Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3262
Jeg bestillte malingspulver til 80GBP fra Culturehustle i posten, lurer på om jeg kan åpne pakken, om jeg får faktura i posten eller om jeg må innom ett tollkontor og ordne med dette selv.

Kan jeg få bot hvis jeg åpner pakken?

Pakken har blitt sendt med DHL og jeg har hatt den i 3 dager, har prøvd å ringe inn til dem men bare fått svada i retur.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du risikerer i praksis ingenting ved å åpne den. Det vil muligens dukke opp faktura på MVA og utleggsgebyr på MVA.
Mange som sier dette bare er et internt klistremerke de ikke bryr seg med å fjerne.

Kort sagt. Åpne i vei, betal tollfakturaen når den kommer om en ukes tid og du er good to go
Sist endret av FreeMyKiwi; 5. mai 2018 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Fikk noe liknende på noen tegneserier, ga faen, åpnet og hørte aldri noe mer.
Trådstarter
3 0
DHL kom på døren og jeg fikk 5831 kroner i bot etter å ha vist dem pakken fordi jeg åpnet....

hvorfor stoler jeg på folk på nettet?
Sist endret av spraypaint; 8. mai 2018 kl. 00:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spraypaint Vis innlegg
DHL kom på døren og jeg fikk 5831 kroner i bot etter å ha vist dem pakken fordi jeg åpnet....

hvorfor stoler jeg på folk på nettet?
Vis hele sitatet...
5831 i bot fra DHL. Ja, jøss.
Kan vi få et bilde av boten?
Trådstarter
3 0
foretrekker å ikke legge ut navnet mitt på nettet ettersom det er i første linje på boten og ettersom deler av personnummeret mitt er i andre del legger jeg ikke ut boten. Kommer nok ikke til å bestille noe mer på nettet over 250 kr fra utlanded med det første.

jeg har ett etternavn som under 10 andre nordmenn har og hvis jeg gir ut fornavnet mitt vet hvemsomhelst vem jeg er...
Sist endret av spraypaint; 8. mai 2018 kl. 01:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av spraypaint Vis innlegg
foretrekker å ikke legge ut navnet mitt på nettet ettersom det er i første linje på boten og ettersom deler av personnummeret mitt er i andre del legger jeg ikke ut boten.
Vis hele sitatet...
Er jo bare å redigere bort navnet ditt med et program eller nettside laget for slikt. Pinlig enkelt det.
Du trenger ikke dele personopplysninger. Bare å male over de feltene i paint eller noe sånt. Spør fordi dette er interessant for mange. Jeg har aldri hørt om at noen faktisk har fått bot for dette før. At du fikk en såpass stor bot gjør det også ekstra interessant å få se detaljene.
Hvordan skjedde dette? Kom dem på døra ETTER at du hadde fått pakken og ba om å få se den?

Har jeg aldri opplevd. Jeg har bare åpnet pakkene og betalt regningene jeg får i posten. Nye rutiner? Hmm.

Løsningen er jo bare å vente til du har betalt regninga for moms og evnt toll.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Ikke bruk DHL!!!!
Seriøst, IKKE BRUK DHL!
Bestilte pakke for 400kr å fikk toll og utlegggebyr fra DHL 660kr, koster mer å få det inn landet med DHL enn hva selve varen kostet og prisen ble over det dobbelte, så for meg 200kr i toll eller noe da jeg bestilte å fikk rett sjokk da regningen kom.
Sist endret av Trollanon; 8. mai 2018 kl. 13:07.
Dette høres ikke særlig riktig ut. Er "noe" skeptisk til at DHL har muligheten til å dele ut bøter
Sitat av Ueland Vis innlegg
Dette høres ikke særlig riktig ut. Er "noe" skeptisk til at DHL har muligheten til å dele ut bøter
Vis hele sitatet...
Det er jo bare svada fra TS. DHL leverer en transporttjeneste, der dem frakter varer og gods fra A til B, dem har ingenting med hva mottakeren gjør med varene etter at dem har mottatt den. Og uansett så har ikke DHL kapasiteten til å dra hjem til hver enkel, og sjekke hva dem har gjort med pakken tre dager etter. I såfall så kan det ikke være store kvantumet dem leverer til norge.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det er jo bare svada fra TS. DHL leverer en transporttjeneste, der dem frakter varer og gods fra A til B, dem har ingenting med hva mottakeren gjør med varene etter at dem har mottatt den. Og uansett så har ikke DHL kapasiteten til å dra hjem til hver enkel, og sjekke hva dem har gjort med pakken tre dager etter. I såfall så kan det ikke være store kvantumet dem leverer til norge.
Vis hele sitatet...
Sjekk f.eks. denne artikkelen. DHL har lov å sende ufortollet gods direkte til mottaker, men de klistrer de på et stort merke. Om det kreves ytterligere oppfølging i etterkant, så forutsetter de at du ikke har åpnet pakken allerede.

Hvilke sanksjoner som vanker på de som ikke følger reglene vet jeg derimot ikke.
Sist endret av Dyret; 8. mai 2018 kl. 14:05.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spraypaint Vis innlegg
DHL kom på døren og jeg fikk 5831 kroner i bot etter å ha vist dem pakken fordi jeg åpnet....

hvorfor stoler jeg på folk på nettet?
Vis hele sitatet...
Nei, sorry. Du fekk nok ikkje det. Kvifor i alle dager skulle DHL komme på døra? Om dei mistenkte pulveret var knark ville vel enten tollvesenet eller politiet dukka opp for å handtere saka. Kva skulle DHL kunne gjere?

Viare har neppe DHL reell mulighet til å ilegge gebyr på ein slik måte, med mindre forbrukeren er klar over det gjennom merking på pakken e.l.

Med mindre du kjem tilbake med sladda kopi av gebyret vil eg anta at det er BFM.
Sist endret av vidarlo; 8. mai 2018 kl. 18:59.
Dette er bullshit. Ikke prøv deg engang.
Er dette santvil vi gjerne se bilde av boten.
DHL har ingen rettighet til å gi deg "bot".