virkelig gir blanke i hva vennene mine tjener. Mer unyttig applikasjon skal du lete lenge etter. Jeg hvet ikke hvordan det er med deg, men jeg velger ikke venner etter formue, og hele dette konseptet virker for meg bare veldig barnslig.
Sitat av Petter Pan
Må si jeg virkelig gir blanke i hva vennene mine tjener. Mer unyttig applikasjon skal du lete lenge etter. Jeg hvet ikke hvordan det er med deg, men jeg velger ikke venner etter formue, og hele dette konseptet virker for meg bare veldig barnslig.
Vis hele sitatet...
Bra for deg - så hvorfor i helvete gidder du i det hele tatt å svare på tråden? Jeg tar det for gitt at du ikke vil fremheve din egen moralske fortreffelighet.
Sitat av Petter Pan
Må si jeg virkelig gir blanke i hva vennene mine tjener. Mer unyttig applikasjon skal du lete lenge etter. Jeg hvet ikke hvordan det er med deg, men jeg velger ikke venner etter formue, og hele dette konseptet virker for meg bare veldig barnslig.
Vis hele sitatet...
Vel, nå har det blitt veldig populært med skattelistene som ligger på de forskjellige nettavisene. Denne applikasjonen gjør jo det du er ute etter når du søker på nettavisene, den samenligner vennene dine!

Tviler dessuten på at flertallet som søker på skattelistene (enten via denne applikasjonen eller via nettavisene) velger venner ut av inntekt eller formue. Helt ærlig gir jeg faen i hvor mye vennene mine tjener, men det er litt morsomt å se hvor mye de EGENTLIG tjener. Noen har en tendens til å strø rundt seg med penger som de er veldig rike mens de egentlig ikke har fryktig mye, andre er motsatt...

Om du ikke er interessert i å bruke applikasjonen er det jo heller ingen som tvinger deg, fri vilje kalles det
Sitat av Snavla
Bra for deg - så hvorfor i helvete gidder du i det hele tatt å svare på tråden? Jeg tar det for gitt at du ikke vil fremheve din egen moralske fortreffelighet.
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjonsforum, et forum hvor du skal si din mening. Jeg sier min. Jeg liker ikke å vite hva vennene mine tjener. På lik linje med at jeg ikke vil vite hva de stemmer, hvor de står politisk.
hvis andre heter det samme som meg, vil deres inntekt bli vist som min inntekt da? fordi jeg har fått opp tall på mitt navn som jeg ikke er sikker på stemmer helt
heh. Jeg fikk opp at en kompis hadde en intekt på 473 000 i året. Han er fattig stundent på 16 år.
Sjekket opp navnet hans på skattelista, og appen din hadde valgt feil Lars.
Er veldig lite tilhenger av skattelistene, og særlig det dere har laget nå. Likte det absolutt ikke... La andres økonomi være privat, særlig vennene dine sin. Men sikkert godt jobba å lage den applikasjonen.

Btw, det er skrivefeil. Det heter skattelistene, og ikke skatte listene.
Tipper skrivefeilen er med vilje (hvis du tenker på "navnet" til brukeren han publiserte applikasjonen fra) siden du må ha både fornavn og etternavn når du lager en bruker på facebook.
Sist endret av Onomatopoetikon; 11. november 2007 kl. 19:08.
Sitat av max-mekka
Er veldig lite tilhenger av skattelistene, og særlig det dere har laget nå. Likte det absolutt ikke... La andres økonomi være privat, særlig vennene dine sin. Men sikkert godt jobba å lage den applikasjonen.
Vis hele sitatet...
Regner med det hele er et proof-of-concept, bare for å vise hvor latterlig det i det hele tatt er at regjeringen velger å publisere privatpersoners inntekt in the first place.
Takk til alle som kommer med konstruktiv tilbakemelding, ros og kritikk

Når det gjelder hvordan resultatene genereres, så gjøres det et søk på navnet mot skattelistene; f.eks "Ola Dunk". Dersom bostedet til "Ola Dunk" på Facebook da korresponderer med skattekommunen, så vil dette gi en match. Dersom flere med samme navn skatter til samme kommune, så vil dette kunne gi misvisende informasjon.

Dersom man ikke får konklusive treff på navn i relasjon til bosted, så utelates personen totalt.

Når det gjelder hvorfor vi har gjort dette, så er vi i utgangspunktet skeptiske til publiseringen av skattelistene.

Mulighetene for misbruk eksisterer, det har vi nå nettopp demonstrert - all den tid denne applikasjonen fungerer på en måte som ikke er i henhold til begrunnelsen for å offentliggjøre listene.

Samtidig er det ingenting "umulig" ved hva vi har gjort. Både ved nåværende og fremtidige regjeringsbeslutninger, så mener vi at resultatene av et vedtak må utredes skikkelig - før man fatter en beslutning. Dersom Regjeringen mener at vår Facebook-applikasjon ikke er ønskelig, så burde man kanskje utredet at dette kunne representere et problem - FØR man ble enige om å publisere listene.

Og hvis det er slik at man ikke har stor nok teknisk kompetanse til å fatte at offentliggjøringen av 4,5 millioner menneskers inntekt, publisert på internett - kan kombineres med andre datakilder for å skape ny, spennende informasjon - så burde man kanskje frasagt seg stemmeretten sin i akkurat denne saken.

For igjen, det er ingenting umulig ved hva vi har gjort. Vi har bare benyttet mulighetene som Regjeringen har lagt opp til, på en original måte.
Sist endret av AlterEgo; 11. november 2007 kl. 19:22.
Veldig bra!
Funket utmerket. Ikke det at det er noe jeg kommer til å bruke mer enn denne gangen men :P
Denne applikasjonen vil vel ikke være noe gøy før man har noe ala "My top richest friends" på forsiden av profilen sin? Det er vel først da, når det ligger "så" offentlig at folk begynner å bli sure.

"Men jeg er jo fjorten, og vil være topp på lizta di, åzzn får jeg d t?"
Meningen bak offentliggjøring av skattelister er i aller største grad ikke underholdning. Jeg er sterkt imot offentliggjøring av denne informasjonen over nettet, slik det blir gjort i dag. At man kan innhente eventuell informasjon på det lokale likningskontor er for meg helt ok, men å gjøre folks inntekt til underholdning syns jeg er latterlig. Informasjonen som kommer opp etter disse søkene er ofte misvisende, og mange av de som søker skjønner ikke en gang hva tallene betyr.
Heldigvis er dette et fritt land, og dere får for min del lage så mange facebookapplikasjoner dere bare orker. Bare synd at dere ikke bruker kompetansen og viten deres til noe mer nyttig.
bronsky, det skal sies at vi bruker kompetansen og vår viten til mye mer enn bare å lage "latterlige facebook-applikasjoner"; noe som jo også er grunnen til at vi har valgt å være forholdsvis anonyme i denne saken. Applikasjonen er et overskudds-foretak; noe vi gjorde som et "proof of concept" på kveldstid

morten, takk for tips om "Mine rikeste venner"... Det er absolutt noe vi vil vurdere å utvikle, men vi må se det litt opp i mot hvor mye tid vi ønsker å bruke på dette. Det er absolutt mulig, men vi tjener jo ingenting på dette - uansett hvor mange som skulle velge å ta det i bruk
Hva med å prøve å matche med fødselsår i tillegg? Sjekka den engang, og fikk flere feil.. Venner med generelle og vanlige navn suger balle
Flott å høre at dere bruker tiden på nyttige ting også.

Er det noen måte personer kan reserve seg mot dette på? Eventuelt, blir personer som står på denne listen kontaktet om at de står på den? Kan personen som har applikasjonen fjerne mennesker fra listen?

Det er mange som bruker facebook som ikke tenker seg om når de legger ut bilder, kommentarer o.l. om seg selv og andre.

Det er ikke det at det er flaut å tjene så og så mye, men det går på at mine venner eventuelt må søke seg til resultater av meg, i stedet for at en hvemsomhelst kan se min venns offentlige profil hvor det står en oversikt over hva vennene hans tjener.

Jeg prøver ikke å være kjip her, tro meg. Vil bare prøve å se ting litt kritisk, slik at alle sider ved en slik applikasjon kommer i lyset. Håper at noen tenker seg om to ganger før de bruker den informasjonen denne applikasjonen gir dem.
Sist endret av bronsky; 12. november 2007 kl. 11:41.
bronsky, nei, det er dessverre ikke mulig å reservere seg mot opplisting i applikasjonen. Grunnen til dette er at app'en henter info direkte fra Skatteetaten - som altså publiserer alle tallene på nett. Dersom man skulle kunne ha reservert seg, så måtte VI har programmert en slags "blacklist" - hvor folk kunne ha lagt inn sitt navn.

Men som sagt: dette er bare et kveldsprosjekt for oss, og vi har ikke anledning til å legge ned masse gratis arbeid i noe som noen kunne ønske var en funksjon.

Hvis noen har et problem med listene, så må de nødvendigvis henvende seg til Skatteetaten - fordi vi styrer ikke over publiseringen av listene som sådan; vi bare ekstraherer informasjon fra den. Som jeg nevnte i en tidligere post, så er vi som har laget applikasjonen også kritisk til publiseringen av skattelistene som sådan; og denne applikasjonen fremhever kjernen i problemet på en svært god måte: Skattelistene er ikke lenger til "kritisk gjennomgang av skattesystemet", men heller forlystelse for "folk flest".
hvordan kan dette programmet velge ut personer kun basert på navn? mange som heter det samme... Så noen feil der, så veldig til å stole på er jo ikke dette
Det er basert på navn OG hjemby.
Dette er den eneste brukbare app`en i verden. Digg. Takk.
Unyttig, men genialt morsomt i 5 minutter
Min personlig mening til skattelistene er at de bør være offentlig. Ser ikke hvorfor det skal være hemmelig hvor mye man tjener. Skattelistene viser jo også hvor mye man skatter, så har man hus, bil og alt annet som blir trekt fra skatten viser den i snitt rundt 60-70k for lite.
Bra laget. Svært interessant og tankevekkende. Og man finner fort ut hvilke karrieremessige trekk man bør ta om man vil opp i lønn
Sitat av dico
Unyttig, men genialt morsomt i 5 minutter
Min personlig mening til skattelistene er at de bør være offentlig. Ser ikke hvorfor det skal være hemmelig hvor mye man tjener. Skattelistene viser jo også hvor mye man skatter, så har man hus, bil og alt annet som blir trekt fra skatten viser den i snitt rundt 60-70k for lite.
Vis hele sitatet...
Nei. De er svært misvisende.

Ta Kjell Inge Røkke for eksempel. Han står oppført med 0 i inntekt, 8,5 millioner i skatt og en formue på i overkant av 1,4 milliarder.

Det samme med Stein Erik Hagen. 0 i inntekt, nærmere 8 millioner i skatt og en formue på rundt 1,3 milliarder.

Og til slutt kan jeg trekke inn godeste Olav Thon. Han hadde en inntekt på 61 millioner, betalte 60 millioner i skatt og har en formue på over 7 milliarder.

I tillegg er ikke summen for formue reell.



Så når du nevner at det som regel er "60-70k for lite", så er det totalt feil. Man kan rett og slett ikke generalisere beskatning.
▼ ... over en uke senere ... ▼
VG, 27-11-07:

Sikkerhetsinnstillinger

Datatilgangen for applikasjonene reguleres delvis gjennom vennesystemet på Facebook.

Dersom du selv installerer en applikasjon, godtar du i samtidig at den får se informasjonen din. Enkelte applikasjoner har innstillinger for hva du tillater dem å gjøre, de fleste har det ikke. Det eneste brukeren kan støtte seg til i forhold til datasikkerheten, er at utviklerne av applikasjonen har gode hensikter.

Det som er mye mer foruroligende, er at applikasjoner kan se dine data selv om du ikke har installert dem selv. Dette kan skje fordi applikasjoner vennene dine har installert, i utgangspunktet har samme tilgang til dine data som vennene dine har. Du må selv stenge ned for den muligheten i oppsettet ditt dersom du ønsker å hindre dette.


Tenkte dette kunne være interessant for de av dere som ikke er så glad i slike applications...

Edit:

Glemte dette også:

Ønsker du å bruke applikasjoner på din konto, anbefaler vi å stenge ned så mye som mulig. Velg hovedmenyen «privacy» for å gå til sikkerhetsinnstillingene dine. Deretter velger du «Applications» og «Other Applications» for å styre hva applikasjonene til vennene dine kan se av dine data. Ta bort alt under menyvalget «What other users can see via the Facebook Platform», og legg heller til senere dersom det er behov for det.
Sist endret av bronsky; 27. november 2007 kl. 19:55.
Sånne ting gir meg frysninger.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Prøver å finne ut hva kong harald heter.

Prøvde meg på Hans (as in Hans Majestet) som fornavn og Harald som etternavn, men det ga ingen utslag.

Noen som vet etternavet?
Sitat av typisk
Prøver å finne ut hva kong harald heter.

Prøvde meg på Hans (as in Hans Majestet) som fornavn og Harald som etternavn, men det ga ingen utslag.

Noen som vet etternavet?
Vis hele sitatet...
haha. Hans som i "Hans og Grete"?
Kongen av Norge er vel undratt skatt på sine inntekter? Virker jo særdeles ulogisk at Kongen skal betale skatt på skattepenger...
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Uansett så heter han Harald Rex
Vennene mine tener ingenting på facebook. kven gjer vell det?
bidus, ta og les posten
Veldig morsom applikasjon, men er du sikker på at den funker helt korrekt? En venn av meg står at har tjent 110 575,- og jeg vet han ikke jobber. Regner med at skattelistene er feil eller noe, men kan du garantere at det er riktig det som står der?

Edit: Kan det også hende at skattelisten tok noen andre med samme navn?
Sist endret av Parkett; 11. februar 2008 kl. 14:40.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg vet ikke og er heller ikke spesielt interessert i hvor mye vennene mine tjener på Facebook, men jeg kan tenke -dere- tjener deres penger av Facebook mht. reklame og andre slike faktorer.

Vil ikke dette gå som reklame?
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av SteInMetz
Hva med å prøve å matche med fødselsår i tillegg? Sjekka den engang, og fikk flere feil.. Venner med generelle og vanlige navn suger balle
Vis hele sitatet...
Nevner det engang til, burde jo ikke være vanskelig og matche med fødselsår når det er tilgjengelig på profilen?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Parkett
Veldig morsom applikasjon, men er du sikker på at den funker helt korrekt? En venn av meg står at har tjent 110 575,- og jeg vet han ikke jobber. Regner med at skattelistene er feil eller noe, men kan du garantere at det er riktig det som står der?

Edit: Kan det også hende at skattelisten tok noen andre med samme navn?
Vis hele sitatet...
Summen høres rimelig lik ut til det man får på AETAT.
Sitat av ticks
Jeg vet ikke og er heller ikke spesielt interessert i hvor mye vennene mine tjener på Facebook, men jeg kan tenke -dere- tjener deres penger av Facebook mht. reklame og andre slike faktorer.

Vil ikke dette gå som reklame?
Vis hele sitatet...
Smartingen har gjort nøye research...
Sitat av nso
Summen høres rimelig lik ut til det man får på AETAT.
Vis hele sitatet...
Nå er denne personen 15 år bare for og legge til det :P
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Kan noen kontakte Alterego og be ham lage en versjon for 2007? Elsker pluginen, og den eneste jeg bruker på face, og nå som listene for 2007 har kommet, kan jeg ikke vente med å bytte hvilke venner jeg skal henge med. Han har ikke vært pålogget siden november ifjor, men er da sikkert noen som kjenner ham?
Tenkte det samme da jeg våknet i morres. Den eneste nyttige applikasjonen på heile sida.

Regner med at en ny versjon forsåvidt vil bli litt utvannet da, flere og flere registrer seg med tøysenavn..
Herlig, bra jobba. KP til deg.