Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 4358
Google planlegger å webmail-tjeneste med 1 GB kontoer.

Bare et par dager etter Google presenterte sine planer om blant annet personlig websøk, kan mailkontoer bli neste skritt.

Google planlegger å tilby webmail slik Microsoft og Yahoo! allerede leverer. Den nye tjenesten vil hete GMail og vil tilby brukerene kontoer med plass til 1000 MB.

Tjenesten vil være uten reklame. Lanseringsdato er ikke bestemt enda.

Rettelse: GMail vil ha reklame som er tilpasset innholdet i mailen(e).
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Nederst på denne siden kan man registrere for mer informasjon, og bli tilskrevet for mer informasjon når tjenesten lanseres.

Om dette er en aprilsnarr (ikke utenkelig), så kan det tenkes at Google har laget verdens mest suksessfulle aprilsnarr. Følgende websteder har bitt på:

- VG Nett
- Slashdot
- Macminute
- Macslash
- CNet news
- BBC News

The story continues...
Nettavisen (av alle) er den eneste siden jeg har sett som presenterer nyheten som en aprilsnar. Ser nesten ut som de andre sidene tar det på alvor.
Det virker litt suspekt når de først legger dette ut 1. april. Det er jo helt klart at dette måtte planlegges, og da kunne de like godt valgt å la nyheten komme 2. april. Men på den andre siden gir det jo nyhten ekstra PR da...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Tenk på det da...

1 GB per person, og ingen reklame?

Om vi regner med at de har en fleksibel løsning, og at gjennomsnitts-eieren av en gmailkonto får tilsammen 100 MB i kontoen sin (dette inkluderer de som bare får epost av bestemor, og de som vil bruke mailkontoen som lagring for warez eller som backup).

Om Google får 4 millioner brukere, så vil dette si at de trenger 4 PB (Petabytes) diskplass bare for å lagre filene (det er 4.000 TB, eller 4.000.000 GB). FOr ikke å snakke om båndbredde osv.

Tror neppe dette er ekte. I vote april fool's day.

h
Det ser jammen ut som om freakforum beit på også.... føy de til listen sammen med itavisen og en haug med andre nettaviser.

Dersom dette ikke er kødd, og de skal ha reklamefrie sider, hvordan skal det finansieres? Spam? Tror det kan bli flere enn 4 millioner brukere på en sånn tjeneste...
vell: Hehe, tro meg; jeg gjorde litt "research" først
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg tror det er fair å publisere nyheten som "sann" når det er så mange seriøse websteder som går 5 på. På en måte håper jeg det er en aprilsnarr, for det er den beste jeg har sett på kjempelenge. Blir enda bedre å se hvordan nyhetsstedene som gikk på klarer å tolke det
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av vell
Dersom dette ikke er kødd, og de skal ha reklamefrie sider,
Vis hele sitatet...
De lover bare ikke bannere og popups. De komemr til å ha text-ads, akkurat som de har på søketjenesten i dag. Text-adsene skal baseres på teksten i epostene du mottar.

h
Keep 'em coming

Det er virkelig ille at AP og Reuters presenterer nyheten som sann.

Men i denne Reuters artikkelen er datoen den 31. mars ..

Det samme med denne artikkelen fra NY Times.

One internal Google study put the operational cost of maintaining electronic mail storage at less than $2 per gigabyte.
Vis hele sitatet...
Jeg begynner seriøst å lure på dette nå. Utenkelig at Reuters og NY Times faker datoen. En mulighet kan være at Google uoffisiellt slapp ut pressemeldingen den 31. mars. Men det virker litt rart det også..
Pressemeldingen er forøvrig her: http://www.google.com/press/pressrel/gmail.html
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
NY times og Reuters er på østkysten, Google er på vestkysten av USA. 4 timers tidsforskjell - og mulig datoforskjell. Dermed kan det fortsatt være aprilsnarr, uten at noen feil har blitt gjort.

h
Står faktisk at det skal være rekalme i mailene (noe som er mer suspekt). Jeg meldte meg på listen, tenkte like etterpå på hvor dum jeg hadde vært
Det står 1. april i pressemeldingen, så det er stor sannsynlighet for at det er en aprilsnarr...
Men når vi teller mot vest teller vi "bakover". Altså vil datoskiftet først forekomme på østkysten.

Så ved midnatt 1. april i california så er klokka fire om morgenen på østkysten.

Blir ikke dette riktig da?

Og dessuten står det wednesday i artikkelen
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
På den annen side har visst ABC news gjort et intervju med Page, og han skal ha snakket spesifikt om gmail - det blir liksom litt vel spesifikt, alt dette her....

http://www.abcnews.go.com/wire/Busin...C-RSSFeeds0312

Begynner faktisk å tvile litt, jeg nå..
Opprinnelig postet av kermit-
Men når vi teller mot vest teller vi "bakover". Altså vil datoskiftet først forekomme på østkysten.

Så ved midnatt 1. april i california så er klokka fire om morgenen på østkysten.

Blir ikke dette riktig da?
Vis hele sitatet...
Nei, California ligger ca 9 timer foran f.eks Paris/Norge. Jorda snurrer med klokka rundt sola, og da kan du se for deg hvilken del som får sollyset først om morgenen på en bestemt dag
La oss ta utgangspunkt i tidspunktet i Reuters artikkelen
(07:13 PM = 19:13 ET)
(vBulletin liker visst ikke formateringen ([table] tag plz))

Pacific|Mountain|Central|ET|Atlanteren|Atlanteren|Atlanteren |
GMT-8| GMT-7 | GMT-6 |-5 | -4 | -3 | -2 |
16 | 17 | 18 |19| 20 | 21 | 22 |

Atlanteren|England(GMT)|Norge(CET)
GMT-1 | 0 | GMT+1
23 | 24 | 01

Ergo så var det 31.mars både i øst-usa og vest-usa da Reuters skrev meldingen.
men uansett må meldingen være skrevet (eller i alle fall beregnet for) 1. april siden det står det i pressemeldingen!
dagbladet har kommet med en relevant kommentar:
PS: Nettavisen melder at denne nyheten er en aprilspøk. Samtlige seriøse amerikanske nettsteder formidler likevel nyheten. Det faktum at nyheten først ble kjent via New York Times 31. mars gjør at spøken i såfall er svært dårlig timing. Nettstedet Mercury News la også ut saken i går. De har i tillegg pratet med en talsmann for Google som heter David Krane som bekrefter historien. Dessuten ser det til at Google underholdt seg selv med en helt annen aprilspøk, nemlig stillingsannonsen som søker etter folk til Googles forskningsprosjekt på månen.
Vis hele sitatet...
to aprilspøker?
Hvis ikke dette blir bekreftet/avbekreftet når dagen er omme blir jeg litt smårar

Den jobbannonsen for jobb på månen eksisterer så jeg velger å tro at den var årets Google-spøk og at GMail blir en realitet.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Harddiskplass er ikke så dyrt lenger. Apple's XServe raid koster $3.14 per GB bla. a. Så det er ikke utenklig. Hvis de lanserer det håper jeg det er mulig å bruke Mail programmer (altså pop3 access). Men jeg tviler.
SkyFex: På prosjektsidene står det at de ønsker at POP3 skal kunne brukes da de ønsker at man skal kunne skjekke mailen hvor og når man hvil og på hvilken som helst måte man vil! Så det lover bra, nesten FOR bra.
Uansett om dette er sant eller ikke så forstår jeg ikke problemstillingen med diskplass. Hvor mange er det som får 1GiB med mail i løpet av et gjennomsnittlig, kjedelig liv? Uten spam. Det vil jo bli ytterst lite waretsing da man selvfølgelig har en grense for størrelse pr. mail.

Håper dette er seriøst. Blandt alt for mange mennesker er email det samme som Hotmail. Hårreisende.

Edit: Googlet på "april fool" og fikk opp denne. Heh.
Sist endret av Yallis; 1. april 2004 kl. 23:52.
Puh, bra dette ikke var en spøk
Google har sluppet dette bilde som viser hvordan denne tjenesten vil se ut:

https://adwords.google.com/select/im...ail_screen.gif

Slik jeg forstår det vil reklame være basert på deres adWords teknologi, der man får reklame ut fra ord i mail teksten.


Har regnet litt på kostnadden:

1 server med 1 u rack kabinett og 4 * 250 GB disker i raid 5 koster ca 13 000 kr, og har ca 700 GB lagringskapasitet. Altså (13 000 / 700=) 18,5 pr GB. Hvis hver bruker har 1GB med mail, vil dette ta ca 300 mb med diskplass (da mailen komprimeres), dette vil koste ca ( (18 / 1000) * 300= ) 5,4 kr.

5,4 kr pr. bruker er verst tenkelig scenario, kanskje bruker gjennomsnittsbrukeren bare 100 mb med, mail, som er 30 mb med disk, som koster ( (18 / 1000) * 30= ) 0.54.

Hosting av mange maskiner vil også koste en del.

Bonnbreddebruken bli ikke så mye mer en tilsvarende tjenester da folk antagelig ikke vil sende eller mota flere mailer på gmail en andre plasser, og vedlegg ikke kan være på mer en 10 mb.
Opprinnelig postet av kermit-
Puh, bra dette ikke var en spøk
Vis hele sitatet...
De kommer til å slå ut hotmail og yahoo! yten tvil, hos hotmail må man jo til og med kjøpe dersom man skal ha mer plass enn det som man får gratis (som vel er på 10 mb, samme som vedleggsgrensen er på gmail!)
tenker Microsoft og Yahoo får kaldsvette langt nedover ryggen jeg



Kanskje du ikke får mulighet til å registrere passport kontoer på gmail og dermed ikke bruke MSN. Sett at hotmail er skikkelig sleip for å ikke miste kundene sine.

Men hvor får Google alle pengene fra da? De har jo inen reklame på sidene eller noe? Har satt og tenkt litt på det der.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Opprinnelig postet av -=BakkiZ=-
Men hvor får Google alle pengene fra da? De har jo inen reklame på sidene eller noe? Har satt og tenkt litt på det der.
Vis hele sitatet...
http://xiphias.org/diverse/google.JPG
Uansett om det er sant eller ikke har google på denne måten klart å skape mye publisitet rundt seg selv.

Hvis nyheten viser seg og være sann (noe som er ganske sansynlig) og de klarer å få alle til å innse at "nei det var ikke en aprilspøk" er det egentlig temmelig bra markedsføring.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Det er verd å merke seg at dette definitivt ikke var en aprilsnarr:

http://news.com.com/2100-1032_3-5184...feed&subj=news

h
Da er det bare å konstatere at vi er inne i en ny era med webmail!

(Jeg lurte på om jeg skulle skrive om denne nyheten, men tok det som aprilsnar, fint andre er "glupere" enn meg...)
jeg satser på min egen webmail.doomtech.net
Jeg skal ivertfall ha googlemail . Gleder meg som en unge, trodde jeg ble lurt 1. april, men akk...
Nichotin: det ironiske er at du (jeg også for den saks skyld) betaler for email med brøkdelen av lagrinsplassen til gmail. (men så er jo være emailer litt mer personlige siden det er våre domener )
https://gmail.google.com/gmail/html/april.html

Nå blir jeg bare enda mer forvirret. Mener Google at det er en aprilsnarr eller prøver de å lure oss til å tro det er en aprilsnarr?
Det ser bare ut som Paul sier gratulerer til dama si april, men det er litt merkelig... spesielt å gjøre det på den måten!
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Vet ikke om antall MB er det som trekker meg til gmail.. Men jeg har en 500 Mb mailkonto allerede... Men det er jo kjekt som backupkonto. Stoler heller på GOogle enn på Microsoft (hotmail) til slikt...

hj
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fra dagens ITavis:

Google slår virkelig på stortromma for tida. Nå gir de enkelte brukere 1000 Gigabyte (1 terabyte) lagringsplass på Gmail.

Utspillet kommer i kjølvannet av det mange nå kaller et våpenkappløp innen gratis, web-basert e-post.
«Våpenkappløp»
Google var først ute med sin 1 GB Gmail. Like etterpå fulgte søkemotorkonkurrenten Yahoo opp, og nå også Lycos.

Den enorme lagringskapasiteten ble oppdaget av brukere, og Google vil sev ikke kommentere om dette vil bli et stående tilbud til alle brukerne.

En annen sak er hva folk skal med 10 ganger kapasiteten på en gjennomsnittlig harddisk ute på nettet. Kanskje om du har for vane å sende film via mail?
LOL

Takker NataS!

Leser aldri Dagbladet, men igjen viser dette at en tabloid avis dekker en IT avis bedre; På nettopp området IT :-)
ITavisen er ikke akkurat kompetente, hvis du vil ha nyhetene noen uker tidligere anbefaler jeg å titte på slashdot. Uten at de er verdens beste kilde
Takker IvIoyner

men for meg virker det som nok en gang (tenker på hva google kom med 1. april) er en smart markedsføring, og dette resulterer til at selskapet øker i verdi
Vedder på at Microsoft vil møte konkuransen ved å f.eks ikke la Gmail kontoer bruke msn messenger, ved samtidig å øke lagringsplassen på hotmail.
Mulig de taper mer enn de vinner på det da.. Folk vil jo da etter hvert bare bytte til andre lignende chatte tjenester.(?) Bare tenker litt høyt her...
Hvordan er det å lagre warez på gmail kontoen? Kan man bli tatt for det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvordan i pokker legger man warez i en eMail konto?
kreativ nerd
devotio's Avatar
legger det som vedlegg, er vel ikke så vanskelig?
Nå som tråden allerede er tatt opp kan jeg nevne at enkelte bruker har fått 1 TB (terabyte) lagringsplass. Altså 1000*1000 GB lagringsplass.

Det er mye det.
trodde det med 1tb var en trykkfeil.. de sa vel i alle fall det...