Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7130
Hei,

Jeg er ganske så nybegynner og kan ikke så alt for mye om høytalere og slikt.
Jeg bare lurer på hvordan man skal koble opp en effekforsterker hvis du ikke har disse utgangene "pre-out" eller noe. Er det mulig og ta høytalerkabler fra den vanlige forsterkeren til effektforsterken og så videre til høytalerene?

Takker for alle svar!
Sett i manualen ? Det er jo meningen at en effektforsterker skal kobles til en forsterker , så ja det er fullt mulig , men du må ha de rette kablene til det.
vurderer og kjøpe en effektforsterker så har ikke noe manual for det, og forsterkeren er gammel og bruksanvisning har blitt borte iløpet av årene.

Ahhrg lurer skikkelig på dette!
Paradise lost
1492's Avatar
Du er nødt til å ha pre out signal til power ampen din. Hvis du på en eller annen måte greier å koble høyttaler utgangene på din integrerte forsterker inn på slutt trinnet så ender du opp med å brenne hele inngangstrinnet på effektforsterkern din.
Sist endret av 1492; 6. september 2011 kl. 18:09.
Sitat av Rambola Vis innlegg
Hei,

Jeg er ganske så nybegynner og kan ikke så alt for mye om høytalere og slikt.
Jeg bare lurer på hvordan man skal koble opp en effekforsterker hvis du ikke har disse utgangene "pre-out" eller noe. Er det mulig og ta høytalerkabler fra den vanlige forsterkeren til effektforsterken og så videre til høytalerene?

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Du må jo ha PRE OUT om det skal gjøres forsvarlig.

Vet ikke hvilke Reodor Felgen metoder andre her tenker på, men PRE OUT må du ha.

Sitat av Rambola Vis innlegg
vurderer og kjøpe en effektforsterker så har ikke noe manual for det, og forsterkeren er gammel og bruksanvisning har blitt borte iløpet av årene.

Ahhrg lurer skikkelig på dette!
Vis hele sitatet...
Spar til en forforsterker da vel, Hifiklubben har en forforsterker Argon med rør til 2000.

Sitat av Smile Vis innlegg
Sett i manualen ? Det er jo meningen at en effektforsterker skal kobles til en forsterker , så ja det er fullt mulig , men du må ha de rette kablene til det.
Vis hele sitatet...
Det er meningen at effektforsterkeren skal kobles til en forsterker med PRE OUT, alt annet er rett og slett farlig og galskap.
Sist endret av EkNad; 7. september 2011 kl. 22:34.
Tror jeg heller hadde gått for en yamaha reciver eller noe enn den forforsterkeren, da får du 5.1 og en haug av innganger og utganger.
Har selv en yamaha reciver med en nikon 250wats effektforsterker.
Sist endret av Awareness; 7. september 2011 kl. 22:56.
Sitat av zevz Vis innlegg
Tror jeg heller hadde gått for en yamaha reciver eller noe enn den forforsterkeren, da får du 5.1 og en haug av innganger og utganger.
Har selv en yamaha reciver med en nikon 250wats effektforsterker.
Vis hele sitatet...
Har Yamaha receiver selv, tanken min var at med en receiver så må han ut med over 5000 for å få PRE OUT, (tror jeg). Mens Argonen som er meget billig er faktisk ganske bra og koster kun to laken.
kjøpte min brukt for 700kr med pre out, tror du finner nye yamaha recivere til rundt 2000kr med pre out.
Sitat av zevz Vis innlegg
kjøpte min brukt for 700kr med pre out, tror du finner nye yamaha recivere til rundt 2000kr med pre out.
Vis hele sitatet...

Ja det er en mulighet, ellers kommer det jo an på om han fokuserer på stereo eller surround.

Synes det er liten vits med surroundreceiver om han kun bruker to høytalere(Stereo).
▼ ... flere år senere ... ▼
Halla. Gammel tråd, men spør anyways. Har nå en Cerwin Vega Cxa-8 effektforsterker og en NAD C165BEE forforsterker. Skal drive ett par Cerwin Vega VE-15f med de.
Har atm. bare kabler med bananplugger og mini-jack ledning. Hvilke kabler må jeg kjøpe og hvordan kobler jeg alt sammen? Legg gjerne ved link fra hifiklubben, det er der jeg helst handler og er ganske nært. Glemte selvfølgelig å spør om dette da jeg var innom.
Kilde -> (minijack(eller phono)->phono) -> inngang på NAD.
NAD preout -> (phono->phono) -> CXA-8 Input.
CXA-8 Speaker out -> (høyttalerkabel) -> Høyttalere


Er generelt ikke så mange andre måter å koble det der på.
Sist endret av Blackkoz; 22. juli 2014 kl. 01:56.
[/quote] NAD preout -> (phono->phono) -> CXA-8 Input.[/quote]

Hvilke kabler skal man bruke?
Sist endret av Creeps; 22. juli 2014 kl. 02:19.
Står da tydelig at det er en phono til phono kabel?

En slik altså:
https://www.hifiklubben.no/Products/...alkabel-27810/
Denne er i par, slik at det er 2 slike.

Evt en slik:
https://www.hifiklubben.no/Products/...alkabel-52912/
For de med litt dårligere råd.
Yep, er sikkert bare jeg som ikke er helt klar i hodet atm. Takker for svar.
Sist endret av Creeps; 22. juli 2014 kl. 02:29.