Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2129
Jeg kjøpte meg nylig en Samsung LE46C535F1WXXE og har googlet langt og lenge uten å finne svaret på dette.

Til å ta inn TV har jeg en RiksTV-dekoder (med kort i) plugget til HDMI1. Med HDMI1 som kilde, så får jeg inn TV. Men jeg er interessert i å bruke autolagre-funksjonen slik at jeg kan bruke TV-kontrollen til å velge kanaler.

MEN, jeg finner ikke én kanal når jeg kjører Autolagring. I guiden viser bildeforklaringen at antennen går rett inn i TV og ikke innom dekoder. Jeg plugget antennen rett i TV og da fant den alle kanalene, men jeg kunne naturligvis kun se NRK-kanalene (boksen var fortsatt koblet til via HDMI).

Så det "kjappe" spørsmålet er; MÅ jeg kjøpe CAM-modul for å kunne autolagre kanalene på TV-en? Høres jo helt teit ut at jeg ikke kan gjøre dette via dekoder...

Dekoderen er for øvrig en Grundig DTR 8720.
Kjapt svar: ja
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Dekoderen kan kun "dekode" en kanal om gangen, og sender signalet fra den valgte kanalen til tven. For å kunne gjøre det du etterspør, må du naturligvis bruke dekoderen i tven.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Dekoderen kan kun "dekode" en kanal om gangen, og sender signalet fra den valgte kanalen til tven. For å kunne gjøre det du etterspør, må du naturligvis bruke dekoderen i tven.
Vis hele sitatet...
Ok. Akkurat det var ikke noe "naturligvis" for meg

Utrolig pris for en CAM-modul, da. Skulle tro litt aluminium bare kostet noen kroner...
Det er nok ikke metallet du betaler for, men teknologien og lisensen for å få bruke den teknologien...
Sist endret av Cikey; 4. desember 2010 kl. 23:30.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er nok ikke metallet du betaler for, men teknologien og lisensen for å få bruke den teknologien...
Vis hele sitatet...
Teknologien er nok neppe noe mer avansert enn en vanlig tuner og lisensen får man jo gjennom tuner ellers
Sitat av Markmus Vis innlegg
Teknologien er nok neppe noe mer avansert enn en vanlig tuner og lisensen får man jo gjennom tuner ellers
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig samme teknologi som i en vanlig tuner, men kostnadene for å sertifisere ny hw er skyhøye. Leverandører som Conax har en milelang rekke rigide krav som må tilfredsstilles. Derfor må også modulene prises deretter.

Det er ikke bare å klaske sammen et printkort, lodde på noen ledninger, lime på en kortleser og skru det hele inn i en resirkulert colaboks
Sitat av moridin Vis innlegg
Det er nøyaktig samme teknologi som i en vanlig tuner, men kostnadene for å sertifisere ny hw er skyhøye. Leverandører som Conax har en milelang rekke rigide krav som må tilfredsstilles. Derfor må også modulene prises deretter.

Det er ikke bare å klaske sammen et printkort, lodde på noen ledninger, lime på en kortleser og skru det hele inn i en resirkulert colaboks
Vis hele sitatet...
Pokker, der røyk den ideen

Men takk for hjelpen karer. Synes det var rart at det ikke stod noe om dette i brukermanualen.
Sist endret av Markmus; 5. desember 2010 kl. 11:26.
Sikkerhetsklarert
Sånn kjempedyrt er det jo ikke da..
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405727

Ikke noe stort mer enn en dekoder. Og med denne camen kan du jo f.eks bygge deg htpc med opptak(pvr) osv også..
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Sånn kjempedyrt er det jo ikke da..
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=405727

Ikke noe stort mer enn en dekoder. Og med denne camen kan du jo f.eks bygge deg htpc med opptak(pvr) osv også..
Vis hele sitatet...
Husk at denne camen ikke fungerer med Canal Digital, da de benytter Conax-kryptering. Når det gjelder andre aktører enn Riks-TV vet jeg ikke.
Hybelkaninen: Man må opplagt velge en CAM som fungerer med den aktuelle leverandøren man bruker. Trådstarter bruker RiksTV og linken er riktig. Det er også tydelig merket at det er riktig. De som er for CD er tilsvarende tydelig merket med sitt formål...