Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3655
Heisann,

har et spørsmål jeg sliter med å finne svar på.
Har bodd i USA en periode nå og skal flytte hjem til Norge.

Har en del regninger liggende her, strøm, mobiltelefon, forsikring etc.
Hva skjer hvis jeg ikke betaler disse?

Kan de selge gjelden min til et inkassoselskap i Norge?
Det er kun snakk om 2-3000kr til hvert enkelt selskap, totalt rundt 4000.

Av forskjellige årsaker kommer jeg ikke til å reise tilbake til USA, så om jeg får problemer her senere spiller ingen rolle.

Lurer bare på om dette kan få noen konsekvenser for meg hjemme i Norge?
Vet at det felles europeiske/(internasjonal?) inkassobyråer for trafikkbøter. Feks om du har kjørt for fort i Frankrike å driter i boten så finner de deg å tyner deg til inkasso.
Om dette gjelder kun trafikkbøter, eller om det var europeisk eller globalt..det husker jeg ikke.
Sitat av UngarEffect
Vet at det felles europeiske/(internasjonal?) inkassobyråer for trafikkbøter. Feks om du har kjørt for fort i Frankrike å driter i boten så finner de deg å tyner deg til inkasso.
Om dette gjelder kun trafikkbøter, eller om det var europeisk eller globalt..det husker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Vi fikk bot i danmark. Reiste hjem, og fikk aldri noe purringer eller noe. Men vi betalte regningen selvom
Hei

Vel du får da ikke purringer (normalt sett) hvis en BETALER regningen da...
Hva er det du har gjort siden du aldri skal tilbake til USA?
Jeg tviler på de vil forfølge deg for å få betalingene sine. Det vil koste firmaene mer i ressurser på tiden de bruker på å spore deg opp etc etc. Jeg ble svindlet av en nordmann som flyttet til Thailand (her var det også snakk om mindre beløp), og jeg fikk beskjed av politiet om at slike saker ikke ble behandlet da de var av for liten betydning.

Tror heller ikke slike eventuelle saker vil ha noe å si for videre inngang til USA ... men om det er verdt å ofre samvittigheten for noen skarve tusenlapper, det hadde ikke vært aktuelt for min del ihvertfall.
Flytter en utenlands, er det plutselig veldig mye mer arbeid å finne den som skylder penger.
Om du flytter fra Usa til Norge, er nok sjansen liten for at de sporer deg opp. Kommer dog an på hvilke kontakter de har med norske inkassoselskaper...

Mest sannsynlig så klarer du nok å sno deg unna.

Noen som vet noe om utenlandske inkassoselskaper som opererer i Norge, evt norske som har utvida samarbeid med utenlandske selskap?
Vel, du får jo først noen purringer, så hvis purringene finner deg i Norge betaler du, hvis ikke så slipper du.
Sitat av Darkness123
Vel, du får jo først noen purringer, så hvis purringene finner deg i Norge betaler du, hvis ikke så slipper du.
Vis hele sitatet...
Fakta eller gjetter du? Er ikke sikkert inkassoreglene er like i Norge og Usa.
Synes du skal gjøre opp for deg, du har brukt deres tjenester og da er det bare rett og rimelig at du skal betale.
Sitat av DrD.O.C
Hei

Vel du får da ikke purringer (normalt sett) hvis en BETALER regningen da...
Vis hele sitatet...
Nei, men tror det gikk 7 uker
Skal de opperere i Norge så må de følge norsk lov, så uansett hvilket land de er registrert i så må de sende purringer før de kan begynne med inndriving.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Thrillseeker
Synes du skal gjøre opp for deg, du har brukt deres tjenester og da er det bare rett og rimelig at du skal betale.
Vis hele sitatet...
Ser ikke hvor han spør etter moralprekener, selv om jeg egentlig i grunnen er enig.
Sitat av Baxter
Skal de opperere i Norge så må de følge norsk lov, så uansett hvilket land de er registrert i så må de sende purringer før de kan begynne med inndriving.
Vis hele sitatet...
Spørsmåleter jo om originalfakturaen når han først. Om han ikke registerer adresseendring og de får org. fakt i retur, kan de ikke sende saken til inkasso i det hele. Om de da følger norsk standard.

Om ts da ikke hadde avtalegiro? (er det utbredt i usa?)
Sist endret av LazySunday; 24. oktober 2008 kl. 12:24.
Vet hvertfall at de fleste fartsbøter faller bort, selv om det er rett over Skagerrak til Tyskland og O heilage Autobahn. Ville tro de ikke gadd å forfølge saken videre for noen tusenlapper fra USA til Norge, men er vanskelig å være sikker. Kommer kanskje an på størrelsen av bedriften, blant andre. Men selvfølgelig, jeg ville betalt. Men du vet jo hvordan en moralpreken fungerer, så jeg gidder ikke skrive alt. <Insert moralpreken here>
Sitat av Realist1
<Insert moralpreken here>
Vis hele sitatet...
Moralpreken? Det er USA vi snakker om.
og uansett om det er usa eller ikke, eller om du ikke er en tilhenger av kristendommen..

Så er det jo snakk om allminnelige moralske normer..

Er det rett å ikke betale?
Hva er det som gjør at du ikke betaler regningene dine?
Jeg fikk en bot i USA i sommer. Den brydde jeg meg ikke om å betale og har ikke hørt noe fra de.
Har bare erfaring fra Storbritannia; Nei de finner deg ikke.
Trådstarter
2 0
hehe her var det mye å svare på.. Takk for svar!

Først av alt, jeg betaler regninger og har gjort opp for meg hele livet.
Men i dette tilfellet gjelder det helt urimelige regninger fra amerikanske idiotselskaper. 3 års bindingstid er helt vanlig her, og det er rådyrt hvis man ønsker å avbryte. Etter å ha sendt oppsigelse på mobilabonnementet mitt så fikk jeg en regning på 500 dollar!

Man kommer ikke noen vei ved å si at man flytter ut av landet. Har derfor tatt en vurdering på at jeg mener det er "riktig" å ikke betale regningene.

Uansett, har bestemt meg for hva jeg skal gjøre:

- Ikke betale regningene.
- Håpe på det beste
- Hvis de sender inkassokrav til meg i Norge så skal jeg vurdere og betale de.

Har ikke gjort noe galt her, men jeg har fått min dose USA på en stund og alle betalingsanmerkinger foreldes etter 7 år her borte. Hvis jeg kommer tilbake så blir det uansett ikke i løpet av de neste 7 årene.

Det mest interessante spørsmål er hvorvidt de klarer å finne meg i Norge og hvorvidt de bruker et norsk inkassoselskap for å drive inn gjelden. Noen meninger om dette?