Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2942
Hei! Kjøpte meg akkurat et 5,1 sett med B&W.
Fra tidligere har jeg en Sony STR-DH100 forsterker og har også muligheten til å kjøpe en harman kardon avr 5500 som jeg har hjemme nå og tester.
Planen var at jeg kunne få koblet sony forsterkeren opp til å drive fronthøyttalerne da dette er 2 stk B&W dm602 s2 som er ganske tungdrevne. Problemet er at jeg ikke har fått dette til, og har ikke klart å lese meg fram til hvorfor.
Jeg har en liten teori om at grunnen er at begge forsterkere må ha pre out/pre in kanaler å koble sammen? Det er kun harman kardon forsterkeren som har dette.
Du kobler pre out fra forforsterker/reciever/surround processor til effektforsterkeren, uten dette må en bruke høyeffekt innganger og da går vinninga litt opp i spinninga
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
ok, sa da tar jeg ut "pins" fra front left og right, og kobler det inn på effektforsterken på en valgri kanal? Når jeg har prøvd dette så har det ikke vært noen lyd i fronthøyttalerne, men kun i center. når jeg putter "pins" tilbake så kommer lyden på fronthøyttalere igjen.

Og skal da fronthøyttaler kablene være tilkoblet effekt eller surround recievern?
Sist endret av zandoom; 10. januar 2019 kl. 16:21.
Du har koblet pre out på forforsterkeren til effektforsterkeren og så høyttalerene til effektforsterkeren ?

Onm du har det så sjekk evnt oppsettet på forforsterkeren må endres, er ikke alle pre out er akivt på uten at en faktisk har aktivert det

Tok og leste manualen nå, du bruker mao sonyen som effektforsterker og hk'en som preamp

Du har koblet FL og FR på HK mot Sony på en eller annen inngang (cd el.) og velger den inngangen på Sony, kobler høyttalerene til Sony og skrur lyden opp til maks på Sony og får ikke noe lyd på det som går via Sony, kun det som går direkte til HK ?
Sist endret av rfa; 10. januar 2019 kl. 16:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av zandoom Vis innlegg
ok, sa da tar jeg ut "pins" fra front left og right, og kobler det inn på effektforsterken på en valgri kanal? Når jeg har prøvd dette så har det ikke vært noen lyd i fronthøyttalerne, men kun i center. når jeg putter "pins" tilbake så kommer lyden på fronthøyttalere igjen.

Og skal da fronthøyttaler kablene være tilkoblet effekt eller surround recievern?
Vis hele sitatet...
Du må nok koble front høyttalerkabler på Sony.
Hvis du bare kan sette "pins" tilbake på HK og få lyd er de tilkoblet HK.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
https://imma.gr/77880x31eea

Sånn er den koblet opp, når jeg tar ut pinsa på fl fr som du ser på hvit rca kabel forsvinner lyden fra front høyttalere
Du har jo koblet høyttalere på HK.

De hvite er signal, du må også koble front høyttalerkabler til høyttalerutgangene på Sony.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
https://imma.gr/77881x175ca

Nå er den koblet opp sånn, og har lyd i alle høyttalere, men volumkontroll må stilles på begge forsterkere, noe man kanskje ikke får gjort noe med?

Har også en forferdelig skurring når jeg vrir opp volumet, og det må opp rimelig høyt før det kommer noe spesielt med lyd.
Tror det kan enten komme av at leiligheten jeg bor i nå har kun ujorda stikkontakter, evt så er forsterkeren i dårlig stand, I.o.m at jeg får den for 400kr.

Det er definitivt forsterker HK forsterkeren det er noe galt med, når jeg kobler den ut kommer ikke skurring før på 60 i volum uten musikk.
Sist endret av zandoom; 10. januar 2019 kl. 16:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det er jo antikvarisk utstyr du holder på med, ikke rart det blir litt grums.

Du stiller volumet på Sony så det funker (ca 70% e.l.) og bruker HK som vanlig volum.

Det eneste sikre her er at det ikke har noe med "ujorda kontakter" å gjøre.
Sist endret av Dough; 10. januar 2019 kl. 17:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
zandoom's Avatar
Trådstarter
72 1
Kunne virkelig tenkt meg en bedre surround en Hk forsterkern ja, den hakker og slår seg tidvis over på hodetelefon kanalen. :P Vet du om det er noen mulighet til å "resette" hjernen på den?
får nok gå til innkjøp av en ny reciever rimelig snart ja, tenker jeg prøver å finne en god yamaha eller pioneer på bruktmarkedet

Da er alt koblet opp og fungerer relativt ok. kunne nok hatt noen hundre watt mer på den her om det skulle blitt optimalt.

Takker og bukker for innspill og hjelp.
Sist endret av zandoom; 10. januar 2019 kl. 18:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av zandoom Vis innlegg
Har også en forferdelig skurring når jeg vrir opp volumet, og det må opp rimelig høyt før det kommer noe spesielt med lyd.
Tror det kan enten komme av at leiligheten jeg bor i nå har kun ujorda stikkontakter, evt så er forsterkeren i dårlig stand, I.o.m at jeg får den for 400kr.

Det er definitivt forsterker HK forsterkeren det er noe galt med, når jeg kobler den ut kommer ikke skurring før på 60 i volum uten musikk.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke så rart det skurrer, linjeinngangen på Sonyen merka SACD/CD er ikke beregna for mer enn et par volt på inngangen. Fra pre-utgangen på HK-en får du sikkert oppi 10 V, om ikke mer. Lyden du hører er inngangen som overbelastes langt over hva den er beregna for og det er bare et tidsspørsmål før noe blir ødelagt med det oppsettet der.

Enten kjører du signalet fra tape out på HK-en inn til en vilkårlig linjeinngang på Sonyen (og går glipp av volumkontroll), eller så må du kjøpe deg en faktisk effektforsterker (eller i det minste en som har innganger for så høye nivåer).