Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 7303
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Vi (Gusto og metrom) begynte på et lite prosjekt i april i år som i løpet av vår- og sommermånedene har resultert i en lansering av platebutikk på internett med sympatiske priser.

For å gjøre en lang historie kort, startet det hele med at vi som vinylelskere var lei av å måtte kjøpe det vi ønsket fra utlandet. Om vi dessuten var så heldige at vi kom over skivene her til lands, kom det aldri som en overraskelse at prisene var stive. De fleste vinylkjøpere kjenner seg nok igjen i denne beskrivelsen. Dette skapte en reaksjon fra vår side, og etter noen måneder med innkjøp har vi endt opp med et lager fullt av billig og nydelig vinyl. Både norsk og importert.

www.rekylvinyl.no

Nå er det slik at vi selvfølgelig har brukt opp nesten alle våre penger på plateinnkjøp og sitter igjen med for lite kronasje til markedsføring. Vi er derfor avhengige av jungeltelegrafen. Det ville vært supert om dere forteller musikkinteresserte folk, og kanskje spesiselt vinylinteresserte, om at vi eksisterer.

Vi er billige (billigst på mye blant nettbutikker i Skandinavia), kjappe med å sende ut, har en sikker Visa/MasterCard-løsning, og er ellers snille og greie.

Sjangeren vi har bestemt å fokusere på er den vide rocksjangeren med et spesielt godt øye for stonerrock. Vi har også noen innslag av elektronika/jazz og en håndfull titler som er for vanskelig å definere. Katalogen vil bli kontinuerlig utvidet.

Sjekk ut siden og kom gjerne med tilbakemelding!

Med vennlig hilsen
Gusto og metrom
Rekyl Vinyl
www.rekylvinyl.no
Tips: Lag en b&w-plakat i A4 og få en nFF-er i Oslo (og andre store byer) til å henge den opp overalt. Har ikke skriver selv.
Grattis gusto! Har ikke annet å si fet side
Smidig, har en Platespiller stǻende, kanskje jeg investerer i noe Motorpsycho. Men da mǻ dere skaffe andre plater av de de som var der nǻ var litt dyre.
Ja gratulerer! Fet side og hyggelige priser. Vent dere en liten bestilling om ikke lenge..

I'll spread the word.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Ja det hadde absolutt vært fordelaktig om dere hadde en underside for promogfx. Gjerne cmyk og bw plakater.
Dere må også vurdere å skaffe stickers, som zealotsene deres kan kline opp overalt
http://www.rekylvinyl.no/shop/

Dette var en meget fin side, og synes dette er akkurat det vi mangle i Norge. Noen som vet hva dem gjør, og tar opp konkurranse mot markedet i utlandet.

-Grattis gusto & Co
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Til nå har vi bare buttons som vi deler ut i bestillinger og på måfå. Større plakater er litt tvilsomt, ettersom de ofte blir klistret over på offentlige steder. Da må det i såfall bli mindre plakater hos snille kaféer osv. Som Vågen Fetevare.

Stickers, A2-plakater og ølbrikker er forøvrig på vei.

edit:

mongeland: Jeg kan røpe at Motorpsycho ikke kan fåes gjennom andre enn Tuba Recordings (på grossistnivå) i Norge. Vi tjente 4 kroner på 3LP-boksen (alle er solgt nå), og én hel krone på The Tussler. Så nei, det er ikke dyrt fra vår side ihvertfall. :)
dette var jo najs rett og slett.*drar frem den gamle platespilleren*
Flink! Jeg skal bestille FU Manchu, Dozer, Against Me og limited edition av QOTSA så fort jeg får får tak i litt kontanter Bra utvalg for min musikksmak, men fett om dere kunne fiksa litt mer punk/hardcore (hint hint jr ewing, refused, silence the foe, beinkjør etc etc)

Vinyl har sjarm
Sist endret av klarhimmel1234; 12. september 2004 kl. 19:05.
Hva med å slenge ut litt sånn nOOb matriell: Howto få lp spilleren til å spille fint, med annbefalinger av div utstyr. Har en gammel lp spiller, men ellers...

edit: UTROLIG fin side
Sist endret av RoMer; 12. september 2004 kl. 19:28.
Oioioi, så mye bra musikk, og for noen hyggelige priser. Kommer en bestilling fra meg så fort jeg får funnet fram platespilleren og penger
Sjef! Kanskje jeg skal utnytte noen gode priser? Det kan godt henne...

Ser ingen Pink Floyd
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Kanskje det tikker inn en bestilling fra meg en dag også Blir det mulig å få tak på Sex Pistols - Nevermind the Bollocks, here's The Sex Pistols en gang i fremtiden? Noen Ramonesplater hadde også vært fint Er forresten enig i at Pink Floyd burde være med
Skal ikke se bort ifra at calexico og thulsa doom platene blir å finne i den handlekurven når studielånet kommer

Noen som vet hvor jeg kan skaffe en rimelig, men fungerende platespiller til en grei penge i Bergensområdet?
eg hva med en slik "stream 5 sec av sangen ting"?? Det hadde vært fett. Litt promo av musikken
Heisann!

Vi har ikke shitloads med penger, derfor har vi forløpig ikke så stort lager som vi gjerne skulle ønske heller. (noen av lånekassepengene må jo gå til skole også
I første omgang fokuserer vi på stonerrock + mye annet fra rocksjangeren + noe elektronika/jazz. Mye av dette er ting vi selv sliter med å få tak i i Norge.

Men vi tar gjerne imot band/album ønsker, slik at vi kan huske disse når vi går over importlister. Bruk "Tips oss" funksjonen på www.rekylvinyl.no.

Som gusto nevnte, til nå har vi kun rekylvinyl-buttons. Men klistremerker og ølbrikker(!) kommer snart.
Plakater har vi rett og slett ikke rå til for øyeblikket, men vi kan jo alltids lage litt A4-plakater gfx å legge det ut (takk for tipset nso!).


Opprinnelig postet av RoMer
eg hva med en slik "stream 5 sec av sangen ting"?? Det hadde vært fett. Litt promo av musikken
Vis hele sitatet...
Rippe vinylplater blir vel et litt for stort prosjekt
Dessuten er mye av de plast-pakket fra fabrikk.
For det tredje er det en skam å digitalisere slik sjelfull analog lyd.
Dere burde sjekke ut panorama.no og bandindex.nos diskusjonsfora for reklamering av nettbutikken, og eventuelt kontakte panorama.no for å skrive en liten artikkel om deres butikk siden dere ikke tar mer enn 1-3 kroner i fortjeneste og er den eneste vinylsjappa i Norge med så lav pris!

Forresten, kommer dere til å få igang en postordretjeneste med tiden? Lettere for meg og andre å betale på den måten..
Gode tips, skal teste de ut.
Ellers så er vi litt redde/restriktive for å pushe rekylvinyl for hardt på "ukjente"-forumer, ønsker ikke å få noe dårlig lys. Men andre vi kjenner har pushet oss, det kan vi jo ikke noe for og takker de som har gjort det.

Kan betale enten gjennom bankinnskudd eller kort. (paypal kommer)
Det burde vel holde av muligheter.
Postoppkrav kommer vi ikke til å kjøre.
kjempe flott side! gratulerer gusto og metrom! skal nok bestille om en liten stund ja! vinyl ruler!
Opprinnelig postet av Gilgamesj
Tips: Lag en b&w-plakat i A4 og få en nFF-er i Oslo (og andre store byer) til å henge den opp overalt. Har ikke skriver selv.
Vis hele sitatet...
Melder meg frivillig til å henge opp i Ålesund området om ønskelig
Knall side! Får se om jeg ikke kjøper noe senere
Et utrolig bra tiltak. Når neste lønning kommer vil både Modest Mouse, Ugress og The Mars Volta bestilles.

Tommel opp for dere, gutter!
Opprinnelig postet av mongeland
Smidig, har en Platespiller stǻende, kanskje jeg investerer i noe Motorpsycho. Men da mǻ dere skaffe andre plater av de de som var der nǻ var litt dyre.
Vis hele sitatet...
Man får desverre ikke motorpsycho billig, siden vinyl-utgivelsene ikke reprintes, så de koster alt fra 500-2000+ kr, brukt, og kan ikke skaffes ny så vidt jeg har fått med meg.

Så demon box til 1500,- eller noe sånt, om det ikke var 2000, det er svindyrt!
Nydelig dette her. Kanskje dette vil gjøre at jeg får ræva i gir og kjøper en platespiller.

Siden (Handlekurv greiene) ser en smule ødelagt ut i Safari 1.2.
reprintes? Hva mener du med det?
At de printes på nytt, trykkes på nytt. Ganske åpenlyst.
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Digital Hybrid: Det er ordnet. En skam at jeg ikke så det selv.
forrige gang jeg var i sverige så jeg i en shappe...sånne brenn bare LPer....sto at du kunne brenne dine egene lper?er dette mulig ..hørtes litt snodig ut synes jeg men i såfall hva skal du brenne med? cd brenner? ...forresten var lpene i cd størrelse...
Hva med å ta inn hip-hop også. Hvis det er noen som er storforbrukere av vinyl, så er det seriøse hoder. Med andre ord seriøs hip-hop (Mye fra DefJux, Hieroglyphics, Blackstar osv. Gangsta er vel ikke så pop på vinyl) Når dere utvider da selvfølgelig..
Sikkert slike Lp lookalike cd'er
http://panorama.no/vis.php?kat=3&did=3405




Nå var dere heldige, jeg sendte en liten mail til Mr. Frode Jørum om vinylrekyl, og han hadde ikke noe problem med å skrive en artikkel om dere Panorama har mange lesere, gratulerer!
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Opprinnelig postet av fantOle
Hva med å ta inn hip-hop også. Hvis det er noen som er storforbrukere av vinyl, så er det seriøse hoder. Med andre ord seriøs hip-hop (Mye fra DefJux, Hieroglyphics, Blackstar osv. Gangsta er vel ikke så pop på vinyl) Når dere utvider da selvfølgelig..
Vis hele sitatet...
Da vil jeg anbefale våre venner @ www.headlight.no. De har mye bra hiphop på vinyl. MF Doom, Blackalicious osv.
Men en ting til; Dere har ikke muligheten til og sende med faktura? Har daarlige muligheter til og bruke kort (er under 18), postoppkrav er litt kjipt, ettersom det er like over 100kr. i avgift.
improbable
Gusto's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
mongeland: Du kan bestille skiver uten å betale med kort. Velg forskuddsbetaling under "Handlekurv" og mottar du betalingsinformasjon på mail. Tre dagers forfall på summen som skal overføres til vår konto. Skivene blir holdt av i mellomtiden. (Selvsagt, jo fortere man betaler, jo fortere får man tilsendt skivene).

PS: Vi sender ikke med oppkrav. Det er dyrt både for oss og kunden.
Reklamasjon ???

neida.. bare koselig at folk tar initiativet til å få vinylen tilbake!

Skal si ifra til folket!
Er jeg den eneste her som ikke helt ser vitsen med å gå tilbake til vinyl? Greit nok av det sikkert er tøft med LP'er, men det er jo også det eneste.

LP'er er uhåndterlige, vanskelige å få over på bærbart medie (bærbar LP-spiller?), kvaliteten er ikke like god som CD'er (bortsett fra visse sjangere muligens og om man har LP-spiller til kr. 10.000,-) og det meste av ny musikk kommer på CD, ikke vinyl.

Den største fordelen (og eneste?) med vinyl, er at man kan få tak i MYE bra musikk til en rimlig penge på loppemarked og hos FreTex..
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Raymond: Norske lover gjelder

t_m: det er _Absolutt_ ikke den eneste fordelen.
Mange, inkludert meg, liker lyd på vinyl 100x bedre enn lyd på croppa lydkilder som f.eks CD, eller enda verre; mp3.
LP-plater har sjel og en dybde man aldri kan klare å replikere på digitale medium.
LP-spillerne mine koster 8,000 ny, men man trenger ikke legge ut mer enn 3-4K for dem på bruktmarkedet. - Absolutt en god investering for voksne mennsker med voksen smak innen lyd
Vinyl har mye større sjarm. Har du prøvd å høre på feks. led zeppelin først på vinyl og så på cd? På cd blir lyden så (det er litt vanskelig å beskrive) "flat".
Jeg synes ihvertfall musikk opprinnelig laget for vinyl ikke høres like bra ut på cd, men det er nå meg da.

Jeg fant ikke noe led zeppelin rekyl vinyl da, men det er kanskje ikke meningen å selge denslags musikk heller?
Godt mulig at LP'er har større sjarm, men jeg vet ikke helt om jeg sluker det med kvaliteten. Om man kjøper et godt CD-anlegg vil man også få meget god lyd. Og det til halve prisen.

LP'en seiler i retro-medvinden, med mange "kids" som vil virke tøffe...
Sist endret av t_m; 18. september 2004 kl. 02:49.
Jævlig bra at dere har Kyuss og Fu Manchu Hva med White stripes? har en kompis som er meget int i det!
White Stripes er noe vi har på vår ønskeliste!
Men er ikke alltid like lett å få tak i det vi ønsker, vi leter stadig.

For bare å legge til litt anng. vinyl i tillegg til det nso skrev. Mange begynner å få en reaksjon mot den digitale-neonlys-blinkende-duppeditt-verden vi lever i dag hvor alt må kastes etter et år da noe nytt er på markedet. De strever etter noe som er litt mer holdbart her i denne verden, noe som varer.
Mulig også derfor retrobølgen kom, gjennom klær, gjennom bildesign, radiodesign osv.
I denne litt kaotiskeverden søker vi tilbake til en tid hvor ting var litt mer varig.
Vinyl representerer kanskje dette for enkelte folk i dag, men vinyl er ikke her pga. en liten reaksjonperiode.
Vinylen skulle vært død for 20 år siden da CDen kom. Men det er den ikke, og grunnene til det er mange og gode. Som andre her nevner, kvalitet, holdbarhet, og sjel. Du finner lite sjel i en steril digital plastikkplate, men en del folk mener bestemt at de finner det i den sorte varme vinylplata.

Kassetten døde, MD'en er snart død, CD'en er forventet død om noen år, DVD-A vil sikkert dø en gang, mp3 vil få bli erstattet at flere formater om noen år. Men hvorfor lever vinylen ennå?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Og la oss ikke glemme cluobscenen o.l.
Vinyl representerer hands-on mulighetere man ikke klarer å replikere på cd-spillere, uansett hvor avansert dem er eller hvor mye man kan scratche med dem (om det er det man vil).
Og i samme sleng må vi da nevne noe så triviellt som høy og lavtoner, som CD faktisk cropper vekk - På vinyl får man mye bedre bassopplevelse (når man har store annlegg) enn ved bruk av CD.

Så, praktiske så velt som følelsesmessige grunner til å bruke vinyl.

Det sagt - jeg er ikke ute etter å frelse noen, jeg sier bare hvorfor jeg har noen platebagger full i vinyl hjemme
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Bare for å gå litt offtopic,
jeg har planer om å kjøpe meg en ny lpspiller, har en gammel en, som stiften er gått på, og det virker umulig å få tak i en ny stift.

Jeg vil legge meg like under tusenlappen og vil gjerne ha en spiller som er brukbar.

Noen som har noen forslag til en slik spiller.

Har forresten sett en slik en på Clas Ohlson, men trekker kvaliteten på denne i tvil.

kelkoo.no
▼ ... over en uke senere ... ▼
litt mer punk/hardcore (hint hint jr ewing, refused, silence the foe, beinkjør etc etc)
Vis hele sitatet...
PM meg gjerne om det dukker opp noe av:
-bad brains
-social distortion
-minor threat
-misfits
-black flag
-joy division
-dead kennedys ol.

Så endel anti-flag der, men ser mer etter de gamle traverne innen punk og hardcore...
Opprinnelig postet av pseudo
På cd blir lyden så (det er litt vanskelig å beskrive) "flat".
Jeg synes ihvertfall musikk opprinnelig laget for vinyl ikke høres like bra ut på cd, men det er nå meg da.

Vis hele sitatet...
Enig der, vinyl høres helt annerledes ut. Egentlig mer behagelig etter min mening.

Kan ha noe med at musikken på cd er digitalisert.
Jeg savner turboneger
Hvis dere kan skaffe det (til en ok pris, 200-500kr) så skal jeg ha, hadde vært sjukt fett med Apocalypse Dudes på LP
Vi har litt planer om å presse opp en 10" eller noe, med endel av låtene våre. Er dere interessert i å ta den inn og distributere den videre?
Får bra pris, selvsagt...
Trond, vi savner også Turboneger Forhåpentligvis får vi det inn om ikke lenge, selvfølgelig til en billig pris.

ninja5000, det høres kjempe spennende ut. Det er noe vi absolutt vil være med på! Vi har fra starten av bestemt oss for å pushe så mye undergrunn som mulig. Så med en gang dere har fått presset 10"eren så må dere ta kontakt så vi kan finne på noe sprell.