Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9007
Jeg har vært mye i USA i det siste og alle TV-stasjonene kjører mye propaganda om det såkalte gjeldstaket; og viktigheten av å heve dette. Samtidig er gjeldstaket blitt hevet 74 ganger siden 1962, så akkurat det er ikke så kritisk som det kanskje høres ut.

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/History...ling_increases

Men: Det er et faktum at budsjettunderskuddet i USA rett og slett har eksplodert de siste årene - særlig fra 2003 og utover:

http://www.davemanuel.com/charts2/surpluses_and_deficits_1940-2011_small.jpg

Kilde: http://www.davemanuel.com/history-of...ted-states.php

Samtidig har gjelden også eksplodert:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/USDebt.png/514px-USDebt.png

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Nationa..._United_States

Sagt på en annen måte: USA er en bedrift som har gått med ekstreme underskudd siden år 2000 - og som nå har en gjeld som tilsvarer 90% av det årlige bruttonasjonalproduktet (BNP).

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/USAs_statsgjeld

Bare renten på denne gjelden er på $395,845,239,236 årlig! Dvs. 395 milliarder dollar - eller, hvis jeg ikke tar helt feil, 2 trillioner kroner....

Kilde: http://www.treasurydirect.gov/govt/r...ir_expense.htm

Hvis man ser på forhold mellom renter og BNP, så betaler USA årlig 2,71% av hele sitt BNP bare i renter - samtidig som de fortsetter å ta opp gjeld.

Såvidt jeg ser det, så MÅ de faktisk ta opp gjeld, fordi de har ikke penger til å betale renter bare over det ordinære statsbudsjettet (de går jo langt mer enn 2,71% i minus).

Mitt spørsmål er følgende: Er USA egentlig konkurs allerede?

Såvidt jeg kan se, så må det skje noe helt ekstraordinært på linje med at USA finner verdens største oljereserve utenfor kysten av California for å kunne unngå en "ekte" konkurs. Rentene (og gjeldsopptaket) vil jo bare fortsette å øke, samtidig som det er lite som tyder på at budsjettunderskuddet vil kunne reduseres i særlig grad.

Samtidig kan de ikke løse problemet ved bare å trykke opp nye penger; dette vil jo medføre inflasjon - eller endog hyperinflasjon - med den generelle reduksjonen i monetære verdier som dette medfører.

Resultatet kan, i mine øyne, være en delvis nedleggelse av republikken USA - litt som man nå ser i Detroit, hvor innbyggerne i stor grad er overlatt til seg selv, kun hjulpet av et helt minimalt offentlig statsapparat (det tar f.eks. mellom 1-2 timer før politiet kommer til en nødsamtale - hvis de kommer overhodet).

Argumenter for og i mot? Andre tanker?

For å imøtekomme diskusjonen litt, så burde jeg også vise til utviklingen i USA sitt BNP:

http://www.data360.org/temp/dsg231_500_350.jpg

Kilde: http://www.data360.org/dsg.aspx?Data_Set_Group_Id=231

Man kan jo kanskje si at dersom USA sitt BNP fortsetter å øke, uten at de tar opp vesentlig større gjeld hvert år, så vil kanskje inflasjonen og veksten i BNP gjøre at de klarer seg på lengere sikt allikevel.

Tanker?
Sist endret av Stormen; 28. september 2013 kl. 22:15.
Frankrikes Solkonge
Bare renten på denne gjelden er på $395,845,239,236 årlig! Dvs. 395 milliarder dollar - eller, hvis jeg ikke tar helt feil, 2 trillioner kroner....
Vis hele sitatet...
Du tar litt feil, det er 2 billioner. En trillion har er 10^18. 395 milliarder dollar er ca. 2,4 billioner kroner
Om nødvendig kan de bare trykke mer penger; som de gjorde under 'quantitative easing' nylig. Dette underminerer selvfølgelig troen på dollaren som global reservevaluta.. men siden all gjelden deres faktisk er i en dollar de selv kontrollerer er det begrenset hvor mye skade gjelda kan gjøre. Det er rett og slett ingen sjanse til at land med egen seddelpresse ikke kommer til å være i stand til å betale en gjeld i egen valuta...

... hva som skjer langsiktig med USA's økonomi er dermed et interessant spørsmål, men jeg har tro på Amerikaneres evne til å komme seg etter kriser. De fikk tross alt fart i økonomien betraktelig fortere enn Europa etter finanskrisa.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Men det er jo flere nasjoner som har trykt opp mer og mer penger å det endte med at valutaen ble svekket å et såpestykket kostet 10 000
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Du tar litt feil, det er 2 billioner. En trillion har er 10^18. 395 milliarder dollar er ca. 2,4 billioner kroner
Vis hele sitatet...
Beklager, mente selvfølgelig billioner

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Om nødvendig kan de bare trykke mer penger; som de gjorde under 'quantitative easing' nylig. Dette underminerer selvfølgelig troen på dollaren som global reservevaluta.. men siden all gjelden deres faktisk er i en dollar de selv kontrollerer er det begrenset hvor mye skade gjelda kan gjøre. Det er rett og slett ingen sjanse til at land med egen seddelpresse ikke kommer til å være i stand til å betale en gjeld i egen valuta...
Vis hele sitatet...
Det er sant... Men samtidig vil jo kreditorene miste enhver tillit til USA hvis de gjør det; og det vil være vanskelig/umulig å få nye lån. Pengene de betaler tilbake med vil jo være vesentlig mindre verdt enn pengene de lånte - på grunn av selvpåført inflasjon. Så det er vel egentlig ingen reell mulighet? Ref. Zimbabve, se nedenfor.

Sitat av Dovregubben Vis innlegg
Men det er jo flere nasjoner som har trykt opp mer og mer penger å det endte med at valutaen ble svekket å et såpestykket kostet 10 000
Vis hele sitatet...
Ja, ref. Zimbabve:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/ZWDvUSDchart.png/709px-ZWDvUSDchart.png

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Zimbabwe
Sist endret av Stormen; 28. september 2013 kl. 22:50.
Frankrikes Solkonge
Det er visstnok en privat aktør som trykker sedlene for Amerika. Det USA faktisk kan gjøre er å produsere mynter. I teorien kan de produsere en mynt som har så høy verdi at gjelden blir borte.

Du kan se litt på denne. Hvor korrekt den er, det tør jeg ikke svare på, men det kan kanskje øke forståelsen på hvorfor gjelda øker slik den gjør.
Troller du? :-) Dette skjedde samtidig som Mugabe ødela all industri, ødela landbruket ved å jage ut de hvite farmerene som faktisk gjorde noe og satte igang en av de verste bandittstatene i verden. Å sammenligne gjeldsproblemene til USA med det som skjedde i Zimbabwe er, vel, litt virkelighetsfjernt. Valutakræsjet i Argentina er vel det nærmeste man kommer et godt eksempel, men selv der var man veldig langt unna dagens situasjon i USA.

USA har tross alt en fungerende elektronikkindustri, underholdningsindustri og er suverent verdensledene på farmasøytisk og bioforskning. Valutuen deres kommer aldri til å bombe på lik linje med Zimbabwe, som på tidspunktene hvor det var verst ikke produserte noe som helst (null industri, ikke nok jordbruket til å fø egen befolkning.. dog noe turisme igjen, blant annet meg under verste kolerautbruddet; det var spesielt).

Så ja, USA's finansielle spillerom kan absolutt worst-case bli sterkt begrenset, med det er ikke verdens undergang. Real-økonomien deres kommer ikke til å knekke, og om dollaren synker i verdi blir det enklere for amerikanske bedrifter å eksportere. Jeg ville faktisk vært mye mer bekymret for ringvirkningene av svak, ustabil dollar i resten av verden enn for USA sin del.. primært Kina og Sør-Europa er sårbare.
Sist endret av DumDiDum; 28. september 2013 kl. 23:32.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Troller du? :-) Dette skjedde samtidig som Mugabe ødela all industri, ødela landbruket ved å jage ut de hvite farmerene som faktisk gjorde noe og satte igang en av de verste bandittstatene i verden. Å sammenligne gjeldsproblemene til USA med det som skjedde i Zimbabwe er, vel, litt virkelighetsfjernt. Valutakræsjet i Argentina er vel det nærmeste man kommer et godt eksempel, men selv der var man veldig langt unna dagens situasjon i USA.
Vis hele sitatet...
Jeg sammenligner ikke USA og Zimbabve på andre måter enn å vise enn at inflasjon kan skje i alle land, også USA.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
USA har tross alt en fungerende elektronikkindustri, underholdningsindustri og er suverent verdensledene på farmasøytisk og bioforskning. Valutuen deres kommer aldri til å bombe på lik linje med Zimbabwe, som på tidspunktene hvor det var verst ikke produserte noe som helst (null industri, ikke nok jordbruket til å fø egen befolkning.. dog noe turisme igjen, blant annet meg under verste kolerautbruddet; det var spesielt).
Vis hele sitatet...
Økonomien trenger ikke å "bombe"; dersom de begynner å trykke opp penger for å betjene gjeld BLIR det inflasjon, det er ikke noe spørsmål. Spørsmålet er hvor stor denne blir, og i hvilken grad det påvirker USAs økonomi. Ergo er ikke den lettvinte løsningen å trykke flere penger like uproblematisk.
Sist endret av Stormen; 28. september 2013 kl. 23:48.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Jeg sammenligner ikke USA og Zimbabve på andre måter enn å vise enn at inflasjon kan skje i alle land, også USA.
Vis hele sitatet...
Du trekker fram Zimbabwe, noe som impliserer at du mener det har mer relevans enn ingenting. Jeg er uenig i den vurderingen

Økonomien trenger ikke å "bombe"; dersom de begynner å trykke opp penger for å betjene gjeld BLIR det inflasjon, det er ikke noe spørsmål. Spørsmålet er hvor stor denne blir, og i hvilken grad det påvirker USAs økonomi. Ergo er ikke den lettvinte løsningen å trykke flere penger like uproblematisk.
Vis hele sitatet...
Ja, eller mer nøyaktig.. det blir mer inflasjon enn hva som anses som ønskelig. Det er jo en grunn til at dette ikke gjøres nå, og at de fikk massiv kritikk når de bedrev seddelopptrykking sist, nettopp fordi det har negative konsekvenser. Disse virkningene er derimot særdeles mye mindre enn skvisen land som f.eks. Hellas opplever nå, med ødelagt økonomi og særdeles tyngende statsgjeld.

Poenget er ikke at å trykke penger er et 'get out of jail free'-card for USA, men det er et 'get out of jail for 100$'-card. Det gjør at å trekke fram direkte konkurs og andre dommedagscenarioer angående økonomien deres kort og godt er urealistisk. Worst-case scenarioet er at det går dårlig, ikke til helvete.
Sist endret av DumDiDum; 29. september 2013 kl. 00:14.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du trekker fram Zimbabwe, noe som impliserer at du mener det har mer relevans enn ingenting. Jeg er uenig i den vurderingen
Vis hele sitatet...
Vær så god, det kan du være så mye du vil. Jeg svarte på noe Dovregubben refererte til.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ja, eller mer nøyaktig.. det blir mer inflasjon enn hva som anses som ønskelig. Det er jo en grunn til at dette ikke gjøres nå, og at de fikk massiv kritikk når de bedrev seddelopptrykking sist, nettopp fordi det har negative konsekvenser. Disse virkningene er derimot særdeles mye mindre enn skvisen land som f.eks. Hellas opplever nå, med ødelagt økonomi og særdeles tyngende statsgjeld.

Poenget er ikke at å trykke penger er et 'get out of jail free'-card for USA, men det er et 'get out of jail for 100$'-card. Det gjør at å trekke fram direkte konkurs og andre dommedagscenarioer angående økonomien deres kort og godt er urealistisk. Worst-case scenarioet er at det går dårlig, ikke til helvete.
Vis hele sitatet...
Du er upresis i språket ditt og hopper fra sten til sten.

Ditt originale utsagn var:

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Om nødvendig kan de bare trykke mer penger; som de gjorde under 'quantitative easing' nylig
Vis hele sitatet...
Faktum er at de ikke kan trykke mer penger for å komme ut av krisen; i hvert fall ikke i et realistisk scenario. Jeg har heller ikke trukket frem noen dommedagsprofetier. Jeg har åpnet for at USA går konkurs; dette er et høyst realistisk scenario (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10064031), uten at det trenger å bety at det blir dommedag i USA. Skjerp deg; du skriver flåsete og unnlater å svare på kritikk og spørsmål mens du kommer med andre ting.
Selv om Zimbabwe er det mest ekstreme (og derfor mest kjente) tilfellet, er det mange andre man kan trekke fram: Tyskland mellom 1922 og 1924 hadde en velfungerende industri i toppskiktet, likevel gikk seddelpressen over styr på grunn av gjeldssituasjonen. Et annet eksempel er Sør-Korea under krisa i 1997. Det er i høyeste grad et velfungerende land, men en bussbillett koster i dag 10 000 won.

Jeg sier ikke at dette nødvendigvis har relevans for USAs situasjon i dag, poenget er bare at mange har kjørt i gang seddelpressa uten at landet har vært like bunnskrapt som Zimbabwe.
Sist endret av Ramaskrik; 29. september 2013 kl. 01:44.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Om de ikke er konkurs allerede er de i alle fall på randen. Dette skyldes ene og alene sentralisering av makt, da dette fører til fullstendig gale økonomiske insentiver for folk (både til å produsere mindre og til å produsere andre ting enn det folk faktisk ønsker seg), korrupsjon og pengeforfalskning (også bare kalt trykkingen av nye penger når sentralbanker gjør det; akk og ve, hvis bare folk visste hva som faktisk foregikk), og en kunstig lav rente (igjen er det sentralbanken som er på ferde) som fører til at folk konsumerer der de muligens ellers ville spart, og lar staten leke seg med å låne ut fremtidige amerikaneres penger for å kjøpe stemmer i nuet.

Heldigvis ser man av steder som Detroit, at så fort staten tar pølsefingrene fra fatet, begynner folk umiddelbart å skape løsninger gjennom frivillig interaksjon, som fører til langt bedre og billigere tjenester enn noen form for sentral planlegging noensinne kunne fått til. Bare i Detroit har det allerede begynt å oppstå fullstendig private løsninger på alt fra kollektivtransport til sikkerhetstjenester, og med flere og flere stater som etter hvert kommer til å måtte erklære seg bankerott vil man snart se dette overalt i USA. Dessverre vil en slik "ny start" komme på bekostning av dårlige tider en god stund, og så vil syklusen gjenta seg selv så fort staten begynner å ta mer og mer grep.

En gang i fremtiden kommer forhåpentligvis sistnevnte ledd til å bli kuttet fullstendig, så fort mennesker innser at de klarer seg langt bedre uten.
Dagens politikk vil føre til at de rikere blir rikere og de fattige blir fattigere.
Det kan jo observeres over lang tid.
At de rike blir rikere er isolert ikke noe problem, men at arbeidsføre mennesker blir gående arbeidsløse
er for dumt og ekstremt kostbart - tapt produksjon og redusert produksjonsevne sett over tid.
Pengemengden øker uten en tilsvarende økning i produksjonen.
Buffett synes det er kjekt men han har jo allerede rikelig og tenker bare på en politikk som styrker aksjekursen.
Det er ingen grunn til å kjøpe amerikansk gjeld -
Inflasjonspresset er underliggende allerede og samlet inflasjon på 100% fordelt over 3-5 år kan ikke utelukkes.
Hvis det på død og liv skal kjøpes så gå for varige verdier. Produksjon, eiendom, land og lignende.
Da er man noenlunde sikker på lang sikt.
Penger er dypest sett 1 og 0 på en datamaskin.
Å kjøpe noe håndfast når renten er lavere enn inflasjonen er klokt - Det er i alle fall det kinesere gjør.
Pensjonsfordringer er stort sett ufinansiert og det lover ikke godt for fremtiden - Spesielt når tallet på pensjonister øker.
Noen må kanskje forsette å jobbe til de stuper når de ser at kjøpekraften til deres pensjon ikke strekker til.
Mitt Romney var heldig. Han ble ikke valgt. Han er kanskje smart nok og har reserver utenfor USA.
Jeg prøver å ikke tenke på det.
Ett lyspunkt er at USA snart ikke er nettoimportør av energi.
Nord-Dakota går utmerket og ikke er de medlem av sentralbanken heller.
Hvis det blir for ille kan de innføre sine egne penger parallelt og henge seg på Canada.
De som produserer vil klare seg igjennom det meste.
Det har vi sett i Russland hvor sivilingeniører øst for Ural på 90-tallet laget programvare og solgte på Internett
for å ha penger til å kjøpe mat til å sette på bordet.
Betale regninger kunne de også.
Rikfolk i Jugoslavia reiste på en 4 år lang ferie når krigen kom og kom hjem til ett annet land.
Økonomisk politikk i USA får Kirchner i Argentina til å se ansvarlig ut.
Dette lover ikke godt - Det er ikke rart at mange hamstrer.
Om de er konkurs eller ikke avhenger av hvordan de definerer det selv, og hva slags lover de lager. De kjøper statsobligasjoner på kreditt fra Feds og er tvungen til å ta pant i statlige midler og ressurser for å betale tilbake. Det amerikanske banksystemet er jo helt perverst innviklet og sleipt, tenker spesielt på "fractional reserve banking-systemet". De løser gjeldsproblemene for en stund ved å feks styrte regjeringer i latin-amerika og midtøsten for så og "ta over" ressursene billig. Det som utløste finanskrisen var at bankene senket kapitalkravet for lån og blåste i sikkerheten til kundene, noe som førte til at folk ble gjeldsslaver, hus ble solgt og eiendomsprisen sank til bunns. En annen ting de gjør er å villig gi ut studielån, samtidig som det blir dyrere å studere. Nå snakker de om å avvikle dollaren helt, og heller innføre en felles valuta med Canada og Mexico alà Euro, såkalt Amero. Jeg tror det er mest sannsynlig at de bytter valuta, men jeg skjønner ikke hva som skjer hvis de ikke kan betale tilbake til Federal Reserve. Statbanken går konkurs javel, kan de ikke i teorien bare lage en ny?

http://en.wikipedia.org/wiki/Project...erican_Century
http://en.wikipedia.org/wiki/North_A...monetary_union
Anbefaler deg boken "The Next 100 Years" av George Friedman. Går ikke direkte på dette, men fordi, som DumDiDum sier; det spennende er hva long-term resultatet blir. Friedman har et meget interessant perspektiv på dette og mener at det fremover vil handle mer om geopolitikk enn noensinne tidligere i historien. Klasseskillene i Kina mellom urbane byer, og den fattige landsbygden vil for eksempel kunne rive landet i stykker, mens han argumenterer for at USA er i en annen situasjon og har heller tvert imot et unyttet ressurser i form av sitt store areal. Veldig interessant, og kjapp og grei lesning.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Faktum er at de ikke kan trykke mer penger for å komme ut av krisen; i hvert fall ikke i et realistisk scenario. Jeg har heller ikke trukket frem noen dommedagsprofetier. Jeg har åpnet for at USA går konkurs; dette er et høyst realistisk scenario (http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10064031), uten at det trenger å bety at det blir dommedag i USA. Skjerp deg; du skriver flåsete og unnlater å svare på kritikk og spørsmål mens du kommer med andre ting.
Vis hele sitatet...
Javel? Om du synes det er urealistisk er du uenig med virkeligheten. Som jeg allerede har skrevet, de trykte i praksis opp penger for å komme seg ut av finanskrisa (wikipedia quantative easing, eller bedre med bakgrunn the economist).

Videre å trekke fram en politisk skapt budsjettkonflikt i noe som virker som er ment som en makroønomisk-diskusjon håper jeg ikke var meninga (og at vg bruker ordet 'konkurs' er ikke et argument i seg selv; det er tross alt vg). Det er nemlig to vidt forskjellige fenomen med vidt forskjellige begrunnelser og løsninger.


Jeg er også veldig nysgjerrig på hvor språket mitt har vært upresist her forøvrig. Det er ikke ukjent at jeg er litt sleivete, men ser virkelig ikke hva jeg ikke har svart på eller noe som helst unøyaktig begrepsbruk her.
Sist endret av DumDiDum; 29. september 2013 kl. 15:50.
Jeg har ikke satt meg så alt for godt (ca 6 min på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=3ugDU2qNcyg ), men for de som ikke orker å se på den kan jeg kort oppsummere.
1. Mye av USA sin gjeld eies av statlige organisasjoner i USA
2. Mesteparten av USA sin gjeld eies av amerikanske statsborgere
3. For hver 100$ USA skylder til andre land eier USA 89$ i statsgjeld som andre land må betale til dem
4. Det er insanely lav rente på amerikansk gjeld.

Men på den andre siden:
5. Hvis USA ikke lenger blir sett på som en av verdens sikreste steder å ha pengene sine og renten går opp noe særlig på statsgjelden vil det være total katastrofe.
USA lever på gjeld. Mens staten stadig blir drevet ned i ett gjeldshull de aldri vil komme ut av, blir private og store firmaer bare rikere og rikere. Det mest kontroversielle er hvordan bankene låner ut penger som ikke eksisterer hehe.

Forøvrig så vil jeg si at vi gjennom historien så har vi lært at ren kapitalisme/sosialisme/etc ikke vil fungere. Norge er kanskje et veldig godt eksempel på dette, hvor vi har en blanding som ser ut til å fungere veldig godt. Vi har ingen rett til å klage på "hvor dårlig vi har det", vi har det ganske bra i Norge. Når det kommer til potensiale derimot, det er en annen sak. Jeg vil si vi har potensiale til å nå enda lengre, men det vil ikke si at jeg vil klage på hvor vi er i dag. Vi får se hva borgerlig regjering har i vente for oss.

Gikk veldig ut av tema der hehe.
Hvis du ser på din egen graf, ser du at de har hatt større prosentandel av BNP i underskudd før. I tillegg er ikke grafene bortsett fra den med prosent av BNP så interessante siden de ikke har korreksjon for inflasjon.

Er det noen som vet hva de setter inflasjonen til prosentmessig? I Norge prøver vi i alle fall å ha 2% inflasjon, og de fleste andre land har lignende tall dersom økonomien er oppegående. Det er derfor lite interessant å svartmale dollaren fordi de printer penger - for det gjør så godt som alle andre også.

Norges statsgjeld ligger på beskjedne 30% av BNP, skal en tro wikipedia. Uten at det egentlig er så interessant i diskusjonen. Men se på de andre landene som er ligger over USA i wikipedia-lenken. Det er nok av land med større låneprosentandel. Sånn sett er USA i en relativt god stilling.

Er de konkurs? Nei. De kan ikke gå konkurs. For mye av verdensøkonomien er avhengig av dette, og verdensbanken og andre finansielle institusjoner vil gjøre alt for å unngå dette. Hvem skulle uansett slått de konkurs? Ingen kan eller kommer til å gjøre det uten at vi ser en 3. verdenskrig, for mange mennesker vil lide dersom det skjer.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Det er visstnok en privat aktør som trykker sedlene for Amerika. Det USA faktisk kan gjøre er å produsere mynter. I teorien kan de produsere en mynt som har så høy verdi at gjelden blir borte.

Du kan se litt på denne. Hvor korrekt den er, det tør jeg ikke svare på, men det kan kanskje øke forståelsen på hvorfor gjelda øker slik den gjør.
Vis hele sitatet...
Også kalt "Federal Reserve". Det er en interessant oppgave å prøve ut hvem som er eierne av denne private aktøren, som høres veldig "statlig" ut i navnet...
Nå bør det kanskje påpekes hva konkurs egentlig er.

http://no.wikipedia.org/wiki/Konkurs

Fra wiki:
Konkurs er et juridisk begrep som beskriver det å ta samlet beslag i alle eiendelene til en skyldner for gjennom salg å dekke inn fordringshavernes utestående. Konkursbehandling foregår i tingretten og er regulert av konkursloven.
Vis hele sitatet...
Altså, det er kreditor(den som man skylder penger til) som begjærer den gjeldspliktige(deg, også kjent som debitor) konkurs. Dvs at de sier til en domstol, I Norge er det Tingretten, at de vil ha igjen pengene sine. Retten kan da erklære den gjeldspliktige konkurs, det betyr i praksis at noen kommer på døra di og forteller deg at de tar huset ditt fordi du ikke har gjort opp for deg.

Man kan også erklære seg selv konkurs, det resulterer i det samme, huset ditt blir solgt for å dekke gjelden du har.

En stat kan ikke begjæres konkurs, det er ingen domstol som har myndighet erklære en hel stat konkurs. For eksempel da det gikk til helvete(man kan jo si det fortsatt går til helvete men det får bli en annen sak) for noen år siden i Hellas, så fikk Hellas et ultimatum av EU for å få bli i unionen: Hvis dere skal få kriselån, og få lov til å bli, kutt offentlige utgifter. Hellas sa seg enig og gjorde akkurat det. I ettertid har det derfor vært opprør mot den greske stats kutt i den offentlige sektor.

Men vær klar over at det var politikk, ikke tvang i direkte forstand. Det kunne fint hendt at Hellas sine politikere hadde sagt(føkk it, vi drar) og dermed forlatt unionen, og dermed på andre måter løst de økonomiske problemene sine.
USA har hat masse gjeld gjennom det meste av sin historie. Likevel ble det verdens mektigste og rikeste land. Gjeld er ikke noe problem så lenge økonomien vokser.

Når USA var et ungt land så var det masse naturessurser som ikke hadde blitt utnyttet, jordbruksland, gruver, tømmer osv. Å bygge ut og bruke disse ressursene krevde kapital som amerikanere stort sett lånte fra f.eks. England og Frankrike. Disse lånene førte til større gruve, jorbruk og industri produksjon hvert år. Dermed økte evnen til å betjene lån også slik at de kunne ta opp enda større lån hvert år.

Tenk bare på din egen økonomi. Om du får høyere lønn hvert år så kan du godt la gjelden din øke hvert år fordi evnen din til å betale avdragene øker.

Saken er anderledes for Hellas. Der er det negativ øknomisk vekst. Det gjør at det blir vanskeligere å betjene gjelden hvert år.

Og som andre har nevnt, siden USA kan trykke dollar som er verdens valutta reserve så har de ikke så stort problem. USA sitt problem er nok mest at de kommer til å krangle så mye og rote det til at de ved uhell velger å ikke betale. Da faller folks tillitt til USA og renten på lån vil skyte i været. Da kan de virkelig få problemer. At USA kjører med underskudd nå ser jeg som uproblematisk så lenge de begynner å betale ned gjeldern når økonomien går bra igjen.

Men det er jo ogå verdt å merke seg at det en stor ubalanse i verdens økonomien som ikke kun skyldes at land som hellas og USA låner for mye eller kjører med for store underskudd. Problemet er at land som Norge, Kina og Tyskland kjører med digre handelsoverskudd og budsjett overskudd. Dette går bare fordi andre land kjører med underskudd. Alle kan ikke holde på som Tyskland og Norge, da ville verdens øknomien gått under fordi etterspørselen etter varer og tjenester ville blitt for lav.

Skal man få balanse så må land som USA og Hellas begynne å forbruke og låne noe mindre mens land som Tyskland, Norge og Kina må begynne å forbruke mer.
USA har voldtatt økonomien sin i mange år med federal reserve.

USA sin økonomi er som en flaske med såpe. Det startet veldig bra med en full flaske, men etterhvert som de vasket sine hender (og lånte såpen sin til gjester), så gikk flasken tom. Istedet for å skaffe seg en ny flaske med såpe, så fylte de flasken med vann; eller riktignok lånte de vann til å fylle flasken, av federal reserve. Vannet USA måtte låne kom selvfølgelig med renter, og i dag så skylder de en haug til privateide federal reserve, samt at verdien såpe er nesten lik null.

Tenk penger i stedet for såpe, så har du USA sin økonomi i et nøtteskall. Ved å fylle på med vann så tynner man ut såpen. Dette er riktignok kalt for inflasjon.
Sjekk ut denne artikkelen under og videre henvisninger til andre artikler i linker - meget oppklarende og gir en bedre og dypere innsikt i problemet i USA. MEN; dette omhandler i første rekke den politiske polariseringen imellom republikaneren og demokratene, og ikke først og fremst de økonomiske vanskelighetene USA står i, men det er litt om økonomi etterhvert som dere graver nedi.

For å forstå de økonomiske problemene er det viktig å skjønne hvordan den amerikanske politikken fungerer, og vice versa.

http://www.minervanett.no/myteknusen...isering-i-usa/



Det er ikke _bare_ republikanerne med sin tilnærmet høyreekstreme fraksjon Tea Party som har vært rabiate. Artikkelen sier at demokratene og enkeltgrupper der innad er blitt langt mer "blå" og kompromissløse enn tidligere, - og republikanere dertil enda mer 'røde'. Demokratene består av velgere og medlemmer som tjener på en større offentlig sektor - republikanske er stikk motsatt av dette.

Dermed ikke helt rart at det blir krise i USA, når man i de to hovedpartiene er uforsonlige mot hverandre, mistenksomheten gror godt, og har vidt-totalt-fjernt-hele lysår forskjellig syn på økonomi, størrelsen på staten, og mye, mye annet.

> står også i øverste linken; få med deg Dan Balz sin utmerkede artikkel i Wash. Post."Shutdown’s roots lie in deeply embedded divisions in America’s politics"
Sist endret av aeon_illuminate; 8. oktober 2013 kl. 02:04.
Det finnes teoretiske muligheter for at USA kan gå konkurs, eller rettere sagt misligholde statsgjelden. Noe forøvrig både de og de fleste andre land har gjort før - dog da med mindre konsekvenser.

I praksis skal det likevel svært mye til. Det kan tenkes at en fullstendig fastlåst kongress ender med å misligholde et avdrag, men det er stor uenighet om hvilke konsekvenser dette vil ha. I motsetning til en privat (norsk) bedrift vil forventningen om gjenopptagelse av betalingen ha større betydning enn et enkeltstående mislighold.

Når du leser grafene dine ser du også at det faktisk ikke er mange år siden USA hadde overskudd på statsbudsjettet under Clinton, og det var uten å være i nærheten av typen sparetiltak som gjennomføres i Hellas og Spania.

Statsgjeld er forøvrig noe for seg selv, siden det ofte er gjeld som ikke er strengt nødvendig, men som tas opp av politiske og makroøkonomiske hensyn. F.eks. kan Norge når som helst innløse hele sin statsgjeld via oljefondet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Den pågående politiske og økonomiske "krisa" i USA er rett og slett ingenting mindre enn politisk terror mot egen befolkning og meningsmotstandere. Dette er en helt konstruert situasjon, som lett kunne blitt (og har blitt) avverget tidligere. Det var rett og slett taktisk hendig at fristen for heving av det nasjonale gjeldstaket og vedtekten av nytt budsjett sammenfalt. Det republikanske partiet tjente enormt på dette, og fikk tilgang på et pressmiddel ingen egentlig kan si noe på. Det ser ut som om de snart ender hele sirkuset, men de fleste politiske partene vil jo uansett gå vekk fra hele affæren relativt fornøyde: Obama vil innta en offerrolle blant sine velgere, samtidig som hans makt stadig blir legitimert av den ustabile økonomien (en hyperbol, men dog), og republikanerne vinner på sin side en viktig politisk seier mot the Governmemt, og demonstrerer sin potensielt destruktive makt. De kan, potensielt, dra landet ned i en dyp, dyp regresjon. Dette hadde jo vært veldig merkelig politisk av dem, så det kommer nok ikke til å skje, men det hindrer dem ikke fra å leke med ilden.

Are the Tea Party Republicans Domestic Terrorists?

"The only solutions to this problem is to raise the debt limit, which will allow the government to borrow enough money to pay its bills and continue its proper functionality (...) Usually, this would not have been such a huge ordeal, especially since during the Bush administration the debt limit was raised numerous times without one complaint from either Democrat or Republican"

http://www.examiner.com/list/are-the...tic-terrorists

Analysis: U.S. debt ceiling crisis would start quiet, go downhill fast

"That's because, after then, the government by law will no longer be able to add to the national debt, and will have to rely on incoming revenue and about $30 billion in cash to pay the nation's many obligations. Unless Congress raised the nation's debt ceiling, the money would be gone within days."

http://www.reuters.com/article/2013/...99D0R320131015
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 15. oktober 2013 kl. 13:50.
Lagt til 17. okt.

Uten de nasjonalistiske og etnosentriske undertonene, er dette et godt tankeeksperiment:

When will US stop acting like a fat spoiled brat?

America had every reason to resolve its relatively mild fiscal problems back in 2013. The capacity to consolidate financially, with a tiny sacrifice from old folks here, an oversized military complex there and the foregoing of a Ferrari or two amongst the very rich could have balanced the numbers.

http://blogs.reuters.com/breakingvie...-spoiled-brat/

Svaret på bloggerens spørsmål? Amerika styres ikke av nasjonalister. Ingen, bortsett fra street thugs som er hendige i politisk rensning, har noensinne vært nasjonalister. USA styres av egoistiske røvere.

Sirkuset fortsetter i 2014.