Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 3459
Rema skulle etter planen selge "svenskøl" til 5,- flaska allerede på fredag. Men pga streiken er det ikke 100% sikkert.
Og de vil tjene på det. Siden flaskene kun inneholder 3.7%
tar staten "bare" 4.11kr pr flaske.

Men 5 kr er vilt da!
KRF får vel ikke sove på lang tid nå tenker jeg
Hvor vil dette enda? Den norske alkohol-revolusjonen er i gang!

Kode

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=224237
Sist endret av GeirBauer; 22. april 2004 kl. 10:15.
Ahh.. så bra! men det kan ikke fortsette i evigheter da.. Butikkene taper jo penger..
Gjør ikke meg noe, men KRF kommer vel til å klage at de selger det til tilbudspriser, noe som er ulovlig med alkohol (selge det så billig at de taper på det på kort sikt, men tjener kanskje på det på lengre sikt ved å skvise konkuransen og skaffe flere kunder)
nei butikkene taper ikke penger på å selge svenskeøl til kr 5. Det er lavere avgifter på den
I våre øyne nei, men KRF syter nok likevell...
Opprinnelig postet av cokeloop
Ahh.. så bra! men det kan ikke fortsette i evigheter da.. Butikkene taper jo penger..
Vis hele sitatet...
Ikke på den svenske ølen. Som jeg skrev tar bare staten 4.11kr i avgift for disse. Og følger priskrigen kan det godt være at den havner helt ned på 4kr, når du se på de andre billigølene som de taper penger på.
^Men 4kr er jo tilbud i forhold til 4.11kr i avgift (de taper da minst 0.11kr), noe som jeg forstår er ulovlig med alkohol?
Tilbud er en pris over en kort tid. Så lenge de selger med tap på 11 øre over ei lang stund er det ikke tilbud,men hvis de selger det i en begrenset periode er det tilbud.

Ingen andre enn meg (og KrF'erne) som synes det er litt sykt at øl er billigere enn melk og juice? Dette er ikke sundt.
Det store spørsmålet er om det er drikkendes. Spandere gjerne noen ekstra kroner på hansa pilser, eller Newcastle Brown Ale "for smakes skyld"
Spørs om det smaker noe særlig ja!!

Dessuten må man kjøpe mere for å bli full! Desto mere øl for å bli full, desto større sjanse for å bli dårlig(les spysjuk)

*smaksprøving av svensk ølet venter*
3.7 prosent er for svakt.. da maa man ha noen godsaker vedsiden av :P
Opprinnelig postet av Mantus

Ingen andre enn meg (og KrF'erne) som synes det er litt sykt at øl er billigere enn melk og juice? Dette er ikke sundt.
Vis hele sitatet...
Øl er ikke billigere enn melk og juice da. 0,33 liter øl til 5 kr, 1 liter melk til 10. Melk er fortsatt billigere.
om øl er billigere enn melk er ikke så mye å tenke på - melk drikker en ikke uansett... det som er verre er at bensinprisene er høyere enn ølen... 10kr for en jævla liter!

får joine EU fort som fann!
Lave bensinpriser=mer kjøring=mer forurensing. Nei takk...

EDIT: Ja, oops.
Sist endret av Kinseek; 22. april 2004 kl. 12:28.
Opprinnelig postet av Jarne
om øl er billigere enn melk er ikke så mye å tenke på - melk drikker en ikke uansett... det som er verre er at bensinprisene er høyere enn ølen... 10kr for en jævla liter!

får joine EU fort som fann!
Vis hele sitatet...
uhh, jeg tror ikke helt på den der jarne.. selv om bensinprisene er ganske høye betur ikke det at vi skal joine EU. vi har nesten ikke noen grunn til det, det er nettopp fordi vi selger dyr bensin..

btw, jeg synes melk er godt
Opprinnelig postet av Kinseek
Høye besinpriser=mer kjøring=mer forurensing. Nei takk...
Vis hele sitatet...
mente du lave bensinpriser?
kjekkere med billig øl og bensin, enn melk og en ren planet...
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Og de vil tjene på det. Siden flaskene kun inneholder 3.7% tar staten "bare" 4.11kr pr flaske.
Vis hele sitatet...
Får de flaskene gratis fra bryggeriet da? La oss si staten tar 4.11 pr flaske, men de koster da mer enn bare 89 øre i innkjøp, så jeg kan ikke se hvordan de skal tjene på det uansett... Og som andre har påpekt, det er ikke lov å selge alkohol til under kostpris i Norge.
jarne: haha, det kan diskuteres tror jeg
er det ikke opp til butikken hvor mye de vil selge varene sine for?
hvis en butikk ønsker å selge en vare til under kostpris er det vel deres sak, så lenge staten får inn det de skal ha?

når noen varer er "ødelagte" (utgått på datoen, smelteskader) og selges i butikken råbillig, er vel dette ofte under kostpris? er det en regel som sier dette er lov imotsetning til å selge øl under "grensen"?
Poenget er jo at på nåværende tidspunkt så er det jo ikke helt og holdent opp til butikken å bestemme prisen (kan f.eks ikke sette den til tilbudspris). Det kan du i så fall krangle om bør være rett eller ikke (er det rett å regulere prisen for å styre alkoholkonsumet?)

Å selge varer som er "ødelagte" billigere er litt irrelevant ettersom dette ikke gjøres til vanlig. Om varer som er skadet selges billigere eller ikke er irrelevant ettersom det er opp til kunden å bestemme om han vil kjøpe "ødelagte" varer. De vanlige reglene om moms osv gjelder for det.
Øl skal jo fortsatt smake godt også da. Det er jo ikke noen sånn fylledrikk. Flatfyll er misbruk av øl og brennevin.

Tuborg har et godt øl, til en rimelig penge.
Seidel og de andre billigmerkene smaker rett å slett piss
så det er ikke aktuelt for meg å sløse penger på det ølet der.
ok, sorry.... tok den nå - var bare et spm da

but still: det er vel opp til butikken om de vil gå i pluss eller minus hvis de selger en vare, så lenge den holder seg på det prisnivået et visst antall dager/uker/måneder (vettdafann)...
jeg tror faktisk man kan velge hvor mye man skal selge varen for selv. det er ikke sånn at staten skal ha like mye uansett hvor mye varen går for. alt det der går på prosenter. derfor kan butikken selge varen billigere, men likevel ha den samme fortjenesten i prosent, selv om summen blir lavere.
Hvor lenge den tiden er vet ikke jeg, men det er jo ikke noe vits i for en butikk å selge varer så billig at den taper på det, selv over lengre sikt?

Uansett, KRF og deres støttespillere bestemmer at tilbudspriser på alkohol skal være ulovlig. Tydeligvis redde for at folk skal drikke mer...
hehe, dritsjokk at det kom fra KRF da, kristne gærninger..
om det er vits eller ikke er noe HELT annet enn om det er lov eller ei.
dessuten KAN de tjene på det hvis ølen er billig på rema, kjøper de gjerne alt de egentlig skulle ha med siden av ølet i samme butikk.

og hvis prisen holder seg en liten stund, er det jo ikke tilbudspris!
^^Kom fra KRF ja, men de har jo ikke flertallet av representantene på stortinget, altså noen andre har stemt for det i tillegg...

^Tilbudspris er jo et definisjonsproblem... Hvis staten tolker tilbudspris som at noen går med tap over lengre tid for å lokke kunder til andre varer i samme butikk...
Sist endret av Kinseek; 22. april 2004 kl. 12:56.
Dette må smakes, men bruker heller noen kroner ekstra på øl som "virker" bedre
bare ikke den forbanna regjeringen synes det har gått for langt nå..
Det jeg er litt interessert i er å vite hva butikkene betaler for å få inn disse ølproduktene. Betaler de virkelig 4.11 kr av de 5 kronene varen koster, og likevel går i overskudd? Det betyr at varen koster mindre enn 89 øre inkludert frakt. Dette var svært billig.

Hvordan er avgiftene på vodka og andre spritvarer? Så vidt jeg husker så betalte polet bare rundt 30 kr for en vodkaflaske, og selger den videre for rundt 40. Resten er avgifter. Stemmer dette, eller husker jeg feil? Skulle gjerne hatt noe tall å forholde meg til.
Wohoo! Best nyheten på lenge. Nu ska det drekkes!
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
det beste er at prisene vil falle enda mer når lidl kommer i løpet av sommeren.

synes det er rart hvordan enkelte (av medstudentene mine feks) ser ned på tuborg fordi det er blitt et billigøl i norge. Det er jo et vanvittig stort internasjonalt merke og det var faktisk favorittølet mitt en god stund før priskrigen starta. og da hadde jeg vært innom de fleste aktuelle ølmerkene som hansa, premium, 2xice, grans, ringnes, carlsberg, heineken, etc. Corona likte jeg også godt (oppfatningen min var helt klart farget av høy pris og status), og sammenligner du corona og grans, kommer du frem til at forskjellen ikke er så vanvittig stor(!) - er så lettdrikkelige begge ølene at mange vil påstå at de er smaker litt utvanna

men poenget mitt var da at Tuborg lenge leve. og drit i hva andre synes om _DITT_ ølmerke - smak og behag
Sist endret av mongob0ffel; 22. april 2004 kl. 14:26.
Tuborg smaker jo egentlig utvanna Dahls. Dahls er etter min mening bedre på smak, men er kanskje litt for fyldig til å drikke seg full på i lengden. Der er Tuborg en billig og god erstatter.

Kjempegøy at butikkene har begynt å kunkurere på pris. Er vi heldige dukker det kanskje opp noen nye øltyper som er god på smak også.
asså, man må drikke MYE mer 3,7 enn 4,7% for å bli full, tro det eller ei.. er også tyngre å få i seg.. men bevares, det er bra pris, og så lenge KRF blir irriterte så er jeg fornøyd ;D
Not Penny's boat
argh's Avatar
Alltid bra når noe blir billig, men om smaken er noe særlig vet vi jo ikke enda.
Det åpner snart et Lidl ved meg, lurer på hvordan det påvirker de andre norske kjedene.
Du sier noe der jimking (ang. krf).
Må bare legge til at den tuborgen som selges i norge smaker helt annerledes og mye dårligere enn den som selges i danmark. også har de jo ikke grønne flasker en gang... huffhuff.
Tror nok ikke det er så stor forskjell på Tuborg i Norge og i Danmark. Største forskjellen foregår nok i konsumentens hode. Det er Tuborgs gjærkultur som skaper den karakteristiske smaken. Så lenge man har rent vann og de samme råvarene så blir smaken den samme for en menneskelig tunge.

Men er jo enig i at en Tuborg "smaker" bedre en solskinnsdag i Kjøben :-)
very impotent freak
Delusional's Avatar
I volum blir man da like full, avgiften er den samme. (i teorien), drikker du svenskeøl som er svakere blir du ikke like fort full, og må drikke mye større mengdre øl.

Det er bedre å kjøpe øl der butikken ikke tjener penger enn der de tjener litt.
å jeg som ikke drikker øl..... blir nesten frista til å bynne like det.....bare pga av det er så billig.
Kan drikke seg snørings på 150 kroner eller noe sånt....
Opprinnelig postet av DezQuetoz
Tuborg har et godt øl, til en rimelig penge. Seidel og de andre billigmerkene smaker rett å slett piss
så det er ikke aktuelt for meg å sløse penger på det ølet der.
Vis hele sitatet...
Må si meg litt uenig der. Synes gransølet til 6,50 er like godt, og vel så det, som tuborgs øl. Tuborg smaker alt for mye "industriøl" etter min smak.
Opprinnelig postet av Damnyou
Må bare legge til at den tuborgen som selges i norge smaker helt annerledes og mye dårligere enn den som selges i danmark. også har de jo ikke grønne flasker en gang... huffhuff.
Vis hele sitatet...
Kan være det at i Danmark finnes det flere typer Tuborg (Tuborg med et eller annet tilnavn) Kan også erindre at Tuborgen i Danmark smakte annerledes men tenker jeg meg skikkelig godt om, ser jeg for meg et tilnavn.... -Er ikke 100% sikker på dette-
For de som mener att lav prosent ikke er positivt.

Jeg mener (om øl'et er godt) att det er positivt. En kan drikke mer uten å miste helt kontroll. De som drikker øl _bare_ for å bli full kan drikke sprit/rus brus. Øl skal nytes, lengst mulig og best mulig..
Er jo genialt hvis man har lite penger. 12*5+12=72kr!!
72 kr for 12 øl, som holder for meg Er sinnsykt billig! Halv pris av hva det pleide. Må prøve øla hvertfall og se om den er drikkbar.
Håper ikke så alt for mange som er russ hamstra de til 7kr som gale :P
Men er jo vilt det som skjer da..Full ølkrig! Liker det ikke egentlig, for ingen drikker CB lenger :/ Før Tuborg var det bare cb, så kom Tuborgen..billig og god. CBs ølsalg må ha falt dramatisk.
Når jeg er på fest ser jeg max 5-10CB, resten er Tuborg eller andre varer.
Opprinnelig postet av covcon
Tror nok ikke det er så stor forskjell på Tuborg i Norge og i Danmark. Største forskjellen foregår nok i konsumentens hode. Det er Tuborgs gjærkultur som skaper den karakteristiske smaken. Så lenge man har rent vann og de samme råvarene så blir smaken den samme for en menneskelig tunge.

Men er jo enig i at en Tuborg "smaker" bedre en solskinnsdag i Kjøben :-)
Vis hele sitatet...
Det Tuborg ølet vi får kjøpt her i Norge er brygget av Ringnes bryggerier på lisens fra Tuborg. Det er altså ikke det samme som Tuborg fra Danmark. Tror dere meg ikke så kan dere sjekke på flaska selv.
Idiot, les posten hans på nytt.
Hvorfor det? Han påsto at det ikke var forskjell på dansk og norsk Tuborg. Det eneste jeg har gjort er å opplyse om at disse to variantene av Tuborg faktisk er brygget på forskjellige bryggerier. Og siden noen mener at de to variantene smaker annerledes, så er dette mest sannsynlig årsaken.

Skal jammen si at du lever opp til mellomnavnet ditt. Idiot.
Han sier også at de er brygget på samme råvarene, og at all forskjell i smak dermed må sitte i konsumentens hode.

Skal jammen si du lever opp til begynnelsen av signaturen din. Idiot.
Hvis det er det eneste konstruktive du skal bidra med i denne tråden King Ghiodra kan du likegodt holde kjeft!

Ingen som har smakt det ølet til 5,- da som kan si om det er drikkbart eller ikke?
Ang. Tuborg i Norge vs Danmark. Var på omvisning hos Hansa bryggerier den gangen da de brygget Tuborg. Der ble det forklart at de hadde den samme gjærkulturen som brukes i Danmark. Det er gjærkuturen som gjør ett øl unikt (dersom det brygges etter renhetsloven og ikke er tilsatt smaksstoffer).

Det er ikke merkbart for en konsument om Tuborg brygges i Norge eller Danmark når de samme råvarene og produksjonsprosessen benyttes.
Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Hvis det er det eneste konstruktive du skal bidra med i denne tråden King Ghiodra kan du likegodt holde kjeft!
Vis hele sitatet...
Jeg bidrar konstruktivt som bare fy, men jeg gidder ikke å sugarcoate innlegget mitt.

Takk covcon.