Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 10706
Refererer her til denne saken: Narkovarselet, som har videre artikler "Spanere ble «straffet» fordi de pågrep narkoselger".

La meg først skyte inn at det er glitrende genialt at VG har fått satt opp SecureDrop (skjønt de kunne jo ha lagt seg inn i katalogen).
Helt supert for varslere, og etter mitt syn et fantastisk eksempel på hvordan man kan benytte moderne data til å eksponere kriminelle statsansatte.

Utrolig bra at folk begynner å innse at de kan bruke data 99.99% trygt og anonymt!

Men så tenker jeg, hva har dere av synspunkter eller opplevelser rundt dette eller lignende?

Utover det ovenstående har jeg ikke så mange meninger, bortsett ifra at jeg har lagt merke til at det virker som om politiet i Bergen har brukt mye tid på å "gjete" brukere og selgere bort der de vil ha dem.
Kan den mistanken stemme?
Synes hele casen virker absurd, og ikke minst helt baklengs av normal tankegang. Hvordan i alle dager kan de tjene på å la de store gutta gå, og straffe heroinisten som har skrapt sammen spenn til et hit? Kan ikke skjønne hvordan det er så jævla "mye papirarbeid og etterforskning" av å finne flere kilo med narko i razzia. Det alene gjør det sannsynlig utover enhver tvil at vedkommende har befatning med narkotika. Saken løst, synder bak lås og slå.

Den konspiratoriske siden av meg tenker at de får kickbacks av salget. Med tanke på hvor hard linje de har kjørt mot slitne narkiser og videregående-elever, henger ikke forklaringene til ledelsen på greip.
politiet jobber hardt for å la de store gutta tro de er uovervinnelige, og ta de små for så å finne ny informasjon om deres større nettverk.
grunnen for at politiet ikke slår til nå, er fordi maktbalansen er fuckedup, og beslaglegger de dopet og pengene til de store gøtta nå, hvordan skal de finne de større gutta senere.(?)thought
Det jeg ikke skjønner er at det fremgår av artikkelen at det gjøres sånn fordi avdelingen organisert kriminalitet er overarbeidet, og at de ikke har kapasitet til saker med store beslag osv. og det står vel også at det ikke har vært en større narkosak for retten i bergen enda i år. Er det så mye annen organisert krim i Bergen enn narko? Hvis de ikke har kapasitet til dette, hva er det da egentlig de driver med?
Sitat av laksir Vis innlegg
Hvordan i alle dager kan de tjene på å la de store gutta gå, og straffe heroinisten som har skrapt sammen spenn til et hit? Kan ikke skjønne hvordan det er så jævla "mye papirarbeid og etterforskning" av å finne flere kilo med narko i razzia. Det alene gjør det sannsynlig utover enhver tvil at vedkommende har befatning med narkotika. Saken løst, synder bak lås og slå.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke utenkelig at politiet henger etter når det gjelder
nødvendig kompetanse for å få has på smugling og omsetning.
Hvis man er seriøs banditt med utsikt til store penger, tror jeg
ikke det er så veldig vanskelig å sikre en operasjon. Politiet jobber
gjerne på en ganske forutsigbar måte.

Samtidig kan man gjerne tenke seg at politiet helst ikke vil
innrømme sin manglende kompetanse, og at de har skjøvet dette
under teppet for å beholde omdømmet. Den såkalte Monika-
saken er gjerne et bilde på en slik situasjon.


Den konspiratoriske siden av meg tenker at de får kickbacks av salget. Med tanke på hvor hard linje de har kjørt mot slitne narkiser og videregående-elever, henger ikke forklaringene til ledelsen på greip.
Vis hele sitatet...
Vel, at det fins utro tjenestefolk er jo ikke nødvendigvis
usannsynlig, mtp Cappelen/Jensen-saken i Oslo. Men at
politiet skulle profitere direkte på salg av stoff, har jeg
mine tvil om.

Når det er sagt, så har jeg hørt sterke indikasjoner på at
kriminelle i Bergen har kjøpt informasjon fra utro tjenere
om pågående etterforskning og spaning - informajson bl.a.
om hvem som var i søkelyset og hvem som hadde "ryggen fri".

Ellers går vel politiet etter "småfiskene" og brukerne fordi de
er lett å ta, og relativt enkle å straffeforfølge, jfr. politiets
utstrakte bruk av såkalte "uroaksjoner" - som de har benyttet
nær sagt så lenge det har vært en narkotikalov i Norge.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det jeg ikke skjønner er at det fremgår av artikkelen at det gjøres sånn fordi avdelingen organisert kriminalitet er overarbeidet, og at de ikke har kapasitet til saker med store beslag osv. og det står vel også at det ikke har vært en større narkosak for retten i bergen enda i år. Er det så mye annen organisert krim i Bergen enn narko? Hvis de ikke har kapasitet til dette, hva er det da egentlig de driver med?
Vis hele sitatet...
Det ligger i navnet..
Sitat av vividfuture Vis innlegg
politiet jobber hardt for å la de store gutta tro de er uovervinnelige, og ta de små for så å finne ny informasjon om deres større nettverk.
grunnen for at politiet ikke slår til nå, er fordi maktbalansen er fuckedup, og beslaglegger de dopet og pengene til de store gøtta nå, hvordan skal de finne de større gutta senere.(?)thought
Vis hele sitatet...
Ingen hemmelighet at de velger å ramme brukere først, men enhver politimann jeg har pratet med vil etter dems ønske fortsette å ha det ulovlig, for brukerne er nesten eneste vei inn for dem. Detta surret her skjønte vi allerede i 1925 ikke fungerte, på tide med en forandring
Trådstarter
54 5
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Samtidig kan man gjerne tenke seg at politiet helst ikke vil
innrømme sin manglende kompetanse, og at de har skjøvet dette
under teppet for å beholde omdømmet.
Vis hele sitatet...
"Never attribute to Malice that which is adequately explained by Stupidity." - Hanlon's Razor

Det er litt rart å legge merke til, hvordan "besteborgere" - gjerne finansielt stabile sådanne - nærmest ønsker å tro det beste om politiet. Når det gang på gang viser seg at de er noen gigantiske idioter som sliter noe helt sinnsykt med å følge banalt enkle tjenesteforskrifter.

For ikke å snakke om hvordan de behandler folk som de tror er ressurs-svake nok til at de kan komme seg unna med det.
Org.krim gruppa det snakkes om har holdt med på norges dyreste etterforskning de siste 3 åra og, kan alltids ha noe med saken og gjøre. Men det blir i mine øyner superharry og bruke -EVIG- med millioner på en dopingetterforskning når Bergen flommer over av utenlandske heroinselgere og all kriminalitet som oppstår i kjølevannet av det.
Det er vel ikke utenkelig at politiet henger etter når det gjelder
nødvendig kompetanse for å få has på smugling og omsetning.
Vis hele sitatet...
Ellers går vel politiet etter "småfiskene" og brukerne fordi de
er lett å ta, og relativt enkle å straffeforfølge
Vis hele sitatet...
Jeg sikter til første del av teksten, hvor politiet vet det finnes kilovis med amfetamin, og likevel for ordre om å avbryte aksjonen. Her trengs det ingen annen kompentanse for å forhindre omsetningen, enn å ransake og beslaglegge. Hvordan skiller etterforskninga seg fra å ta en grammer fra Per eller Pål? Begge har befatning med narkotika hvor alle bevis peker mot at dette var gjort med vilje.

Er klar over at denne praksisen trolig ikke vil stoppe de virkelige bakmennene, men heller et mellomledd som kommer tilbake i en annen figur neste uke, but still. Synes det er håpløst av politiet og mener dette vanskelig kan forsvares
Sitat av vividfuture Vis innlegg
grunnen for at politiet ikke slår til nå, er fordi maktbalansen er fuckedup, og beslaglegger de dopet og pengene til de store gøtta nå, hvordan skal de finne de større gutta senere.(?)thought
Vis hele sitatet...
Om argumentet for å ta brukere er at man skal ta selgere, så må det nesten følge at for å ta distributører, så må du ta selgere, og så videre oppover. Ergo gir det svært lite mening, med mindre de ikke skulle ta de, fordi de hadde en større sak på gang - men jeg så ikke i min skumlesing at dette var tilfelle.

Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Det er litt rart å legge merke til, hvordan "besteborgere" - gjerne finansielt stabile sådanne - nærmest ønsker å tro det beste om politiet. Når det gang på gang viser seg at de er noen gigantiske idioter som sliter noe helt sinnsykt med å følge banalt enkle tjenesteforskrifter.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror du bør huske Hanlon's razor her. Sakene som kommer i media gjør det nettopp fordi de er ekstraordinære - og det er et godt tegn at politiet selv finner dette. Det viser at de har råtne egg, men jobber med å ta disse. En arbeidsstyrke på 16 295 årsverk per 3. kvartal 2016 vil åpenbart ha sine råtne egg. Du har plassert deg diametralt til de du kaller godtroende "besteborgere" ser det ut til, uten at denne posisjonen egentlig gir så mye mer mening i mine øyne.
Sist endret av Xasma; 13. november 2016 kl. 21:23.
Trådstarter
54 5
Sitat av Xasma Vis innlegg
Du har plassert deg diametralt til de du kaller godtroende "besteborgere" ser det ut til, uten at denne posisjonen egentlig gir så mye mer mening i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Jeg anser meg selv som egentlig ganske i opposisjon til konform ønsketenking, og i det utsagnet legger jeg at jeg anser mange mennesker sine antagelser om hvordan politiet opererer, mye som tannfeen for voksne.

"De er snille og sannferdige og så får du en slikkepinne av dem og alt blir bare bra", mens virkeligheten mer kan være at politiet i mange tilfeller skaper problemene de har som misjon å redusere.

Men det er nå bare min synsing, skjønt tilfeldigvis kom samtlige av lederne for alle de skandinaviske landene så sent som igår med sine synsinger også: ""Politiet i Norden roper varsko. Trygghet, tillit og nærvær forsvinner".
Dette med å jage småbrukere har vel litt med politikk å gjøre. Småbrukere, særlig de som er synlige i gatene, er nettopp det, synlig. Jeg tror man skal være litt forsiktig med å påstå hvorfor politiet gjør som de gjør. Jeg misstenker det har noe å gjøre med hvem de svarer til. Krav om oppklaringsprosent, fjerne synlige narkomane osv.
ArbeidsledigProletar
Sitat av murloc Vis innlegg
Dette med å jage småbrukere har vel litt med politikk å gjøre. Småbrukere, særlig de som er synlige i gatene, er nettopp det, synlig. Jeg tror man skal være litt forsiktig med å påstå hvorfor politiet gjør som de gjør. Jeg misstenker det har noe å gjøre med hvem de svarer til. Krav om oppklaringsprosent, fjerne synlige narkomane osv.
Vis hele sitatet...
This.

Tror det handler mye mindre om korrupsjon mellom kriminelle og politiet, men mer om personalpolitikk og politikernes behov for SYNLIG polisering av gatene :P
Sitat av hideout Vis innlegg
Org.krim gruppa det snakkes om har holdt med på norges dyreste etterforskning de siste 3 åra og, kan alltids ha noe med saken og gjøre. Men det blir i mine øyner superharry og bruke -EVIG- med millioner på en dopingetterforskning når Bergen flommer over av utenlandske heroinselgere og all kriminalitet som oppstår i kjølevannet av det.
Vis hele sitatet...
Du belyser jo problemet, jeg vet ikke hvordan saken "din" ble oppdaget men om en patrulje har startet opprulling så må politiet fullføre saken hvis ikke vil jo de misstenkte gå fri/få strafferabatt pga lang behandlingstid og beviser forspilles.
Ved å be patruljene tone ned beslagene vil man kunne få tid og spillerom til å ta ut de store fiskene, noe som er umulig om det kontinuerlig renner inn små og mellomstore saker som ikke direkte truer menneskeliv og sikkerheten i samfunnet.

Så selv om løsningen egentlig burde vært mer penger til politiet ble det en nødløsning hvor man prøvde å prioritere andre saker.

Om politiet gjorde store beslag uten å ha nok folk til å etterforske sakene vil man ende opp med nettverk som står i stor gjeld, kun enkelte deler av nettverkene blir tatt og enkelte går fri.
Da skal jeg garantere at det ville blitt flere oppgjør i nettverkene og det kan fort bli en verre situasjon for Bergens befolkning.

I miljøet jeg vokste opp i ville det fort blitt stygt om noen ble tatt med større partier hvor kun noen av medlemmene ble tatt og enkelte fikk lav straff pga lite ressurser hos politiet.
Det er fort gjort at noen blir beskyldt for å tyste eller samarbeide med politiet.

Så det virkelig store spørsmålet er hvem de egentlig har gått etter, om det viser seg at de har gått for brukerne og ikke selgerne for å få bedre tall i statistikken sliter de litt. Men om de kan vise til større saker som har hatt behov for mye ressurser så ser jeg ikke helt hva som er problemet (annet enn at politiet trenger mer penger).
Jeg sliter med og forstå hvordan de kan rettferdiggjøre og ha norges dyreste etterforskning oppimot steroider, når Bergen aldri har flommet over så mye som nå med hard narkotika, og du har narkotikaselgere som så og si har frikort. Det oppstår -EVIG- mye mer kriminalitet i kjølevannet av at 10 kilo heroin/amfetamin blir solgt, enn at steroider for de samme summene blir solgt. Innbrud, trusler, vold, bybilde som vasser i narkomane. Jeg har til og med hørt folk fra org.krim avsnittet si at de ser på det som minst like viktig og arrestere folk på spenst som bruker doping, som de mener det er og arrestere de som springer rundt og selger brukerdoser med heroin. Does not compute i mitt hode gitt
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg sliter med og forstå hvordan de kan rettferdiggjøre og ha norges dyreste etterforskning oppimot steroider, når Bergen aldri har flommet over så mye som nå med hard narkotika, og du har narkotikaselgere som så og si har frikort. Det oppstår -EVIG- mye mer kriminalitet i kjølevannet av at 10 kilo heroin/amfetamin blir solgt, enn at steroider for de samme summene blir solgt. Innbrud, trusler, vold, bybilde som vasser i narkomane. Jeg har til og med hørt folk fra org.krim avsnittet si at de ser på det som minst like viktig og arrestere folk på spenst som bruker doping, som de mener det er og arrestere de som springer rundt og selger brukerdoser med heroin. Does not compute i mitt hode gitt
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt jeg, det kommer nok veldig an på miljøet, det finnes amfetaminmiljø som ikke gjør noe særlig stort ut av seg og det samme med bolere. Du må huske at steroider er mye mer enn bare gutter med voks i håret og tights på sats.
Personlig har jeg sett mye mer vold i miljøer hvor det brukes mye steroider enn feks hos de gamle traverne som sitter med heroinsprøyta.
Og når du hører at 12 åringer bruker steroider så er det ett alvorlig problem og ikke bare en guttegjeng som prøver å bli større.

Så alt står og faller på hva denne avdelingen har gjort med de få ressursene de hadde, hva de har prioritert og hvorfor.
Foreløpig vet vi bare at politiet har prøvd å begrense pågangen av narkosaker, som kan være forstålig om situasjonen er så ille som politiet selv hevder.

Vil bare legge til at når man leser artikler som dette, så virker det som at det er noe alvorlig galt ett sted i systemet.

https://www.nrk.no/hordaland/varslar...gen-1.13226563
Sist endret av Cybergasm; 15. november 2016 kl. 16:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Xasma Vis innlegg
Om argumentet for å ta brukere er at man skal ta selgere, så må det nesten følge at for å ta distributører, så må du ta selgere, og så videre oppover. Ergo gir det svært lite mening, med mindre de ikke skulle ta de, fordi de hadde en større sak på gang - men jeg så ikke i min skumlesing at dette var tilfelle.
Vis hele sitatet...
Tjæh. Det er jo det som er greia, de når sjeldent, i praksis aldri noe særlig opp i lenka ved å gå sånn.
Altså, begynner du på bunnen og går oppover har jo toppen distansert seg fra greia lenge før de når tak på dem.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Jeg vet ikke helt jeg, det kommer nok veldig an på miljøet, det finnes amfetaminmiljø som ikke gjør noe særlig stort ut av seg og det samme med bolere. Du må huske at steroider er mye mer enn bare gutter med voks i håret og tights på sats.
Personlig har jeg sett mye mer vold i miljøer hvor det brukes mye steroider enn feks hos de gamle traverne som sitter med heroinsprøyta.
Og når du hører at 12 åringer bruker steroider så er det ett alvorlig problem og ikke bare en guttegjeng som prøver å bli større.

Så alt står og faller på hva denne avdelingen har gjort med de få ressursene de hadde, hva de har prioritert og hvorfor.
Foreløpig vet vi bare at politiet har prøvd å begrense pågangen av narkosaker, som kan være forstålig om situasjonen er så ille som politiet selv hevder.

Vil bare legge til at når man leser artikler som dette, så virker det som at det er noe alvorlig galt ett sted i systemet.

https://www.nrk.no/hordaland/varslar...gen-1.13226563
Vis hele sitatet...
Tja, så mye som 80-90% av steroidene de folkene her har omsatt går til folk som er sykelig opptatt av kropp og helse. Folk som bor på gymmen. Folk som ikke rører alkohol. Folk som ikke har rulleblad. Det er ikke uten videre at sånn 5 politimenn f.eks har blitt arrestert grunnet at de har kjøpt doping. Store deler av de som handler steroider er folk du aldri ville sett på som kriminelle. Resterende går til folk som bruker narkotika, som bruker steroider for og fremme seg i desse miljøene. Med andre ord, folk politiet burde plaget uansett.

Heroinister finansierer jævlig alvorlig kriminelle. Folk med bånd til terrorister og mafia. Bakmennene i desse steroidesakene er et knippe få nordmenn som ikke finansierer masse annen kriminalitet. Alt dette er selvsagt ting politiet og vet men velger og se bortifra.

Hvorfor sier du hva denne gruppen har gjort med de få ressursene de har fått tilgjengelig? Denne dopingetterforskningen er norges dyreste etterforskning når det kommer til narkotika og dopingsaker. Det er snakk om ENORME ressurser. Jeg føler samfunnet hadde kommet mye bedre utav det om de ressursene ble prioritert oppimot ting som det du linker til, organiserte albanske grupper, og annen utenlandsk rask. Kripos kommer hvert år med oversikt over hva som er de verste kriminelle grupperingene, lithauere, albanere og mc-gjenger er alltid høyt oppe, jeg har til gode og sett noe steroidemiljø der.
Sist endret av et eller annet; 15. november 2016 kl. 17:16.
Sitat av hideout Vis innlegg
Hvorfor sier du hva denne gruppen har gjort med de få ressursene de har fått tilgjengelig? Denne dopingetterforskningen er norges dyreste etterforskning når det kommer til narkotika og dopingsaker. Det er snakk om ENORME ressurser. Jeg føler samfunnet hadde kommet mye bedre utav det om de ressursene ble prioritert oppimot ting som det du linker til, organiserte albanske grupper, og annen utenlandsk rask. Kripos kommer hvert år med oversikt over hva som er de verste kriminelle grupperingene, lithauere, albanere og mc-gjenger er alltid høyt oppe, jeg har til gode og sett noe steroidemiljø der.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke sette en makspris på en etterforskning, så om man tar ett par stk og samtidig avdekker mye mer i samme sak så må man jo gå etter det man har. Det er jo nettopp derfor politiet har bedt om at det gjøres færre beslag slik at de sakene som allerede er under etterforskning ikke blir stoppet.
Og du maler litt glansbilder av dopingmiljøet, å påstå at pengene ikke går til andre kriminelle aktiviteter er naivt.

Jeg er enig i at organisert narko-krim bør ha høy prioritet, men jeg har forståelse for situasjonen som oppstår når det ikke er nok penger eller folk.

Du kan ikke konfiskere 10 kilo amfetamin for så å stoppe midt i etterforskningen fordi det ikke er mer penger i budsjettet.

Og alle her inne har nok forskjellig syn på hva som bør være prioritert hos politiet men jeg synes ikke doping er så uskyldig som du får det til å høres ut som.

Du må også huske at ikke alle kostnadene går direkte på politiet i bergen så selv om det er brukt store summer på din sak så betyr ikke det at det er den saken som har dyttet alvorlig narko-krim til side.
Sitat av laksir Vis innlegg
Synes hele casen virker absurd, og ikke minst helt baklengs av normal tankegang. Hvordan i alle dager kan de tjene på å la de store gutta gå, og straffe heroinisten som har skrapt sammen spenn til et hit?
Vis hele sitatet...
Det som har skjedd er definitivt kritikkverdig, men grunnen til at det ble gjort slik skal jo være at nark-saker skaper veldig mye arbeid, og distriktet måtte prioritere saker som for eksempel seksuelle overgrep mot barn.

At heroinisten straffes kommer av at disse sakene ikke må behandles av det aktuelle overarbeidede avsnittet. Det er altså andre tjenestemenn og avdelinger som står for dette, noe som ikke medfører arbeid for avsnittet.

Dette viser hvor elendig det står til med ressurssituasjonen i politiet, men i stedet for å la være å ta større saker burde ledelsen ha synliggjort problemene for sine overordnede i stedet. Nå vet jeg ikke hva ledelsen i distriktet har kommunisert videre til POD og justisdepartementet, men det fremstår som svært kritikkverdig at de går for en slik løsning fremfor å f.eks. ta saken til øverste hold. Det blir jo ikke bedre av at politimesteren tidligere har vært POD-topp. Han burde ha utmerkede muligheter for å eskalere problemet fremfor å prøve å begrave det.

Sitat av laksir Vis innlegg
Kan ikke skjønne hvordan det er så jævla "mye papirarbeid og etterforskning" av å finne flere kilo med narko i razzia. Det alene gjør det sannsynlig utover enhver tvil at vedkommende har befatning med narkotika. Saken løst, synder bak lås og slå.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de færreste skjønner hvor mye arbeid det er med slike saker. Ved større nark-saker må det naturligvis gjøres en lang rekke etterforskningsskritt, og disse må så behørig dokumenteres. Det sier seg selv at det blir veldig mye dokumenter av det.

Det er ikke å bare slenge forbryteren i fengsel og si seg ferdig. Det er veldig mye arbeid som ligger bak.

Sitat av laksir Vis innlegg
Den konspiratoriske siden av meg tenker at de får kickbacks av salget. Med tanke på hvor hard linje de har kjørt mot slitne narkiser og videregående-elever, henger ikke forklaringene til ledelsen på greip.
Vis hele sitatet...
Som sagt, slitne narkiser skaper ikke press på avsnittet som vanligvis tar de tunge nark-sakene.

Dessuten er jo politimesteren i distriktet ganske ny, og denne praksisen har vel foregått en stund. Konspirasjonsteorien fremstår dermed som ganske søkt.
Sist endret av hemmeligegreier; 15. november 2016 kl. 18:32.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Du kan ikke sette en makspris på en etterforskning, så om man tar ett par stk og samtidig avdekker mye mer i samme sak så må man jo gå etter det man har. Det er jo nettopp derfor politiet har bedt om at det gjøres færre beslag slik at de sakene som allerede er under etterforskning ikke blir stoppet.
Og du maler litt glansbilder av dopingmiljøet, å påstå at pengene ikke går til andre kriminelle aktiviteter er naivt.

Jeg er enig i at organisert narko-krim bør ha høy prioritet, men jeg har forståelse for situasjonen som oppstår når det ikke er nok penger eller folk.

Du kan ikke konfiskere 10 kilo amfetamin for så å stoppe midt i etterforskningen fordi det ikke er mer penger i budsjettet.

Og alle her inne har nok forskjellig syn på hva som bør være prioritert hos politiet men jeg synes ikke doping er så uskyldig som du får det til å høres ut som.

Du må også huske at ikke alle kostnadene går direkte på politiet i bergen så selv om det er brukt store summer på din sak så betyr ikke det at det er den saken som har dyttet alvorlig narko-krim til side.
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at bakmenna i denne dopingsaken ikke har generert så mye kriminalitet som bakmenna i heroin/amfetaminmiljøene gjør. Det er ikke mafiainnblanding, de spytter ikke penga sine inn i andre ting, de holder ikke på med narkotika. De som pusher speed langt oppi miljøa selger dagen etterpå tabletter, uka etterpå heroin og uka etterpå kokain. Det har ikke noe og si, så lenge pengene genererer mer penger.

Selvsagt skjønner jeg og at de må følge opp ferske spor i en etterforskning, men de har holdt på 3 år, og hovedmenna har sittet fengslet i 1 år. Det siste året har de holdt på med aksjoner i rogaland, bergen, oslo, hvor de bruker 60 polititjenestemenn til og dure inn på treningssenter og ta brukerne. Bruk av steroider var ikke ulovlig engang for 2 år siden. Om det var sidestilt med alvorlighetsgraden på bruk av heroin/amfetamin/tabletter, så tror jeg nok det hadde vært ulovlig for leeenge siden. Spesielt mtp. de har prøvd og få det ulovlig ved flere tilfeller uten og få det til.

Jeg har iallefall en klar mening om at doping i normale former ikke engang kan begynnes og sammenlignest med knark. Da snakker vi folk som går til lege for kontinuerlig sjekker, og bruker doseringer som er annerkjent verden over, og ikke bare durer på. Dette er hverdagen for MAJORITETEN av steroidebrukere. Ikke bland inn 10%ern som allerede er kriminelle som bruker steroider som en bost i sin kriminelle hverdag.

Jeg sier bare hva de org.krim gutta selv har sagt jeg. Det er norges dyreste etterforskning, og den har gått på bekostning av det meste annet de driver med, men de ser på det som like givende og jage dopingselgere og treningssnarkomane, som de finner i og jage narkopushere og narkomane. For meg blir det bare jalla når jeg daglig ser hva narkomiljøet i bergen gjør med folka der og omgivelsene i byen. Jeg vet hva prioriteringer som hadde ført til en bedre omgivelse for den gjennomsnittlige bergenser iallefall.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det jeg ikke skjønner er at det fremgår av artikkelen at det gjøres sånn fordi avdelingen organisert kriminalitet er overarbeidet, og at de ikke har kapasitet til saker med store beslag osv. og det står vel også at det ikke har vært en større narkosak for retten i bergen enda i år. Er det så mye annen organisert krim i Bergen enn narko? Hvis de ikke har kapasitet til dette, hva er det da egentlig de driver med?
Vis hele sitatet...
De nevner blant annet seksuelle overgrep mot barn. Du er klar over at organisert kriminalitet er et stort område, ikke sant? Det er veldig mye som kan anses for å være organisert kriminalitet.

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er vel ikke utenkelig at politiet henger etter når det gjelder
nødvendig kompetanse for å få has på smugling og omsetning.
Hvis man er seriøs banditt med utsikt til store penger, tror jeg
ikke det er så veldig vanskelig å sikre en operasjon. Politiet jobber
gjerne på en ganske forutsigbar måte.
Vis hele sitatet...
Det er ikke kompetansen som er problemet, men ressursene. Og hva mener du med at politiet jobber på en ganske forutsigbar måte?

Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ellers går vel politiet etter "småfiskene" og brukerne fordi de
er lett å ta, og relativt enkle å straffeforfølge, jfr. politiets
utstrakte bruk av såkalte "uroaksjoner" - som de har benyttet
nær sagt så lenge det har vært en narkotikalov i Norge.
Vis hele sitatet...
Politiet som går etter "småfiskene" er som regel andre enheter enn de som etterforsker alvorlig narkotikakriminalitet.
Sist endret av hemmeligegreier; 16. november 2016 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg kan garantere deg at bakmenna i denne dopingsaken ikke har generert så mye kriminalitet som bakmenna i heroin/amfetaminmiljøene gjør. Det er ikke mafiainnblanding, de spytter ikke penga sine inn i andre ting, de holder ikke på med narkotika. De som pusher speed langt oppi miljøa selger dagen etterpå tabletter, uka etterpå heroin og uka etterpå kokain. Det har ikke noe og si, så lenge pengene genererer mer penger.

Selvsagt skjønner jeg og at de må følge opp ferske spor i en etterforskning, men de har holdt på 3 år, og hovedmenna har sittet fengslet i 1 år. Det siste året har de holdt på med aksjoner i rogaland, bergen, oslo, hvor de bruker 60 polititjenestemenn til og dure inn på treningssenter og ta brukerne. Bruk av steroider var ikke ulovlig engang for 2 år siden. Om det var sidestilt med alvorlighetsgraden på bruk av heroin/amfetamin/tabletter, så tror jeg nok det hadde vært ulovlig for leeenge siden. Spesielt mtp. de har prøvd og få det ulovlig ved flere tilfeller uten og få det til.

Jeg har iallefall en klar mening om at doping i normale former ikke engang kan begynnes og sammenlignest med knark. Da snakker vi folk som går til lege for kontinuerlig sjekker, og bruker doseringer som er annerkjent verden over, og ikke bare durer på. Dette er hverdagen for MAJORITETEN av steroidebrukere. Ikke bland inn 10%ern som allerede er kriminelle som bruker steroider som en bost i sin kriminelle hverdag.

Jeg sier bare hva de org.krim gutta selv har sagt jeg. Det er norges dyreste etterforskning, og den har gått på bekostning av det meste annet de driver med, men de ser på det som like givende og jage dopingselgere og treningssnarkomane, som de finner i og jage narkopushere og narkomane. For meg blir det bare jalla når jeg daglig ser hva narkomiljøet i bergen gjør med folka der og omgivelsene i byen. Jeg vet hva prioriteringer som hadde ført til en bedre omgivelse for den gjennomsnittlige bergenser iallefall.
Vis hele sitatet...
Egentlig tok jeg deg ganske seriøst frem til nå, du virker ganske naiv.

Det du sier er at 90% av bolerne i Norge er topp seriøse folk som går til regelmessig legesjekk og passer på at alt er bra?
Og bare 10% av bolerne kombinerer dette med andre stoffer?

Hvorfor beslaglegges det amfetamin og piller i de samme aksjonene? Er dette bare en av 10%-erne som har forvillet seg inn i det sunne bolemiljøet?

Er du i det hele tatt klar over omfanget av saken du beskriver?

Her snakker vi kommuneansatte som driver med hvitvasking av penger, 100 (!) mistenkte, 70(!) siktelser, 10 firmaer er siktet, beslag av hasj, amfetamin, GHB, kokain, metamfetamin og amfetamin i tillegg til doping i form av over 70 000 tabletter, over 500 glass og 6000+ ampuller.

Joda, narko-krim er alvorlig men det er gildesaken også.
Og se litt på tallene, for det første så har oppklaringsprosenten "kun" falt med 1.3% mens denne saken har pågått og det er gitt 5 millioner kroner i øremerkede midler for å dekke opp for overtid og reise.

Jeg har iallefall en klar mening om at doping i normale former ikke engang kan begynnes og sammenlignest med knark.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke basere det på normal bruk, alt er jo greit ved normal bruk. Jeg kunne sikkert gått på amfetamin til jeg var 80 år gammel om jeg drev med normal bruk.
Heroin går nok også fint ved normalt bruk, problemet oppstår når det tipper over.
Jeg sier ikke at heroin og amfetamin er harmløst, tvert i mot.
Men jeg har sett altfor mye sykt skje med folk som bruker testo at jeg ikke deler ditt glansbilde.
For min del er en person som pusher hasj akkurat lik han som pusher steroider, her i byen får du det meste på samme plass så her slår politiet to fluer i en smekk om de begynner å aksjonere.
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Egentlig tok jeg deg ganske seriøst frem til nå, du virker ganske naiv.

Det du sier er at 90% av bolerne i Norge er topp seriøse folk som går til regelmessig legesjekk og passer på at alt er bra?
Og bare 10% av bolerne kombinerer dette med andre stoffer?

Hvorfor beslaglegges det amfetamin og piller i de samme aksjonene? Er dette bare en av 10%-erne som har forvillet seg inn i det sunne bolemiljøet?

Er du i det hele tatt klar over omfanget av saken du beskriver?

Her snakker vi kommuneansatte som driver med hvitvasking av penger, 100 (!) mistenkte, 70(!) siktelser, 10 firmaer er siktet, beslag av hasj, amfetamin, GHB, kokain, metamfetamin og amfetamin i tillegg til doping i form av over 70 000 tabletter, over 500 glass og 6000+ ampuller.

Joda, narko-krim er alvorlig men det er gildesaken også.
Og se litt på tallene, for det første så har oppklaringsprosenten "kun" falt med 1.3% mens denne saken har pågått og det er gitt 5 millioner kroner i øremerkede midler for å dekke opp for overtid og reise.


Du kan ikke basere det på normal bruk, alt er jo greit ved normal bruk. Jeg kunne sikkert gått på amfetamin til jeg var 80 år gammel om jeg drev med normal bruk.
Heroin går nok også fint ved normalt bruk, problemet oppstår når det tipper over.
Jeg sier ikke at heroin og amfetamin er harmløst, tvert i mot.
Men jeg har sett altfor mye sykt skje med folk som bruker testo at jeg ikke deler ditt glansbilde.
For min del er en person som pusher hasj akkurat lik han som pusher steroider, her i byen får du det meste på samme plass så her slår politiet to fluer i en smekk om de begynner å aksjonere.
Vis hele sitatet...
Hvem tror du bruker mest penger og kjøper mest doping av de som selger det? De som trener månedsvis, åresvis, tja, hele livet? Jeg er helt overbevist om at en brøkdel blir brukt av blandingsmisbrukere. På de åpne salgsforumene i Norge er det en policy at narkotika ikke får bli omsatt, og all diskutering av det fører til banlysing også. Man selger konsekvent til folk som ikke er involvert med narkotika. Sålangt man har kunnskap om hva folk holder på med selvsagt. De gutta som ble arrestert med norges største dopingbeslag er folk uten rulleblad. Det ble ikke funnet noe narkotikum der. Det andre store beslaget i den saken som var i bergen var det heller ikke noe narkotika beslaglagt. Joda, de finner til tider narkotika hos de folka de har dratt inn på noe av gymmene, og de er -veldig- påpasselig og få det med i mediadekningen da steroidebruk ilag med narkotikabruk er et bilde de bare vil elske at folk sitter igjen med når de leser.

Nå blander du saker. Jeg snakker ikke om operasjon gilde. Det er ikke den saken Org.krim bergen etterforsker. Den saken org.krim bergen etterforsker har allerede pågått lenger enn gilde, og kostet mer penger. Den har ikke vært for retten enda.

Glansbilde...Se hva stoffer jeg sammenligner det med. Alltså, missforstå meg rett, jeg er helt inneforstått med at steroider kan ødelegge folk skikkelig. Jeg sier bare hva onde jeg ville valgt, om jeg skulle valgt et onde. Og jeg sier bare at av de enorme mengder steroider som har blitt solgt oppigjennom årene som jeg har kunnskap til, så har majoriteten havnet hos treningsentusiaster. Folk som driver med kroppsbygging, fitness og andre typer kroppsidretter. Det er heller ikke tilfeldig at det dukker opp så mange politifolk på de kundelistene som har blitt funnet. Dette er mennesker du og jeg ikke ville satt i kategorien kriminelle om vi kjente til dem. Det er ikke de folka som er ute og herjer og krever inn gjeld og styrer på. Du kan gå tilbake til gilde saken om du vil, se hvor mange tiltalte der som også hadde narkotikasiktelser på seg - Det var ikke en stor del. Det var ingen i hovedsaken. Men når du kom ned på brukernivå, så fant du selvsagt noen her og der. Men du kan jo alltids ta de 70 siktede i den saken, ta 10% av det - Se om du finner flere som var siktet for narko..

En som pusher hasj...vi lever i en verden hvor hasj så og si er sidestilt med alkohol i Norge. Men om du sidestiller de som holder seg til doping til de som pusher speed, kokain, heroin og tabletter, da har du rett og slett altfor lite kunnskap om innsiden av desse miljøene. De albanerne som blir linket til oppi diskusjonen her. Se om du finner noe folk som kjenner til de gutta. Det er knallharde kriminelle som avler kun faenskap og elendighet, og de har siden 2012 gått fra og ha et par stk som bor i bergen, til og ha organiserte nettverk her. Jeg tror du misstolker mitt liberale syn på doping, jeg er helt med på at det er ulovlig, at det har misbrukerpotensiale, og at det i kjølevannet av dopingsalg oppstår noe annen type kriminalitet. Det du ikke forstår er at jeg etter åresvis med kriminalitet ser hva helt annet miljø, skader og helvete knallharde narkogrupperinger skaper, kontra doping. Jeg føler denne påstanden ikke kan utfordrest nesten, jeg skulle iallefall likt og sett noe som kunne fått meg til og skiftet mening på dette området.

I bunn og grunn er alt jeg sier at jeg personlig føler ikke det kan forsvarest oppimot ola nordmann at man gir desse utlandske kriminelle som kripos gang på gang har kategorisert som de verste norge har og by på - Et frikort - Mens man driver de dyreste etterforskningene politiet har gjennomført, oppimot doping. Jeg er ikke fornøyd med prioriteringa, det tror jeg heller ikke de fleste nordmenn er. OM de hadde hatt kunnskapen til og hatt så mye tanker på området
Forsåvidt like greit, men fortsatt på trynet, det burde dog ikke brukes ressurser til å etterforske "narkotikakriminalitet" i det hele tatt, mener jeg.
Forøvrig kategoriserer politiet en steroidebruker som mer ressursterk og med evnen til og lettere leve et normalt liv enn de fleste som holder på med narkotika. De mener og at de som selger doping er smartere enn de som selger narkotika, for de konsekvent holder seg unna narkotika og de miljøene rundt det. Derav føler de at doping er enda mer kynisk for brukerne klarer og holde på så lenge uten og havne i politiets søkelys samt selgerne klarer og holde på så mye lenger for man havner ikke inn under de samme overvåkede miljøene. Dette er utalelser du vill finne i alle de store dopingsakene de siste åra. Dette harmonerer dårlig med at det meste av doping blir solgt til kriminelle/stoffbrukere, da dopingmiljøa uansett ville bli oppdaget av politiet via annen etterforskning slik jeg ser det
Sist endret av et eller annet; 16. november 2016 kl. 02:34.
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Forsåvidt like greit, men fortsatt på trynet, det burde dog ikke brukes ressurser til å etterforske "narkotikakriminalitet" i det hele tatt, mener jeg.
Vis hele sitatet...
Dette er ikkje mogleg å få til per dags dato. Om du ser på kriminaliteten som vert generert av dei narkomane, er det openbert at ein ikkje kan vende det blinde auget til. Narkotikabruk i seg sjølv kan gjerne karakteriserast som "victimless crime," men ran, innbrot, tjuveri, trugsmål og vald har definitvit mange ofre, og denne typen lovbrot er heilt daglegdags i dei tunge narkomiljøa, og det vert ikkje diskriminert når det kjem til kven som vert offer. I Bergen er ein heil bydel råka, med til store psykiske påkjenninger for dei som bur der og er offer for kriminaliten, for ikkje å snakke om dei enomre direkte og indirekte kostnadane dette fører med seg.

Politiet må mest gå inn og huke desse folka, sjølv om det dukkar opp ei potensiell storetterforsking for kvar beslaglagde mobiltelefon. Problemet ser ut til å vere at pengane er smørt for tynt utover, og at det dermed ikkje er mogleg å løyse nokon av oppgåvene ordentlig. Dette er ikkje anna enn trist, og stakkarane som bur midt oppe i alt dette har mi største medynk. (Dei kriminelle narkomane har den i teorien òg, men det er vanskeleg å vise medkjensle i møte med så grotesk elende som følgjer desse folka..)
Sist endret av snegler; 16. november 2016 kl. 11:52.
Trådstarter
54 5
"Politiet i Bergen gikk fredag til aksjon..."

I dagens (vel, kveldens) nyheter hører vi at Bergens-politiet (med genial timing), har valgt Plan B, å pynte på statistikken ved å jafse til seg barnepornonedlastere.

Eller, "nettverk", som man jo leksikalsk-semantisk/-pedantisk jo så fint kan vrenge det til, gitt at det høyst sannsynlig gjelder et lite utvalg av de tusenvis i Norge som deler filer og er sporbare (P2P, krypterte arkiver på fildeling-opplastingssiter etc.).

Blir det mer pynting på oppklaringskaka nå, så tror jeg den knekker isammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
I dagens (vel, kveldens) nyheter hører vi at Bergens-politiet (med genial timing), har valgt Plan B, å pynte på statistikken ved å jafse til seg barnepornonedlastere.
Vis hele sitatet...
Korleis veit du at det ikkje er ei sak dei har jobba med over tid? Du påstår det er quick fix for å fikse statistikken. Kan du underbygge påstanden din for fem flate øre?
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Eller, "nettverk", som man jo leksikalsk-semantisk/-pedantisk jo så fint kan vrenge det til, gitt at det høyst sannsynlig gjelder et lite utvalg av de tusenvis i Norge som deler filer og er sporbare (P2P, krypterte arkiver på fildeling-opplastingssiter etc.).
Vis hele sitatet...
Konkret så gjeld det utfallet av at FBI tok over ei amerikansk teneste ser det ut til. Kor stor innsats politiet i Noreg har gjort er ukjent afaik. Om du har innsideinformasjon så er det jo artig å lese.
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Blir det mer pynting på oppklaringskaka nå, så tror jeg den knekker isammen.
Vis hele sitatet...
Oppklaringsstatistikken er jo oppklarte / anmeldte. Ettersom politiet i denne saka har anmeldt forholdet sjølv så vil det jo ikkje slå ut på oppklaringsstatistikken?
Trådstarter
54 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kan du underbygge påstanden din for fem flate øre?
Vis hele sitatet...
Ja, men litt mindre bisk kanskje? Por Favor?

Konkret så gjeld det utfallet av at FBI tok over ei amerikansk teneste ser det ut til. Kor stor innsats politiet i Noreg har gjort er ukjent afaik. Om du har innsideinformasjon så er det jo artig å lese.
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til FBI (eller innsideinformasjon? Jobber ikke i politiet), men baserer meg på hva Kripos her i Norge har uttalt til norske medier. Det fremstår som rimelig kjent at det er en manko på etterforsker / tid, og en overflod av mulige saker å ta av.
Bare et par minutter med googling gav meg eksempelvis denne: Politiet mangler etterforskere til datafunn som viser overgrep mot barn.

Oppklaringsstatistikken er jo oppklarte / anmeldte. Ettersom politiet i denne saka har anmeldt forholdet sjølv så vil det jo ikkje slå ut på oppklaringsstatistikken?
Vis hele sitatet...
Den forstod jeg ikke. Jeg trodde at oppklaring gikk på antallet dømte saker.

Selektivt utdrag av siste URL:
Norsk politi har kompetansen. Utfordringen er kapasiteten. Det er blitt tilført mye ressurser, men kriminalitetstypen øker enda mer. Mengden beslag øker. Antall saker vi kan generere øker. Datamengden øker. Vi sliter med å holde takt med utviklingen, sier Lena Reif som er leder i Kripos' Seksjon for seksuallovbrudd.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Miss D. Meanour; 19. november 2016 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Ja, men litt mindre bisk kanskje? Por Favor?



Kjenner ikke til FBI (eller innsideinformasjon? Jobber ikke i politiet), men baserer meg på hva Kripos her i Norge har uttalt til norske medier. Det fremstår som rimelig kjent at det er en manko på etterforsker / tid, og en overflod av mulige saker å ta av.
Bare et par minutter med googling gav meg eksempelvis denne: Politiet mangler etterforskere til datafunn som viser overgrep mot barn.



Den forstod jeg ikke. Jeg trodde at oppklaring gikk på antallet dømte saker.

Selektivt utdrag av siste URL:
Vis hele sitatet...
Beklager, men du underbygger på ingen måte at det er ein aksjon gjennomført for å fikse statistikken, eller at det ikkje har vore under etterforsking i lang tid, slik du går langt i å antyde. Du svarer på heilt andre ting.
Trådstarter
54 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Beklager, men du underbygger på ingen måte at det er ein aksjon gjennomført for å fikse statistikken, eller at det ikkje har vore under etterforsking i lang tid, slik du går langt i å antyde.
Vis hele sitatet...
Kan vi kanskje muligens være halv-veis enige i at timingen var god?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Kan vi kanskje muligens være halv-veis enige i at timingen var god?
Vis hele sitatet...
Vel, om du les saka seier jo politidirektøren at han har vore to ganger i Bergen siste halvåret for å verte informert om ei sak (ingen har vel afaik stadfesta at dette er den saka, men la oss anta det). Då er ikkje timingen veldig underleg. Du får gjort mykje på eit halvår-år, og det er vel neppe så mange etterforskninger som går over vesentleg lenger tid, når gjerningsperson er kjent.

Det neste spørsmålet er jo om det er tilfeldig at rapporten frå varslaren vart kjent i media ei uke før denne saka kom opp. Så eg ser ikkje fnugg av grunnlag for å konkludere slik du prøver å konkludere.

Og det er poenget mitt. Du kjem med påstandar, utan at du har noko å underbygge det med. Ikkje ein gong argumentasjon.
Trådstarter
54 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vel, om du les saka seier jo politidirektøren at han har vore to ganger i Bergen siste halvåret for å verte informert om ei sak (ingen har vel afaik stadfesta at dette er den saka, men la oss anta det).
Vis hele sitatet...
Dine antagelser er bedre enn mine antagelser?

Og det er poenget mitt. Du kjem med påstandar, utan at du har noko å underbygge det med. Ikkje ein gong argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Joda, men som jeg mener å huske at har blitt argumentert for, i enkelte saker opererer man med begreper som "skjellig grunn til mistanke", og bygger basert på det en sannsynliggjøring som man videre prosederer på.

Eller som amerikanerne sier: "If it walks like a duck, it quacks like a duck, and it swims like a duck, chances are, that it maybe - just maybe - might actually BE a duck."

Når det er sagt (og ute av verden) så lurer jeg litt på hvor du setter halen på grisen - du mener at det at denne varsler-saken kom før dette med barnepornonedlasterne, var planlagt?
I motsetning til at saken om barnepornonedlasterne, kom etter avsløringene, var en reaksjon?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Dine antagelser er bedre enn mine antagelser?
Vis hele sitatet...
Mine antakelser er i det minste ei slags nullhypotese. La oss anta at politiet faktisk har eit poeng i kommunikasjonen utad i varslersaka.

Du antar derimot at denne saka er noko dei meir eller mindre har kokt sammen på kammerset siste uka for å ha noko å vise til.

Mitt synspunkt botnar altså i det som er av tilgjengeleg informasjon. Eg er einig i at politiet langt frå er etterettlege, og at det kan vere grunn til å stille kritiske spørsmål til mykje av kommunikasjonen frå politiet. Men det er eit stykke frå det å stille kritiske spørsmål til å hoppe til konklusjonen om at dette er ein coverup.
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Når det er sagt (og ute av verden) så lurer jeg litt på hvor du setter halen på grisen - du mener at det at denne varsler-saken kom før dette med barnepornonedlasterne, var planlagt?
I motsetning til at saken om barnepornonedlasterne, kom etter avsløringene, var en reaksjon?
Vis hele sitatet...
Veit ikkje. Men det er ei tenkeleg tolkning av det.
Trådstarter
54 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Veit ikkje. Men det er ei tenkeleg tolkning av det.
Vis hele sitatet...
Skal ikke overbevise deg om noe, men du antar da altså at denne informasjonen ifra FBI kun gjelder personer i Politidistrikt Vest.
Eller mer perifert, at kun Politidistrikt Vest har valgt å handle på bakgrunn av informasjon fra FBI.

Kanskje bergensere er mer glade i barnepornografi enn resten av landet?

Men for å være litt mer seriøs, lurer jeg på om dette med FBI er noe som kan brukes i norsk juridisk sammenheng.
Sist endret av Miss D. Meanour; 19. november 2016 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Skal ikke overbevise deg om noe, men du antar da altså at denne informasjonen ifra FBI kun gjelder personer i Politidistrikt Vest.
Vis hele sitatet...
Nei, og det har eg heller ikkje gitt uttrykk for. Men eit plausibel forklaring er at eit politidistrikt nødvendigvis bør ha ei overordna rolle i etterforskinga, og Bergen er no ein gong landets nest største by - og det er ikkje direkte påfallande om ansvaret havner her.
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Men for å være litt mer seriøs, lurer jeg på om dette med FBI er noe som kan brukes i norsk juridisk sammenheng.
Vis hele sitatet...
På kva måte?
Trådstarter
54 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På kva måte?
Vis hele sitatet...
Vel, det blir jo en litt annen diskusjon, men av det jeg kjapt leser meg til, så gikk da FBI til verks med å skaffe bevis mot disse sjuke jævlene på en måte som ikke er tillatt i Norge.

Eller, var tillatt på det tidspunktet. Trur jag.
Sist endret av Miss D. Meanour; 20. november 2016 kl. 00:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Vel, det blir jo en litt annen diskusjon, men av det jeg kjapt leser meg til, så gikk da FBI til verks med å skaffe bevis mot disse sjuke jævlene på en måte som ikke er tillat i Norge.
Vis hele sitatet...
Det hindrer ikkje politiet i å basere ei etterforsking på materialet. Det vert omtrent som andre tips politiet får.
Trådstarter
54 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det hindrer ikkje politiet i å basere ei etterforsking på materialet. Det vert omtrent som andre tips politiet får.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke jussen.
Jeg bare ser for meg at dette blir litt som "extraordinary rendition", hvor USA sender folk til land som bedriver tortur, for å få ut noen tilståelser som de kan "basere" etterforskningen på.

Kan jo godt tenkes at norsk politi hadde vært happy med å motta informasjon basert på tortur - eller bare ulovligheter, politiet pleier ikke bry seg så mye om lovverk eller tjenesteforskrifter hvis de kan komme seg unna med det og det gjør de jo, tja, 99.99% av tiden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Jeg kan ikke jussen.
Jeg bare ser for meg at dette blir litt som "extraordinary rendition", hvor USA sender folk til land som bedriver tortur, for å få ut noen tilståelser som de kan "basere" etterforskningen på.
Vis hele sitatet...
Det hadde vore problematisk om norsk politi initierte FBI si etterforsking i strid med norsk lov.

Det er stor skilnad på å få informasjon som ville vore ulovleg å innhente på det viset i Noreg på bestilling, og det å få det som følgje av andre land sine etterforskinger etter det landet sitt lovverk.
Trådstarter
54 5
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er stor skilnad på å få informasjon som ville vore ulovleg å innhente på det viset i Noreg på bestilling, og det å få det som følgje av andre land sine etterforskinger etter det landet sitt lovverk.
Vis hele sitatet...
Er det det?
Rart, har hørt at politiet mener at norsk lov gjelder også for nordmenn i utlandet, slik at sexkjøp eksempelvis er straffbart.

Men for politiet så kan de altså basere seg på opplysninger innhentet ifra Somalia* ved hjelp av tortur?

* Eventuelt United States of NSA
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Er det det?
Rart, har hørt at politiet mener at norsk lov gjelder også for nordmenn i utlandet, slik at sexkjøp eksempelvis er straffbart.
Vis hele sitatet...
Enkelte, nærare spesifiserte, delar av lovverket gjeld og i utlandet. T.d drap, narkotikakriminalitet og sexkjøp. Andre delar gjeld ikkje i utlandet - t.d. fartsgrenser og legemiddelbruk.
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Men for politiet så kan de altså basere seg på opplysninger innhentet ifra Somalia* ved hjelp av tortur?
Vis hele sitatet...
Det finst etiske betraktninger rundt det, så det er ein viss skilnad på tortur og ei etterforsking av den karakteren vi ser her. Men prinsipielt så er jo svaret åpenbart at politiet står rimeleg fritt til å innlede etterforskning basert på tips dei får, uavhengig av opphavet til informasjonen.

Det er svært stor prinsipiell skilnad på å nytte tilgjengeleg informasjon, og å oppfordre ein tredjepart til å gjere noko som er ulovleg i Noreg for å skaffe den informasjonen.
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Vel, det blir jo en litt annen diskusjon, men av det jeg kjapt leser meg til, så gikk da FBI til verks med å skaffe bevis mot disse sjuke jævlene på en måte som ikke er tillatt i Norge.

Eller, var tillatt på det tidspunktet. Trur jag.
Vis hele sitatet...
Politiet har fått liste over brukernavn som er sett bak IP x, de har da hatt grunn til mistanke til å undersøke videre. Beslaglegger de maskiner og finner materiale så er jo saken grei.

Personer i Norge har blitt domfelt basert på FBIs sakskompleks (også utenfor Bergen politidistrikt) så jussen rundt dette har blitt prøvd i retten.
Trådstarter
54 5
Sitat av Ueland Vis innlegg
Politiet har fått liste over brukernavn som er sett bak IP x, de har da hatt grunn til mistanke til å undersøke videre. Beslaglegger de maskiner og finner materiale så er jo saken grei.
Vis hele sitatet...
Ok, så da er det altså sånn som vidarlo sier, at disse sakene har pågått over lengre tid - på informasjon / oppfordring / bestilling / ordre av burger med stor pommes frites direkte ifra sjonkel FBI i amerika, og norsk politi da har gitt labb og brukt tid på disse menneskene som FBI tipset om ved hjelp av metoder som var ulovlige i Norge, på bekostning av alvorlig lokal narkotikakriminalitet (o.a. av kriminalitet)?

Høres jo... helt greit ut.
Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
"Politiet i Bergen gikk fredag til aksjon..."

I dagens (vel, kveldens) nyheter hører vi at Bergens-politiet (med genial timing), har valgt Plan B, å pynte på statistikken ved å jafse til seg barnepornonedlastere.

Eller, "nettverk", som man jo leksikalsk-semantisk/-pedantisk jo så fint kan vrenge det til, gitt at det høyst sannsynlig gjelder et lite utvalg av de tusenvis i Norge som deler filer og er sporbare (P2P, krypterte arkiver på fildeling-opplastingssiter etc.).

Blir det mer pynting på oppklaringskaka nå, så tror jeg den knekker isammen.
Vis hele sitatet...
Jeg håper dette er en spøk. En meget dårlig spøk.

For det første er seksuelle overgrep mot barn ekstremt alvorlig.

For det andre er etterforskning av slike saker svært komplisert. Slike aksjoner planlegges og forberedes over lang tid. Det er ikke noe som gjøres som et plutselig innfall. I artikkelen står det: "Etterforskningen mot nettverket har vært omfattende og pågått over lang tid."

Det står også: "store spanings- og etterretningsressurser over flere måneder er blitt brukt på en svært omfattende sak"

For det tredje ser det ut til å være en del av en internasjonal operasjon, noe som betyr at den bare er enda større, tidkrevende og mer komplisert. Og det betyr at norsk politi sannsynligvis må synkronisere aksjoner med andre land.

Hvordan mener du en stor sak som denne "pynter på statistikken"? Denne ene saken har tydeligvis gjort så flere andre narkotikasaker måtte ligge. Denne saken vil altså med all sannsynlighet føre til lavere oppklaringsprosent enn om de hadde tatt alle narkosakene i stedet.

Når det i tillegg fremkommer at de har avverget flere overgrep mot barn (de plukket opp kommunikasjon om planer om å begå seksuelle overgrep mot konkrete barn) fremstår uttalelsene dine som i beste fall smakløse.

Sitat av Miss D. Meanour Vis innlegg
Ok, så da er det altså sånn som vidarlo sier, at disse sakene har pågått over lengre tid - på informasjon / oppfordring / bestilling / ordre av burger med stor pommes frites direkte ifra sjonkel FBI i amerika, og norsk politi da har gitt labb og brukt tid på disse menneskene som FBI tipset om ved hjelp av metoder som var ulovlige i Norge, på bekostning av alvorlig lokal narkotikakriminalitet (o.a. av kriminalitet)?

Høres jo... helt greit ut.
Vis hele sitatet...
Hvilke metoder har FBI brukt som er ulovlige i Norge da?

Mener du at arbeid med narkotikakriminalitet burde vært prioritert fremfor å stanse og hindre seksuelle overgrep mot barn?

Hvorfor kaller du det å gi labb? Gjør Norge USA/FBI en tjeneste ved å pågripe barneovergripere her i landet?
Sist endret av hemmeligegreier; 20. november 2016 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
54 5
Der fikk jeg tid til å lese meg opp på siste nytt i saka, som gjengitt i Dagbladet.

Skjønt enkelte ting er uklare for meg.

Presskonferansen:
I operasjon Dark Room har politiet beslaglagt 150 terabyte med datamateriale som skildrer mange former for overgrep mot barn.
...
Etterforskningsleder Hilde Reikerås sier at 51 personer er siktet ettersom de har vært involvert i flere nettverk over hele landet og internasjonalt.

I beslagene har politiet funnet overgrep mot 12 barn.
Vis hele sitatet...
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Mener du at arbeid med narkotikakriminalitet burde vært prioritert fremfor å stanse og hindre seksuelle overgrep mot barn?
Vis hele sitatet...
Det mangler jeg informasjon til å ta en seriøs vurdering på.

Konsekvensene av nedprioriteringen av narkotikakriminaliteten har jeg ikke oversikten over - og det har heller ikke blitt gjort noe forsøk på en undersøkelse av former for norsk media som lever på sparebluss og nøyer seg med å ukritisk gjengi politiets pressekonferanse.

Jeg har heller ikke oversikten over hvem disse barna er, eksempelvis om de er norske eller utenlandske, alderen deres, hva slags ting det i realiteten er snakk om, og så videre.

Skulle jeg vært drit-kynisk, så hadde jeg sagt at gi da faen i barn i U-land som setter seg ned forran et web-kamera, fordi alternativet deres er enten kameraet og en dildo eller suge kuk i slummen.
Til opplysning injiserer indiske jenter ku-veksthormoner for å utvikle pupper slik at de får mer enn fire-seks kunder om dagen.
Og de får mer og mer internett og mobiltelefoner.
Velkommen til virkeligheten, enjoy your stay.

Og alternativet vårt er da enten å bruke ugudelig med tid og penger på en dyr norsk etterforskning på bekostning av nedprioritering av kriminalitet begått i vårt eget samfunn, eller: Gi faen.

Personlig føler jeg litt at jeg går igjennom følelsesspekteret av å gi faen, få litt lyst til å filleriste disse folka som har så råtten etikk at de utnytter andre, og så gi litt faen igjen.

Samtidig tenker jeg at her er det en form for prioritering ifra politiet sin side som jeg ikke er sikker på om jeg ønsker å forstå.
Det er naturligvis snakk om norske barn, siden det er norsk politi som har saken med de norske mistenkte.

Jeg har ingen problemer med å forstå at man prioriterer å redde barn fra grove, gjentatte seksuelle overgrep over narkotikakriminalitet.

Det som er mindre forståelig er at ikke POD og departementet stiller opp og bistår med ekstra midler når saken er så stor og omfattende og går såpass kraftig ut over andre ting.
Trådstarter
54 5
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er naturligvis snakk om norske barn, siden det er norsk politi som har saken med de norske mistenkte.
Vis hele sitatet...
Da vet du mer enn alle andre.

Jeg har ingen problemer med å forstå at man prioriterer å redde barn fra grove, gjentatte seksuelle overgrep over narkotikakriminalitet.
Vis hele sitatet...
Og du leser ting inn i pressekonferansen som ikke har blitt sagt.
Sålangt har det kommet frem at dette handler om veldig mange forskjellige ting, med et spenn ifra barnepornografi til bestilling av overgrep på ufødte barn.
I dragsuget av en så stor sak vil det da være flere milde overgrep, uten gjentagelse, og noen grove overgrep, med gjentagelse.

Det som er mindre forståelig er at ikke POD og departementet stiller opp og bistår med ekstra midler når saken er så stor og omfattende og går såpass kraftig ut over andre ting.
Vis hele sitatet...
Mulig det er snakk om mythical manhour-problem: Man kan ikke betale ni kvinner for å føde en baby på en måned, og eksisterer det ikke personell så kan man ikke kaste penger ut i løse lufta.
Det fremgår da at det har blitt benyttet kompetanse som vanligvis jobber med andre typer saker.