Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvordan slutta du med heroin?
Subutex, går på det nå 5 21,74%
Subutex, og er ferdig med det nå 4 17,39%
Metadon, går på det nå - 0%
Metadon, og er ferdig med det nå - 0%
Cold turkey (bråstopp) 7 30,43%
Cold turkey med andre rusmidler/beroligende 7 30,43%
Stemmegivere: 23. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  9 3544
Siden jeg går på Subutex er jeg selvsagt nyskjerrig på statistikken ang hvordan folk som tidligere brukte heroin greide å slutte. For at statistikken skal ha noen betydning setter jeg 1 år daglig bruk (noen små opphold er seff greit) som "krav" for å stemme, da dette er minst kravet til LAR. Og skriv gjerne en post om hvordan prosessen gikk, både fordi det er interessant og så ikke tråden skal havne på side 2 i morgen.
Prøvde først utallige ganger med kun avrusning, eller nedtrapping selv på subutex noe som ikke funka. Til slutt innså jeg at hvis jeg i det hele tatt skulle ha en sjanse til å overleve, var det behandling som skulle til. La meg da inn på 12trinns klinikk. Sprakk med en gang jeg kom ut, men havna heldigvis ikke så på kjøret som før. Ville slutte og kjørte da på med en heidunrandes amfetamin"kur". Som jeg dro litt vel langt, fikk psykoser og var nykter i 1 mnd. Så ble det litt frem og tilbake med heroin og amfetamin. Ikke hver dag, men 3-5 dager i uken. Så kom vendepunktet hvor jeg fant ut at jeg var gravid, og kuttet da ut med alt på dagen. Inkludert hasj og vanslig røyk. Er nykter per dags dato, og har aldri hatt det bedre.
Startet med heroin da jeg var 20 (5 år siden).
Etter ca 1.5 år med daglig bruk, la jeg meg inn på en tolv trinns institusjon. Sprakk dagen jeg dro derfra. Brukte daglig I rundt ett år til, da jeg la meg inn på samme sted igjen. Sprakk igjen en liten stund. så jeg brukte jeg fram til desember 2013, da jeg la meg inn på Ahus og ble trappet opp på subuxone, og har holdt meg til den den dag I dag.

Har planer om og gå av til sommeren.
Startet med heroin for 3 år siden, holdt på drøyt 1,5 år før jeg la meg inn på A-hus med subutex, videre derfra til instutisjon brukte vel Subutex drøyt 2 mnd før jeg klarte og legge den på hyllen og holdt meg til den dag i dag. Good Luck
Bare av ren nysgjerrighet, har du vurdert alternativer til den tradisjonelle avrusningen? Som f.eks Iboga eller lignende?

Jeg har ingen erfaring med verken opiat avhengighet eller Iboga, men jeg synes emne er spennende! Er det noen her som har prøvd alternativ behandling mot avhengighet?
Bloodshut veldig bra att du enda er nykter! Dette er godt å høre og varmer godt, da jeg selv og enda er avholds! Lag deg et sikkerhetsnett som vi pratet om så du ikke kan falle tilbake, så vil ting etter ett års tid ordne seg! Ting begynner virkelig å løsne seg for min del, og alle mulighetene åpner seg igjen for meg. Så ja, keep on fighting!
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Bloodshut veldig bra att du enda er nykter! Dette er godt å høre og varmer godt, da jeg selv og enda er avholds! Lag deg et sikkerhetsnett som vi pratet om så du ikke kan falle tilbake, så vil ting etter ett års tid ordne seg! Ting begynner virkelig å løsne seg for min del, og alle mulighetene åpner seg igjen for meg. Så ja, keep on fighting!
Vis hele sitatet...
Kunne du utdypet litt rundt dette sikkerhetsnettet?
Brukt heroin i nesten 20 år. injisert blandet med røyking og snorting, avhengig av hvor jeg har vært.
De første årene, så sa legene og de forskjellige rehabene at jeg IKKE kunne få noe substitutt(metadon eller subber), fordi jeg ikke hadde brukt det lenge og mye nok, og dermed ikke trenge det. Men nå og for 10 år siden, var det ingen tvil, rett på metadon og subber, ved forskjellige anledninger. Har man drevet det langt nok, er det jævlig vanskelig og være foruten, dermed er metadonen og subbene et "must". De gangene jeg kan si at jeg har klart og slutte (ihvertfall for noen måneder eller beste fall år)har det vært substitutt. Alle andre ganger har jeg tatt cold turkeyen og "slutta" noen uker, og rett på igjen. Nå har jeg tilfeldigvis sluttet igjen da, for 3 uker siden, og det takket være subbene, men og ta subutex vil jo ikke si at du slipper cold turkey, du må jo vente 24 timer, men du er jo temelig skral de neste 2 ukene uansett. metadon slipper man det. Og i tilegg bruker de fleste heroinister benzoer, og de er MYE, MYE tøffere og slutte med en heroin. Men det var vel heroin dette gjaldt, for meg ligger grunnen i at jeg ikke har noe sug på heroin rus i det at jeg er rett og slett lei det, det gir meg ingenting lenger, kjedelig. Mer og mer, og ender opp uansett syk som faen. Begynn og tenk sånn så er det kanskje ikke så vanskelig og motivere seg til og slutte og holde seg borte fra det. Nå bruker jeg jo subber som substitutt, det skal være sagt, men jeg er ganske bestemt på og trappe ned og bli helt rus fri. Først skal jeg gå på subbene en god lang periode, bli stabilisert, også trappe sakte ned. Håper veldig mye at det komeer til og funke. Fordi man er absolutt ikke fri her i livet når man går på metadon eller subber. Planlegge ferier, helg tuer, ditt og datt, og spørrre om lov. Nei, beste er og ikke være avhengig av en dritt, men det er jævlig vanskelig.
Sist endret av jodatakker; 7. februar 2015 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av P-freak Vis innlegg
Kunne du utdypet litt rundt dette sikkerhetsnettet?
Vis hele sitatet...

Ja selvfølgelig kan jeg det! Jeg har i 2 år brunnet meg noe jævlig på alkohol og i sommer satt jeg meg et ultimatum, det var kjæresten eller alkoholen. Valget jeg tok er jo åpenbart kjæresten min, så jeg tok meg en telefon til tanten min som er lege, og fikk hun til å skrive ut Antabus til meg. Grunnen til antabusen er at jeg vil være edru, men fra tid til annen opplever jeg en enorm drikkelyst og det er her antabusen er gull verdt for meg. Så for å oppsumere, jeg går på antabus for å ha et "sikkerhetsnett" mot å drikke. Oppklarte jeg hva jeg mener på en fin måte nå?
Tok heroin som 15 åring første gang, og endte opp med 2 års bruk på nåla før jeg endte opp med rehabilitering på andre siden av norge. Gikk på subutex da i 5 mnd før jeg slutta helt. For meg så ble det cold turkey da jeg ble lagt inn, og det var smerter all over de 3 første ukene. Har hatt 1 sprekker utover 6 dagers og en annen på 3, men den dag idag holder jeg unna det. Kjærligheten har blitt en ny rus